Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.  (gelezen 20869 keer)

ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Gepost op: 2012/12/07, 18:59:35 »
Ubuntu, a widely used and influential GNU/Linux distribution, has installed surveillance code. When the user searches her own local files for a string using the Ubuntu desktop, Ubuntu sends that string to one of Canonical's servers. (Canonical is the company that develops Ubuntu.) This is just like the first surveillance practice I learned about in Windows.

Heel fijn dit, mocht dat echt waar zijn in de default install, dan is het voor mij totaal over met Ubuntu, zie http://www.fsf.org/blogs/rms/ubuntu-spyware-what-to-do voor meer

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #1 Gepost op: 2012/12/07, 19:11:27 »
Dit is oud nieuws.

Lees maar eens: http://forum.ubuntu-nl.org/algemeen-42/er-komt-reclame-in-ubuntu-12-10/
Het is tevens met één commando uit te zetten, zie de fipo. Of een andere desktop pakken  ;)

Of de potentiële functionaliteit botst met zoals je Ubuntu zou willen zien, moet eenieder voor zichzelf bekijken, er zijn plenty argumenten al heen en weer gegaan.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #2 Gepost op: 2012/12/07, 20:43:30 »
Bij default stuurt hij dus gegevens door naar servers. Ik kan het mis hebben, maar dat is wel een nieuwe ontwikkeling ....

Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #3 Gepost op: 2012/12/07, 20:46:17 »
Bij default stuurt hij dus gegevens door naar servers. Ik kan het mis hebben, maar dat is wel een nieuwe ontwikkeling ....

Dat is al vele versies zo bij de install en bij zoekacties buiten de dash... je kunt dat uitschakelen door pakket oem-nogwat te verwijderen.

Maarja, laten we vooral Ubuntu nu even gaan boycotten en allemaal overstappen naar een andere distro.

Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #4 Gepost op: 2012/12/07, 20:56:17 »
Persoonlijk heb ik deze hele discussie gemist, totdat ik het artikel van RMS tegen kwam dat standaard install van Ubuntu nu (dus zonder medeweten van een alg. user) lekt naar andere servers. Ik schrik hier erg van.  Zover ik wist werd je altijd geprompt voor een package survey meer niet.

Citaat
Maar ja, laten we vooral Ubuntu nu even gaan boycotten en allemaal overstappen naar een andere distro.
Jammer dat je het zo brengt. Het is een heftige breuk met een traditionele traditie imho waar mee gebroken wordt, dus mag er wel een discussie over zijn (het liefst op een volwassen manier) en 'daar hebben wij het al over gehad' is ook niet zo vriendelijk.

Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #5 Gepost op: 2012/12/07, 20:59:18 »
Ach kom op, het was toch overduidelijk dat mijn laatste zin sarcastisch was ;)

Nee maar goed, het zit er al vele versies in en voor zover ik weet is er nooit misbruik van gemaakt dus ik zie persoonlijk het probleem niet.

Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #6 Gepost op: 2012/12/07, 21:02:23 »
Citaat
Nee maar goed, het zit er al vele versies in en voor zover ik weet is er nooit misbruik van gemaakt dus ik zie persoonlijk het probleem niet.
Geloven is goed hoor, maar controle is beter. Ik vraag mij af, gaat dat versleuteld richting hun servers en is er precies een overzicht wat er naar toe gaat.

Nu kies ik wel eens voor een search engine dan google dan weet ik  dat ik informatie van mijzelf naar google breng,maar  stel nu voor ik heb een document getiept op mijn computer: mijn_vreselijke_aandoening.txt en ik ga die zoeken, dan betekend dat dat het gestuurd wordt over het internet naar hun server. Klopt dat?



Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #7 Gepost op: 2012/12/08, 09:47:28 »
Ik denk niet dat het gaat om specifiek jouw bestandje, als wel het bestandstype dat doorgestuurd zal worden ter verwerking.
Ubuntu is geen spyware eh ..., al kan ik aannemen dat je er op de duur zo over denkt, ik weet dat ze voornamelijk geïnteresseerd zijn met een globaal beeld van wat er allemaal in de dash gebeurt; en op die manier kunnen ze Unity beter afstemmen in response op de zoekopdrachten.

Maar zoals gezegd gewoon een pakketje verwijderen is dan de oplossing mocht je je daar niet in vinden.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #8 Gepost op: 2012/12/08, 10:11:06 »
Dit is oud nieuws.

Lees maar eens: http://forum.ubuntu-nl.org/algemeen-42/er-komt-reclame-in-ubuntu-12-10/
Het is tevens met één commando uit te zetten, zie de fipo. Of een andere desktop pakken  ;)

Of de potentiële functionaliteit botst met zoals je Ubuntu zou willen zien, moet eenieder voor zichzelf bekijken, er zijn plenty argumenten al heen en weer gegaan.

Als iemand nog een duit in het zakje wil doen moet zo'n topic wel open zijn.

Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #9 Gepost op: 2012/12/08, 12:49:15 »
Je kan het wellicht uitsluiten, prima. Ik zelf repareer veel computers en adviseer mensen vaak op afstand om ubuntu te installeren, dit omdat de doelgroep zich zeer bekommerd om privacy en veiligheid. Nu moet ik er dus bij vertellen: maar in de default installatie lekt er het eea naar de servers en wij denken dat bepaalde bestandstypes zijn, maar zeker weten. Nee.

Ik googled, maar het is mij nog niet duidelijk wat er gelekt wordt.

Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #10 Gepost op: 2012/12/08, 13:16:31 »
Natuurlijk is het gissen wat die data precies inhoud. Maar dan is het misschien beter om even de 7mijlslaarzen aan te trekken en b.v. die vraag te stellen aan 'askubuntu', mocht privacy en veiligheid van primair belang zijn.
Beter dat dan een ongeruste vraag op het forum lijkt me.

Maar doen niet ongeveer alle besturingssystemen aan data-informatie? (Ik kijk even naar die gasten van Redmond , of die van Google etc)

In ieder geval weet ik dat Mint die data-collectie niet doet; die blijven liever bij de traditionele manier van werken (Cinnamon, Mate enz) .
Misschien stelt je dat meer gerust.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #11 Gepost op: 2012/12/08, 14:27:45 »
Vroeger kon je een vinkje zetten, dat wisten de makers welke software het meest geïnstalleerd werd.
Synaptic > Instellingen > Systeembronnen
Deze informatie werd o.a. gebruikt, om voorrang te krijgen bij vertalingen en bugs.
Sinds daar een tab extra stuurprogramma's aan is toegevoegd, staat het misschien default aan?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #12 Gepost op: 2012/12/08, 14:28:51 »
Mint doet wel degelijk aan data-collectie. Niet via Cinnamon ofzo nee, maar wel via wat maikelonline aanhaalt in zijn openingspost.

Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #13 Gepost op: 2012/12/08, 14:58:23 »
Citaat
Natuurlijk is het gissen wat die data precies inhoud. Maar dan is het misschien beter om even de 7mijlslaarzen aan te trekken en b.v. die vraag te stellen aan 'askubuntu', mocht privacy en veiligheid van primair belang zijn. Beter dat dan een ongeruste vraag op het forum lijkt me.

Nee, zo werkt dat niet. Waarom mogen kritische noten niet gekraakt worden. Dit is inderdaad verontrustend, persoonlijk vind ik het meer dan verontrustend. Wellicht wordt dit hier als vloeken in de kerk beschouwt, prima.
Wederom: Debian vraagt netjes de vraag voor het geven van data over package survey, meer niet. Echter, wordt dit ook werkelijkheid met Debian? Ik weet het niet. Ik hoor er niets over. Je kan niet zomaar zeggen: vraag daar maar. Dit is het forum van de Nederlandse Ubuntu, dus: ook een visite kaartje. Schokkend om te zien, dat men niet precies weet wat er aan de hand is.

Wat ik verder schokkend vind is er weinig protest hier tegen is. Prima om je pegels te verdienen: er moet ook brood op de plank komen, maar dat hoeft niet te kosten gaan (by default) door Ubuntu. Moet toch niet zo zijn, dat ik zo moet zeggen: Dat Ubuntu van je: nou dan moet je daar, zus en zo die vinkjes uitzetten ander lek je ongewenst informatie.
Ik vind het erg dat ik zo een andere distro moet kiezen die wel respect heeft voor privacy.

« Laatst bewerkt op: 2012/12/08, 15:01:56 door maikelonline »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #14 Gepost op: 2012/12/08, 15:36:12 »
Ubuntu is geen spyware eh ...,
Juist wel volgens het artikel
"free software won't spy on you, unless it's Ubuntu,"
Vanaf Ubuntu 12.10 wordt standaard je Dash zoekopdracht, ook als je zoekt naar je eigen bestand "mijn_vreselijke_aandoening.txt ", via internet verstuurt naar (en gebruikt/opgeslagen door) Canonical. Ook de "shopping suggesties" die Amazon (via onversleuteld http) terugstuurt zullen waarschijnlijk over je "vreselijke_aandoening" gaan...

Mogelijk was de opmerking hierboven om Ubuntu te boycotten sarcastisch bedoelt, dat is wel wat Richard Stallman voorstelt
If you ever recommend or redistribute GNU/Linux, please remove Ubuntu from the distros you recommend or redistribute.

Voor het geval je Ubuntu toch wil gebruiken kan je dit lekken (gelukkig maar) zelf wel weer stoppen: http://wiki.ubuntu-nl.org/TipsEnTrucs#Shopping maar dat zal niet voor iedereen direct duidelijk zijn en is dus geen fraaie oplossing voor dit probleem.
Schakel je het on-line zoeken via de GUI uit, zoekt de Dash ook niet meer in je eigen online omgevingen waar je wel toestemming voor hebt gegeven (door je gebruikersnaam en wachtwoord te geven bij "Online-accounts")!  :(
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #15 Gepost op: 2012/12/08, 15:39:18 »
Citaat
Dat Ubuntu van je: nou dan moet je daar, zus en zo die vinkjes uitzetten ander lek je ongewenst informatie.
Ik vind het erg dat ik zo een andere distro moet kiezen die wel respect heeft voor privacy.

- is een andere smaak van Ubuntu  misschien een optie? lubuntu/xubuntu?
- in wezen zal je computer immer contact zoeken met Can. servers. Ze is root, en zal via updates en reguliere programma's verbinding maken met je computer.
- of na het disablen van de bekende privacy button, zie verhaal ron, ubuntu nog steeds aan data collecting doet, en dit commercieel gaat gebruiken, lijkt me niet uitgesloten, maar wel onwaarschijnlijk.
- via wireshark kun je het gedrag van je computer volgen, en heel veel informatie verzamelen.

Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #16 Gepost op: 2012/12/08, 15:46:55 »
@Testcees bedankt voor de verhelderende opmerkingen/links/analyse.

Die opmerking was zeker niet sarcastisch bedoeld, ik kijk het even aan, ondertussen zal ik zelf een negatief advies gaan geven over het installeren van Ubuntu. Duidelijke zaak dit, strookt compleet in tegen privacy.

RMS/FSF heeft als het zo zit, volkomen gelijk om een boycot te gaan oproepen. Sorry Ubuntu, dat was. het.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #17 Gepost op: 2012/12/08, 16:03:44 »
ik kijk het even aan, ondertussen zal ik zelf een negatief advies gaan geven over het installeren van Ubuntu. Duidelijke zaak dit, strookt compleet in tegen privacy.
De officieel erkende afgeleiden Xubuntu en Lubuntu (en voor zover ik weet ook Kubuntu) hebben deze privacy-gevoelige functie niet. Alleen hoofdversie Ubuntu heeft die. Dus misschien is overstap naar een afgeleide versie een idee?

Zelf vind ik Xubuntu erg goed:
https://sites.google.com/site/computertip/xubuntu

Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #18 Gepost op: 2012/12/08, 16:08:04 »

De officieel erkende afgeleiden Xubuntu en Lubuntu (en voor zover ik weet ook Kubuntu) hebben deze privacy-gevoelige functie niet. Alleen hoofdversie Ubuntu heeft die. Dus misschien is overstap naar een afgeleide versie een idee?

Zelf vind ik Xubuntu erg goed:
https://sites.google.com/site/computertip/xubuntu

Nee, dat zegt het al:hun hoofdproduct heeft niet het hoog op met privacy en dan besteed ik liever tijd en aandacht aan een distro die dat wel doet.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #19 Gepost op: 2012/12/08, 16:14:43 »
- in wezen zal je computer immer contact zoeken met Can. servers. Ze is root, en zal via updates en reguliere programma's verbinding maken met je computer.
Slecht weinig gebruikers zullen denken dat updates uit de lucht komen vallen. Dat daarvoor verbinding moet worden gemaakt met Canonical (en die daardoor kunnen weten welke softwarepakketten je gebruikt) is van een andere orde.

Voor softwareupdates moet je root rechten geven aan Canonical en daarmee in potentie de mogelijkheid malware te installeren. De meeste gebruikers zullen hier geen probleem mee hebben omdat ze Canonical hierin vertrouwen.
Gebruikers die nu een probleem hebben met het nieuwe ("malware") gedrag van de Dash zoekfunctie zullen niet waarderen dat ze hiervoor niet worden gewaarschuwd en kan dit vertrouwen zijn aangetast.

- via wireshark kun je het gedrag van je computer volgen, en heel veel informatie verzamelen.
Ja maar je meent toch niet serieus dat je om veilig een "vrije software" Linux distributie als Ubuntu te kunnen gebruiken je op geheimzinnig en ongewenst netwerkverkeer moet gaan controleren.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #20 Gepost op: 2012/12/08, 16:29:37 »
Citaat
Gebruikers die nu een probleem hebben met het nieuwe ("malware") gedrag van de Dash zoekfunctie zullen niet waarderen dat ze hiervoor niet worden gewaarschuwd en kan dit vertrouwen zijn aangetast.

Dat is  het zeker. Ik heb dit jaar meer dan 50 computers/laptops geïnstalleerd met ubuntu, inclusief een paar kantoren en ik denk dat ik nu een gefaseerde call-back ga doen en iets anders erop zet. Ik ga er nog in verder pluizen, voor dit besluit, maar het lijkt er wel op.
« Laatst bewerkt op: 2012/12/08, 16:34:01 door maikelonline »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #21 Gepost op: 2012/12/08, 16:38:58 »

De officieel erkende afgeleiden Xubuntu en Lubuntu (en voor zover ik weet ook Kubuntu) hebben deze privacy-gevoelige functie niet. Alleen hoofdversie Ubuntu heeft die. Dus misschien is overstap naar een afgeleide versie een idee?

Zelf vind ik Xubuntu erg goed:
https://sites.google.com/site/computertip/xubuntu

Nee, dat zegt het al:hun hoofdproduct heeft niet het hoog op met privacy en dan besteed ik liever tijd en aandacht aan een distro die dat wel doet.
Keuze zat aan distro's, gelukkig....  :)

Maar ter overweging een Engels spreekwoord: don't cut off your nose to spite your face....

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #22 Gepost op: 2012/12/08, 19:53:18 »
Citaat
Gebruikers die nu een probleem hebben met het nieuwe ("malware") gedrag van de Dash zoekfunctie zullen niet waarderen dat ze hiervoor niet worden gewaarschuwd en kan dit vertrouwen zijn aangetast.

Dat is  het zeker. Ik heb dit jaar meer dan 50 computers/laptops geïnstalleerd met ubuntu, inclusief een paar kantoren en ik denk dat ik nu een gefaseerde call-back ga doen en iets anders erop zet. Ik ga er nog in verder pluizen, voor dit besluit, maar het lijkt er wel op.
Voordat je je heel veel werk op je hals haalt: het probleem is er zeker, maar blijft beperkt tot 12.10. Met 12.04 zit het allemaal wel snor. En als je toch 12.10 hebt (waarvan ik zo inschat dat je die niet gebruikt maar je beperkt tot een LTS gezien het grote aantal installaties), dan is de oplossing simpel:

sudo apt-get remove unity-lens-shopping
Als het goed is komt in 13.04 een fijngevoelige instellingsmogelijkheid waar je dit soort dingen kunt uitschakelen, dus zonder rigoreus pakketten te verwijderen.
« Laatst bewerkt op: 2012/12/08, 19:57:15 door markba »

Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #23 Gepost op: 2012/12/08, 20:03:44 »
Maarja, dan vind ik dat als de TS Ubuntu wil vervangen vanwege dit dat de TS ook o.a. geen Google en Facebook meer moet gebruiken want die slaan net zo goed een hoop data op en soms zelfs meer.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #24 Gepost op: 2012/12/09, 00:58:07 »
als de TS Ubuntu wil vervangen vanwege dit dat de TS ook o.a. geen Google en Facebook meer moet gebruiken want die slaan net zo goed een hoop data op en soms zelfs meer.
Verschil is dat je bij Google en Facebook bewust moet aanmelden en/of kan weten dat het om een on-line dienst gaat. Je beslist zelf of en hoe je daar "mijn_vreselijke_aandoening" aan wil toevertrouwen.
Dat een zoekactie in de Ubuntu 12.10 Dash naar "mijn_vreselijke_aandoening.txt", zonder dat je ergens bent aangemeld of toestemming hebt gegeven, op internet komt is (was ook voor de TS) minder duidelijk.

offtopic: dat de Dash in 12.10 ook in je Google Docs en Facebook foto's zoekt is een hele leuke functie die ik graag gebruik :)

« Laatst bewerkt op: 2012/12/09, 07:42:06 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie