Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Prullenmand niet benaderbaar als root  (gelezen 1573 keer)

Prullenmand niet benaderbaar als root
« Gepost op: 2012/01/22, 19:39:58 »
Beste mensen, mijn harde schijf is niet meer helemaal meer vrij te maken. Ik had er vanuit het netwerk een paar bestanden op de schijf gezet. (Dus vanaf een andere computer naar de bewuste harde schijf gezet) Omdat ik ze dan niet zomaar als gewone gebruiker kon verwijderen heb ik ze via 'sudo nautilus' verwijderd. Ik probeerde dan ook als super user de trash te legen, maar ik kreeg de melding dat de trash niet benaderbaar was. En de boel is ook niet schoon, want de ruimte is niet vrijgekomen. ik zie nergens waar het zit. Ik heb al op dit forum gekeken en dit met copy paste in de terminal gezet: 'sudo rm -rf ~/.local/share/Trash/*' maar dat heeft niet veel uitgehaald.

Wat kan ik doen om weer ruimte vrij te maken, want er is nu nog maar een paar gig over. Dat gaat niet goed. Ik heb Ubuntu 11.10

Graag wat tips

Offline vanadium

  • Lid
Re: Prullenmand niet benaderbaar als root
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/22, 19:48:09 »
Doe eens een controle van het bestandssysteem (fsck).

Re: Prullenmand niet benaderbaar als root
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/22, 21:32:02 »
Heb je dat commando wel uitgevoerd vanuit /root (en root zijnde ?)
Want die bestanden komen natuurlijk wèl terecht in de prullenbak van "root" en niet in die van de gewone gebruiker...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Re: Prullenmand niet benaderbaar als root
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/22, 23:45:31 »
Dit probleem heb ik ook gehad. Er zit een verschil in of je als sudo, gksudo, gksu of hoofdgebruiker iets weggooid.
Kijk eens wie de rechten heeft van de map en of bestanden. Bij mij heet de map .Trash-0.
Hier iets over het verschil. http://www.psychocats.net/ubuntu/graphicalsudo met dank aan Track.
Zie ook http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/kan-prullenbak-niet-legen-40226/
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Prullenmand niet benaderbaar als root
« Reactie #4 Gepost op: 2012/01/23, 09:44:08 »
Heb je dat commando wel uitgevoerd vanuit /root (en root zijnde ?)
Want die bestanden komen natuurlijk wèl terecht in de prullenbak van "root" en niet in die van de gewone gebruiker...
Ook de "root" gebruiker heeft een trash. Mogelijk zitten de bestanden die je hebt gewist, in de trash van root, en niet onder '~/.local/share/Trash/*'. Ga dus eens met "gksudo nautilus" on de folder /root zoeken naar een "trash" folder.

Los daarvan blijft het geen slecht idee een schijfcontrole te doen, als het een externe schijf betreft: dergelijke harde schijven worden namelijk niet standaard gecontroleerd.

Re: Prullenmand niet benaderbaar als root
« Reactie #5 Gepost op: 2012/01/23, 10:00:44 »
Doe eens een controle van het bestandssysteem (fsck).
Ik kreeg nogal een verontrustende melding toen ik fsck probeerde uit te voeren. Ik ben niet doorgegaan. Zie afbeelding.

Re: Prullenmand niet benaderbaar als root
« Reactie #6 Gepost op: 2012/01/23, 10:02:06 »
Heb je dat commando wel uitgevoerd vanuit /root (en root zijnde ?)
Want die bestanden komen natuurlijk wèl terecht in de prullenbak van "root" en niet in die van de gewone gebruiker...

Ik weet niet hoe ik dat commando als root moet uitvoeren.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Prullenmand niet benaderbaar als root
« Reactie #7 Gepost op: 2012/01/23, 10:09:27 »
Een partitie die je controleert, moet inderdaad eerst ontkoppeld worden. Als dit echter je systeempartitie is, dan moet je ht daar niet zoeken: een systeempartitie wordt automatisch telkens bij het starten gecontroleerd.

Zoek het dus even onder de /root directory.

Als je /home op een aparte partitie staat, dan zal de trash van root te vinden zijn onder /home/.trash.0. De trash bevindt zich namelijk altijd op dezelfde partitie van de bestanden voor ze werden gewist. Ook voor andere afzonderlijke partities geldt dat de trash te vinden is in het koppelpunt van de partitie.

Commando's als root uitvoeren gebeurt door ze te laten voorafgaan met "sudo" voor terminalprogramma's of "gksudo" voor grafische programma's. Zo kan je bestandsbeheer als "root" draaien met het commando "gksudo nautilus". Met dat nautilusvenster moet je heel voorzichtig zijn: sluit het onmiddellijk weer af als je gedaan hebt wat je moest doen.

Re: Prullenmand niet benaderbaar als root
« Reactie #8 Gepost op: 2012/01/23, 10:12:47 »
Dit probleem heb ik ook gehad. Er zit een verschil in of je als sudo, gksudo, gksu of hoofdgebruiker iets weggooid.
Kijk eens wie de rechten heeft van de map en of bestanden. Bij mij heet de map .Trash-0.
Hier iets over het verschil. http://www.psychocats.net/ubuntu/graphicalsudo met dank aan Track.
Zie ook http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/kan-prullenbak-niet-legen-40226/
Ik heb gekeken op de twee linken. De bovenste leert me dat ik beter gksudo kan gebruiken inplaats van sudo. Maar het geeft geen verschillende resultaten. De onderste had ik al gezien, ik zie waarschijnlijk iets over het hoofd, maar ik kom niet verder. Ik weet dat ik iets met met .trash oid moet zoeken en vinden, maar ik zie het niet.

Re: Prullenmand niet benaderbaar als root
« Reactie #9 Gepost op: 2012/01/23, 10:14:46 »
Een partitie die je controleert, moet inderdaad eerst ontkoppeld worden. Als dit echter je systeempartitie is, dan moet je ht daar niet zoeken: een systeempartitie wordt automatisch telkens bij het starten gecontroleerd.

Zoek het dus even onder de /root directory.

Als je /home op een aparte partitie staat, dan zal de trash van root te vinden zijn onder /home/.trash.0. De trash bevindt zich namelijk altijd op dezelfde partitie van de bestanden voor ze werden gewist. Ook voor andere afzonderlijke partities geldt dat de trash te vinden is in het koppelpunt van de partitie.

Commando's als root uitvoeren gebeurt door ze te laten voorafgaan met "sudo" voor terminalprogramma's of "gksudo" voor grafische programma's. Zo kan je bestandsbeheer als "root" draaien met het commando "gksudo nautilus". Met dat nautilusvenster moet je heel voorzichtig zijn: sluit het onmiddellijk weer af als je gedaan hebt wat je moest doen.

Even een heel stomme vraag: Hoe kom ik snel op /root directory?
Voor zo ver ik weet heb ik geen aparte partities aangemaakt. Maar het kan zijn dat de installatie dat heeft gedaan natuurlijk, dat weet ik niet.
« Laatst bewerkt op: 2012/01/23, 10:28:22 door Schredders »

Re: Prullenmand niet benaderbaar als root
« Reactie #10 Gepost op: 2012/01/23, 10:48:47 »
Ik kijk vast verkeerd, maar als ik met verborgen bestanden laten zien en al mijn home directory inkijk, dan zie ik helemaal geen trash staan. Ik kijk vast verkeerd. waar staat dat ding?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Prullenmand niet benaderbaar als root
« Reactie #11 Gepost op: 2012/01/23, 13:16:33 »
Als die trash er is, is hij niet in je home directory, wel in /home.

Citaat
Hoe kom ik snel op /root directory?
Klik, in he het linker paneel, "Bestandssysteem". Dit toont je de root directory, de hoogste directory in de bestandsstructuur. Naam: /
In / vind je ondermeer de directories /root en/home.