Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu volledige backup maken  (gelezen 2148 keer)

Ubuntu volledige backup maken
« Gepost op: 2015/02/03, 18:32:20 »
hoi
hoe maak ik een volledige backup van mij Ubuntu 14.04 ,die op Externe  usb 3.0 SSD 120 gb staat???
ik wil dat graag op een 16 GB usbstick zetten
en hoe zet ik het dan terug, als het  ooit nodig mocht zijn???

Offline koos4401

  • Lid
Re: Ubuntu volledige backup maken
« Reactie #1 Gepost op: 2015/02/03, 20:27:11 »
Met redobackup.org of clonezilla.org
Redo heeft een wat simpeler te begrijpen GUI.
Terugzetten met hetzelfde programma én dezelfde versie als waarmee de back-up gemaakt is.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Ubuntu volledige backup maken
« Reactie #2 Gepost op: 2015/02/04, 14:08:43 »
Je wilt dus ook ubuntu mee backuppen?

Zonder ubuntu is het simpel door je volledige .home map te backuppen.
Bij crash; ubuntu install, .home terug zetten, evt. extra gebruikers weer aanmaken, en appt lijsje voor install van alle proggies.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline koos4401

  • Lid
Re: Ubuntu volledige backup maken
« Reactie #3 Gepost op: 2015/02/04, 14:48:32 »
@partyrabbit: ken jij dan twee betekenissen van "volledig"?
TS vraagt:
Citaat
hoe maak ik een volledige backup van mij Ubuntu 14.04
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Ubuntu volledige backup maken
« Reactie #4 Gepost op: 2015/02/04, 15:12:22 »
Ik vrees dat een 16GB usb stick te klein is voor wat jij wilt.
Dit wil in ieder geval niet met Clonezilla, de doelschijf moet even groot of groter zijn dan de bron.

Hoe groot is het gehele bestand wat op die externe HDD staat?

Re: Ubuntu volledige backup maken
« Reactie #5 Gepost op: 2015/02/04, 16:30:10 »
RedoBackup op cd gezet
op deze medion pc word het beeld  zo groot dat  er niks leesbaar is
op ander  pc met win 7 werkt hij wel.
ik zit steeds met grafisch van deze pc,bij installatie van diverse distro´s werkt dat net zo
grafisch´s is het niet te lezen
leek me wel een eenvoudige  zo te zien op andere pc,deze Redobackup
is er anders nog zoiets???

Re: Ubuntu volledige backup maken
« Reactie #6 Gepost op: 2015/02/04, 17:08:46 »
Redo is een frontend voor Clonezilla, misschien kun je die eens proberen.
Deze heeft geen grafisch schil dus dat zou misschien beter gaan, het is echter wel wat ingewikkelder.

Maar nogmaals, hoe groot is het bestand wat op die stick komt?

http://clonezilla.org/

En hier een voorbeeld hoe het werkt: http://youtu.be/LS6VhLDw-io

Re: Ubuntu volledige backup maken
« Reactie #7 Gepost op: 2015/02/04, 20:35:21 »
op de stick moet ik denk 7,9 gb komen
en dat clonezilla kan ik op cd  branden???

Offline koos4401

  • Lid
Re: Ubuntu volledige backup maken
« Reactie #8 Gepost op: 2015/02/04, 20:51:27 »
Ja, is klein genoeg. Wel een "live"-versie kiezen.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Ubuntu volledige backup maken
« Reactie #9 Gepost op: 2015/02/04, 20:56:41 »
Ik vrees dat dit niet gaat lukken, als je een ssd van 120 GB hebt, met maar 8 GB aan data dan wil hij toch een back up disk hebben van minimaal 120 GB.
Maar ik kan het mis hebben..

Re: Ubuntu volledige backup maken
« Reactie #10 Gepost op: 2015/02/04, 21:06:24 »
als ik het goed heb is dit data gedeelte
maar ik ben ook nog maar week met ubuntu bezig dus ik weet het allemaal niet
/dev/sdb2  ext4 /    grootte 49.41GiB  gebruikt 7.64 GiB vrij 41.77 GiB boot

dit is de schijf gezien door gparted op deze volgorde dus


ongebruikt 7.87 MiB
/dev/sdb1  extended 62.37 GiB LBA
/dev/sdb5 NTFS /media /bertus/bertus 54.42 GiB gebruikt 87.44 MiB vrij 54.33 GiB
/dev/sdb6 linux swap 7.97 GiB 4 kib vrij 7.97 GiB
/dev/sdb2  ext4 /    grootte 49.41GiB  gebruikt 7.64 GiB vrij 41.77 GiB boot
« Laatst bewerkt op: 2015/02/04, 21:08:06 door vanschagen »

Re: Ubuntu volledige backup maken
« Reactie #11 Gepost op: 2015/02/04, 22:15:03 »
Om een voorbeeld te geven, ik heb een HDD van 320Gb en daarop ongeveer 25GB gebruikt.
Ik heb hier met Clonezilla een image gemaakt naar een externe HDD van 500GB.

Er wordt dan keurig een bestand van 25GB op die HDD van 500GB gemaakt.

Toen ik deze terug wilde zetten naar een ouwe 80GB schijf gaf hij aan dat dit niet lukte omdat de doelschijf te klein zou zijn.

Met andere woorden, de doelschijf moet even groot of groter zijn dan de bron, ongeacht de grootte van het bestand dat er op staat.

Als ik het fout heb hoor ik het graag van een ander.


Edit, misschien kun je dit nog even doorlezen en mogelijk heb je er wat aan: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=81007.0;topicseen
« Laatst bewerkt op: 2015/02/04, 22:29:20 door Eucalypta »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ubuntu volledige backup maken
« Reactie #12 Gepost op: 2015/02/04, 22:38:15 »
Met andere woorden, de doelschijf moet even groot of groter zijn dan de bron, ongeacht de grootte van het bestand dat er op staat.

Als ik het fout heb hoor ik het graag van een ander.
Helemaal goed
The destination partition must be equal or larger than the source one.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Ubuntu volledige backup maken
« Reactie #13 Gepost op: 2015/02/05, 00:56:03 »
Eén ding begrijp ik even niet. Ik maak gemakshalve even gebruik van een voorbeeld van de laptop waar ik dit bericht op typ: Ik heb een partitie van 15GB groot waar ik een Linux-distro op geïnstalleerd heb. Het volledige systeem neemt, na installatie van het systeem zélf, de applicaties en de instellingen meegenomen, in totaal 6GB in. Dan hoef ik toch geen 15GB te "reserveren" op een doelschijf omdat mijn partitie zo groot is?

Bij het maken van een image met Clonezilla is de uiteindelijke image niet groter dan ongeveer 3GB (en dan neem ik het nog ruim). Ik maak dus ook geen image van de gehele harde schijf (waar je dus inderdaad de gehele partitie wegschrijft, inclusief de niet-gebruikte ruimte), maar alleen van de desbetreffende gebruikte ruimte van de partitie waar deze op staat. Deze image kan ik gewoon bewaren op een externe opslagmedium of zelfs een USB-stick.

Is dit wat de TS bedoelt, want in de voorbeelden die erna komen volg ik het even niet meer. Maar dat komt waarschijnlijk op dit moment vanwege de vermoeidheid hoor.... ;)

Tevens zou ik Redo Backup niet willen adviseren. Bij het backuppen zal het wellicht prima gaan, maar bij het terugplaatsen van een image kun je niet kiezen uit partities, maar alleen uit de gehele schijf. Als je meerdere systemen op je harde schijf hebt staan (bijvoorbeeld een dualboot met Windows) kan dit verwarring teweeg brengen en misschien zelfs wel desastreus zijn. Ik heb Redo twee jaar geleden een keer gebruikt, maar ik stuitte dus op dit probleem bij het terugplaatsen van een image. Ik ben dus ook vanaf dát punt gestopt met het terugplaatsen van de image, te "bang" dat ik daarmee mijn dualboot met Win7 kwijt zou raken.

Clonezilla is weliswaar wat ingewikkelder (niet supermoeilijk overigens hoor), maar daar krijg je veel uitgebreidere mogelijkheden voorgeschoteld wat er met de terug te plaatsen image moet gebeuren. En met een beetje goed lezen en de voorgestelde acties opvolgen is op zich niet al te ingewikkeld...
« Laatst bewerkt op: 2015/02/05, 00:58:24 door Marqeaux »
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: Ubuntu volledige backup maken
« Reactie #14 Gepost op: 2015/02/06, 10:51:09 »
@partyrabbit: ken jij dan twee betekenissen van "volledig"?
TS vraagt:
Citaat
hoe maak ik een volledige backup van mij Ubuntu 14.04

 8-) Ja die ken ik. Want een externe kopie van je hele systeem heet geen backup maar image=D
« Laatst bewerkt op: 2015/02/06, 10:54:37 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline koos4401

  • Lid
Re: Ubuntu volledige backup maken
« Reactie #15 Gepost op: 2015/02/06, 11:39:44 »
@partyrabbit:
Citaat
8-) Ja die ken ik. Want een externe kopie van je hele systeem heet geen backup maar image.  =D
Op grond van de registratiedatum schat ik vanschagen als newbe in. Daarom geen woordenstrijd met hem/haar over de begrippen image/back-up.
Leuk overigens dat jij aangeeft twee betekenissen van "digitale kopie van een disk of partitie" te kennen. Nu nog twee betekenissen van volledig.
En terug on topic, svp.

@Marqeaux en alle meelezers:
Citaat
Clonezilla is weliswaar wat ingewikkelder (niet supermoeilijk overigens hoor), maar daar krijg je veel uitgebreidere mogelijkheden voorgeschoteld wat er met de terug te plaatsen image moet gebeuren. En met een beetje goed lezen en de voorgestelde acties opvolgen is op zich niet al te ingewikkeld...
Klopt, maar b.v. mijn vrouw heeft er nooit aan kunnen wennen. Daarom meteen mijn verwijzing naar Redo.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Ubuntu volledige backup maken
« Reactie #16 Gepost op: 2015/02/06, 12:21:07 »
Daarom geen woordenstrijd met hem/haar over de begrippen image/back-up.

Ik ging geen woordenstrijd aan. Er stond een vraagteken achter. Ik vroeg om duidelijkheid wat precies zijn bedoeling was en om eventuele verwarring daarin te voorkomen en een juist antwoord te kunnen geven.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline PKing

  • Lid
Re: Ubuntu volledige backup maken
« Reactie #17 Gepost op: 2015/02/06, 14:20:34 »
Tevens zou ik Redo Backup niet willen adviseren. Bij het backuppen zal het wellicht prima gaan, maar bij het terugplaatsen van een image kun je niet kiezen uit partities, maar alleen uit de gehele schijf. Als je meerdere systemen op je harde schijf hebt staan (bijvoorbeeld een dualboot met Windows) kan dit verwarring teweeg brengen en misschien zelfs wel desastreus zijn. I

De TS vraagt toch echt een volledige backup van 1 systeem zover ik kan zien.
Dus is REDO een goede aanrader.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Ubuntu volledige backup maken
« Reactie #18 Gepost op: 2015/02/06, 15:16:22 »
REDO is zeker duidelijker, maar bij mij faalde hij telkens als ik een image terug wilde zetten, waarom weet ik niet.
Met clonezilla, wat eigenlijk hetzelfde is, ging het wel goed.

Re: Ubuntu volledige backup maken
« Reactie #19 Gepost op: 2015/02/06, 23:41:21 »
Lange discussie hoor. Aan de OP of topic-starter: waarom wil je per se een volledige backup van Ubuntu? Is het niet voldoende om alleen je data veilig te stellen? Indien ja, schrijf dan in een terminal:
rsync -tva bronmap1 bronmap2 bestand_a bestand_b [etc.] doelmapDat betekent: kopieer bronmap1, etc naar de doelmap, bv. /media/backup

Als je die opdracht een volgende keer uitvoert, worden alleen de verschillen ('delta's' in jargon, wijzigingen sinds de vorige rsync-actie dus) naar de doelmap geschreven. Mooiste is natuurlijk zo'n opdracht in een automatische cronjob te plaatsen, dan heb je er voor de rest van je leven geen omkijken meer naar.
« Laatst bewerkt op: 2015/02/06, 23:47:12 door Paul Matthijsse »

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Ubuntu volledige backup maken
« Reactie #20 Gepost op: 2015/02/06, 23:53:50 »
@Paul Matthijsse: je bent scherp vandaag, maar het gaat om een newbee. Er loopt nog een ander draadje over hdd+Gparted en ik heb al anderhalve dag niets van vanschagen gehoord.

Offline PKing

  • Lid
Re: Ubuntu volledige backup maken
« Reactie #21 Gepost op: 2015/02/07, 08:24:59 »
Lange discussie hoor. Aan de OP of topic-starter: waarom wil je per se een volledige backup van Ubuntu? Is het niet voldoende om alleen je data veilig te stellen?

ik maak ook elke week een volledige backup van drie computers met REDO.
Ik vind dat gewoon het makkelijkst, na terugzetten van een backup, ben je hooguit een week kwijt, en hoef ik niet allerlei extra geinstalleerde software weer opnieuw te doen.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline koos4401

  • Lid
Re: Ubuntu volledige backup maken
« Reactie #22 Gepost op: 2015/02/07, 10:36:42 »
@PKing:
De discussie dreigt af te dwalen van de hoofdvraag, maar kun je je vorige bericht :
Citaat
ik maak ook elke week een volledige backup van drie computers met REDO.
Ik vind dat gewoon het makkelijkst, na terugzetten van een backup, ben je hooguit een week kwijt, en hoef ik niet allerlei extra geinstalleerde software weer opnieuw te doen.
aanvullen met: "en dat is elke keer dat dat deed prima gegaan. Ik heb de terugplaatsing ... keer uitgevoerd"? Dat lijkt mer verhelderend te werken.
Dank voor de moeite.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Ubuntu volledige backup maken
« Reactie #23 Gepost op: 2015/02/07, 13:59:30 »
mensen het is mooi weer,maar jullie maken er een verhaal van ,niet mooi meer,ik hou het wel bij clonezilla.
nog even toevoegen het ging mij eigenlijk om backup van mij ubuntu+ software wat ik  er nu op heb ,zo´n 8 gb
dus als iemand nog zin heeft  dit uit teleggen ,hoe dat moet ??
dan graag ;)
« Laatst bewerkt op: 2015/02/07, 14:02:12 door vanschagen »

Offline PKing

  • Lid
Re: Ubuntu volledige backup maken
« Reactie #24 Gepost op: 2015/02/07, 14:37:06 »
@PKing:
De discussie dreigt af te dwalen van de hoofdvraag, maar kun je je vorige bericht :
Citaat
ik maak ook elke week een volledige backup van drie computers met REDO.
Ik vind dat gewoon het makkelijkst, na terugzetten van een backup, ben je hooguit een week kwijt, en hoef ik niet allerlei extra geinstalleerde software weer opnieuw te doen.
aanvullen met: "en dat is elke keer dat dat deed prima gegaan. Ik heb de terugplaatsing ... keer uitgevoerd"? Dat lijkt mer verhelderend te werken.
Dank voor de moeite.

Ik schrijf toch duidelijk "na het terugzetten van een backup" maar ja ik zet de allereerste keer van elke machine de backup terug, en heb daar nooit problemen mee ondervonden.
Ik doe de terugplaatsing alleen uit nood, dus de hoofdmachine ongeveer 2x per maand :-* (teveel testen knoeien).
De andere machines is het na de eerste keer testen nog niet nodig geweest.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04