Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: geen email naar hotmail meer sinds stoeien met ubuntu server 8.10  (gelezen 2702 keer)

robuntu

  • Gast
hoi,
een poosje geleden heb ik zitten stoeien met ubuntuserver 8.10 op een oude machine hier.
tijdens het gestoei heb ik blijkbaar met een foute instelling van de server een (of meer) testberichten naar een (eigen) hotmail adres gestuurd.
maar nu blijkt hotmail berichten vanaf mijn ip adres te weigeren.
ook berichten die gewoon vanuit thunderbird gestuurd worden, en er komt een foutmelding terug.

niet echt handig allemaal omdat de halve wereld zich verschuilt achter hotmail adressen (emailt niet lekker).

hoe kan ik e.e.a. corrigeren?
ik heb een dynamisch ip, maar praktisch gezien is dit voortdurend hetzelfde (router staat 24/7 aan)

iemand een idee (of meer dan dat)?

nb: de server wordt -nu- alleen gebruikt om met fetchmail berichten uit de provider pop box op te halen en die hier lokaal ter beschikking te stellen aan de rest van het machinepark

bedankt

Offline eXtreem

  • Lid
Re: geen email naar hotmail meer sinds stoeien met ubuntu server 8.10
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/21, 19:01:32 »
....en er komt een foutmelding terug.....

Welke foutmelding krijg je?
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

robuntu

  • Gast
Re: geen email naar hotmail meer sinds stoeien met ubuntu server 8.10
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/21, 20:02:27 »
deze (bij het sturen van een email van mijn normale mailadres (yyy@zzz.nl) naar een mailadres dat ik bij hotmail (al langer) heb (xxx@hotmail.com)):

...
This message was created automatically by mail delivery software.

A message that you sent could not be delivered to one or more of its
recipients. This is a permanent error. The following address(es) failed:

  xxx@hotmail.com
    SMTP error from remote mail server after MAIL FROM:<yyy@zzz.nl> SIZE=1551:
    host mx1.hotmail.com [65.55.92.152]: 550 SC-004 Mail rejected by Windows Live Hotmail for policy reasons. A block has been placed against your IP address because we have received complaints concerning mail coming from that IP address. If you are not an email/network admin please contact your E-mail/Internet Service Provider for help. Email/network admins, we recommend enrolling in our Junk E-Mail Reporting Program (JMRP), a free program intended to help senders remove unwanted recipients from their e-mail list:
    http://postmaster.live.com

------ This is a copy of the message, including all the headers. -----

...

en er wordt niks gezegd over hoe de zaak weer goed te breien is :-(

Re: geen email naar hotmail meer sinds stoeien met ubuntu server 8.10
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/21, 20:04:46 »
Heb je de foutmelding wel goed bekeken? Dit ligt niet aan Ubuntu.

robuntu

  • Gast
Re: geen email naar hotmail meer sinds stoeien met ubuntu server 8.10
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/21, 20:26:31 »
had ik dat gezegd dan???
(volgens mij niet)
(wel dat ik iets fout ingesteld had en -toen- met die instellingen gemaild heb)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: geen email naar hotmail meer sinds stoeien met ubuntu server 8.10
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/21, 20:29:31 »
Je kan dit mogelijk oplossen door je mail via je internet provider te versturen.

Gebruik je postfix? Dan kan je de smtp server van je provider op nemen als "relayhost" in /etc/postfix/main.cf
relayhost = smtp.xs4all.nl

Als je toch in main.cf aan het wijzigen bent, beperk het doorsturen van e-mail tot je eigen netwerk (in dit voorbeeld 192.168.1.x):
mynetworks = 127.0.0.0/8 192.168.1.0/24
Klik links bovenin op Documentatie

Re: geen email naar hotmail meer sinds stoeien met ubuntu server 8.10
« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/21, 20:31:20 »
Je mailt vanaf een IP dat misbruikt is. Misschien vanaf de mailserver van je provider?

robuntu

  • Gast
Re: geen email naar hotmail meer sinds stoeien met ubuntu server 8.10
« Reactie #7 Gepost op: 2009/04/22, 08:57:17 »
Je mailt vanaf een IP dat misbruikt is. Misschien vanaf de mailserver van je provider?

wat ik ervan snap: ik heb een mail verzonden met als afzender een 'format' wat niet bij een traceerbaar ip-adres hoort, de heetmail denkt daardoor 'heee, een cybercrimineel die wil spammen of erger' en zegt 'vanaf dat ip wil ik niks meer'..
heetmail maakt zelf nooit foutjes, dus bouwt geen mogelijkheid in iets wat per vergissing gegaan is (zoals in mijn geval) ongedaan te maken.

was heetmail niet van ome billy's clubje??
(dan klopt het dus: daar maken ze zelf geen fouten, weten dus niet wat dat zijn  ??? )

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: geen email naar hotmail meer sinds stoeien met ubuntu server 8.10
« Reactie #8 Gepost op: 2009/04/22, 10:04:57 »
host mx1.hotmail.com [65.55.92.152]: 550 SC-004 Mail rejected by Windows Live Hotmail for policy reasons. A block has been placed against your IP address because we have received complaints concerning mail coming from that IP address. If you are not an email/network admin please contact your E-mail/Internet Service Provider for help. Email/network admins, we recommend enrolling in our Junk E-Mail Reporting Program (JMRP), a free program intended to help senders remove unwanted recipients from their e-mail list:
    http://postmaster.live.com
Vrij vertaalt:
Computer mx1.hotmail.com [65.55.92.152]:  E-mail afgewezen door Windows Live Hotmail om beleid redenen. Een blokkering is geplaatst tegen uw IP-adres, want wij hebben klachten ontvangen met betrekking tot e-mail afkomstig van dat IP adres. Als u zelf geen e-mail of netwerk beheerder bent kunt u contact opnemen met uw E-mail/Internet Service Provider voor hulp. E-mail en netwerk beheerders, raden we inschrijven in onze Junk E-Mail Reporting Program (JMRP), een gratis programma bedoeld voor afzenders van grote hoeveelheden berichten om ongewenste ontvangers van hun e-maillijsten te verwijderen.


Deze blokkering zal NIET zijn veroorzaakt doordat jij een paar testberichten naar je eigen hotmail adres hebt verzonden. Wat wel de oorzaak van deze blokkade is weet ik zo ook niet. Maar... wat van belang is als je een eigen e-mail server met het internet verbindt deze NIET toegankelijk is voor derden! Als dat niet goed is afgeschermd kunnen anderen e-mail (spam?) sturen naar jou server. Als de e-mail NIET voor jou is, zal je e-mail server dit weer het internet op sturen.

Dit wordt een e-mail relay genoemd. Helaas is dit ook bij spammers bekend. Spammers zoeken (scannen) actief naar een "open e-mail relay" omdat door het gebruik van een relay het lastig wordt te achterhalen van wie de spam afkomstig is.

Engelstalige wiki tekst: http://en.wikipedia.org/wiki/Open_mail_relay

Een Engelstalige test om te testen of jou e-mail server hier gevoelig voor is is hier: http://www.abuse.net/relay.html
(er zijn meer sites die een vergelijkbare test aanbieden)

Ik zeg niet dat het zo is, maar misbruik door spammers kan deze blokkering veroorzaken. Een 1e stap in het afsluiten kan zijn door de 'mynetworks' parameter in /etc/postfix/main.cf (als je postfix gebruikt) in te stellen.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: geen email naar hotmail meer sinds stoeien met ubuntu server 8.10
« Reactie #9 Gepost op: 2009/04/22, 11:13:56 »
Met andere woorden, je IP adres is geblokkeerd en hier kan je erg weinig aan doen.

Citaat
hoe kan ik e.e.a. corrigeren?
ik heb een dynamisch ip, maar praktisch gezien is dit voortdurend hetzelfde (router staat 24/7 aan)

Gelukkig dan maar voor je, kwestie van 30 minuten je modem uitzetten en hopen dat je een ander IP adres krijgt van je provider.

Mocht je server toch gehackt zijn of misbruikt worden voor spam mail zal waarschijnlijk ook dit nieuwe IP adres binnen de kortste keren geblokkeerd worden.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

robuntu

  • Gast
Re: geen email naar hotmail meer sinds stoeien met ubuntu server 8.10
« Reactie #10 Gepost op: 2009/04/22, 13:17:44 »

Gebruik je postfix? Dan kan je de smtp server van je provider op nemen als "relayhost" in /etc/postfix/main.cf
relayhost = smtp.xs4all.nl

Als je toch in main.cf aan het wijzigen bent, beperk het doorsturen van e-mail tot je eigen netwerk (in dit voorbeeld 192.168.1.x):
mynetworks = 127.0.0.0/8 192.168.1.0/24

ik heb net even naar deze beide settings in main.cf (ja, ik gebruik postfix op de ubuntuserver) gekeken, en deze stonden allebei al goed...
nu niks veranderd.

btw: ik wil de server niet gebruken om als 'internetzichtbare machine' te dienen, alleen voor de mail-download van de pop box van mijn provider.
verzenden van mail doe ik tot dusver gewoon vanuit thunderbird direct naar de smtp server van de provider.

en:
ik meen me te herinneren dat ik bij de allereerste pogingen met de server te werken wel vanuit de server testmail naar het eigen heetmail adres heb gestuurd en dat er toen iets terugkwam met soortgelijke aanduidingen 'invalid' en 'niet te traceren' en zo.
ik kan me echter geen details herinneren en ook niet hoe ik een afzender adres toen had staan en hoe ik het veranderd heb.
sorry dat ik zo onduidelijk moet zijn.

robuntu

  • Gast
Re: geen email naar hotmail meer sinds stoeien met ubuntu server 8.10
« Reactie #11 Gepost op: 2009/04/22, 13:21:40 »
Met andere woorden, je IP adres is geblokkeerd en hier kan je erg weinig aan doen.

Citaat
hoe kan ik e.e.a. corrigeren?
ik heb een dynamisch ip, maar praktisch gezien is dit voortdurend hetzelfde (router staat 24/7 aan)

Gelukkig dan maar voor je, kwestie van 30 minuten je modem uitzetten en hopen dat je een ander IP adres krijgt van je provider.
mooi niet dus... vannacht de hele nacht het modem uitgehad, en vanmorgen weer het zelfde probleem bij een testbericht naar mijn heetmail.
ik heb nu mijn 'whatismyip' ip nummer even genoteerd; ik vond op het net dat de 'lease time' die de provider ingesteld heeft een rol speelt bij het 'vernieuwen' van het toegewezen ip-adres.
er was al ergens sprake van 7 dagen wachten.. :-(
Citaat
Mocht je server toch gehackt zijn of misbruikt worden voor spam mail zal waarschijnlijk ook dit nieuwe IP adres binnen de kortste keren geblokkeerd worden.
moet ik dat niet ergens in de logfiles van de server kunnen zien (welke, waar, hoe?)

Re: geen email naar hotmail meer sinds stoeien met ubuntu server 8.10
« Reactie #12 Gepost op: 2009/04/22, 21:36:49 »
In var/log vind je alles wat je hartje begeerd  XD

Maar het hoeft niet altijd terug te vinden zijn wat andere op je systeem uitvreten, of hoe ze hem misbruiken.

duszzzz ...
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D