Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Scribus -inslagschema  (gelezen 880 keer)

Scribus -inslagschema
« Gepost op: 2016/01/10, 00:46:01 »
Ik ben een programmaboekje voor een concert aan het maken in Scribus. Daarvoor dacht ik een A4 te gebruiken in Landscape met dus twee tekstframes naast elkaar en dubbelzijdig (A5 dus). Ik heb nu het volgende probleem: Hoe krijg ik de doorlopende en juiste paginanummering onder de tekstframes?

Daarmee samenhangend: hoe zorg ik er voor dat de tekst op de goede pagina door loopt? Dit is immers afhankelijk van het aantal velletjes in het progammaboekje. Heb ik bijvoorbeeld een boekje met vier dubbelzijdige velletjes, dan bevat het achterste velletje de voorkant (pagina 1 feitelijk), pagina 2 en vervolgens pagina 15 en 16.

Ik ben inmiddels zover dat het draait om het zogenaamde inslagschema, maar kent Scribus dit?
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Scribus -inslagschema
« Reactie #1 Gepost op: 2016/01/10, 10:04:56 »
Hallo Plotinus,

Nee, een inslagschema (of imposition) kent Scribus bij mijn weten niet. Dat zijn ook zaken die bij de drukker thuishoren. Je levert daar je pdf in leesbare volgorde in, de drukker jast dat door zijn software voor de inslag heen en gooit vervolgens een stapel A0 papier in zijn drukpers met de vorkheftruck.

Drukpers
Dat is dan wat er gebeurt bij de productie van een goedlopend boek bijvoorbeeld. Dat is zwaar overkill voor zoiets als jouw programmaboekje, maar het is ook wel een leuk verhaal.

Schuif naar beneden voor de praktische aanwijzingen voor jouw boekje als je dat wil overslaan.

Papier
Op het moment dat je die stapel enorm groot papier daar ziet liggen krijgt het woord "inslagschema" en onze beleving met de huis, -tuin en keuken printer een compleet andere dimensie! Die drukker werkt helemaal niet met van die kleine velletjes papier. Die heeft een enorme lap, waar hij later weer de de losse velletjes uit snijdt en vervolgens verzamelt. Dan zetten ze die printer aan en die stapel papier verdwijnt met een rotgang in dat ding. Aan de andere kant vormt zich een overeenkomstige stapel. Ondertussen moet de inkt zich netjes gaan gedragen in die immens grote machine voor er sprake is van ook maar een beetje fatsoenlijke resultaten.

Inschiet
Dat gebeuren noemen ze de inschiet. Het is voor mensen die voor het eerst bij een drukker komen een grote verrassing hoe de prijzen daar werken. De eerste 100.000 stuks kosten een kapitaal, maar nog een 100.000 stuks extra kost eigenlijk alleen het meerverbruik aan papier. Als die grote pers eenmaal goed draait geeft die tweede 100.000 stuks draaien de vakman achter de pers nog niet eens voldoende tijd om snel een bakje oploskoffie te halen. Ik heb het dan niet over opdrinken. Dat lukt niet.

Die grote pers staat ook niet zomaar stil. Die tolt nog wel even door. De vakman kan dan niet alsnog even dat plastic bekertje koffie leeg slurpen, want die moet allerlei hendeltjes gaan omgooien zodat de inkt zich niet overal gaat zitten ophopen.

Kortom, een totaal andere wereld daar in de drukkerij. Het is helaas een branche die zwaar onder druk staat maar wel hoogst interessant.

Praktisch

Nou Plotinus, wat een verhaal, he?

Ik moet allereerst opmerken dat je me hooguit moet zien als iemand die in dit wereldje wat heeft mogen rondkijken!
Een echte vakman staat na mijn stukje hierboven misschien al te schelden, al hoop ik echt van niet.

In het maken van jouw programmaboekje gaat dat er heel anders aan toe. Er ligt hier in de praktijk een gat. Het wordt nog wat ingewikkelder als je tweezijdig wilt gaan bedrukken. Ik zou als eerste optie er eens aan gaan denken een sneldrukkerij binnen te lopen en te kijken wat ze daar voor jou kunnen doen.

Het hangt allemaal ook erg af van de gewenste oplage. Heb je er 20 of 500 nodig? En hoe ruim is het budget? Past het allemaal op één A4 dubbelzijdig? Dat is trouwens erg leuk om eens te doen! Maar als het programmaboekje 20 pagina's groot wordt dan zijn dat 5 A4tjes en die moet je dan ook netjes in het midden gaan nieten. En vouwen.

Eh ja, dan zou het zo langzamerhand wel eens verstandig gaan worden om het aantal dames met Crea Bea hobbies in de buurt 's morgens erg vriendelijk te begroeten. En ga dan ook eens kijken naar een lange arm nietmachine. Die bestaan. Je kan er ook eentje zelf bouwen. Dat heb ik wel eens gedaan.

Het inslagschema is heel goed zelf uit te zoeken. Het is een vrij simpele tabel waarbij je eigenlijk vanuit de andere kant gaat afbouwen. Je begint dus niet bij pagina 1. Dan moet je gaan printen, verzamelen, nieten en vouwen. En terwijl je dan de eerste keer de hele huiskamertafel vol hebt meldt zich wellicht je vrouw met de hete pan gare piepers dat er gedekt moet worden. Misschien dus wel een goede gedachte om bij het opstellen van het budget er minstens één fastfood maaltijd in op te nemen.

Tenslotte
Begin eerst maar eens met een heel simpel pdfje maken met 4 bladzijden met Lorem Ipsum invultekst en dat dan dubbelzijdig printen. Dan doe je dat nog eens met 8 bladzijden. Dan komt het verzamelen, nieten en vouwen er nog bij.

Dan vindt je hier  in de Scribus wiki een heel mooie uiteenzetting over de uitvoering van de inslag. In het Engels. Mijn vingers jeuken om dat even te vertalen in het Nederlands, maar zo simpel ligt dat niet. Alleen al dit stukje was dik een uur werk (maar wel erg leuk)

Ik ben bang dat je misschien schrikt van wat er nu op je afkomt. Maar het is ook heel erg leuk werk, zo'n doe-het-zelf drukkerijtje opzetten!

Het is maar te hopen dat jij - of één van de andere lezers - het een leuk verhaal vinden. Ik stop ermee en ga aan de toast, marmelade EN een bak koffie. Geen oploskoffie. Ik heb nu wel wat beters verdiend, toch?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Scribus -inslagschema
« Reactie #2 Gepost op: 2016/01/10, 17:07:01 »
Dank je wel Just voor je uitgebreide antwoord.

Ik heb het boekje aangeschaft over Scribus etc. waar jij ook aan hebt meegewerkt. Ik was van plan nu een keer niet Publischer van MS te gebruiken voor het programmaboekje voor ons concert. Ik was ook al aardig ver in je boek met Scribus toen ik me ineens bedacht of het programma wel kan wat ik feitelijk nodig heb. Dat blijkt dus - helaas - niet zomaar zo te zijn. Door tijdsdruk moet  ik nu  terugvallen op Publischer; het is haast jammer dat het daar zo gemakkelijk wel in geregeld kan worden zonder ooit het woord 'inslagschema' gehoord te hebben. Maar we geven het niet op.

Zou het geen idee zijn om een template/wizard hiervoor te ontwikkelen? Ik vermoed dat veel mensen een dergelijke toepassing wel op prijs zullen stellen. Daarnaast is het ook zo dat men vermoedelijk nog steeds vaak op 'erkende professionele' software zal terugvallen voor het grote werk. Helaas ben ik zelf nog niet zo ver dat ik dat zelf kan.

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Scribus -inslagschema
« Reactie #3 Gepost op: 2016/01/10, 18:36:10 »
Hallo Plotinus,

Tja, dat MS Publisher is een commercieel product en Scribus niet. Daarnaast ben ik wel een beetje een Linux diehard te noemen. MS Publisher? Ik pak liever een potlood :D 
Eerlijk gezegd vermoed ik dat in die wiki van Scribus een goed toepasbare workflow zit. Alleen moet je dan wel goed thuis zijn in Engels en in dit vakgebied. Heb je er zelf al naar gekeken?

Ik heb de teksten van ons topic bewaard. Misschien schrijf ik er een artikel over in de Helpmij Nieuwsbrief. En dan zoek ik natuurlijk eerst uit hoe die workflow dan wel moet zijn. Ik ben er in een ver verleden zelf al eens mee bezig geweest.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Scribus -inslagschema
« Reactie #4 Gepost op: 2016/01/10, 19:22:37 »
Dag Just,

Ik heb inderdaad al naar die wiki gekeken, maar ben helemaal niet thuis in het vakgebied van de desktop publishing, dus een beetje lastig om er mee aan de slag te gaan, mede gezien mijn tijdsdruk. En ja, ik ben ook een diehard Linux gebruiker (Debian), maar toch ook enigszins praktisch ingesteld: het gaat om het doel en niet om het middel.

Ik zie na je artikel uit.

Ik bedenk me ineens, dat het wellicht ook met LaTex zou moeten kunnen; nog eens in vliegen.

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Scribus -inslagschema
« Reactie #5 Gepost op: 2016/01/10, 19:50:20 »
Hallo Plotinus,

Dat kan ik me goed voorstellen. Het is een heel speciaal terrein.

LaTex? Wie weet. Dat is wel hééĺ lang geleden voor me.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Scribus -inslagschema
« Reactie #6 Gepost op: 2016/01/12, 09:59:51 »
Scribus is wel degelijk geschikt voor dit soort werk, ik ben al jaren uitgever van diverse magazines en produceer maandelijks diverse programmaboekjes van uiteenlopende aard. Alle opmaak wordt hier gedaan met behulp van Scribus.

Je maakt gewoon het boekje met alle pagina's in de juiste volgorde met paginanummering, je begint met de voorcover en eindigd met de achtercover. Vervolgens schrijf je alles naar de harddisk als losse jpg files.
Deze files uploaden naar je drukker en klaar, de drukker zal ze vervolgens op de juiste volgorde drukken.

Wij maken gebruik van de online drukker Printcarrier en die heeft vaak problemen met het PDF formaat van Scribus vandaar de JPG upload.
« Laatst bewerkt op: 2016/01/12, 10:01:25 door Johan Velthuizen »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Scribus -inslagschema
« Reactie #7 Gepost op: 2016/01/12, 11:32:40 »
Voor de opmaak is Scribus zeker geschikt. Het enige probleem dat hier aangebracht wordt, is een mogelijkheid om pagina's volgens een inslagschema te combineren. Scribus heeft geen voorzieningen hiervoor. Een lijntje van één regel aan de terminal volstaat echter om dit te doen. Anderzijds lijkt het me inderdaad wel dat het in veel gevallen de drukker zelf is die dit kan doen op basis van een toegeleverde PDF.

Een jpeg upload kan wel volstaan in sommige gevallen, maar dit is zeker niet de standaard manier als drukwerk van topkwaliteit vereist is.

Re: Scribus -inslagschema
« Reactie #8 Gepost op: 2016/01/12, 11:41:57 »
Je hebt gelijk wat de jpg upload betreft maar de PDF die door Scribus wordt geproduceerd voldoet in veel gevallen niet aan de eisen van de online drukkers, de PDF wordt daar door een automatisch testprogramma van Adobe gehaald en wordt vervolgens geweigerd.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Scribus -inslagschema
« Reactie #9 Gepost op: 2016/01/12, 12:12:08 »
Dat weigeren door een Adobe programma zegt me niet zoveel. Ik heb een heel stel posters gemaakt voor mijn oude werkgever en daar heeft zich nooit een probleem met printen voorgedaan. Ook in andere gevallen waren er geen problemen. De oorsprong van de pdf module die Scribus gebruikt is probleemloos te vinden en dan is het voor welk testprogramma dan ook heel simpel daarop te selecteren en een actie uit te voeren. Zoals bijvoorbeeld weigeren.

Maar goed, zoals Johan zegt, er zijn de nodige exportopties waaronder hoge resolutie afbeeldingen. Niks mis mee.
Voor wat betreft het ingeven van een inslagschema is Scribus wel degelijk uitgerust met een adequate voorziening:


Alleen zal maar een enkeling het drukwerk op een eigen printer willen produceren. Dan gaat het natuurlijk om een kleine omvang van het drukwerk en een beperkte oplage. Dan zal je naast de productie van het drukwerk ook de taak van een drukker op je moeten nemen. Dat kan je geen gebrek aan Scribus noemen. Dat is gewoon een totaal ander vak!

Overigens is het heel leuk om een drukwerkje te maken en zelf te produceren. Doodgewone moderne printers kunnen een verschrikkelijk fraaie afdruk leveren. Dat kost dan wel wat inkt en ook moet je er dan geen 80 grams papier van de Action instoppen. Maar puur voor de hobby heb ik dat wel vaker gedaan. Dan wel voor slechts enkele bladzijden om de kosten te beperken. Een soort "Proof of Concept".

groet,

Just

PS: Dat 80 grs papier van de Action is overigens niks mis mee voor zijn doel. Ik gebruik het graag.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Scribus -inslagschema
« Reactie #10 Gepost op: 2016/01/12, 12:27:30 »
Die PDF controle van Adobe die vaak gebruikt wordt is inderdaad een kwestie van instellen, ik verbaas mij er steeds weer over.
Laatst heb ik een PDF geupload voor een catalogus en deze werd zonder probleem gedrukt, twee maanden later stuur ik dezelfde PDF voor een herdruk en krijg ik een mail dat de PDF niet aan de eisen voldoet.
Voor mij onverklaarbaar maar over het hoe en waarom hoef je bij een online drukkers niet aan te kloppen.

Ik heb mij er inmiddels maar bij neergelegd dat ik bij deze drukker in HR JPG aanlever.
Het prijsverschil met andere drukkers is mij te groot om hiervoor naar een ander te gaan en het drukwerk is top in orde.

Offline Anco

  • Lid
Re: Scribus -inslagschema
« Reactie #11 Gepost op: 2016/01/12, 12:41:20 »
Als je gewoon A5 als paginaformaat neemt, dan kan je exporteren als pdf. Als je dan vervolgens bij printen 2 pagina's per zijde selecteerd. En bij afdrukbereik pagina's: selecteerd en dan de pagina's in goeie volgorde erin zet zou je volgens mij het goeie resultaat krijgen.
(dus simpel voorbeeld, voor eentje met 4 a5 kantjes, de volgorder 1,4,2,3 denk ik )
(Dit is zoals jvecht al zegt waarschijnlijk alleen nodig als je zelf gaat drukken)
Zal eerste keren wel even puzzelen zijn om pagina's volgorde te bedenken, maar als je dat eenmaal weet (en evt ergens opslaat) lijkt me daarna weinig extra moeite. En heb je geen extra programma's nodig zoals op de link van jvecht genoemd worden (hoewel dat natuurlijk ook kan)
Linux user #485563

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Scribus -inslagschema
« Reactie #12 Gepost op: 2016/01/12, 12:48:47 »
Hoi Anco,

Ja, zo kan je het doen. Dat rijtje paginanummers is gewoon de volgorde uit je inslagschema. Dat is voor een thuisdrukkerij (onthoudt die voor het volgende potje Scrabble) en dus een beperkte omvang van het drukwerk vrij simpel met de hand uit te zetten.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021