Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Aanschaf/samenstelling nieuwe computer-advies gevraagd  (gelezen 956 keer)

Offline jessy

  • Lid
Goedemiddag,
Kan een van jullie je mening geven over de volgende samenstelling van een nieuwe computer,
en dan met name of deze combinatie werkt met Ubuntu Natty of Linux Mint 11.
Onderdelen:
Behuizing - Cooler Master Centurion 5 II Geen Voeding, Zwart
Voeding  - Cooler Master Silent Pro M500 500 Watt, 20+24 Pins
Processor  - Intel Core I5 2500 3.33 GHz, Boxed, Incl. Videochip, Quad Core
Processor Koeler  - Scythe Mugen 2 Rev.B
Moederbord  - Asus P8H61 PLUS
RAM-geheugen  - Kingston ValueRam Dual Channel 4 GB, PC3-10666, 1333 MHz, 9, Non-ECC, Kit Of 2
Videokaart  - Asus GeForce EN210 SILENT 1024 MB
Harde schijf  - Samsung Spinpoint F3 1 TB, 7200 Rpm, 32 MB, Bulk
secundaire Hardeschijf  - Samsung Spinpoint F3 1 TB, 7200 Rpm, 32 MB, Bulk
Rewriter 1032148 - Samsung 22x DVD-RW SATA Black Wo/S S-ATA, OEM, Zwart

Eigenlijk heb ik maar een vraag: gaat dit (goed) werken op Linux Ubuntu 11.04 of Mint 11 ?

Bij voorbaat mijn bijzonder hartelijke dank voor de te geven info.
m.vr.gr.
« Laatst bewerkt op: 2011/07/07, 18:44:23 door jessy »

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Aanschaf/samenstelling nieuwe computer-advies gevraagd
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/07, 16:46:08 »
Dat zal allemaal prima werken met Ubuntu/Mint. Ik denk alleen niet dat deze losse videokaart veel meerwaarde heeft boven de ingebouwde videochip van je processor. Als je de 2500k neemt in plaats van de gewone 2500 ― voor nog geen tientje extra, dus minder geld dan je nu aan de losse videokaart uitgeeft ― krijg je zelfs de HD3000 videochip in plaats van de HD2000 en die levert prima resultaten. De videochips van Intel zijn deze laatste generatie processoren een stuk vooruitgegaan en kunnen  zich nu meten met de losse budgetkaartjes van ATI/AMD en NVidia. Met die grote losse koeler die je erbij neemt zou je eventueel ook gebruik kunnen maken van de betere overklokbaarheid van de 2500k processor.

Re: Aanschaf/samenstelling nieuwe computer-advies gevraagd
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/07, 16:55:18 »
Wordt het een PC met alleen Ubuntu of moet het Dualboot met Windows worden? Als je fanatiek wil gamen kan een extra videokaart natuurlijk wel lonen. Maar is het alleen voor Ubuntu dan ben ik het met ThomasN eens.

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Aanschaf/samenstelling nieuwe computer-advies gevraagd
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/07, 17:00:15 »
Wordt het een PC met alleen Ubuntu of moet het Dualboot met Windows worden? Als je fanatiek wil gamen kan een extra videokaart natuurlijk wel lonen. Maar is het alleen voor Ubuntu dan ben ik het met ThomasN eens.

Voor fanatiek gamen zou een extra videokaart inderdaad erg handig zijn. Ik zou dan wel een snellere aanraden dan deze GeForce 210, want op deze kaart kan je net zo goed/slecht gamen als op de Intel-chip.

Offline jessy

  • Lid
Re: Aanschaf/samenstelling nieuwe computer-advies gevraagd
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/07, 17:34:56 »
Bedankt voor de snelle antwoorden.
Ik ben niet zo technisch, maar ik had op diverse fora iets gelezen over de "sandy bridge",
en dat dit niet zo goed zou werken met Ubuntu.
Heeft dat hier helemaal niets mee te maken?

Overigens wordt het in principe geen dual-boot met Windows meer; die gebruik ik eigenlijk
niet meer,behalve voor het updaten van mijn Harmony-afstandsbediening, die geen ondersteuning
heeft voor Linux; (deze is nu goed geprogrammeerd).

jessy.


Offline ThomasN

  • Lid
Re: Aanschaf/samenstelling nieuwe computer-advies gevraagd
« Reactie #5 Gepost op: 2011/07/07, 17:47:03 »
Sandy Bridge is de codenaam voor de nieuwste generatie Intel processors, waar de 2500(k) er één van is. Inmiddels werkt Sandy Bridge uitstekend met Ubuntu, ik werk hier al meer dan een maand op een Sandy Bridge-laptop met Ubuntu 11.04 zonder problemen. De informatie die je gevonden hebt komt waarschijnlijk uit de periode dat Sandy Bridge pas net uit was. De Linux-ondersteuning was niet meteen perfect, maar is inmiddels prima.

Offline jessy

  • Lid
Re: Aanschaf/samenstelling nieuwe computer-advies gevraagd
« Reactie #6 Gepost op: 2011/07/07, 17:49:39 »
Aan de gegeven informatie heb ik nu genoeg.
Ik weet nu wat ik wilde weten.
Allen hartelijk bedankt voor de zeer snelle antwoorden.

m.vr.gr.
Jessy.