Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: USB souncard werkt niet, ook niet met VB windows  (gelezen 2510 keer)

erikvdh

  • Gast
USB souncard werkt niet, ook niet met VB windows
« Gepost op: 2008/03/24, 21:52:46 »
Beste Lezers,

Sinds een tijdje ben ik ook bezig met Ubuntu, nu wil het geval dat ik een zeer specifieke externe USB geluidskaart heb (Line6 toneport voor de kenners onder ons)

Ik heb veel gegoogled maar er lijkt geen manier om deze onder ubuntu aan de praat te krijgen (mocht iemand er een uitdaging in zien mij te helpen, heel graag)

Dus ik dacht, ik zal met VirtalBox een virtuele WindowsXP setup maken zodat ik daarin die kaart kan installeren en gebruiken, maar helaas. De kaart wordt via USB wel in windowsXP herkend, en ik kan ook zonder problemen de drivers installeren, maar het geluid blijft hoe dan ook uit de laptop speakers komen (ik heb een Dell inspiron 1521) Ook als ik de toneport als geluidsaparaat selecteer.
Ook als ik de interne geluidskaart uitschakel in de hardware lijst van windows en ik dus in de windows mixer alleen de toneport kan aangeven als audio apparaat blijft het muisstil!

Helaas levert de fabrikant geen drivers voor linux alleen voor windows en mac os.
Dus ik hoop zo zeer dat iemand hier mij kan helpen, het liefste zou ik die kaart in linux werkende hebben, maar als iemand mij kan helpen dat ding aan de gang te krijgen in de VB windowsXP dan ben ik al dik tevreden.

En als het eenmaal werkt, dan heb ik de belangrijkste zaken aan de gang en is het Bye Bye windows vista!

Alvast bedankt voor iedereen die de moeite heeft genomen dit te lezen en mij probeert te helpen...

PS. het aparaat is NIET defect:P in vista werkt alles prima

USB souncard werkt niet, ook niet met VB windows
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/24, 23:03:36 »
Voor de usb in Virtualbox moet je even deze link doornemen http://www.arsgeek.com/?p=2776 , met dank aan joop 905.
Voor de rest is er inderdaad weinig te vinden op internet, alleen dat het niet werkt onder Wine of cedega. Ik denk niet dat er een linux driver voor is te vinden is op korte termijn, wellicht kan je nog een verzoek neer leggen bij de fabrikant.
Als je lsusb ingeeft in de terminal kan je in ieder geval zien of je Line6 toneport herkent wordt door Ubuntu. Nu nog op jacht naar de driver. Succes

Met vriendelijke groet,

Gijs

Edit: Je laptop speakers worden normaal uitgeschakeld als hoofdtelefoon of speakers op je speakeruitgang in geplugd worden. Heb je geen functie toets op je toetsenbord zitten waarmee je die uit kan schakelen? Meestal iets van een Fn toets + toets met een  door gehaald luidspeaker symbool in een kleur.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

erikvdh

  • Gast
USB souncard werkt niet, ook niet met VB windows
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/25, 20:48:11 »
Hallo Gijsbert,

De tips uit de link die je gaf, heb ik uitgevoerd voordat ik deze vraag plaatste.
Het gaf mij de mogelijkheid de toneport in windows XP te installeren.
Het gaat er puur om dat ook wanneer ik de tonport als audio device selecteer het geluid nog steeds via de laptop speakers komt, terwijl ik een andere speakerset op die externe kaart heb hangen die ik wil gebruiken.

Maar nog altijd bedankt voor de moeite.


Groet van Erik.

Laus

  • Gast
USB souncard werkt niet, ook niet met VB windows
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/26, 22:55:50 »
Dat is me met mijn Baspod XT Live ook nog niet gelukt. Hij doet het wel onder een XP virtualbox. Maar zeer veel gestotter als ik wat dingen probeer om te zetten qua soundcards. heb het idee dat dat ligt aan het niet geinstalleerd zijn van de realtime kernel.

Helaas is line6 hier uitermate triest in.

Er zwerft wel ergens een line6 linux drivertje rond op sourceforge maar die is nogal beperkt en mij is het niet gelukt die te gebruiken met Jack oid. Met ff googelen moet je die wel kunnen vinden. DAt project is inmiddels door gebrek aan ondersteuning van oa line6 en de ontwikkelaars gestaakt. Via Midi-signalen(over USB) blijkt e.e.a. wel te mappen en te benaderen te zijn.

Geen idee of en hoe e.e.a. verder kan worden opgepakt. Als er een oplossing is voor het gestotter in de VB houd ik me aanbevolen.

erikvdh

  • Gast
USB souncard werkt niet, ook niet met VB windows
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/27, 08:26:10 »
Ja heel vervelend inderdaad, ik heb line6 nog eens een e-mail hierover gestuurd maar zijn niet van plan om linux drivers te gaan maken. ik vindt het zelf nogal irritant hoe hun houding is hierop. maarja daar is weinig aan te doen

Offline Petervdw

  • Lid
USB souncard werkt niet, ook niet met VB windows
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/27, 10:31:17 »
Aan erikvdh
Laatst heb ik zo'n probleem met een USB geluidskaart aan een computer gezien. Ik ben ook net 3 maanden met Ubuntu bezig, en ik begreep de zaak maar half maar goed. Die zaak is toen opgelost (niet op het forum). Ik herinner me die zaak nog wel
ongeveer. Als je er prijs op stelt wil ik wel proberen om je te helpen, maar of 't lukt ...
Je moet er ook nog wel een en ander voor doen. Niet geschoten, altijd mis.
Vr.groet, peter

erikvdh

  • Gast
USB souncard werkt niet, ook niet met VB windows
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/27, 14:57:28 »
Hallo Peter,

Natuurlijk vindt ik het fijn als je mij probeert te helpen.
Alle hulp is welkom, en inderdaad nee heb ik en ja kan ik krijgen.

Groet van Erik.

Offline Petervdw

  • Lid
USB souncard werkt niet, ook niet met VB windows
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/27, 15:35:39 »
Aan erikvdh
Wat ik gezien heb is: in een computer is aangesloten een USB headset met een eigen geluidskaartje in het snoer. Dat is dus in bepaalde opzichten vergelijkbaar met jouw USB kaart. Als je nu de Gnome alsa mixer installeert, (standaard is de Intel HDA alsa mixer) via installeren/verwijderen, ze staan bij elkaar in de lijst, dan laat die mixer misschien 2 tabs zien, USB en nog een tab met een chip naam. De snelkopp. naar die mixer staat aut. onder Toep.>Audio en video. Ik zeg misschien, want dat is nog te bezien of dat lukt. Probeer dit eerst, als het zo uitpakt, gaan we verder, het heeft anders weinig zin.
Vr.groet, peter

Offline maxio1200

  • Lid
USB souncard werkt niet, ook niet met VB windows
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/27, 21:00:13 »
ik ben wel  geholpen via dit forum met een vergelijkbaar probleem,

Wel usb geluid ingestelt, maar toch alleen geluid uit de boxjes van de laptop.

* Doe toepassingen>instaleren/verwijderen>alsamixergui, instaleer deze. Sluit dit en open de alsa mixer.
* Kijk of je nu twee geluidskaarten ziet staan.
* Test of je test geluiden nu wel over de usb gaan. Waarschijnlijk gaan de andere geluiden (systeem/muziek) nog        steeds over de boxjes.
* Nu systeem>beheer>synaptic>zoeken>asoundconf-gfk. Instaleer dit en sluit de synaptic af. (Bedankt sigi!)
* Dan systeem>voorkeuren>Default sound cart. Stel deze in op de andere keuze dan je onboard geluidskaart, (waarschijnlijk wordt deze tra genoemt) en sluit deze.

test nu nog eens je geluid.

Dit zou de truc wel moeten doen

Cheers,arro
acer 3690 laptop cerilon 2gb. geheugen 2gb.
10.04

erikvdh

  • Gast
USB souncard werkt niet, ook niet met VB windows
« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/30, 23:55:29 »
@ Petervdw en Maxio1200

Ik heb van beide de tips geprobeert, maar helaas Ubuntu ziet nog steeds de toneport niet als een geluidskaart

Offline Petervdw

  • Lid
USB souncard werkt niet, ook niet met VB windows
« Reactie #10 Gepost op: 2008/03/31, 00:30:14 »
Aan erikvdh
Ik was ook nog niet klaar, maar ik wou niet teveel ineens doen. Heb je nu die Gnome
alsa mixer geínstalleerd? Zie je 2 tabs?
Het probleem is dat de usb kaart de verkeerde driver gebruikt.
Gaan we proberen te verhelpen:
In de terminal:
gksudo gedit /etc/modprobe.d/alsa-base
Onderaan toevoegen:
options snd-hda-intel probe_mask=8 model=3stack index=0

SAVE de file en REBOOT de computer

Dit is geen wijsheid van mij, maar van een linux expert. Waarvoor als steeds mijn dank. Mocht het niet werken, dan heb ik nog een optie.
Vr.groet, peter

erikvdh

  • Gast
USB souncard werkt niet, ook niet met VB windows
« Reactie #11 Gepost op: 2008/03/31, 14:57:50 »
@ Petervdw, ik heb je tip uitgevoerd, maar helaas maakt het toevoegen van die regel het alleen maar erger.
Mijn on board sound werkt dan ineens ook niet meer, en hij blijft mijn toneport niet zien als soundcard.

Ik heb deze wijziging dus weer ongedaangemaakt, anders heb ik helemaal geen geluid:P

Offline Petervdw

  • Lid
USB souncard werkt niet, ook niet met VB windows
« Reactie #12 Gepost op: 2008/03/31, 15:28:11 »
Aan erikvdh
Goed gedaan. Komt de volgende optie.
Onderaan die file alsa-base staan wat options vermeld.
Ik probeer ze even hier te slepen:

options snd-bt87x index=-2
options cx88-alsa index=-2
options saa7134-alsa index=-2
options snd-atiixp-modem index=-2
options snd-intel8x0m index=-2
options snd-via82xx-modem index=-2
options snd-usb-audio index=-2
options snd-usb-usx2y index=-2
options snd-usb-caiaq index=-2
# Ubuntu #62691, enable MPU for snd-cmipci
options snd-cmipci mpu_port=0x330 fm_port=0x388

Default wordt achteraan -2 ingevuld. Nu kun je om beurten proberen of het geluid dan wel werkt door daar een 0 (nul) van te maken. Begin met de regel:
options snd-usb-audio index=0
Werkt het niet, probeer één van de andere regels. Deze wel weer steeds terugzetten. En na elke verandering SAVE en vooral opnieuw REBOOTEN.
Het is zeer omslachtig, maar alleen al het feit dat je geluid er helemaal mee ophoudt geeft aan dat je het hier moet zoeken. En vinden hoop ik. Succes.
Vr.groet, peter

erikvdh

  • Gast
USB souncard werkt niet, ook niet met VB windows
« Reactie #13 Gepost op: 2008/03/31, 15:38:18 »
even voor de volledigheid.
Is het de bedoeling dat ik elk van die regels onderaan toevoeg in het gksudo gedit /etc/modprobe.d/alsa-base bestand? zoals ik dat ook geprobeerd heb met die andere regel?

Offline Petervdw

  • Lid
USB souncard werkt niet, ook niet met VB windows
« Reactie #14 Gepost op: 2008/03/31, 15:40:59 »
Aan erikvdh
Nee, gewoon die -2 veranderen in 0. En dan save en reboot.
Vr.groet, peter

En ja, steeds via:
gksudo gedit /etc/modprobe.d/alsa-base

erikvdh

  • Gast
USB souncard werkt niet, ook niet met VB windows
« Reactie #15 Gepost op: 2008/03/31, 15:56:53 »
Thanks, zodra ik tijd heb zal ik het eens uitproberen, bedankt voor je aandacht

Offline Petervdw

  • Lid
USB souncard werkt niet, ook niet met VB windows
« Reactie #16 Gepost op: 2008/04/01, 11:43:32 »
Aan erikvdh
Misschien heb je deze zelf al gegoogled, maar het gaat over hetzelfde probleem.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=577469&highlight=1521+gutsy

Vr.groet, peter

Offline Petervdw

  • Lid
USB souncard werkt niet, ook niet met VB windows
« Reactie #17 Gepost op: 2008/04/01, 17:26:21 »
Aan erikvdh
Vandaag soortgelijke oplossing gelezen op dit subforum, "geen geluid met Audigy 2 ZS". Met dank aan Razenko, die nog net iets verder heeft gegoogled als ik.
Misschien is dit de trick. In grote lijnen gebeurt hetzelfde als bij mij, maar dit is exacter.
Vr.groet, peter

http://forum.ubuntu-nl.org/topic/23249