Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Jammer jongens; tot zover pas-toe-of-leg-uit  (gelezen 4231 keer)

Re: Jammer jongens; tot zover pas-toe-of-leg-uit
« Reactie #25 Gepost op: 2016/02/23, 23:02:19 »

En juist daar zit het 'm in, ook en zeker tegenwoordig nog. Het is juist daarom dat men niet wil overstappen, het heeft niks te maken met "te lui" zijn. Ongeacht welke kant een groot bedrijf of instantie kiest het zal altijd hopen geld blijven kosten, zowel op de closed source zijde als op de open source kant.

Dat is slechts deels waar, bij closed source zal men op ten duur ook overstappen. Dan is men omscholing en nieuwe licenties nodig.
Bij open source heeft men (in veel gevallen) de dure licenties niet nodig en zou omscholing alleen het kostenplaatje zijn.
Helaas is het zo dat men veelal niet kijkt op de lange termijn, dus dat reken ik als 'te lui' zijn.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

DarkEra

  • Gast
Re: Jammer jongens; tot zover pas-toe-of-leg-uit
« Reactie #26 Gepost op: 2016/02/24, 10:57:40 »
Het kostenplaatje is zeker niet alleen de omscholing, vergeet niet de tijd die erin gestoken moet worden èn een heel netwerk wat ook nog eens omgegooit moet worden als je alleen maar open source wil gebruiken. Er komt veel meer bij kijken dan sommige hier menen te denken. Zo simpel is het allemaal niet.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Jammer jongens; tot zover pas-toe-of-leg-uit
« Reactie #27 Gepost op: 2016/02/24, 11:19:31 »
Het kostenplaatje is zeker niet alleen de omscholing, vergeet niet de tijd die erin gestoken moet worden èn een heel netwerk wat ook nog eens omgegooit moet worden als je alleen maar open source wil gebruiken. Er komt veel meer bij kijken dan sommige hier menen te denken. Zo simpel is het allemaal niet.
Ja, zo werkt dat die vendor lockin. Vrijwillig opgesloten zitten is ook een keuze.

DarkEra

  • Gast
Re: Jammer jongens; tot zover pas-toe-of-leg-uit
« Reactie #28 Gepost op: 2016/02/24, 14:06:02 »
Zo zie jij het, de realiteit is nu eenmaal anders.

Re: Jammer jongens; tot zover pas-toe-of-leg-uit
« Reactie #29 Gepost op: 2016/02/24, 14:08:33 »
Het kostenplaatje is zeker niet alleen de omscholing, vergeet niet de tijd die erin gestoken moet worden èn een heel netwerk wat ook nog eens omgegooit moet worden als je alleen maar open source wil gebruiken. Er komt veel meer bij kijken dan sommige hier menen te denken. Zo simpel is het allemaal niet.
Hoezo? Vanuit een linux werkstation kun je toch ook gewoon inloggen op normale servers?
Nee niet als alles beperkt is rondom 1 merk. Als server van merk A alleen maar inlogs accepteert van merk A en alle andere verwerpt.

Als dat allemaal niet mogelijk zou zijn, hoe kan het dan dat er al linux servers draaien bij zeer grote instanties? Zoals Google bijvoorbeeld.

........ en alles vernieuwen veel te veel geld kostte.

En juist daar zit het 'm in, ook en zeker tegenwoordig nog. Het is juist daarom dat men niet wil overstappen, het heeft niks te maken met "te lui" zijn. Ongeacht welke kant een groot bedrijf of instantie kiest het zal altijd hopen geld blijven kosten, zowel op de closed source zijde als op de open source kant.

En ook allebei de mogelijkheden zullen problemen blijven geven die weer opgelost moeten worden. En dus is het niet meer dan een kwestie van keuzes maken en zijn alle andere argumenten een hoop blabla.
 =D Mijn oma zei altijd, waar een wil is is een weg.  ;)
« Laatst bewerkt op: 2016/02/24, 14:12:45 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Jammer jongens; tot zover pas-toe-of-leg-uit
« Reactie #30 Gepost op: 2016/02/24, 14:21:25 »
En ook allebei de mogelijkheden zullen problemen blijven geven die weer opgelost moeten worden. En dus is het niet meer dan een kwestie van keuzes maken en zijn alle andere argumenten een hoop blabla.
 =D Mijn oma zei altijd, waar een wil is is een weg.  ;)
Precies. De realiteit is dat er geen wil is. Dus ook geen weg.

Re: Jammer jongens; tot zover pas-toe-of-leg-uit
« Reactie #31 Gepost op: 2016/02/24, 15:08:19 »
Precies. De realiteit is dat er geen wil is. Dus ook geen weg.

Er is wel een wil. En er is ook een weg.
De vraag is alleen of dat voor iedereen wel de weg in de gewenste richting is.
En sommigen volgen zo blindelings hun navigatie dat ze zo de plomp in of een trap af rijden.  ;)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Jammer jongens; tot zover pas-toe-of-leg-uit
« Reactie #32 Gepost op: 2016/02/24, 15:44:59 »
Ja, of een metrotunnel.

Overigens zijn er ook bepaalde psychologische drempels als een dominante partij al heel lang de teugels in handen heeft. En dan speelt er ook nog het grote belang van het eigen bedrijf, de continuïteit plus de aansturing vanuit het management, die - onbekwaam in dergelijke kwesties - altijd de in hun ogen veilige weg kiest.

Een andere aspect bij zo'n vastgeroeste marktsituatie zijn persoonlijke relaties. Aan de andere kant doen zich in zo'n markt soms situaties voor die de balans totaal omgooien, maar daar valt weinig aan te voorspellen.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Jammer jongens; tot zover pas-toe-of-leg-uit
« Reactie #33 Gepost op: 2016/02/24, 16:03:59 »
Je moet mensen ook opvoeden hierin.
Vorige week heb ik een gesprek gehad n.a.v. een uitleg telebankieren voor ouderen, gegeven door een bank.
Uitgelegd dat ik geen vertrouwen kan hebben in een software bedrijf, dat weer software van anderen nodig heeft, om zijn eigen software te beveiligen.
Zo hadden ze het (bij de bank) nog nooit bekeken.

ps: Gelijk ook maar verteld dat er nergens in de voorwaarden staat, dat een antivirus programma verplicht is.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline MKe

  • Lid
Re: Jammer jongens; tot zover pas-toe-of-leg-uit
« Reactie #34 Gepost op: 2016/02/24, 22:56:07 »
Hoezo? Vanuit een linux werkstation kun je toch ook gewoon inloggen op normale servers?
Nee niet als alles beperkt is rondom 1 merk. Als server van merk A alleen maar inlogs accepteert van merk A en alle andere verwerpt.

Als dat allemaal niet mogelijk zou zijn, hoe kan het dan dat er al linux servers draaien bij zeer grote instanties? Zoals Google bijvoorbeeld.
Mag ik hier als ervaringsdeskundige op reageren?
Ik zit op het werk in een interessante situatie. Dit is altijd een windows-only bedrijf geweest en alles closed source. We hebben hier in 2009 een Bioinformatica afdeling opgericht die voornamelijk hpc doet, en alle hpc in de wereld wordt met linux gedaan. Dus wij hebben Linux geintroduceerd en heel veel opensource tools. Helaas moeten we het zonder professionele it ondersteuning doen, want de it afdeling neemt natuurlijk nog steeds alleen windows mensen aan. Toch hebben we inmiddels ipa servers opgezet, ldap om te kunnen integreren met active directory en hebben we inmiddels meer linux servers draaien dan windows servers. Ikzelf heb nog wel een officiele windows laptop, maar die start alleen windows om dan in te loggen op een van de linux machines via moba xterm. Binnenkort naar openstack en dan is de beer helemaal los :D
Maar goed, het is dus idd mogelijk om linux met een windowsnetwerk te integreren. Toch heeft Maik ook enigszins gelijk. Het is alles behalve gemakkelijk. Voornamelijk door Windows, zo kan Linux niet goed met Active Directory (MS) praten, daarvoor heeft MS dan wel een LDAP interface gemaakt, maar die is dan net weer niet 100% complient aan de officiele standaard. Ik gebruik ook Evolution onder Linux om met onze MS exchange server te praten, maar ook hier geld, met standaard configuratie werkt het niet goed.
Uiteindelijk hebben we er nu voor gekozen om een Linux-only newerk te maken met een ipa server. Binnen het Linux netwerk is alles NFS mount, Ldap etc, en alleen de ipa server haald zijn data uit het Active Directory. Zo min mogelijk raakvlakken dus tussen het MS netwerk en Linux netwerk. Onze tools die de windows jongens moeten gebruiken hebben we omgeschreven naar Webapps, de beste manier om cros platform te kunnen werken... Mits niemand Internet Explorer gebruikt natuurlijk ;)

Wat is er mis met wordperfect? Ik heb er zelf jarenlang met veel plezier mee gewerkt. Tot ik ook 'gedwongen' werd daar vanaf te stappen.
WP werkte behoorlijk makkelijk.
Absoluut, WP5.1 was de beste teksverwerker die ik ooit gebruikt heb. (nooit met wordstar gewerkt) Jammer dat niemand ooit de moeite heeft genomen om een wp5.1 clone in Linux te maken.
« Laatst bewerkt op: 2016/02/24, 23:10:26 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Re: Jammer jongens; tot zover pas-toe-of-leg-uit
« Reactie #35 Gepost op: 2016/02/24, 23:03:11 »
Wat is er mis met wordperfect? Ik heb er zelf jarenlang met veel plezier mee gewerkt. Tot ik ook 'gedwongen' werd daar vanaf te stappen.
WP werkte behoorlijk makkelijk.
Jammer dat niemand ooit de moeite heeft genomen om een wp5.1 clone in Linux te maken.

En dan is het cirkeltje weer rond.  =D
Ik vind in in het gebruik nu van LO heel veel herkenning van WP-os 6 van destijds.  ;)
Een latere versie heb ik ook nog gehad maar toen waren ze (en niet alleen zij) de strijd al flink aan het verliezen en dat kon je ook merken aan de werking wat ook weer bij droeg aan mijn noodgedwongen overstap.

Wist je dat voor linux WP 8 en 9 beschikbaar zijn geweest?
« Laatst bewerkt op: 2016/02/24, 23:16:59 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore