Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: dual boot xp - ubuntu. ivm usb en printerprobleem  (gelezen 967 keer)

Wik

  • Gast
dual boot xp - ubuntu. ivm usb en printerprobleem
« Gepost op: 2009/09/07, 10:46:27 »
Zoals zovelen word ik gek van windows. Ik heb een clean install gedaan van XP prof sp3... echter printer en exterene HD's, memorystickworden niet herkend, wat ik ook geprobeerd heb (alles).... Overigens werken sommigen USB apparaten weer wel  (1 stick) ik zal jullie er niet mee vermoeien  :(

Ik ben enthousiast geraakt over ubuntu.... en hoop nu mijn problemen op te lossen in een dual boot installatie van 8.04.
Vraag is of mijn externe HD's dan wel herkend worden en mijn printer dan wel gevonden wordt.

Het betreft een oudere Pentium 4 computer en een oudere printer (parallel aangesloten op lpt1).
Heeft het zin om daar Ubuntu op te zetten zodat de kinderen (en ik) er mee kunnen leren werken of zullen de problemen die ik nu in xp tegenkom dezelfden zijn waardoor printen en gegevens extern bewaren onmogelijk zijn.

Heeft iemand daar ervaring mee?

(nb de hardware is professioneel helemaal doorgemeten en in orde)

vr groet Wik

Re: dual boot xp - ubuntu. ivm usb en printerprobleem
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/07, 11:01:05 »
Opzich mag dit geen problemen geven, wat voor een printer is het?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline track

  • Lid
Re: dual boot xp - ubuntu. ivm usb en printerprobleem
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/07, 15:01:38 »
Hoi Wik,

welkom op het forum !

In de PIII en PIV- tijd was de USB nog jong ...
... en je moest vaak iets in het BIOS  goed instellen.
Welke mode heb je daar ingesteld dan ?  Want dat zal de basis zijn op die ok Uby voortwerkt.

De LPT en de IDE zijn veel ouder, en dat levert geen probleem op
... mits je de schijven als "LBA" instelt (vaak dus ook nog handmatig).

Op die manier dus geen probleem.

track

Wik

  • Gast
Re: dual boot xp - ubuntu. ivm usb en printerprobleem
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/08, 10:30:14 »
De printer is een HP officejet 1150c....die altijd prima gedraaid heeft, ook onder ween andere windows xp.
Wat de BIOS USB instellingen betreft ... het vreemde is dat hij mijn usb stick (fat32) gewoon herkent maar een ander stickje weer niet., vandaar dat ik daar niet gezocht heb in 1ste instantie.... de wijze van formatteren kan het mi ook niet zijn.

Maakt het voor Ubuntu uit of iets fat32 of ntfs is geformatteerd?

Offline heir4c

  • Lid
Re: dual boot xp - ubuntu. ivm usb en printerprobleem
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/08, 10:50:39 »
Welkom.

Mijn ervaring: De drie usb sticks die ik heb worden alledrie onmiddelijk herkend door ubuntu. Werk zelf momenteel met een Pen ll dus dat zou met jouw Pen 4 geen probleem moeten opleveren. En ik heb geen BIOS aanpassingen moeten doen.
Gewoon een dual-boot doen en dan zie je het wel of het werkt. Dat is de enige manier om er achter te komen. (Alles goed lezen en je tijd nemen).

Beste is alles af te koppelen wat je niet nodig hebt voor een installatie: Printer, usb, externe schijven.
Beste ook bedraad internet. (En een gewoon toetsenbord, dus geen usb aansluiting, mag wel maar daar zijn soms ook problemen mee. En een bedrade muis is ook altijd goed bij installatie).
Met deze basis-regels kan je problemen tijdens het installeren (niet goed werken van draadloos netwerk, enz...) voorkomen.

Wat die printer betreft kan ik je niet helpen. (Maar dat zien we dan wel zeker)

Citaat
Maakt het voor Ubuntu uit of iets fat32 of ntfs is geformatteerd?
Normaal gezien niet.

Succes en veel plezier met ubuntu! En laat iets horen als het gelukt is. Als het niet lukt horen we je zeker.  =D   ;)
« Laatst bewerkt op: 2009/09/08, 11:01:20 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Mark81

  • Lid
Re: dual boot xp - ubuntu. ivm usb en printerprobleem
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/08, 10:55:23 »
Btw, HP is -naar wat ik heb gehoord en gelezen- een linux-vriendelijke printer. Voor meer info over jouw printer, zie http://hplipopensource.com/hplip-web/models/officejet/officejet_pro_1150c.html#note11. Hij lijkt dus gewoon te worden ondersteund voor Ubuntu en zou dus geen problemen moeten opleveren. Succes!