Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Aan de langere gebruikers: waar was je zonder (Ubuntu) Linux?  (gelezen 3013 keer)

Onder 'langere' versta ik dat je (Ubuntu) Linux lang genoeg gebruikt om deze vraag te kunnen beantwoorden ;)

Stel, je zou (Ubuntu) Linux nooit ontdekt hebben of het zou misschien niet eens bestaan en de rest (Win, Mac, enz.) zou wel bestaan, waar zou je dan vandaag de dag zijn? Was je dan een Appelaar geworden of een BSD'er of ...? You name it ;)



Om af te trappen: als ik (Ubuntu) Linux niet had ontdekt in 2007/2008 of het zou niet bestaan, dan was ik nu een tevreden Mac OSX-gebruiker geweest.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Aan de langere gebruikers: waar was je zonder (Ubuntu) Linux?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/07/04, 00:58:58 »
Ik heb voor mijn werk altijd Windows moeten gebruiken, maar privé heb ik in 1992 OS/2 van IBM ontdekt en ben dat tot volle tevredenheid blijven gebruiken voor meer dan een decade. Als ik toen niet overgeschakeld was naar Ubuntu of een andere Linux, zou ik nu nog altijd met OS/2 Warp 4.52 werken denk ik, totdat er een Win-alternatief beschikbaar kwam dat mij tevreden zou stellen. De Mac zou me minder aanspreken omdat je dat niet op bestaande pc's kunt installeren.

Re: Aan de langere gebruikers: waar was je zonder (Ubuntu) Linux?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/07/04, 01:24:36 »
Waarschijnlijk op mijn server één of andere BSD-variant en op mijn client een andere BSD-variant.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline bwman

  • Lid
Re: Aan de langere gebruikers: waar was je zonder (Ubuntu) Linux?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/07/04, 01:31:32 »
ik zou het begot niet weten maar ik vermoed dat ik een appelaar zou zijn.
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Aan de langere gebruikers: waar was je zonder (Ubuntu) Linux?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/07/04, 07:55:36 »
Ik denk dat ik dan een zgn. Hackintosh zou nemen, en Windows 7. Voornamelijk Windows 7. Ik denk wel dat ik hier en daar eens wat zou proberen maar als een echte windows gebruiker wel heel voorzichtig ;)

Re: Aan de langere gebruikers: waar was je zonder (Ubuntu) Linux?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/07/04, 08:17:15 »
Misschien bsd, maar ik vermoed windows. Apple komt er bij mij niet in.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Aan de langere gebruikers: waar was je zonder (Ubuntu) Linux?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/07/04, 09:20:54 »
Ik ben niet zo heel erg lang, eerder klein, dus...  :)

Re: Aan de langere gebruikers: waar was je zonder (Ubuntu) Linux?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/07/04, 09:31:12 »
Ik denk dat ik dan bij Windows7 zou zijn. Wel met veel opensource software erbij. Dus FF en LibreOffice ipv IE en MS Office bijvoorbeeld.

Apple maakt mooie spullen en het werkt goed maar ik vind het prijsverschil te groot. Als ik dan moet kiezen tussen 1 iMac voor het hele gezin of ieder zijn eigen dan is de keus snel gemaakt.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Aan de langere gebruikers: waar was je zonder (Ubuntu) Linux?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/07/04, 09:36:25 »
Zonder Linux en z'n derivaten bij een ander OS dat dan wel uitgevonden was, of anders in hemelsnaam bij Windows.
Zonder Ubuntu en z'n derivaten vermoedelijk bij (Open)Suse.
Niet bij Apple.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Aan de langere gebruikers: waar was je zonder (Ubuntu) Linux?
« Reactie #9 Gepost op: 2012/07/04, 09:45:01 »
Wanneer Ubuntu niet zou bestaan, dan zou ik waarschijnlijk nu met Debian of een afgeleide van Debian werken (eigenlijk net als Ubuntu dus .......)
Zou Linux niet bestaan, dan zou ik mogelijk met CP/M 86 werken, maar dan de verder uitontwikkelde versie :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Aan de langere gebruikers: waar was je zonder (Ubuntu) Linux?
« Reactie #10 Gepost op: 2012/07/04, 09:46:38 »
Ik denk dat ik dan bij Windows7 zou zijn. Wel met veel opensource software erbij. Dus FF en LibreOffice ipv IE en MS Office bijvoorbeeld.
...

Dit. Zo gebruikte ik Windows ook voor mijn (gedeeltelijke) overstap op Linux.  Dan is overstappen ook een stuk makkelijker trouwens.

Re: Aan de langere gebruikers: waar was je zonder (Ubuntu) Linux?
« Reactie #11 Gepost op: 2012/07/04, 10:09:30 »
Waarschijnlijk zou ik zonder Linux nu Windows 7 gebruiken, waar ik veel in software zou switchen. Ik zou  voortdurend nieuwe software installeren, omdat ik nooit tevreden ben met Windows.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Aan de langere gebruikers: waar was je zonder (Ubuntu) Linux?
« Reactie #12 Gepost op: 2012/07/04, 10:12:07 »
ik zou bij de opleiding technische toegepaste natuurkunde zitten en geen woord Japans kunnen, ubuntu heeft me namelijk geleerd dat een computer niet een en al ellende is, dat je ook plezier kunt beleven aan een computer. bovendien ben ik in aanraking gekomen met de Japanse taal puur en alleen omdat ubuntu daar zo'n uitgebreid programma-aanbod in had, wilde het wel eens proberen en het bleek best makkelijk te zijn, nu zit ik op JLPT N4.... (voor de duidelijkheid N5 is het LAAGSTE niveau). kortom, waarschijnlijk was ik dan geen ICT-er, maar achtbaanontwerper bij vekoma geworden. toch ff iets heel anders...

Offline mrGee

  • Lid
Re: Aan de langere gebruikers: waar was je zonder (Ubuntu) Linux?
« Reactie #13 Gepost op: 2012/07/04, 13:10:27 »
Hallo

Technisch gezien; waarschijnlijk een Bsd variant, want daar was toendertijd (mijn redhat tijd) wel van gecharmeerd.

Niet technisch gezien (zoals niekn); in ieder geval was ik dan niet zoals nu in Afrika (ik ben  nog steeds in Gambia) en had ik niet die andere
kansen/mogelijkheden gehad (ik ga over een half jaar naar Kenia met Timloto ivm. opleiden/introduceren Ubuntu/E-learning daar)
en daarbij had ik dan mijn huidige vriendin niet ontmoet  8-)

Groeten Gerrit

-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: Aan de langere gebruikers: waar was je zonder (Ubuntu) Linux?
« Reactie #14 Gepost op: 2012/07/04, 18:12:56 »
ik zou bij de opleiding technische toegepaste natuurkunde zitten en geen woord Japans kunnen, ubuntu heeft me namelijk geleerd dat een computer niet een en al ellende is, dat je ook plezier kunt beleven aan een computer. bovendien ben ik in aanraking gekomen met de Japanse taal puur en alleen omdat ubuntu daar zo'n uitgebreid programma-aanbod in had, wilde het wel eens proberen en het bleek best makkelijk te zijn, nu zit ik op JLPT N4.... (voor de duidelijkheid N5 is het LAAGSTE niveau). kortom, waarschijnlijk was ik dan geen ICT-er, maar achtbaanontwerper bij vekoma geworden. toch ff iets heel anders...

Jij had dus beter Linux niet kunnen ontdekken ;) Achtbaanontwerper lijkt me een stuk leuker dan ICT :P (zeg ik zelf als iemand met IT-achtergrond). Achtbanen ontwerpen heb ik ook weleens gedaan in RollerCoaster Tycoon.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Aan de langere gebruikers: waar was je zonder (Ubuntu) Linux?
« Reactie #15 Gepost op: 2012/07/04, 18:53:56 »
Jij had dus beter Linux niet kunnen ontdekken ;) Achtbaanontwerper lijkt me een stuk leuker dan ICT :P (zeg ik zelf als iemand met IT-achtergrond). Achtbanen ontwerpen heb ik ook weleens gedaan in RollerCoaster Tycoon.
http://www.nolimitscoaster.de/
werkt op één ding na perfect in wine (dat ene ding is de banking, die wil niet voorbij -90, maar je kan hem ook op +270 zetten en dan is t ook opgelost!)
is een stuk minder blokkerig en hakkelig dan RCT en word door vekoma gebruikt als simulatiehulpmiddel

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Aan de langere gebruikers: waar was je zonder (Ubuntu) Linux?
« Reactie #16 Gepost op: 2012/07/04, 19:39:22 »
Ik weet niet of ik met mijn 1.86 m. onder de langere gebruikers val...  ;)

Als er geen Ubuntu was, zou ik nu OpenSuse of Fedora gebruiken. Of al aan de Arch zijn.
En als er geen Linux bestond, zou ik nu FreeBSD gebruiken, vermoed ik. Jeugdsentiment, ik heb vroeger met Unix gewerkt.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Aan de langere gebruikers: waar was je zonder (Ubuntu) Linux?
« Reactie #17 Gepost op: 2012/07/04, 20:19:00 »
Ik zou een appelaar zijn. Het prijsverschil maakt me niet uit. Wanneer je de prijs van een computer deelt door het aantal uren dat ik er achter doorbreng dan zijn de kosten per uur zo laag dat het nauwelijks zinvol is op kwaliteit te beknibbelen.

Offline Tom

  • Lid
Re: Aan de langere gebruikers: waar was je zonder (Ubuntu) Linux?
« Reactie #18 Gepost op: 2012/07/04, 20:34:20 »
Ik zeer waarschijnlijk aan Windows 7 en dan zou de PC hoogstens 1 a 2 keer per week aan staan ,daar ik eigenlijk geen zeer grote interesse heb aan heel het PC gebeuren.
Tenminste niet zolang ik fietsen kan kwestie gezondheid. ;)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Dave

  • Lid
Re: Aan de langere gebruikers: waar was je zonder (Ubuntu) Linux?
« Reactie #19 Gepost op: 2012/07/04, 20:42:39 »
suze, al vanuit de vorige eeuw. Daarvoor Redhat maar die was toen een poosje niet beschikbaar voor particulier gebruik. Later weer wel.

Re: Aan de langere gebruikers: waar was je zonder (Ubuntu) Linux?
« Reactie #20 Gepost op: 2012/07/04, 20:50:23 »
Ik geloof eigenlijk niet in een wereld zonder Linux.
Tenminste, ik geloof dat als Linux er niet was geweest, dan zou er een ander project zijn die dit heeft ingevuld. Vergeet niet dat het GNU-Project al loopt vanaf 1984 uit mijn hoofd. Toen Torvalds in 1991 zijn kernel op het internet zette was hij the right man and the right time, maar anders had en andere kernel dit kunnen afmaken. Deze rol, als ander project, zou overigens dan ook door BSD kunnen zijn ingenomen.

Maar goed, zonder Linux was ik waarschijnlijk een full-time Windows-gebruiker geweest. Heel misschien had ik BSD een kans gegeven, maar daar ben ik tot nu toe nooit aan toegekomen. Ik ben overgestapt op Linux omdat ik destijds zeer ontevreden was over Windows. Hier heb ik veel voor moeten opgeven (bijvoorbeeld in de zin van compatibiliteit, ik speel graag een spelletje bijvoorbeeld). Het was dat ik eerder een beetje ervaring had met Linux (nauwelijks hoor, maar mijn vader had het wel eens gebruikt), en dat ben ik uit frustratie maar gaan installeren. Dat beviel zeer goed, maar toch ging ik regelmatig terug naar een dual-boot constructie.

Voor mij is Windows op het moment mijn tweede OS van keuze, simpelweg omdat ik Apple overpriced vind (en ik ga geen Hackintosh gebruiken), en het verder wel 'gewoon' werkt als je er een beetje voorzichtig mee omgaat. Nou heb ik BSD nooit een eerlijke kans gegeven, misschien dat ik zonder Linux BSD had geprobeerd toen ik was overgestapt, dan was ik misschien een BSD-gebruiker geweest met Windows op de tweede plaats.

Voor Ubuntu heb ik overigens zeer veel andere distro's geprobeerd. (o.a. Redhat, OpenSUSE, Mandrake, PCLinuxOS en zelfs Linspire). Zonder Ubuntu had ik op één van die andere distro's gezeten. Waarschijnlijk Fedora ofzo. Ubuntu is niet dé distro geweest die me van Windows heeft afgetrokken, maar wel de distro waar ik uiteindelijk ben gesettled.
« Laatst bewerkt op: 2012/07/04, 20:52:37 door Sjoerd Broekhuijsen »
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline RikRik

  • Lid
Re: Aan de langere gebruikers: waar was je zonder (Ubuntu) Linux?
« Reactie #21 Gepost op: 2012/07/04, 21:39:27 »
Aan de langere gebruikers: waar was je zonder (Ubuntu)
Nou, dan zat ik waarschijnlijk gewoon hier met een goed boek.


Re: Aan de langere gebruikers: waar was je zonder (Ubuntu) Linux?
« Reactie #22 Gepost op: 2012/07/04, 22:25:42 »
Dan had ik waarschijnlijk nu een hoop minder te doen, want dan zou ik nooit pedagogisch ICT-coördinator geworden zijn.
Ik zou hoogstwaarschijnlijk een zéér gefrustreerde W7-gebruiker zijn, met een hele hoop opensource toepassingen op mijn desktop.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Re: Aan de langere gebruikers: waar was je zonder (Ubuntu) Linux?
« Reactie #23 Gepost op: 2012/07/04, 22:45:35 »
Ik zeer waarschijnlijk aan Windows 7 en dan zou de PC hoogstens 1 a 2 keer per week aan staan ,daar ik eigenlijk geen zeer grote interesse heb aan heel het PC gebeuren.
Tenminste niet zolang ik fietsen kan kwestie gezondheid. ;)

Herkenbaar (behalve het fietsen ;) ). In Windows had ik eigenlijk helemaal geen interesse in het achterliggende systeem zelf. Sinds ik Ubuntu gebruik ben ik daar veel meer mee bezig. Misschien dat het ook belangrijker is in Linux dat je het systeem goed kent? Maar het nodigt iig veel meer uit om op 'ontdekkingstocht' te gaan en het lijkt allemaal toch wat logischer in elkaar te zitten op een bepaalde manier.

Re: Aan de langere gebruikers: waar was je zonder (Ubuntu) Linux?
« Reactie #24 Gepost op: 2012/07/04, 22:47:31 »
Nu, ik ben gewoon vanuit curiositeit begonnen met Linux in 2003. Windows XP gaf me geen goed gevoel, en ben dan per toeval gestuit op Suse 9.0 dat gewoon te koop lag in de Fnac te Antwerpen.

Ik ben heel zeker dat ik daarmee had voortgegaan en in feite nooit met Ubuntu in contact had gekomen.
Weer een toeval: een paar jaar geleden toonde een vriend van me dat hij een oude laptop had voorzien van Linux; en dat was Ubuntu.

Ik ben zeker dat ik bij Suse (of OpenSuse) had gebleven als hoofdbesturingssysteem. Uiteraard zouden de Windowsversies me niet onbekend zijn gebleven, maar om een of andere reden was ik dat besturingssysteem kotsbeu (mede door de schandalige, onverstaanbare licentie-overeenkomsten).
Mac of toentertijd Macintosh waren voor mij onbetaalbaar, en daardoor sowieso uit de belangstelling geschrapt (tot op heden).   
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort