Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Rechten externe harde schijf [Opgelost]  (gelezen 1605 keer)

Offline Arion

  • Lid
Rechten externe harde schijf [Opgelost]
« Gepost op: 2010/05/26, 12:31:02 »
Ik heb een externe harde schijf voor backup-doeleinden.
Ik gebruikte hem eerst onder Windows XP, er stond dus een partitie (NTFS) op, die kon ik ook onder Ubuntu gebruiken.
Nu heb ik het volgende gedaan: Ik heb de NTFS-partitie op een tiende verkleind en er een ext3-partitie naast gezet middels GParted. Sindsdien heb ik problemen met de rechten. De eigenaar stond aanvankelijk op root, met wat moeite is het me gelukt om die op mijn naam te zetten. Echter de bestandstoegang staat overal op ---. Wat ik ook doe (direct eigenschappen of via "gksudo nautilus"), ik kan dat wel veranderen, maar zodra ik het eigenschappenvenster sluit, springt alles terug op ---. Ook "sudo chmor -r 777" helpt niet. Kan iemand mij helpen?
« Laatst bewerkt op: 2010/05/26, 15:42:54 door Arion »

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: Rechten externe harde schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/26, 12:34:53 »
Als je de rechten hebt verandert via b.v. gksudo nautilus dan moet je even de schijf unmounten door op het tekentje er achter te drukken hierna weer gewoon op de schijf drukken en alle wijzigingen zijn door gevoerd.
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Offline Arion

  • Lid
Re: Rechten externe harde schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/26, 12:42:45 »
Dit is helaas niet gelukt.
Als ik op het icoontje van mijn partitie klik, krijg ik volgende melding: "Kon ‘computer:///’ niet weergeven. Nautilus kan niet omgaan met ‘computer’-locaties." Unmounten wordt echter wel gedaan. Maar als ik weer mount, is alles als daarvoor...

Re: Rechten externe harde schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/26, 14:54:15 »
Ik heb een externe harde schijf voor backup-doeleinden.
Ik gebruikte hem eerst onder Windows XP, er stond dus een partitie (NTFS) op, die kon ik ook onder Ubuntu gebruiken.
Nu heb ik het volgende gedaan: Ik heb de NTFS-partitie op een tiende verkleind en er een ext3-partitie naast gezet middels GParted. Sindsdien heb ik problemen met de rechten. De eigenaar stond aanvankelijk op root, met wat moeite is het me gelukt om die op mijn naam te zetten. Echter de bestandstoegang staat overal op ---. Wat ik ook doe (direct eigenschappen of via "gksudo nautilus"), ik kan dat wel veranderen, maar zodra ik het eigenschappenvenster sluit, springt alles terug op ---. Ook "sudo chmor -r 777" helpt niet. Kan iemand mij helpen?
commando in terminal is "sudo chmod -R 777" en geldt niet voor ntfs partities
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline Arion

  • Lid
Re: Rechten externe harde schijf
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/26, 15:16:52 »
Ja, sorry, dat bedoelde ik, had slordig getipt.
De rechten heb ik op nobody en nogroup gezet, dat lukte wel. Nu kan ik trouwens ineens wel iets op die schijf kopieren. Omdat dit eerst niet lukte ("plakken" was grijs), dacht ik dat het aan "bestandstoegang" lag. Maar staat die voor een map altijd op "---" ?

Re: Rechten externe harde schijf
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/26, 15:26:06 »
Je kunt het beste de rechten controleren in een terminal.
In de terminal : "cd" naar de betreffende map bv. "cd /usr" (opgelet spatie tussen cd en /) Dan "ls -l" of "ls -la" (in dit geval zie je ook de verborgen bestanden)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline Arion

  • Lid
Re: Rechten externe harde schijf [Opgelost]
« Reactie #7 Gepost op: 2010/05/26, 15:39:36 »
Bedankt, voorlopig is het voor mij allemaal duidelijk!

Offline Arion

  • Lid
Re: Rechten externe harde schijf
« Reactie #8 Gepost op: 2010/05/26, 15:41:43 »
Alleen nog dit: Hoe zet ik "[Opgelost]" in het onderwerp van het eerste bericht, zoals welrob aangeeft?

OK, heb ik nu gevonden.
« Laatst bewerkt op: 2010/05/26, 15:43:19 door Arion »