Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Thunderbird wil niet opstarten  (gelezen 4011 keer)

Offline L.P.

  • Lid
Thunderbird wil niet opstarten
« Gepost op: 2010/06/27, 15:49:46 »
Ik kan thunderbird niet meer opstarten verschijnt bij het laden onderin balk en is daarna weer weg.
Heb al killall thunderbird gedaan opnieuw opgestart profiel verwijdert gedeinstaleerd geinstaleerd dus weet even niet meer hoe ik hem moet opstarten


Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Thunderbird wil niet opstarten
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/27, 15:58:36 »
Er gaat dus iets niet goed bij het starten.
Ook de geheime mappen in je /home/gebr.naam. al verwijderd?

Zo ja, wat komt er uit de terminal, als je daar thunderbird opstart? Moet toch wel een error tussen zitten.

Offline L.P.

  • Lid
Re: Thunderbird wil niet opstarten
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/27, 16:07:31 »
Helemaal niks ik type in de console thunderbird in en dan blijft de cursor knippern maar er komt niks hij knipperd nou al een aardig poosje en heb het profiel al verwijdert een keer

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Thunderbird wil niet opstarten
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/27, 19:50:33 »
..........ik type in de console thunderbird in en dan blijft de cursor knippern...........

Na het typen van thunderbird toch wel op Enter gedrukt? ;)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Thunderbird wil niet opstarten
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/27, 21:23:35 »
Verwijder de verborgen map .thunderbird eens in je home directorie, mogelijk is het een verkeerde configuratie.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Thunderbird wil niet opstarten
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/27, 21:26:27 »
Verwijder de verborgen map .thunderbird eens in je home directorie, mogelijk is het een verkeerde configuratie.

Volgens mij ben je dan ook meteen alle e-mails kwijt....

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Thunderbird wil niet opstarten
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/27, 21:37:54 »
Dat klopt Pjotr,
Je bent dan alles kwijt, dus bij de eerst volgende start van thunderbird kan je het opnieuw configureren.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Thunderbird wil niet opstarten
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/27, 21:39:20 »
Dat klopt Pjotr,
Je bent dan alles kwijt, dus bij de eerst volgende start van thunderbird kan je het opnieuw configureren.

Ja, maar ik zou me kunnen voorstellen dat je niet al je verstuurde en ontvangen berichten wil kwijtraken...

Offline Parbo

  • Vertaalteam
Re: Thunderbird wil niet opstarten
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/27, 21:47:16 »
Verwijder de verborgen map .thunderbird eens in je home directorie, mogelijk is het een verkeerde configuratie.

Volgens mij ben je dan ook meteen alle e-mails kwijt....

Je kunt toch een reservekopie maken van de map .thunderbird. Als daarna alles goed gaat zet je de mappen die e-mails bevatten weer terug.
Ubuntu Dutch Translators

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Thunderbird wil niet opstarten
« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/28, 08:30:33 »
Jongens, dit wordt oeverloos.
Het ging mij er alleen om, om de oorzaak te vinden.
Hoe de mail (hierna) gered kan worden is een ander punt.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline L.P.

  • Lid
Re: Thunderbird wil niet opstarten
« Reactie #10 Gepost op: 2010/06/28, 09:33:02 »
Ik ga het uitproberen het is een nieuwe instaletie dus er is geen mail weg ik laat het jullie weten

Offline Bloom

  • Lid
Re: Thunderbird wil niet opstarten
« Reactie #11 Gepost op: 2010/06/28, 09:40:31 »
Om de oorzaak te vinden, probeer je best eens Thunderbird op te starten vanuit een terminalsessie zodat je eventuele foutenboodschappen kunt zien.
Open een terminalvenster (Toepassingen/Hulpmiddelen/Terminalvenster) en tik thunderbird. Zolang TB draait kun je met dat terminalvenster niets anders meer doen, maar eventuele foutenboodschappen van het systeem i.v.m. TB zullen wel zichtbaar worden. Mocht je na even geduld geen TB zien, komt dan de prompt terug of niet?
Als de prompt terugkomt, is de uitvoering van TB gestaakt. Kijk dan eens met dmesg|tail in dat terminalvenster of er een segmentatiefout of zo in de systeemlogs staat.
Als de prompt niet terugkomt; draait TB nog steeds en is er dus iets anders mis. Met TB zelf, of met zijn integratie met Gnome. Druk ctrl+C om de prompt terug te krijgen. Schakel de visuele effecten eerst uit. Lukt het dan wel?
Probeer eventueel eens TB te herinstalleren:
sudo aptitude reinstall thunderbird thunderbird-locale-nl
Mocht dit ook nog geen soelaas bieden, maak dan veiligheidshalve een kopie van je profiel zodat je je mails niet kwijt bent. Open Locaties/Persoonlijke Map en tik ctrl+H om de verborgen bestanden en directory's te zien. Kopieer de inhoud van de directory .thunderbird naar een archief, een andere directory of een usb-stick om je mails veilig te stellen.
Tik nu in het terminalvenster:
sudo aptitude purge thunderbird thunderbird-locale-nl
Open weer Locaties/Persoonlijke Map en tik ctrl+H om de verborgen bestanden en directory's te zien.
Klik eenmaal op de directory .thunderbird en doe dan shift+DEL om die te verwijderen. Hoger in de lijst zag je ook een .mozilla-thunderbird directory, maar die kun je negeren: dat is een snelkoppeling naar .thunderbird. Eventueel mag je die ook wissen, dat kan geen kwaad.
Herinstalleer TB nu:
sudo aptitude install thunderbird thunderbird-locale-nl
Start TB. Er is geen profiel, dus wordt er automatisch een nieuw profiel aangemaakt.
Start hij nu goed op? Zo ja, dan kun je nu proberen je oude profiel terug te zetten met al je mails. Sluit eerst TB af. Kopieer gewoon wat je geback-upt hebt in de .thunderbird directory. Je zult zien dat er reeds een xxxxx.default directory staat: dat is het nieuwe profiel wat er aangemaakt was. Daar kopieer je nu je oude yyyyyy.default directory bij. Omdat profiles.ini daarbij overschreven wordt, wijst alles nu naar je oude profiel en niet naar het nieuwe. Mocht je oude profiel niet werken als je nu probeert TB op te starten, dan zorg je eerst weer voor dat TB afgesloten wordt als daar nog iets van open staat en editeer je het bestand profiles.ini om daar de profieldirectory te laten wijzen naar het "nieuwe" profiel xxxxxxx.default ('Path=' onder de hoofding 'Profile0'). Dan gebruiken we dat profiel en gaan we je mails manueel daarin kopiƫren. Maar daarop gaan we verder in als dat inderdaad nodig blijkt.

Offline L.P.

  • Lid
Re: Thunderbird wil niet opstarten
« Reactie #12 Gepost op: 2010/06/28, 10:34:00 »
Alles geprobeerd als ik nu thunderbird invoer in de terminal dan komt de prompt nu wel weer tevoorschijn maar start thunderbird niet op dus dat is wel verbetert anders bleef de curusor knipperen en meer niet

Offline L.P.

  • Lid
Re: Thunderbird wil niet opstarten
« Reactie #13 Gepost op: 2010/06/28, 10:46:00 »
In systeem monitor staat dat thunderbird en thunderbird.bin slaapt dus hij start het wel op alleen hij laat niks zien


Offline L.P.

  • Lid
Re: Thunderbird wil niet opstarten
« Reactie #15 Gepost op: 2010/06/29, 19:22:22 »
Staan geen visuele effecten aan heeft een week geleden nog gedraait