Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Niet 'writeable' krijgen paratitie van mij harddisk.  (gelezen 1273 keer)

Offline krommenek

  • Lid
Niet 'writeable' krijgen paratitie van mij harddisk.
« Gepost op: 2007/10/14, 17:31:28 »
Hoi,

Mijn hdd is verdeeeld in een aantal partities, 2x NTFS, een Linux SWAP een Systeem en eenlege.
Op deze lege kan ik niets opslaan omdat ik geen rechten heb aldus Ubuntu Gutsy.

In 'Partitiebewerker' heb ik deze al opniew geformateerd en er staat een ' Lost en Found' op.
Deze kan ik wel koppelen. partitie wordt ook niet automatisch gemount na een hersart.

Hoe krijg ik deze partitie automatisch gemound en wel zodanig dat ik er ook wat kan op
wegschrijven?

In /etc/fstab staat het vlgende:

# /etc/fstab: static file system information.
#
#            
proc            /proc           proc    defaults        0       0
# /dev/hda7
UUID=475e8e18-c999-4105-bf94-5bee8c7882bf /               ext3    defaults,errors=remount-ro 0       1
# /dev/hda1
UUID=6A84671C8466EA51 /media/hda1     ntfs    defaults,nls=utf8,umask=007,gid=46 0       1
# /dev/hda2
UUID=40A53C8962283270 /media/hda2     ntfs    defaults,nls=utf8,umask=007,gid=46 0       1
# /dev/hda5
UUID=47b50a46-44c1-43b7-97cd-1898338e4c60 none            swap    sw              0       0
/dev/hdc        /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto  

Wie helpt?

Groet,
Eric

Offline vanadium

  • Lid
Niet 'writeable' krijgen paratitie van mij harddisk.
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/14, 17:49:22 »
Je kan die partitie blijkbaar handmatig mounten. Als je ze ook automatisch gemount wil hebben, dan voeg je ze toe aan /etc/fstab.

Standaard hebben gebruikers nooit schrijfrechten op permanente schijven, tenzij hen die rechten worden toegekend door de root user. Ik raad steeds de volgende procedure aan: maak als root een directory aan op de schijf waarop je wil schrijven, geef die directory aan de gebruiker die erop moet kunnen schrijven, en creƫer daarna een symbolische link naar die directory in de home directory van de gebruiker. Op die wijze kan de gebruiker rechtstreeks vanuit zijn home naar die schijf. Als er ook andere mensen de computer delen, dan kan je gemakkelijk hetzelfde doen voor hen.

Offline krommenek

  • Lid
Niet 'writeable' krijgen paratitie van mij harddisk.
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/14, 17:52:42 »
Dank voor de snelle reaktie,

maar hoe kom ik aan het UUID van de partitie? geen idee waar deze te vinden.

Groet,
Eric

Niet 'writeable' krijgen paratitie van mij harddisk.
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/14, 19:39:04 »
Je hoeft niet met een UUID te werken. Gebruik in de plaats van de UUID gewoon /dev/hdan. Met n de nummer van de partitie die je wil gebruiken.

vb:
/dev/hda3     /media/naamvanmap        ext3    defaults,errors=remount-ro     0       2

Offline vanadium

  • Lid
Niet 'writeable' krijgen paratitie van mij harddisk.
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/14, 21:42:46 »
UUID: probeer eens "apropos uuid", dan krijg je alle commandos die iets met uuid te maken hebt, Je vindt: vol_id, dat je de uuids kan geven.

Offline krommenek

  • Lid
Niet 'writeable' krijgen paratitie van mij harddisk.
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/17, 21:12:03 »
Citaat van: Dadio
Je hoeft niet met een UUID te werken. Gebruik in de plaats van de UUID gewoon /dev/hdan. Met n de nummer van de partitie die je wil gebruiken.

vb:
/dev/hda3     /media/naamvanmap        ext3    defaults,errors=remount-ro     0       2
Dit werkt, ik krijf er een map bij maar mag er niks in maken zoals nieuwe directorys of iets naar toe kopieren. Hoe los k dit op?

Groet,
Eric

Niet 'writeable' krijgen paratitie van mij harddisk.
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/18, 20:34:48 »
Citaat van: krommenek
Citaat van: Dadio
Je hoeft niet met een UUID te werken. Gebruik in de plaats van de UUID gewoon /dev/hdan. Met n de nummer van de partitie die je wil gebruiken.

vb:
/dev/hda3     /media/naamvanmap        ext3    defaults,errors=remount-ro     0       2
Dit werkt, ik krijf er een map bij maar mag er niks in maken zoals nieuwe directorys of iets naar toe kopieren. Hoe los k dit op?

Groet,
Eric
Het is normaal dat je op die partitie niets mag schrijven. 'Root' is de eigenaar van de partitie. Je kan dit ook beter zo laten. Je gaat daar toch normaal geen losse bestanden op zetten.
Maak met 'sudo' op de partitie mappen die een zinvolle naam hebben en regel de rechten van die mappen. enkele voorbeelden:

Start de terminal op en doe het volgende...

Om naar de partitie te gaan:
cd /media/naamvanmapOm een nieuwe map (filmpjes) aan te maken als root
mkdir filmpjesNu kan je kiezen, laat de root eigenaar van de map maar iedereen mag er aan...
sudo chmod a=rwx filmpjesof je maakt jezelf eigenaar van de map zodat jij alles mag (lezen en schrijven) maar andere mensen mogen enkel lezen (filmpjes afspelen).
sudo chown gebruikersnaam:gebruikersnaam filmpjes
chmod o=r
of lees de man-pages van deze twee commando's en wees creatief ;) (voor het oproepen van manpages: "man commando", vb. "man chown"

tip: bij elk commando, bestandsnaam en naam van map - Tik de eerste letters in en druk dan tab. Dan zal de computer zelf aanvullen. Geeft hij een 'beeb' bij het drukken van tab, druk dan twee maal tab achtereen en hij zal een lijstje geven van mogelijkheden die je hebt.

succes...

Offline krommenek

  • Lid
Niet 'writeable' krijgen paratitie van mij harddisk.
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/18, 21:45:19 »
Dank voor de uitgebreide info, ga aan de slag,

Greetz,
Eric