Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Onbelangrijk. Wanneer dingen misgaan  (gelezen 1718 keer)

Onbelangrijk. Wanneer dingen misgaan
« Gepost op: 2017/04/27, 15:45:29 »
Mijn vrouw was haar iphone aan het updaten en liep tegen AplleID aan.  Vergeten. Om dat opnieuw in te stellen gaat mijn vrouw naar xxxx@yahoo.com. Wachtwoord vergeten. Ik was druk bezig met andere zaken en beloofde haar de volgende morgen de zaak op te lossen.
De volgende morgen wordt ik opgebeld door de helpdesk van MS (India?, wel te horen aan hun Engelse taalmisbruik). Ze hadden gezien dat er pogingen gedaan waren om het password opnieuw in te stellen, zak ik u helpen? Prima. Hij verzocht me om teamviewer te installeren. Ik koos voor de linux variant. Ik zag aan de extensie: .deb dat dit niet gaat lukken en bovendien wat moeten zij in onze computer.  Ik vertelde dat dat niet gelukt was om teamviewer te installeren.
Toen begon het.
Heeft u geen Windows computer in huis? Nee.
Hoeveel computers heeft u? Vier. En geen Windows computer? Nee. De verbinding werd door hem verbroken.
Een kwartiertje aan de slag geweest om een wachtwoord voor AppleID en Yahoo te repareren. Probleem opgelost.
De dag daarna wordt ik weer gebeld door de helpdesk. U computer is in gevaar! Ik antwoordde dat ten eerste het probleem is opgelost en ten tweede dat het OS van  Linux  veel en veel veiliger is dan Windows. De verbinding werd verbroken.
Daarna ben ik vier maal door, verschillende personen, gewaarschuwd dat mijn computer gevaar liep. Ik wilde antwoorden maar ze bleven maar doorpraten.
Nu begon ik de verbinding te verbreken. Geen zin in miscommunicatie.

Inmiddels Keepass2 voor haar geïnstalleerd.


Zelfbouw desktop: Behuizing CoolerMaster 130, MoBo MSI B85I, CPU: G3258, Vloeistof koeler Seidon 120V, Graf. kaart: GeForce GT610, 16GB Ram, SSD 250GB, HDD 3TB. OS: Ubuntu 17.10
Laptop Ubuntu 17.10 Artful Aardvark

Re: Onbelangrijk. Wanneer dingen misgaan
« Reactie #1 Gepost op: 2017/04/27, 16:05:32 »
Weet je zeker dat je MS aan de lijn had?
Wat heeft die met het Apple/Yahoo password te maken?   ;)
http://www.omroepwest.nl/nieuws/3357828/Gebeld-door-Microsoft-vreemd-telefoontje-om-je-geld-af-te-troggelen-trap-er-niet-in
« Laatst bewerkt op: 2017/04/27, 16:08:14 door VuurVosje »

Re: Onbelangrijk. Wanneer dingen misgaan
« Reactie #2 Gepost op: 2017/04/27, 16:09:24 »
Yahoo is volgens mij overgenomen door M.S.
Maar misschien heb je gelijk en is het fake. Ik ga er dieper induiken.
Bedankt voor je reactie.
Zelfbouw desktop: Behuizing CoolerMaster 130, MoBo MSI B85I, CPU: G3258, Vloeistof koeler Seidon 120V, Graf. kaart: GeForce GT610, 16GB Ram, SSD 250GB, HDD 3TB. OS: Ubuntu 17.10
Laptop Ubuntu 17.10 Artful Aardvark

Re: Onbelangrijk. Wanneer dingen misgaan
« Reactie #3 Gepost op: 2017/04/27, 16:15:46 »
Vuurvosje, ik had natuurlijk eerst de link moeten aanklikken. Het lijkt er verduveld veel op dat dit aan de hand is. Inderdaad er werd me gevraagd om teamviewer te installeren. En dat lukte gelukkig niet en als dat wel was gelukt dan lijkt me dat ze niet veel kunnen uitvreten in Linux.
Zelfbouw desktop: Behuizing CoolerMaster 130, MoBo MSI B85I, CPU: G3258, Vloeistof koeler Seidon 120V, Graf. kaart: GeForce GT610, 16GB Ram, SSD 250GB, HDD 3TB. OS: Ubuntu 17.10
Laptop Ubuntu 17.10 Artful Aardvark

Re: Onbelangrijk. Wanneer dingen misgaan
« Reactie #4 Gepost op: 2017/04/27, 17:11:29 »
Yahoo is volgens mij overgenomen door M.S.
Nope, Verizon Communications.

Re: Onbelangrijk. Wanneer dingen misgaan
« Reactie #5 Gepost op: 2017/04/27, 17:13:55 »
Hij verzocht me om teamviewer te installeren. Ik koos voor de linux variant. Ik zag aan de extensie: .deb dat dit niet gaat lukken en bovendien wat moeten zij in onze computer. 
Leuk verhaal! Teamviewer is gewoon te installeren door op die deb te dubbelklikken. Deb staat voor (dacht ik) Debian archive en die kun je ook in Ubuntu installeren. Werkt prima.

Re: Onbelangrijk. Wanneer dingen misgaan
« Reactie #6 Gepost op: 2017/04/27, 17:32:13 »
Paul Matthijsse, ik heb daar op dubbelklikt en begon ook te installeren, maar bleef gelukkig hangen. Ik heb dat meer gehad meer *.deb files.
Maar het blijft vreemd. Ik kan me niet voorstellen dat M.S. zulke gebrekkig Engels sprekende mensen aan een helpdesk toestaat.
De helpdesk belt naar Nederland. Nou geloof me dat 90% van de Nederlanders kan met een dergelijke vorm van Engels niet overweg.
In een ver verleden tijd heb ik ook mensen van M.S. aan de lijn gehad, Nederlands de voertaal en de helpdesk zat in Ierland.

Ik heb als onderwerp gekozen voor Onbelangrijk. Het blijkt nu toch ernstiger te zijn als op het eerste zicht lijkt.

Iedereen bedankt voor de moeite en hoop dat veel mensen dit lezen.


Zelfbouw desktop: Behuizing CoolerMaster 130, MoBo MSI B85I, CPU: G3258, Vloeistof koeler Seidon 120V, Graf. kaart: GeForce GT610, 16GB Ram, SSD 250GB, HDD 3TB. OS: Ubuntu 17.10
Laptop Ubuntu 17.10 Artful Aardvark

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Onbelangrijk. Wanneer dingen misgaan
« Reactie #7 Gepost op: 2017/04/27, 18:25:44 »
Ik ben ook al gebeld door die beruchte misdadigersbende. Indiaas accent: "Hello, my name is Jack. I'm from Microsoft."

Verder kwam-ie niet: ik heb een oorverdovende brul gegeven in de telefoonhoorn (hopelijk zijn z'n trommelvliezen gescheurd) en direct daarna de verbinding verbroken.

Sindsdien ligt er een scheidsrechtersfluitje naast de telefoon. Doel: verdere beschadiging van de trommelvliezen van de opbellende crimineel.  =D
« Laatst bewerkt op: 2017/04/27, 18:29:17 door Pjotr »

Re: Onbelangrijk. Wanneer dingen misgaan
« Reactie #8 Gepost op: 2017/04/27, 18:53:52 »
Pjotr,
Humor en ernst daar hou ik van. Heerlijk. Ik kan bijna niet typen van de lach.
Bedankt.
Zelfbouw desktop: Behuizing CoolerMaster 130, MoBo MSI B85I, CPU: G3258, Vloeistof koeler Seidon 120V, Graf. kaart: GeForce GT610, 16GB Ram, SSD 250GB, HDD 3TB. OS: Ubuntu 17.10
Laptop Ubuntu 17.10 Artful Aardvark

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Onbelangrijk. Wanneer dingen misgaan
« Reactie #9 Gepost op: 2017/04/27, 21:12:52 »
Pjotr,

Neem dan een waterpolofluit. Fox40. Die halen zonder mankeren 130 dB. Waarschuw tevoren wel je gezinsleden en de buren ... Even goed doorhalen (oordoppen in bij oefenen!) en ze bellen echt nooit meer.

Ik heb wel eens zo'n figuur aan de lijn gehad. Die had ook niet terug van Linux. Waarschuw je kennissen voor deze praktijken. Het is veel gevaarlijker dan je denkt op een Windows PC.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Onbelangrijk. Wanneer dingen misgaan
« Reactie #10 Gepost op: 2017/04/28, 09:06:37 »
Weeral een heerlijke topic !
 :)
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline dickieb

  • Lid
Re: Onbelangrijk. Wanneer dingen misgaan
« Reactie #11 Gepost op: 2017/04/28, 09:35:02 »
Ik ben tot twee keer toe gebeld door een zogenaamde Windows medewerker met het verhaal dat er iets met mijn computer mis zou zijn. Mijn aanpak is deze: ik doe net of ik de persoon niet begrijp en antwoord in het Nederlands. Ik pak een (uiteraard Nederlandse) krant of een magazine en lees daar een paar zinnen hardop uit voor. Uiteraard wordt mij dan weer aangeraden om toch vooral mijn computer te starten en te doen wat gevraagd wordt. Ik lees vervolgens weer een paar zinnen voor en dit houd ik vol totdat de verbinding verbroken wordt.


Re: Onbelangrijk. Wanneer dingen misgaan
« Reactie #13 Gepost op: 2017/05/01, 13:54:59 »
Ik ben ook al gebeld door die beruchte misdadigersbende. Indiaas accent: "Hello, my name is Jack. I'm from Microsoft."

Verder kwam-ie niet: ik heb een oorverdovende brul gegeven in de telefoonhoorn (hopelijk zijn z'n trommelvliezen gescheurd) en direct daarna de verbinding verbroken.

Sindsdien ligt er een scheidsrechtersfluitje naast de telefoon. Doel: verdere beschadiging van de trommelvliezen van de opbellende crimineel.  =D

 =D =D =D =D =D =D =D =D
Zo, nu eerst even terug op mijn stoel klimmen. ^-^

Wat je ook nog kunt doen:
"Ooo dan moet u mijn vader hebben. Een ogenblikje......" , en je gaat lekker een bakje koffie zetten, inschenken, opdrinken.
Wel tussendoor af en toe even "ogenblikje nog, hij komt er zo aan......" , volgende bakje inschenken.
Dat kost ze knaken, vanuit india in de wacht.  :P
« Laatst bewerkt op: 2017/05/01, 13:57:53 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline h2o

  • Lid
Re: Onbelangrijk. Wanneer dingen misgaan
« Reactie #14 Gepost op: 2017/05/01, 15:50:55 »
https://kassa.vara.nl/dossiers/fleur-versus-fraude/wat-te-doen-bij-vreemde-buitenlandse-telefoontjes
Hoe zit het met telefoontjes met 234 (Nigeria). Soms komt er wel eens een sms'je vanuit dat land op onze mobieltjes.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Onbelangrijk. Wanneer dingen misgaan
« Reactie #15 Gepost op: 2017/05/01, 17:45:53 »
Hoe zit het met telefoontjes met 234 (Nigeria). Soms komt er wel eens een sms'je vanuit dat land op onze mobieltjes.

Kun je laten blokkeren bij je provider als het goed is. Nigeria, win fraude, zijn meestal allemaal bekende nummers.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore