Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Monitor helderheid problemen (waarschijnlijk niet ubuntu probleem)  (gelezen 1662 keer)

De Helderheid van games die ik draai is behoorlijk laag
Als ik bijvoorbeeld World of Padman draai ((o.a. linux) 3d-shooter-like game) dan is het scherm wel heel erg donker.

Hetzelfde heb ik als ik GTA San andreas draai onder windows
Ook als ik Maplestory draai onder windows etc..

Dus bij games is het scherm heel erg donker, maakt niet uit of ik het onder windows of linux draai.

Mijn vraag was: Hoe kan ik de helderheid vergroten (En ja ik heb (natuurlijk) al via de knopjes op mijn monitor mijn Brightness op 100% staan)?
Of is er ergens een progammatje om de brightness te overdrijven?

Of moet ik gaan sparen voor een nieuwe monitor (of als het aan de video kaart ligt de video kaart)

Spoedig hulp is gewaardeerd, en bij voorbaat dank ;)

Edit
Ik moest nog even zeggen dat al deze games het eerder wel mooi light hebben gedaan..
In de tijden dat ik single boot systeem had :P

Mijn specs vermeld ik ook wel even:

HP71 Monitor (17 inch als ik het goed heb, teminste het is diegene die tegenwoordig ongeveer standaarmaat is) geen flatscreen.
933 MhZ
3*128 MB RAM (384MB RAM dus) (Ik had eerst 2*128 en 1*512 maar mijn oude moederboord accepteert die 512 niet waardoor ik problemen kreeg op Linux_
Epox EP -3SPA3L Moederboord
128 MB Video kaart ATI RADEON 9200
DVD Lezer
CD Brander
En toen was het belangrijkere al geweest
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Monitor helderheid problemen (waarschijnlijk niet ubuntu probleem)
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/08, 14:02:08 »
In verschillende games kan je de gamma waarden vergroten/verkleinen. Hiermee kan je de helderheid aanpassen, ten koste van wat contrast.

Monitor helderheid problemen (waarschijnlijk niet ubuntu probleem)
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/08, 14:26:18 »
Als de gamma waarden hetzelfde is als Brightness dan heb ik dat al geprobeerd...
Als dat niet zo is kan ik dat nergens vinden...

Het beeld is gewoon heel donker en dat speelt dus niet fijn...
Hier heb ik een screenshot (foto in game gemaakt) van GTA San andreas (het was middag (11:30) op een heldere (teminste dat was de bedoeling) dag:



Het huis waar je je game kan opslaan


De Brightness staat helemaal vol in het spel...
Ook de Brightness van mijn monitor.

Terwijl ik het eerder heb gehad en toen was het zover ik mij kan herinneren veel lichter
Ook Maplestory is op de PC van m'n zusje veel lichter met precies dezelfde instellingen
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Monitor helderheid problemen (waarschijnlijk niet ubuntu probleem)
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/08, 14:29:28 »
Die screenshot is hier heel donker...
Als de screenshots zelf zo donker zijn, dan zijn je instellingen niet goed.
Dat kan aan de drivers liggen of aan je game instellingen, maar waarschijnlijk niet aan je monitor.
Probeer maar eens een screenshot te maken van een kapotte monitor... de screenshot zal er wel normaal uitzien op een andere monitor ;)

Monitor helderheid problemen (waarschijnlijk niet ubuntu probleem)
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/08, 14:31:25 »
Ik zal hier vanaf windows even proberen de officieele ATI drivers te installeren kijken of dat helpt...

Als dat werkt dan ga ik bij linux eerst naar de instellingen kijken :P
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Monitor helderheid problemen (waarschijnlijk niet ubuntu probleem)
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/08, 15:25:48 »
Nee, nieuwe driver installeren heeft helaas niet geholpen.

Nieuwe resultaat:


Wel een beetje, is al iets aangenamer maar bv Maplestory is met normale instellingen nog steeds donker terwijl het bij de PC van m'n zusje wel mooi is

Hier Maplestory (account van m'n zusje):


Die zakjes horen licht-goudbruin te zijn
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Monitor helderheid problemen (waarschijnlijk niet ubuntu probleem)
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/08, 15:46:09 »
Zo hoort maplestory te zijn:


Edit:
Ik ben er net achter gekomen dat de screenshot die ik vanaf mijn computer heb gemaakt vanaf de PC van m'n zusje wel mooi helder is...
En andersom diegene van de PC van m'n zusje is donker vanaf mijn PC....

Ook onder linux is hij heel donker (zit nu op ubuntu)

Toch de monitor?
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Monitor helderheid problemen (waarschijnlijk niet ubuntu probleem)
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/09, 12:58:08 »
Ik denk dat het de monitor is, ik zou het anders echt niet weten, en wacht dus totdat ik een nieuwe monitor heb....
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline brian

  • Lid
Monitor helderheid problemen (waarschijnlijk niet ubuntu probleem)
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/12, 22:44:49 »
ik had ook dit probleem in ubuntu als ik films afspeelde. ik weet niet of het in windows ook slecht was omdat ik het bijna niet meer gebruik. wat ik dan gedaan heb is wat in de driver van nvidia gefoefelt en opeens had ik terug een helder beeld. waarschijnlijk kan je wel niks aanpassen als je een ati kaart hebt. dat zou je eens moeten bekijken