Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu-NL: de toekomst  (gelezen 27200 keer)

Offline palm

  • Lid
Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #50 Gepost op: 2011/05/22, 17:44:18 »
Ik had Thomas gisteren gesproken, en dat was hoe het op mij overkwam. Ik wilde gewoon die 1,5 maand nuanceren, voordat er op voorhand al negatieve reacties op komen.
Maar het is zeker zaak heel snel te zoeken naar een oplossing. En dat gebeurt nu ook. Thomas had op dezelfde dag al gesproken met HCC en BIT en die blijken open te staan om ons te helpen.

Nu kunnen we alle mogelijkheden onderzoeken en tegen elkaar af wegen. Als we de opties en voor-/nadelen op een rij zetten voor dinsdag, kan er tijdens de vergadering van de gemeenschapsraad over gesproken worden.
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Gemeenschapsraad/Vergadering20110524
tja, als je volledig onafhankelijk wilt zijn:
http://www.leaseweb.com/en/dedicated-servers/dual-core-servers/configurator/1516
kost 33 eur/mnd.
Maar dan hang je natuurlijk van niemand af, ook niet van hosting sponsors.
Want als je volgend jaar terug moet verhuizen,,,,

Offline heir4c

  • Lid
Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #51 Gepost op: 2011/05/22, 17:48:10 »
Het voorstel van Thomas lijkt mij prachtig. Dank daarvoor, Thomas!

En later (binnen een jaar of langer) kan men dan nog altijd een overweging doen om iets anders te zoeken.
Onafhankelijk willen zijn kost inderdaad geld zoals hierboven vermeld. Dus dat kan nog. Nu is er de tijd die meespeelt.
Eventueel met sponsoring door de leden nadat de rechtspersoon er is. Zodat we een eigen website, forum,  wiki en ruimte voor uploaden van afb. hebben (waar ieder lid gebruik van kan maken voor wat Ubuntu betreft.)

Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #52 Gepost op: 2011/05/22, 18:07:47 »
Ik had Thomas gisteren gesproken, en dat was hoe het op mij overkwam. Ik wilde gewoon die 1,5 maand nuanceren, voordat er op voorhand al negatieve reacties op komen.
Maar het is zeker zaak heel snel te zoeken naar een oplossing. En dat gebeurt nu ook. Thomas had op dezelfde dag al gesproken met HCC en BIT en die blijken open te staan om ons te helpen.

Nu kunnen we alle mogelijkheden onderzoeken en tegen elkaar af wegen. Als we de opties en voor-/nadelen op een rij zetten voor dinsdag, kan er tijdens de vergadering van de gemeenschapsraad over gesproken worden.
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Gemeenschapsraad/Vergadering20110524
tja, als je volledig onafhankelijk wilt zijn:
http://www.leaseweb.com/en/dedicated-servers/dual-core-servers/configurator/1516
kost 33 eur/mnd.
Maar dan hang je natuurlijk van niemand af, ook niet van hosting sponsors.
Want als je volgend jaar terug moet verhuizen,,,,

palm, dat is wel een goed idee maar ik denk wel dat we eerst sponsering nodig hebben omdat dit nu al zo snel verandert moet worden. Als er een stichting komt kunnen we altijd nog kijken naar een dedicated server, want als stichting kan je dan ook donaties binnenhalen en er zijn vast wel mensen die aan Ubuntu Nederland willen doneren. Dan moet die stichting er eerst maar komen dan zien we wel verder.

PS Ik moet nu ook op zoek naar andere hosting voor ubuntu-fryslân, gellukkig is dat een kleine gemeenschap.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #53 Gepost op: 2011/05/22, 18:20:05 »
[Huishoudelijke mededeling]
Ik heb het topic wat opgeschoond. Graag alleen on topic reageren, en niet afreageren op elkaar.
[/einde mededeling]

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #54 Gepost op: 2011/05/22, 18:25:40 »
PS Ik moet nu ook op zoek naar andere hosting voor ubuntu-fryslân, gellukkig is dat een kleine gemeenschap.
Dat staat nu ook helemaal bij Ubuntu NL? Ik neem aan dat Ubuntu Fry dan gewoon meeverhuisd wordt naar de nieuwe plek. Dus hoeft Ubuntu Fry anzich niet perse actie te ondernemen. 
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #55 Gepost op: 2011/05/22, 18:33:27 »
P.s. even voor de duidelijkheid. Er wordt in deze draad gesproken over 'mijn' voorstel, maar feitelijk ben ik alleen de brenger van het nieuws van het aanbod. Het aanbod komt van Bas van den Dikkenberg van de HCC, die door Jan Stedehouder was geattendeerd op onze hostingbehoefte. Ere wie ere toekomt. :) Ik had zelf in het geheel niet gedacht aan de HCC als hosting provider, omdat ik dacht dat ze alleen hun eigen diensten hosten.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #56 Gepost op: 2011/05/22, 18:42:17 »
Ok, een pluim dan voor deze heren! en voor 'onze' Jan.  :)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #57 Gepost op: 2011/05/22, 18:48:56 »
Ik vind het voorstel van de HCC icm BIT een erg mooi aanbod.

We kunnen hierbij alles (software) zelf in de hand houden, terwijl we ons niet druk hoeven maken over de hardware. Ook de mogelijkheid om mee te schalen mocht de 'standaard server' niet genoeg zijn is erg prettig. De HCC is een erg stabiele vereniging dus de kans is klein dat ze binnen een aantal jaar ermee stoppen.

Over het beheren van de server heb ik nog geen mening, zonder de details te weten. Zijn er binnen Ubuntu-NL bijvoorbeeld genoeg kundige systeem beheerders aanwezig die genoeg tijd hebben om deze server te beheren. Of van de andere kant, hoe verloopt het contact als we het beheer (apache en databases) overlaten aan HCC, wat is de response tijd, wie kan de HCC allemaal benaderen etc. en welke dingen wij zelf allemaal kunnen aanpassen met ftp toegang.

Ok, een pluim dan voor deze heren! en voor 'onze' Jan.  :)
Ga ik helemaal in mee
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #58 Gepost op: 2011/05/22, 18:55:47 »
PS Ik moet nu ook op zoek naar andere hosting voor ubuntu-fryslân, gellukkig is dat een kleine gemeenschap.
Dat staat nu ook helemaal bij Ubuntu NL? Ik neem aan dat Ubuntu Fry dan gewoon meeverhuisd wordt naar de nieuwe plek. Dus hoeft Ubuntu Fry anzich niet perse actie te ondernemen. 

Nah, ik had al langer in gedachten om dat onafhankelijk te maken en zelf het serverbeheer te doen. Want ik wil niet weer dat ik de website niet aan kan passen doordat Dennis niet reageert op mailtjes. Sowieso moet ik een nieuwe domeinnaam regelen omdat ubuntu-fy niet de juiste naam is maar ubuntu-fry wel.

Offline Luuk58

  • Lid
Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #59 Gepost op: 2011/05/22, 18:58:07 »
Over het beheren van de server heb ik nog geen mening, zonder de details te weten. Zijn er binnen Ubuntu-NL bijvoorbeeld genoeg kundige systeem beheerders aanwezig die genoeg tijd hebben om deze server te beheren. Of van de andere kant, hoe verloopt het contact als we het beheer (apache en databases) overlaten aan HCC, wat is de response tijd, wie kan de HCC allemaal benaderen etc. en welke dingen wij zelf allemaal kunnen aanpassen met ftp toegang.
Het is virtueel, dus we zouden gewoon volledige root-toegang tot onze VPS moeten kunnen krijgen zonder dat de HCC daar last van heeft.

Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #60 Gepost op: 2011/05/22, 19:00:47 »
Volledige root-toegang moet je nooit zomaar weggeven, wat je idd wel kunt doen is ssh toegang.

Offline Luuk58

  • Lid
Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #61 Gepost op: 2011/05/22, 19:02:10 »
Volledige root-toegang tot ons gedeelte van de server kan geen kwaad, het is een VPS dus buiten de grenzen van ons gedeelte kunnen we onmogelijk komen.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #62 Gepost op: 2011/05/22, 19:22:02 »
SSH is alleen een middel om verbinding te maken.
Verder is SSH zonder beheerdersrechten (root of een andere gebruiker) ook niet echt nuttig.

Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #63 Gepost op: 2011/05/22, 20:02:17 »
Aan de andere kant zijn we dan wat afhankelijker van de HCC volgens mij. Wat nou als die ermee stoppen? Kunnen we dan onze hosting behouden?

Ter geruststelling. De HCC bestaat al een tijdje en is nog steeds de grootste vereniging van computergebruikers in Nederland (men zegt zelfs Europa). Via Hobbynet wordt ondersteuning op professioneel niveau geboden (ondersteund door vrijwilligers) voor verschillende HCC groepen en andere organisaties: http://www.hobby.nl/

Bas van den Dikkenberg maakt zich al een tijdje sterk voor de faciliterende rol van HCC richting andere open source organisaties en het aanbod past precies in deze lijn. Misschien vergroot je dan de afhankelijkheid van HCC, maar zelf zie ik het als een vorm van synergie, het bundelen van krachten.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #64 Gepost op: 2011/05/22, 20:52:03 »
Gezien de tijd die er beschikbaar is, lijkt het mij verstandig, om in te gaan op het aanbod van de HCC.
Zodra er een rechtspersoon voor Ubuntu-nl is, kunnen we altijd nog evolueren en kijken of de op dat moment bestaande situatie bevredigend is.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline basd

  • Lid
Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #65 Gepost op: 2011/05/22, 22:58:53 »
Heren en dames,

Ik ben even brutaal en zal paar vragen al op voorhand beantwoorden,

Er werdt zorgen geuit over de doorlooptijd van een wijziging in iets, dit is geen enkel probleem bij ons wij beheers team van 5 mensen die via 1 email adres te bereiken is, een verzoek wat wij een ticket noemen wordt meestal binnen enkele uren opgepakt, zo niet toch zekker binnen 1,5 dag. en in noodgevallen kunnen jullie altijd bellen.

Opzeggen van uit onze kant kunnen we altijd afspreken dat wij dat minimaal 2,3 maanden van te voren zullen aan geven.

Ik begrijp dat jullie nu aan beheerder moeten vragen als jullie wat willen aanpassen op de website kwa layout of html op php toegang. Dit kan bij ons nu al heel simpel met login + username en je kan bij de bestanden van site X en je hebt ook toegang via phpmyadmin tot de database.

Het voordeel van als je beheer door HCC!Hobbynet zou laten doen is dat je niet zorgen hoeft te maken om beheer en wij hebben 52 groeperingen te maken die allemaal net iets anders willen, we hebben eigenlijk nog niks geks mee gemaakt op dit punt.

Voor mensen die zorgen maken over de uptime voor website was het vorig jaar 99,87 % uptime, voor het gehele server park was dit 99,7% en de downtime was meestal te wijten aan onderhoud, wat van te voren wordt aangekondigt.

Bij ons valt over alles te praten.

Gadver ik lijk wel verkoper en daar hou ik niet van  O0

« Laatst bewerkt op: 2011/05/22, 23:00:59 door basd »
Met vriendelijke groet,


Bas van den Dikkenberg

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #66 Gepost op: 2011/05/22, 23:00:15 »
Ik denk dat het goed is om de samenwerking in deze met HCC te zoeken.
Afhankelijkheid is er juist niet denk ik. Alles is immers verder in eigen hand.
De server cq website en databases worden alleen gehost bij hen, en dat geeft nog steeds onafhankelijkheid op het gebied van content en wat ubuntu-nl doet. Het is niet veel anders als bij een gewone webhoster, alleen wij mogen er gratis op met een reclameuiting als tegenprestatie.
Daarbij komt dat als er aan de infrastructuur een storing is, wij bij HCC kunnen aankloppen als verantwoordelijke. Je hoeft dus niet zelf te gaan knutselen. Als je een server zelf in beheer hebt, moet je zelf in je auto stappen en het datacentrum bezoeken omtrent de problemen tenzij je een duur SLA abonnement hebt met het datacentrum. Ik denk dus dat als je alle kanten bekijkt het juist heel genereus is en heel erg handig als de website bij HCC loopt. Daarbij komt dat een club als de HCC er alles aan gelegen is om ook hun infrastructuur zo goed mogelijk voor elkaar te hebben inclusief een mooie uptime. Daar profiteren wij dus van mee. Met andere woorden:  ik zou het doen !!
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #67 Gepost op: 2011/05/22, 23:57:59 »
@basd: dank voor je reactie. Klinkt goed!  :)

Ik ben er zelf niet bij betrokken, maar op welke termijn valt het te regelen? En wat moet men binnen Ubuntu-NL voor concrete stappen doen, indien de leiding van Ubuntu-NL zou besluiten (wat ik hoop!) om in te gaan op jouw genereuze aanbod?

Offline Tom

  • Lid
Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #68 Gepost op: 2011/05/23, 09:18:12 »
Wauw, wat een prachtig aanbood van de HCC! Ik zeg: doen! :)

Ik zou zeggen niet twijfelen , niet lullen maar doen .. de tijd vliegt en HCC is betrouwbaar als partner.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline atex

  • Lid
    • Stichting SoftwareConsulent.nl
Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #69 Gepost op: 2011/05/23, 09:53:25 »
Heb net ook Thomas een persoonlijk berichtje gestuurd. Toevallig las ik een oproep van Jan Stedehouder op Twitter inzake dit probleem. Misschien kan de Stichting SoftwareConsulent.nl iets hierin betekenen? Alleen willen wij graag weten wat er precies nodig is aan server wensen.

Groet,

Alex de Haan
Stichting SoftwareConsulent.nl
Ubuntu 12.04, Linux Mint en W7 Twitter: alextexel of softwaretexel

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #70 Gepost op: 2011/05/23, 11:14:40 »
Aan de andere kant zijn we dan wat afhankelijker van de HCC volgens mij. Wat nou als die ermee stoppen? Kunnen we dan onze hosting behouden?
Ter geruststelling...........
Zelf dacht ik ook wel dat het voorlopig goedzit met HCC. Toch wil ik deze vragen even stellen zodat er niet blindelings een beslissing genomen wordt.
Het aanbod van HCC is prachtig! Ik zie geen reden om daar niet op in te gaan.


Het voordeel van als je beheer door HCC!Hobbynet zou laten doen is dat je niet zorgen hoeft te maken om beheer en wij hebben 52 groeperingen te maken die allemaal net iets anders willen, we hebben eigenlijk nog niks geks mee gemaakt op dit punt.
Is het ook mogelijk om dit te combineren met eigen beheer? Dat een paar mensen van Ubuntu NL plus HCC de server samen beheren...
Dit vraag ik zodat alle mogelijkheden opgesomd kunnen worden voor er besloten wordt.

Gadver ik lijk wel verkoper en daar hou ik niet van  O0
Ach, van verkopers krijg ik meestal een nare smaak in mijn mond. Dat heb ik nu niet :P
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #71 Gepost op: 2011/05/23, 11:53:37 »
Is het ook mogelijk om dit te combineren met eigen beheer? Dat een paar mensen van Ubuntu NL plus HCC de server samen beheren...
Dit vraag ik zodat alle mogelijkheden opgesomd kunnen worden voor er besloten wordt.

Jahoor, Bas heeft aangegeven dat we het zo kunnen krijgen als we zelf willen. Een server geheel in eigen beheer is een mogelijkheid. Een andere optie is om het beheer over te laten aan hobbynet, en in dat geval krijg je dan een login en username zodat je webdiensten kan aanpassen, installeren en database toegang hebt.  Aan ons de keus.

Offline softbart

  • Lid
Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #72 Gepost op: 2011/05/23, 12:21:28 »
an Stedehouder +1

Ben al jaren lid van HCC, Unix-gebruikersgroep en C-gebruikersgroep. Wie weet... eerdaags ook van Ubuntu-gebruikersgroep. ;) ;)

Zo sterk kan de bundeling van krachten worden.

groet,

Theo

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #73 Gepost op: 2011/05/23, 13:59:39 »
Heb net ook Thomas een persoonlijk berichtje gestuurd. Toevallig las ik een oproep van Jan Stedehouder op Twitter inzake dit probleem. Misschien kan de Stichting SoftwareConsulent.nl iets hierin betekenen? Alleen willen wij graag weten wat er precies nodig is aan server wensen.

Groet,

Alex de Haan
Stichting SoftwareConsulent.nl

Zeer bedankt voor je reactie. Als het goed is heb een je reactie terug.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #74 Gepost op: 2011/05/23, 14:36:48 »
Is het ook mogelijk om dit te combineren met eigen beheer? Dat een paar mensen van Ubuntu NL plus HCC de server samen beheren...
Dit vraag ik zodat alle mogelijkheden opgesomd kunnen worden voor er besloten wordt.

Jahoor, Bas heeft aangegeven dat we het zo kunnen krijgen als we zelf willen. Een server geheel in eigen beheer is een mogelijkheid. Een andere optie is om het beheer over te laten aan hobbynet, en in dat geval krijg je dan een login en username zodat je webdiensten kan aanpassen, installeren en database toegang hebt.  Aan ons de keus.
Dat had ik al begrepen. Ik bedoelde dat zowel HCC als Ubuntu NL volledig toegang heeft tot beheer. Dus een combi van beide opties. (Of dat handig is, en of we dat willen is een tweede).
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!