Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Partitioneren t.b.v. dualboot  (gelezen 1279 keer)

Partitioneren t.b.v. dualboot
« Gepost op: 2010/01/27, 20:21:27 »
Hoi!,

Op de soos waar ik kom heb ik iemand zo enthousiast gemaakt, dat hij mij voorstelde Linux naast WinXP te zetten!
Hij had dat in het verleden zelf al eens gedaan, maar knapte destijds af op het feit dat Java spelletjes het niet deden.
Dus heb ik speciaal voor dit geval een "eigen distro" in elkaar gezet d.m.v. Remastersys , met daarop ook Java en nog heel wat andere handige programmaatjes extra (en een link naar dit forum standaard op het bureaublad  =D ).
Vervolgens heb ik het brouwsel op een usb-opstartschijf gezet, zodat hij het één en ander zou kunnen bewonderen (is wel geen 100% Ubuntu, maar je moet wel eens een beetje schipperen ;)).
Nou, hij was gelijk om!

Nu zal dus wel de bestaande XP partitie moeten worden verkleind.

Mijn vraag is derhalve: is het noodzakelijk dat XP dan eerst zodanig moet worden gedefragmenteerd, dat alle bestanden aan het begin van de schijf komen te staan, of regelt de installer dit zelf?


mvg,  nico.
Linux Mint 19.3 Mate

Re: Partitioneren t.b.v. dualboot
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/27, 20:29:52 »
Het is verstandig om eerst de schijf te defragmenteren, en van bestanden neem je best eerst een backup. Zo ben je zeker veilig.

Re: Partitioneren t.b.v. dualboot
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/27, 20:42:44 »
Het is verstandig om eerst de schijf te defragmenteren, en van bestanden neem je best eerst een backup. Zo ben je zeker veilig.
Hoi "schwarzproductions",

Punt is eigenlijk: de freeware defrag tools - voor zover ik ze ken - defragmenteren slechts de bestanden, maar zetten ze niet aan het begin van de schijf, of hoeft dat niet?
Linux Mint 19.3 Mate

Re: Partitioneren t.b.v. dualboot
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/27, 20:44:08 »
Het zou niet hoeven http://wiki.ubuntu-nl.org/community/GeenDefragmentatieNodig
Wel zou ik zoals schwarzproductions aangeeft een back up maken van de gegevens. Beter mee verlegen dan om verlegen. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Partitioneren t.b.v. dualboot
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/27, 20:48:54 »
Het zou niet hoeven http://wiki.ubuntu-nl.org/community/GeenDefragmentatieNodig
Wel zou ik zoals schwarzproductions aangeeft een back up maken van de gegevens. Beter mee verlegen dan om verlegen. :)
Dat had ik desbetreffende persoon ook dus al voorgesteld, maar hij zei:
Citaat
Nou, als het fout gaat installeer ik Windows wel opnieuw...
Dan ben je gelijk je Linux ook weer kwijt denk ik? :|

(offtopic: ik moet eens wat vaker op die wiki kijken... :-[)
« Laatst bewerkt op: 2010/01/27, 20:50:42 door nicolaasjan »
Linux Mint 19.3 Mate

Re: Partitioneren t.b.v. dualboot
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/27, 21:04:13 »
Als hij Windows goed opnieuw installeert, dus op de correcte partitie voor Windows, is hij Linux niet kwijt. Moet hij gewoon MBR weer door Grub vervangen, en hij kan weer tweevoudig opstarten.
Maar je bestanden, dat is iets anders...

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Partitioneren t.b.v. dualboot
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/27, 21:09:25 »
Wanneer je toch handmatig partitioneerd, maak dan een aparte NTFS partitie voor data, hij kan dan zowel in Windows als in Ubuntu die data benaderen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Partitioneren t.b.v. dualboot
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/27, 21:19:27 »
Wanneer je toch handmatig partitioneerd, maak dan een aparte NTFS partitie voor data, hij kan dan zowel in Windows als in Ubuntu die data benaderen.
Goed idee, echter het betreft een pc die onderdeel is van een netwerk, waarop reeds een gedeelde Windows data partitie benaderbaar is vanuit Windows.
Is zo'n Windows netwerkschijf ook benaderbaar vanuit je Linux (ik weet niets van netwerken, want ik ben thuis alleen...)?


mvg,  nico.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/27, 21:21:31 door nicolaasjan »
Linux Mint 19.3 Mate

Offline robert42

  • Lid
    • handige freeware
Re: Partitioneren t.b.v. dualboot
« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/28, 23:39:09 »
Wanneer je toch handmatig partitioneerd, maak dan een aparte NTFS partitie voor data, hij kan dan zowel in Windows als in Ubuntu die data benaderen.
Goed idee, echter het betreft een pc die onderdeel is van een netwerk, waarop reeds een gedeelde Windows data partitie benaderbaar is vanuit Windows.
Is zo'n Windows netwerkschijf ook benaderbaar vanuit je Linux (ik weet niets van netwerken, want ik ben thuis alleen...)?


mvg,  nico.


Vanuit linux zijn alle schijven/partities wel te zien en ook te bekijken en te wijzigen, vanuit windows kun je niet op de linux schijf/partitie kijken.

Gr. robert

Re: Partitioneren t.b.v. dualboot
« Reactie #9 Gepost op: 2010/01/29, 11:18:05 »
@Robert42,

Vanuit de Live-USB sessie kon ik die netwerkschijf zo snel niet ontdekken... :|

mvg,  nico.
Linux Mint 19.3 Mate