Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Google  (gelezen 2952 keer)

Offline annes

  • Lid
Google
« Gepost op: 2019/11/05, 23:21:56 »
Hallo allen,

Ik kreeg (oa) dit van Google: "Ubuntu heeft volledige toegang tot je Google account"

Wat is dit??


Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Google
« Reactie #1 Gepost op: 2019/11/06, 10:29:32 »
Dat betekend, dat je vanaf je Ubuntu computer volledige toegang hebt tot je Google account.
Bij een nieuwe installatie van Ubuntu krijg je dat steeds.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline annes

  • Lid
Re: Google
« Reactie #2 Gepost op: 2019/11/06, 20:31:25 »
Oh oké, dank!  Maar waarom krijg je dat eigenlijk?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Google
« Reactie #3 Gepost op: 2019/11/06, 23:49:44 »
Soms denken ze, dat er een andere PC gebruikt wordt en dan is het een extra controle, of je het zelf bent en niet een cracker ............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline annes

  • Lid
Re: Google
« Reactie #4 Gepost op: 2019/11/07, 19:45:25 »
Dank, dank!

Re: Google
« Reactie #5 Gepost op: 2019/11/07, 21:39:19 »
Oh oké, dank!  Maar waarom krijg je dat eigenlijk?

Het is een veiligheidsaspect dat google diensten in beginsel benaderbaar zijn met google-apps/software.
Wil je apps/software van andere producenten gebruiken dan dien je google hiervoor in te stellen. Vaak levert het ook nog een zootje 'waarschuwingen' op over 'onveilige software'  =D
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline annes

  • Lid
Re: Google
« Reactie #6 Gepost op: 2019/11/08, 19:54:10 »
Quote:
"Vaak levert het ook nog een zootje 'waarschuwingen' op over 'onveilige software'"

Je bedoelt als je google er niet op instelt?  (Geen idee of dat gebeurd is, maar kreeg dergelijke boodschappen eerder nog niet dacht ik.)

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Google
« Reactie #7 Gepost op: 2019/11/08, 20:02:30 »
Quote:
"Vaak levert het ook nog een zootje 'waarschuwingen' op over 'onveilige software'"

Je bedoelt als je google er niet op instelt?  (Geen idee of dat gebeurd is, maar kreeg dergelijke boodschappen eerder nog niet dacht ik.)

Ik werk voluit met Ubuntu 2x laptop en Google. Enkel als je een lange tijd je laptops niet gebruikt gaat Google waarschuwen voor een onveiligheid, misschien laptop fout afgedankt ? , dat je gegevens van Google in risico zijn. Gewoon even met je laptop terug werken en dan is dat ook voor lange tijd voorbij. Je kan Google ook synchroniseren met je smartphone (inclusief Google Drive) .

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Google
« Reactie #8 Gepost op: 2019/11/08, 20:48:44 »
Ook bij een verse installatie krijg je dit soort opmerkingen.......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline annes

  • Lid
Re: Google
« Reactie #9 Gepost op: 2019/11/08, 21:25:08 »
@Joshua Ik gebruik alleen één laptop (dagelijks) en die heb ik al jaren ... ?

@Ron Met verse installatie bedoel je updates?


Joshua Orbit

  • Gast
Re: Google
« Reactie #10 Gepost op: 2019/11/08, 21:47:12 »
@Joshua Ik gebruik alleen één laptop (dagelijks) en die heb ik al jaren ... ?

@Ron Met verse installatie bedoel je updates?

Dan krijg je maar heel weinig waarschuwingen of herinneringen van Google. Het is inderdaad het 'instappen bij Google' met andere software dan Google, gaat ie een beetje bevestigingen vragen enzo. Maar buiten dat ..... geen enkel probleem; tegendeel zelfs.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Google
« Reactie #11 Gepost op: 2019/11/08, 22:04:22 »
@Ron Met verse installatie bedoel je updates?
Nee, een hele nieuwe installatie !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

nahjo

  • Gast
Re: Google
« Reactie #12 Gepost op: 2019/11/09, 16:57:15 »
Misschien ook wat dingen in/uitschakelen/aanpassen wat een mogelijk probleem zou kunnen zijn. Denk aan:
Firejail - een keer aanmelden zonder firejail
Cookies - opruimen van cookies uitschakelen
rechten in je home folder (ook de verborgen mappen)

Offline annes

  • Lid
Re: Google
« Reactie #13 Gepost op: 2019/11/09, 22:52:26 »
@Joshua  Quote: "Het is inderdaad het 'instappen bij Google' met andere software dan Google, gaat ie een beetje bevestigingen vragen enzo. Maar buiten dat ..... geen enkel probleem; tegendeel zelfs."

Maar ik gebruikte geen andere software (denk ik toch, ben nogal digibetisch)? En 'tegendeel zelfs'? 

Offline annes

  • Lid
Re: Google
« Reactie #14 Gepost op: 2019/11/09, 22:54:24 »
@Ron Hier geen nieuwe installatie ...

Offline annes

  • Lid
Re: Google
« Reactie #15 Gepost op: 2019/11/09, 22:58:49 »
@nahjo  Firejail is onderdeel van Linux? Home folder = ? Cookies ruim ik iig graag op ...

Kun je zien of er mogelijk een cracker  actief is?

nahjo

  • Gast
Re: Google
« Reactie #16 Gepost op: 2019/11/10, 09:26:25 »
@nahjo  Firejail is onderdeel van Linux? Home folder = ? Cookies ruim ik iig graag op ...

Kun je zien of er mogelijk een cracker  actief is?
Zoals al eerder is aangegeven krijg je die meldingen bij een nieuwe computer/installatie. Google herkent de computer niet en geeft dan die waarschuwing.  Ik verwacht (ben er niet zeker van) dat er iets in een cookie staat waarmee Google weet dat het OK is. De vraag is dan wat is er gewijzigd aan je systeem dat Google je computer plots niet meer herkent.  Aangezien er geen massale melding van dit probleem is mogen we verachten dat het alleen op jou systeem van toepassing is.
Hopelijk kan je achterhalen wat er op jou systeem is gewijzigd/toegevoegd en met die kennis aan de slag te gaan.  :)


Joshua Orbit

  • Gast
Re: Google
« Reactie #17 Gepost op: 2019/11/10, 10:54:51 »
Simpel Annes:

om het volle potentieel te halen vanuit je Ubuntu en Google dien je het volgende te doen :

Instellingen / Online accounts  geef je daar bij Google je inlog in ; je zal merken dat i.g.v. tweetrapsbeveiliging Google op je smartphone een vraag gaat stellen; ga gewoon braaf akkoord.

Uit het Software Centrum installeer je het pakket: Gnome Gmail  ook daar dien je je Gmail Google inlog te geven (dit gaat zonder vraag van Google)
Uiteraard dien je Google Chrome te installeren op je Ubuntu om zo ook access te hebben naar de 'hogere wolken' van Suite en/ of cloud storage m.b.v. Google Drive. Voordeel is dat je smartphone een kleine brieventas wordt waarmee je documenten (bv een Curriculum Vitae voor een werkgever) ineens kan afleveren op de mailbox van de persoon waar je mee praat.  Op Google Chrome geef je, uiteraard, ook je inlogs van Google.

Gnome Gmail maakt een prachtige brugfunctie als kleine app tussen een e-mail link op een webpagina en ineens kunnen schrijven en editten van je antwoord of vraag op die email link in de webpagina. Dit gebeurt aan een behoorlijk snelle pop-up van je Gmail m.b.v. een klein venstertje waar je in kan typen met beperkte opmaak.

Aangeraden is : Firefox te verwijderen alsook Thunderbird (dit zijn in de Google ontwikkelingen met vergelijk oude draken van apps die niet meer actueel zijn ) als eerste werk nadat je Google Chrome hebt geïnstalleerd.

Op die manier is het dus dat Google, met een passieve computer, gaat zeuren over onveiligheden; al je inlogs staan ook op de Gnome desktop b.v.

Voor de privacypuristen op dit Forum als extra: voor privacy en searches gebruik ik Chromium met Startpage.NL, zonder toevoeging van Google account(s),  dit geeft me dan altijd de afweging wat ik wil. Google en Android zijn natuurlijk de werkmakkers van elkaar, en dat sluit dan mooi aan met Google Chrome op Ubuntu. Via militaire servers en logboeken is er geen sprake van 'dubieuze praktijken van de Grote Boze Google' en de privacyverklaring acht ik als gekende materie op eventuele reacties ivm "Google is slecht ".
Chrome zit achter een wachtwoordvergrendeling, Chromium NIET : dus er kan altijd een gast iets opzoeken via Chromium als je niet wilt dat Chrome en al je wachtwoorden + inlogs te grabbel staan.

Facebook integreert dan weer mooi met Chrome, en Spotify dan weer met Facebook. M.a.w. Chrome heeft een zéér goed wachtwoordbeheer. Natuurlijk is een plausibel surfgedrag (geen wilde avonturen op XXX sites doen bv) vereist om ook je gegevens veilig te houden. Alles is te kraken NIETS is veilig, zorg zo veel mogelijk voor niets (Ramana Forumlid met wijsheid) ; met Google is het prijzengeld 10 (!!!) miljoen Euro, of Dollar als je het kan kraken (en ook delen met Google natuurlijk) .......... we gaan stilaan naar hackvrije platforms, ook Ubuntu, dus je kan je vrijheden maximaal benutten of toch voor veel vrijheid zorgen. B.v. je agenda kan je over Android naar Ubuntu perfect synchroniseren en visa versa, middels een plug in in je Google Chrome Browser ......... Beter dan wat Apple aanbiedt op dit moment ook: er is geen vendor lock-in én het is allemaal gratis . Reclame van Google past zich aan op je persoonlijke voorkeuren: dat is gewoon A.I. geen grote spion zoals velen beweren, maar fout zijn in die bewering.

Ik hoop dat je het begrijpt nu .
« Laatst bewerkt op: 2019/11/10, 11:50:06 door Joshua Orbit »

Re: Google
« Reactie #18 Gepost op: 2019/11/10, 15:35:42 »
Enkel als je een lange tijd je laptops niet gebruikt gaat Google waarschuwen voor een onveiligheid, misschien laptop fout afgedankt ?

Of als je wisselt.
Ik krijg meteen waarschuwingen van "ongebruikelijke inlog" zodra ik bijvoorbeeld met mijn android google inlog op een pc.

Daarnaast krijg ik meer doorlopend meldingen, meermalen wekelijks.  ^-^ Ik ben namelijk op de achtergrond ook de google (en meer) accounts backup van alle gezinsleden. Dus elke "vreemde inlog" of wachtwoordwijziging krijg ik meldingen van.
In dit geval help google dus heel mooi mee de boel (onze kids) te bewaken en beschermen. Zou er 1 gehacked worden dan weet ik dat meteen en ben ik er altijd nog om alles terug te kunnen draaien.

Je bedoelt als je google er niet op instelt?  (Geen idee of dat gebeurd is, maar kreeg dergelijke boodschappen eerder nog niet dacht ik.)

Zoals hierboven bedoel ik het dus. Ook na instellen, bij "ongebruikelijke omstandigheden" waarschuwt google.
« Laatst bewerkt op: 2019/11/10, 15:37:41 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline annes

  • Lid
Re: Google
« Reactie #19 Gepost op: 2019/11/10, 19:53:31 »
Bovenstaande berichten gaan mij digibeet echt boven de pet ... iemand die altijd Linux gebruikte (en niet meer in de buurt is) heeft alles jaren geleden geïnstalleerd en ik weet alleen dat ik geen nieuwe computer of installaties heb en nooit ergens anders vandaan inlog, noch dat iemand anders op mijn laptop inlogt. Belangrijkste wat ik me afvroeg was of er mogelijk iets onbetrouwbaars gaande was (?) (en heb wel mijn wachtwoord voor Gmail veranderd). 

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Google
« Reactie #20 Gepost op: 2019/11/10, 20:30:58 »
Mijn excuses mocht mijn uitleg of schets te moeilijk te begrijpen zijn geweest voor een beginner of digibeet .

Maar onthou simpel dat Google en Ubuntu een perfecte integratie kunnen maken tot in je smartphone en eindpunten (afleveren documenten voor de belastingdienst b.v. ; of rekeningen die nog moeten betaald worden; to do lijstjes enzovoort) .

Kortom: je kan veel meer dan puur Google gebruiken als zoekmotor of browser, je kan er, gratis, nog vele malen meer mee.

Lees ook de privacyverklaring; glashelder en duidelijk.
« Laatst bewerkt op: 2019/11/10, 20:42:07 door Joshua Orbit »

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Google
« Reactie #21 Gepost op: 2019/11/10, 21:07:25 »
Enkel als je een lange tijd je laptops niet gebruikt gaat Google waarschuwen voor een onveiligheid, misschien laptop fout afgedankt ?

Of als je wisselt.
Ik krijg meteen waarschuwingen van "ongebruikelijke inlog" zodra ik bijvoorbeeld met mijn android google inlog op een pc.

Daarnaast krijg ik meer doorlopend meldingen, meermalen wekelijks.  ^-^ Ik ben namelijk op de achtergrond ook de google (en meer) accounts backup van alle gezinsleden. Dus elke "vreemde inlog" of wachtwoordwijziging krijg ik meldingen van.
In dit geval help google dus heel mooi mee de boel (onze kids) te bewaken en beschermen. Zou er 1 gehacked worden dan weet ik dat meteen en ben ik er altijd nog om alles terug te kunnen draaien.

Je bedoelt als je google er niet op instelt?  (Geen idee of dat gebeurd is, maar kreeg dergelijke boodschappen eerder nog niet dacht ik.)

Zoals hierboven bedoel ik het dus. Ook na instellen, bij "ongebruikelijke omstandigheden" waarschuwt google.

Je kan in jouw situatie Partyrabbit gewoon een master/slave clouds opzetten ; dan ben je van al die rotzooi van meldingen af. Dus een eigen cloud boven de eigenlijke cloud en je werkt van cloud naar gebruikerscloud. Dat kan je ook met meerdere, individuele clouds . Maar hou je logica simpel en na 5 jaren nog altijd begrijpbaar.

Ergens gebruik ik mijn privacy met de AI van Google ook .

Re: Google
« Reactie #22 Gepost op: 2019/11/12, 13:21:24 »
Je kan in jouw situatie Partyrabbit gewoon een master/slave clouds opzetten ; dan ben je van al die rotzooi van meldingen af. Dus een eigen cloud boven de eigenlijke cloud en je werkt van cloud naar gebruikerscloud. Dat kan je ook met meerdere, individuele clouds . Maar hou je logica simpel en na 5 jaren nog altijd begrijpbaar.

Bedankt Joshua. I know. Had zulke systemen al vaker draaien. Heb ook al eens wat jaren een mailserver gedraaid hiervoor welke zowel via intranet als internet met pop en imap maar ook webbased te gebruiken was. Een volledig werkende mailserver dus.

Maar dit soort waarschuwingsmailtjes gewoon in de prullenbak jassen is stukken minder werk :D dan zulke systemen onderhouden. Je wilt niet weten hoeveel emailadressen hier in huis in gebruik zijn van iedereen bij elkaar. Daar schrik je van. =)

Overigens worden er soms al deels van dat soort opties gehanteerd. Zoals bijvoorbeeld IMAP op de ene pc binnen halen, om uiteindelijk op de main pc als pop te verwerken (inclusief server-onderhouds-opdrachten).

Bovenstaande berichten gaan mij digibeet echt boven de pet ... iemand die altijd Linux gebruikte (en niet meer in de buurt is) heeft alles jaren geleden geïnstalleerd en ik weet alleen dat ik geen nieuwe computer of installaties heb en nooit ergens anders vandaan inlog, noch dat iemand anders op mijn laptop inlogt. Belangrijkste wat ik me afvroeg was of er mogelijk iets onbetrouwbaars gaande was (?) (en heb wel mijn wachtwoord voor Gmail veranderd).

Kan ook kloppen hoor, dat je niets veranderd hebt.
Om wat voor reden dan ook vraagt Google met enige regelmaat opnieuw om toestemmingen, en soms is ineens de setting dat ook andere software toegestaan was plotseling verdwenen.

Als je zoekt alleen al op dit forum zul je zien dat dit 'probleempje' met regelmaat voorbij komt.

Gewoon opnieuw toestaan/instellen en alles werkt. Is het al ingesteld en werkt alles gewoon dan de waarschuwingen gewoon negeren (zoals ik soms meermalen per week doe zoals ik al vertelde).
« Laatst bewerkt op: 2019/11/12, 13:27:37 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline annes

  • Lid
Re: Google
« Reactie #23 Gepost op: 2019/11/12, 18:37:57 »
Dank! Ben iig wel gerustgesteld :)

Re: Google
« Reactie #24 Gepost op: 2019/11/12, 18:57:03 »
Uiteraard wel de waarschuwingen blijven lezen, zodat je weet dat er geen echte vreemde inlogs zijn of wat dan ook.  =D

Als er bijvoorbeeld staat "er is 5 min geleden ingelogd met Linux" of "er is 2 min geleden ingelogd met android" en dat klopt gewoon met wat JIJ deed, dan is het ook gewoon OK en zegt de email zelf ook dat je het kunt negeren.
Als de boodschap bijvoorbeeld is "er is ingelogd met een IPhone" en je hebt geen iphone, ja dan gebeurd er iets wat jij niet wilt, en krijg je een terechte waarschuwing.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore