Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Sneltoets voor contrastverandering  (gelezen 2389 keer)

Offline puntkomma

  • Lid
Sneltoets voor contrastverandering
« Gepost op: 2010/06/05, 21:12:12 »
Ik gebruik ubuntu 10.04 op mijn laptop, met een nVidia GeForce G105M videokaart. Met mooi weer wil ik wel eens buiten gaan zitten met mijn laptop, maar moet daarvoor het contrast van het scherm op mijn laptop flink opschroeven, omdat er door het licht buiten anders niks te zien is. Dat doe ik in het grafische stuurprogramma van mijn videokaart, maar ik vroeg me af of er een manier is om snel te schakelen tussen de contrast instellingen van binnen en van buiten. Dus met sneltoetsen ofzo.

Ik geloof dat het in windows wel mogelijk is, dus moet het voor ubuntu toch ook kunnen? Als er iemand is die een oplossing heeft alvast bedankt ;)

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: Sneltoets voor contrastverandering
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/06, 01:33:10 »
Wat ik gebruik op mn laptop is het volgende druk op een lege plek in je bovenste paneel op je rechtermuis knop en kies toevoegen aan paneel.
Kies hier uit de lijst Helderheidsapplet dan komt er een zonnetje in je balk te staan als je hier op drukt kan je met het schuifje je scherm aanpassen
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Re: Sneltoets voor contrastverandering
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/06, 14:35:14 »
het is wel mogelijk als je een scriptje maakt en een sneltoets definieert die dat script uitvoert. Google maar eens op 'xrandr brightness' dan komen er wat tips voorbij.

Re: Sneltoets voor contrastverandering
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/06, 16:11:32 »
staat er op u laptop geen knopje met Fn (meestal staat die in het blauw naast de control (ctrl) toets ?
indien je die staan hebt zal er ergens anders een blauw zonnetje en een wit zonnetje staan als je die indrukt verandert je contrast(samen met de fn toets indrukken)

Offline puntkomma

  • Lid
Re: Sneltoets voor contrastverandering
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/11, 17:48:46 »
Bedankt, maar dat gaat allemaal over de helderheid van het beeldscherm, daarvoor heb ik inderdaad een sneltoets met de Fn knop. Eigenlijk wou ik speciale instellingen voor het beeldscherm in kunnen stellen voor als ik naar buiten ga, dus met verhoogd contrast en verhoogde helderheid. Maar misschien wil ik teveel  :P

Re: Sneltoets voor contrastverandering
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/11, 18:09:51 »
de oplossing zou dan kunnen zijn om van thema te wisselen ... op gnome-look.org staan er mooie themas (zoek onder gtk 2.x)
of verander een van je standaard themas en sla het op

Offline puntkomma

  • Lid
Re: Sneltoets voor contrastverandering
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/11, 19:39:38 »
Maar dat veranderd alleen het contrast van het thema. Als je in bijvoorbeeld je browser wat wilt opzoeken heb je daar niet zoveel aan. Het gaat me eigenlijk echt op de beeldscherm instellingen, maar misschien is dat niet mogelijk?