Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu aanpassingen  (gelezen 2642 keer)

Offline Peter144

  • Lid
Xubuntu aanpassingen
« Gepost op: 2011/10/24, 12:43:50 »
De nieuwe (Unity lay-out)van Ubuntu 11.10 beviel me niet, dus ik heb ubuntu omgezet in xubuntu. Ik wil er nu een soort "Apple-look" aan geven en alles verhuizen naar de onderbalk. Dat lukt  is me aardig gelukt, op het verhuizen van het sessie-menu en de batterijsterkte indicator na. Als die verhuisd zijn kan ik de bovenbalk sluiten en heb ik alles onder op een balk die niet zo hinderlijk te pas en te onpas verschijnt of verdwijnt als bij Unity. 

Het voordeel van Xubuntu is dat je altijd een gemakkelijk en overzichtelijk menu hebt.

Wie kan me helpen om de genoemde applets te verhuizen naar de onderbalk?
« Laatst bewerkt op: 2011/10/24, 12:45:35 door Peter144 »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xubuntu aanpassingen
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/24, 13:18:18 »
Je kunt bij Instellingen kijken hoe de dingen in je balk heten, en deze vervolgens toevoegen aan de andere balk.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Tom

  • Lid
Re: Xubuntu aanpassingen
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/24, 13:22:02 »
Als u bv sessiemenu in uw bovenbalk hebt staan gewoon - rechtsklik en verplaatsen kiezen en dan gaat u naar de onder balk en voila.
Je kunt ook in de onderbalk gaan naar nieuwe elementen toevoegen daar staan ze dan ook in (op toevoegen klikken) en als alles erop staat ,die bovenbalk weghalen .. klaar.
« Laatst bewerkt op: 2011/10/24, 13:24:37 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Peter144

  • Lid
Re: Xubuntu aanpassingen
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/24, 16:57:59 »
Het spijt me voor u/jullie, maar alle bovenstaande antwoorden zijn fout. Je kunt in de onderbalk van alles installeren door eerst een "starterapplet"  (ik heb zelf eerst een hele serie starters toegevoegd, ik geloof een stuk of 6) te installeren en die vervolgens met de rechter muisknop te wijzigen en er een programma aan koppelen. Je kunt zelfs het toepassingenmenu van boven naar beneden halen. Alleen lukt dat niet met de twee applets die ik heb genoemd, namelijk de xfce4-power-manager (dat is de batterij indicator), de werkbladwisselaar en de het sessiemenu.

Wat bovendien opvalt is dat het bureaublad niet goed functioneert. Er zijn niet op een normale manier pictogrammen toe te voegen of te verwijderen en de pictogrammen die wél zitten (omdat ze er al zaten vóór het upgraden van ubuntu 11.04 naar 11.10) reageren niet op een normale muisklik. Je kunt de programma 's alleen openen via de rechter muisknop en dan "openen".  Verder zij de pictogrammen niet te rangschikken, ook al staan ze na installatie wel gerangschikt. Maar ze staan dan wel vast.

Toch vind ik Xubuntu tot nu toe prettiger werken dat Ubuntu, want om nou iedere keer een applicatie op te gaan zoeken door op het pictogram links boven te klikken en dan een zoekactie te starten ging me na een paar dagen al de keel uit hangen. Bij Xubuntu heb je tenminste weer een normaal menu overzicht en kun je naar keuze met een boven en/of een onderbalk werken. Ik wil naar een verschuifbare onderbalk, want bij de bovenbalk heb je iedere keer ruzie met het weg klikken van geopende programma' s en starters op de balk.

Ik heb volgens mij de methode gevolgd die Leo Cardinaal adviseert om van ubuntu naar xubuntu te gaan. Maar dat is gemakkelijk op te zoeken.

Offline Dave

  • Lid
Re: Xubuntu aanpassingen
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/24, 17:17:40 »
Je hebt het met Ubuntu nu over dat unity dan waarschijnlijk want snap het niet helemaal.
Kunt iconen naar de werkbalken slepen en of je die nu boven of onder of links of rechts wilt hebben staat je allemaal vrij.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Xubuntu aanpassingen
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/24, 17:20:01 »
de pictogrammen die wél zitten (omdat ze er al zaten vóór het upgraden van ubuntu 11.04 naar 11.10) reageren niet op een normale muisklik.

Wel op *dubbelklikken*, als het goed is.

Offline Tom

  • Lid
Re: Xubuntu aanpassingen
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/24, 17:21:20 »
Het spijt me voor u/jullie, maar alle bovenstaande antwoorden zijn fout. Je kunt in de onderbalk van alles installeren door eerst een "starterapplet"  (ik heb zelf eerst een hele serie starters toegevoegd.

Ben bang dat u zich vergist ,heb hier nu drie Xubuntu´s lopen en zoals Ron en ik zeiden gaat dat zo het gemakkelijkst. ;)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Xubuntu aanpassingen
« Reactie #7 Gepost op: 2011/10/24, 17:25:52 »
Wat ook nog kan meespelen: "opwaardeerleed". Overweeg eens een schone herinstallatie van Xubuntu. Geen ouwe meuk overnemen van een eventuele aparte /home-partitie, behalve documenten, e-mails, foto's en dergelijke.

Aanpak:
http://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie

Offline Peter144

  • Lid
Re: Xubuntu aanpassingen
« Reactie #8 Gepost op: 2011/10/24, 18:55:29 »
Citaat
Wel op *dubbelklikken*, als het goed is.

Dat was ik vergeten te vermelden: inderdaad, wél op dubbelklikken.

Citaat
Wat ook nog kan meespelen: "opwaardeerleed". Overweeg eens een schone herinstallatie van Xubuntu. Geen ouwe meuk overnemen van een eventuele aparte /home-partitie, behalve documenten, e-mails, foto's en dergelijke.

Dat was altijd ook mijn werkwijze, maar vanaf 10.04 of 10.10 heb ik steeds zonder problemen ge-upgraded onder het motto van "waarom moeilijk doen als het gemakkelijk kan". Het is me een keer overkomend dat er met het weg en terugzetten iets mis ging en dan baal je. Bovendien heb ik dan nog ws. hetzelfde probleem, omdat xubuntu nu eenmaal ingericht is om vanuit de bovenbalk te worden bestuurd en ik het nu toevallig wil omdraaien.

Offline lariek

  • Lid
Re: Xubuntu aanpassingen
« Reactie #9 Gepost op: 2011/10/24, 22:12:15 »
peter144, je bedoelde het zeker zo ongeveer http://img7.imagebanana.com/img/x6zz0p09/3_001.jpeg
Ik heb het zo gedaan;
Eerst een tweede werkbalk onder gemaakt.
Daarna de onderdelen van boven naar onder verplaatsen, dus een voor een.
Dan is het verder een kwestie van goede plaatsen te kiezen, en te werken met scheidingsvlakken.
De bovenste balk kan nadat alles verplaatst is verwijderd worden.
Afijn dan ziet het er zoals aangegeven uit.
m.v.g. lariek
« Laatst bewerkt op: 2011/10/25, 19:56:43 door lariek »

Offline Tom

  • Lid
Re: Xubuntu aanpassingen
« Reactie #10 Gepost op: 2011/10/24, 23:13:35 »
lariek +100. :D

https://sites.google.com/site/wandasblogxubuntu/5-configuraties hier staan nog wat kleine tips ,heeft u er iets aan prima en anders gewoon weg klikken. :)
« Laatst bewerkt op: 2011/10/24, 23:15:19 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Peter144

  • Lid
Re: Xubuntu aanpassingen
« Reactie #11 Gepost op: 2011/10/25, 13:46:31 »
Lariek, je hebt de spijker op zijn kop geslagen!  Ik ging ervan uit dat de starters van de bovenbalk alleen maar horizontaal te verplaatsen zijn, maar ze zijn dus ook verticaal naar de onderbalk te verplaatsen via rechter muisklik en "verplaatsen". Want ze zijn niet versleepbaar zoals in ubuntu. Alleen geldt dit niet voor de batterij-indicator (xfce4-power-manager 1.0.10) die alleen bij laptop-installatie van belang is. Waarschijnlijk is xubuntu bij jou op een PC geïnstalleerd en dan heb je niet met deze applicatie te maken.  En ik zie dat je bureaublad "leeg" is gemaakt. Als je bij mij met de rechter muisknop op het bureaublad klikt, krijg je een submenu met vier standaard pictogrammen. Heb je die allemaal afgevinkt?  En hoe rangschik je nu pictogrammen op je bureaublad? Ik mis de in Ubuntu wel beschikbare optie "Bureablad rangschikken op naam" die met een rechter muisklik op het bureaublad op te roepen is. Dus nu moeten alle bureaublad-pictogrammen handmatig en apart gerangschikt worden.

Met vriendelijke groet en bedankt voor je bijdrage.
« Laatst bewerkt op: 2011/10/25, 14:17:29 door Peter144 »

Offline lariek

  • Lid
Re: Xubuntu aanpassingen
« Reactie #12 Gepost op: 2011/10/25, 21:24:30 »
peter144  Wat betreft die pictogrammen op het bureaublad zie http://img7.imagebanana.com/img/yo6b26cp/1_002.jpeg
               Dat is dus Instellingen/Bureaublad
En wat die pictogrammen op het Bureaublad betreft; die sleep ik gewoon naar de mij gewenste plaats (met de muis) en die blijven
mooi op de plaats staan waar je ze neerzet. Dus kunnen perfect in lijnen (hor en vert) geplaatst worden.
Geen dank en het is al mooi dat je het voor elkaar krijgt Zelf heb ik ook flink moeten nadenken over van alles en nog wat.
En het leukste is dat het uiteindelijk altijd lukt!
Ik maak verder veel gebruik van de sites van Wanda en Pjotr
Gegroet lariek

Offline Peter144

  • Lid
Re: Xubuntu aanpassingen
« Reactie #13 Gepost op: 2011/10/25, 22:22:36 »
Uiteindelijk lukt het altijd, maar nu nog niet. Dat van die pictogrammen is duidelijk. Dat had ik ook al gevonden. Het lukt me alleen nog niet om de power-manager te verplaatsen. Ik overweeg het programma te wissen, dan de bovenste balk weg te halen en het dan weer te installeren. Verder heb ik nog een tip voor jou: rechts-onder kun je met een R muisklik de instellingen van de datum wijzigen; als je de hoofdletters wijzigt in kleine letters krijg je alles afgekort als volgt: %R %A %d %B %Y

a = di   ipv  A=dinsdag, b = okt  ipv d= oktober, y =11  ipv Y=2011.  Bij mij staat alles na de %R in kleine letters met als resultaat: 22:20 di 25 okt 11

Daardoor komt er ruimte vrij op de balk om meer starters te plaatsen.

Groet, Peter
« Laatst bewerkt op: 2011/10/25, 22:25:08 door Peter144 »

Offline Peter144

  • Lid
Re: Xubuntu aanpassingen
« Reactie #14 Gepost op: 2011/10/28, 10:53:56 »
Na een week tot de conclusie  gekomen dat Xubuntu ook niet alles is. De prijs die je betaalt voor het klassiek Ubuntu uiterlijk is voor mij te hoog. Xubuntu werkt bij mij trager en er zijn hinderlijke functiestoornissen. Ik ben weer terug naar Ubuntu 11.10 (en dat ging moeizamer dan verwacht).  Het door velen als hinderlijk ervaren beperkte Unity-menu is uit te breiden met de applicatie "ClassicMenu Indicator", die een deel van de voormalige menustructuur weer terug brengt en de nadelen van de de huidige opzet, waarbij er te veel gezoek is naar veel voorkomende applicaties, deels te niet gedaan wordt. Wellicht dat er in de toekomst nog meer van deze applicaties beschikbaar komen. Op mijn PC zal ik Ubuntu 11.10 nog niet installeren. Op de laptop bevalt het wel na een gewenningsperiode.

Offline Tom

  • Lid
Re: Xubuntu aanpassingen
« Reactie #15 Gepost op: 2011/10/28, 11:34:53 »
Van dat alles heb ik geen last snel en geen functie storingen Xubuntu staat zelfs op alle drie de PC´s en loopt als een trein.
Maar wie gezegd kan ook aan de hardware liggen en ook de wensen (verwachtingen) die iemand stelt.
Maar vrijheid van keuze ,dus iedereen zijn ding ... succes.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Dave

  • Lid
Re: Xubuntu aanpassingen
« Reactie #16 Gepost op: 2011/10/28, 11:48:48 »
Het installeren van extra desktops en weer verwijderen heb ik minder goede ervaring mee. Tis leuk om even te zien of het wat voor je is alvorens een geheel schone installatie met de betreffende desktop te doen.

(Betreft wel geen stabiliteit maar vooral wanorde in de menu's en verschillende progjes die hetzelfde doen)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xubuntu aanpassingen
« Reactie #17 Gepost op: 2011/10/28, 12:36:10 »
Het installeren van extra desktops en weer verwijderen heb ik minder goede ervaring mee.
En terecht, je kunt beter de CD downloaden en e.e.a. eerst bekijken.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.