Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: mkv editeren  (gelezen 680 keer)

Offline johande

  • Lid
mkv editeren
« Gepost op: 2014/02/11, 07:44:22 »
Ik zoek en eenvoudig programma om van MKV files (video) een stukje vooraan en achteraan af te knippen. Het gaat om pnames van TV die iets te vroeg begonnen of te laat gestopt zijn. iemand en idee. Hopelijk hoeft de MKV geen uur lang te hercompileren.

Re: mkv editeren
« Reactie #1 Gepost op: 2014/02/11, 11:13:14 »
Pitivi is een heel simpel programma wat dit kan. En anders kun je OpenShot of Kdenlive proberen.

Offline johande

  • Lid
Re: mkv editeren
« Reactie #2 Gepost op: 2014/02/11, 11:15:46 »
Pitivi is een heel simpel programma wat dit kan. En anders kun je OpenShot of Kdenlive proberen.
thx, ga ik proberen

Offline vanadium

  • Lid
Re: mkv editeren
« Reactie #3 Gepost op: 2014/02/11, 12:42:37 »
Nog beter voor dergelijke klussen: avidemux. Hiermee is het mogelijk te knippen zonder de video en audio te moeten opnieuw coderen (wat je noemt "hercompileren"). Veel sneller en geen kwaliteitsverlies. Je moet wel knippen op sleutelframes, en tegenwoordig zijn die niet te frequent. Hierdoor kan je niet steeds exact knippen waar je wil.

Offline johande

  • Lid
Re: mkv editeren
« Reactie #4 Gepost op: 2014/02/11, 12:45:25 »
De MKV files zijn opgenomen TV fragmenten met TVheadend (op mijn QNAP nas); Misschien kan ik in TVHeadend de frequentie van die knipmomenten verhogen? hoe noemen ze met een gelerd woord, die knipmomenten?

Offline vanadium

  • Lid
Re: mkv editeren
« Reactie #5 Gepost op: 2014/02/11, 13:55:33 »
Dat zijn de keyframes. Keyframes zijn  "stand-alone", m.a.w., het frame bevat alle beeldinformatie. Andere frames bevatten enkel info over de wijzigingen ten opzichte van het voorgaande (maar tegenwoordig ook ten opzichte van een volgende) keyframe: dat is één van de principes die toelaten de informatie sterk te comprimeren.
Met avidemux spring je via een knop van het ene keyframe naar het andere.