Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: mail server opzetten  (gelezen 10028 keer)

DarkD

  • Gast
mail server opzetten
« Gepost op: 2006/12/12, 15:05:48 »
hoi..
ik ben nieuw, en stel me even kort voor:
ik ben Daniel AKA DarkD, 22 jaar en heb sinds 2 maanden Ubuntu draaien.
Ik heb voor ubuntu altdij gewoon Windows gedraaid, met hierop een windows server (geen WAMP, wel de onderdelen, incl java, perl, .net etc)
Ik had alleen nooit een werkende mailserver. tenminste, ik kon wel versturen, niets ontvangen...

Nu heb ik sinds kort Ubuntu erop gezet, en met een hoop lees en vliegwerk draait er nu een LAMP, met OA webmin, FTP etc.
Ik krijg het alleen niet voor elkaar om een mailserver op te zetten.

ik snap er dus helemaal NIETS van.. Heb wel al de documenten op howtoforge.com gelezen, maar daar werd ik ook niet wijzer uit.

Ik heb een domeinnaam (laat ik die voor het gemak even "mijn-domeinnaam.nl" noemen) en heb daarin volledig beheer over mijn DNS instellingen.
ik heb me aangemeld bij zoneedit.com, en daar mijn-domeinnaam.nl ingegeven.

Hoe moet ik nu een mailserver op ubuntu installeren, en daarna, zo configureren, dat ik er "@mijndomeinnaam.nl" op kan ontvangen?

hoop dat iemand een (nederlandse) howto heeft, want in het engels gaat het helaas echt niet werken.
en oja, ik ben zo net begonnen met Linux, dat ik nog amper verstand heb van codes e.d. (behalve het SUDO command)

als het te lang is om hier te posten kan je het EVT ook emailen: imperium2@Hotmail.com

THNX alvast!!!

wr19026

  • Gast
mail server opzetten
« Reactie #1 Gepost op: 2006/12/12, 15:14:16 »
Citaat van: DarkD
hoi..
ik ben nieuw, en stel me even kort voor:
ik ben Daniel AKA DarkD, 22 jaar en heb sinds 2 maanden Ubuntu draaien.
Ik heb voor ubuntu altdij gewoon Windows gedraaid, met hierop een windows server (geen WAMP, wel de onderdelen, incl java, perl, .net etc)
Ik had alleen nooit een werkende mailserver. tenminste, ik kon wel versturen, niets ontvangen...

Nu heb ik sinds kort Ubuntu erop gezet, en met een hoop lees en vliegwerk draait er nu een LAMP, met OA webmin, FTP etc.
Ik krijg het alleen niet voor elkaar om een mailserver op te zetten.

ik snap er dus helemaal NIETS van.. Heb wel al de documenten op howtoforge.com gelezen, maar daar werd ik ook niet wijzer uit.

Ik heb een domeinnaam (laat ik die voor het gemak even "mijn-domeinnaam.nl" noemen) en heb daarin volledig beheer over mijn DNS instellingen.
ik heb me aangemeld bij zoneedit.com, en daar mijn-domeinnaam.nl ingegeven.

Hoe moet ik nu een mailserver op ubuntu installeren, en daarna, zo configureren, dat ik er "@mijndomeinnaam.nl" op kan ontvangen?

hoop dat iemand een (nederlandse) howto heeft, want in het engels gaat het helaas echt niet werken.
en oja, ik ben zo net begonnen met Linux, dat ik nog amper verstand heb van codes e.d. (behalve het SUDO command)

als het te lang is om hier te posten kan je het EVT ook emailen: imperium2@Hotmail.com

THNX alvast!!!
Je kan het beste toch de tijd nemen om howtoforge  eens goed door te lezen. Hun HowTos zijn allemaal copy/paste dus het enige wat je hoeft te doen is de voorbeelddata (www.example.com bijv.) vervangen door jouw eigen domein, en de netwerkadressen door de range die jouw router aangeeft. Het kost je waarschijnlijk wat meer tijd maar dan heb je wel een werkende installatie.

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
mail server opzetten
« Reactie #2 Gepost op: 2006/12/12, 19:55:32 »
OK, HEEL in het kort: je moet op je systeem een mailserver installeren zoals bijv. Postfix en deze "vertellen" dat-ie de mail voor jouwdomein.nl gaat ontvangen. Deze mailserver luistert op port 25 naar "zenders" en accepteert afhankelijk van jouw instellingen mail en vertaalt deze naar lokale systeem namen.

Begin eerst eens rustig hier "in te lezen": http://www.postfix.org

Als je verdere hulp nodig hebt, gil dan maar even, dan wil ik je wel verder helpen (met hier en daar es een daggie ertussen als ik effies geen tijd heb) ...
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

adrie

  • Gast
mail server opzetten
« Reactie #3 Gepost op: 2006/12/12, 20:34:15 »
Ik ben ook een poos bezig geweest om er uit te komen.
De volgende programma's gebruik ik, misschien wordt het dan iets duidelijker.

fetchmail - om je post van de provider op te halen, indien nodig.
procmail - levert de post af in een speciale maildir map.
courier-imap (imap server) courier-imap-ssl (secure imap server) of courier-pop (pop server)
postfix - om post te versturen

Misschien kom je nu wat verder indien je specifiek deze programma's installeert en configureert.

Hendrikdegraaf

  • Gast
mail server opzetten
« Reactie #4 Gepost op: 2007/01/02, 22:42:00 »
Hallo,

Misschien een beetje laat om in te haken, maar daar gaat ie dan:

Citaat van: adrie
Ik ben ook een poos bezig geweest om er uit te komen.
De volgende programma's gebruik ik, misschien wordt het dan iets duidelijker.

fetchmail - om je post van de provider op te halen, indien nodig.
procmail - levert de post af in een speciale maildir map.
courier-imap (imap server) courier-imap-ssl (secure imap server) of courier-pop (pop server)
postfix - om post te versturen

Misschien kom je nu wat verder indien je specifiek deze programma's installeert en configureert.
Ik wil volgens mij precies hetzelfde opzetten voor mijn eigen bedrijfje, maar ben nergens een goede howto tegen gekomen. Ik zal eerst de situatie even uitleggen:
1. We hebben NXS als mail-provider, de mail moet daar worden opgehaald via fetchmail.
2. De mail moet centraal worden opgeslagen op de server via procmail en courier IMAP; zowel de ontvangen als de verzonden items.
3. De server moet zowel via het LAN als het WWW te benaderen zijn, zodat mails kunnen worden bekeken.
4. Er moet ook vanaf externe locaties kunnen worden verzonden via de server, zodat extern verzonden mails ook op de server worden opgeslagen.
5. Onze ISP is Orange. Deze provider heeft poort 25 dichtgetimmert.

Vooral de combinatie van punt 4 en 5 geeft nogal wat problemen, maar eerlijk gezegd krijg ik de rest ook niet echt op de rit..... Het probleem is dat ik veel goede howto's tegen ben gekomen, maar er zijn zoveel verschillende situaties dat er geenéén met de mijne overeen kwam. Hoe meer ik lees, hoe verwarder ik wordt.

Alle tips (url's en specifieke tips) zijn dus van harte welkom!

.... Ik hoop dat de situaties vergelijkbaar zijn en dat je tips kan geven....

Alvast hartelijk bedankt,

Hendrik

Offline jgoor

  • Lid
mail server opzetten
« Reactie #5 Gepost op: 2007/01/03, 09:53:58 »
Hendrik, v.w.b. punt 5: zoek in dit forum eens op 'rollernet.us'
Ik heb daar een prachtige en reeds meer dan een jaar goedwerkende oplossing voor.

V.w.b. de rest: ('2. De mail moet centraal worden opgeslagen op de server via procmail en courier IMAP; zowel de ontvangen als de verzonden items.')
Je haalt functionele en technische zaken door elkaar.

Probeer eens louter functioneel te beschijven wat je wil. Waarom een eigen mailserver? En als dan toch een mailserver, waarom fetchmail? Waarom niet een 'echte' MTA? etc etc... Er zijn velen hier die je kunnen helpen. Ik hoor daarbij. Maar ik denk echt dat -door het vele zoeken, puzzelen en lezen- je de materie niet meer overziet. Misschien is het bijvoorbeeld veel beter van ISP te wijzigen.

Ik snij dit aan omdat ik dit vaker zie: dit heeft niet direct betrekking op jou maar wanneer je 'van A naar B' wil, dan zeg je niet 'Ik wil van A naar B in een lichblauw metallic Opel Zafira'. Het voertuig maakt niet uit: deze keuze laat je gewoon aan de vervoerder over :-)

Allen: Ik zie deze vraag inmiddels iedere maand een keertje voorbij komen. Is dit niet iets voor een sticky ofzo?

Hendrikdegraaf

  • Gast
mail server opzetten
« Reactie #6 Gepost op: 2007/01/03, 12:13:56 »
Hoi jgoor,

Citaat
Hendrik, v.w.b. punt 5: zoek in dit forum eens op 'rollernet.us'
Ik heb daar een prachtige en reeds meer dan een jaar goedwerkende oplossing voor.
Ik heb je post over rollernet al gelezen (ik had er eerder ook al op gereageerd). Maar ik heb het idee dat mijn situatie iets anders is dan in de post beschreven:
Citaat
1) zorg er bij jouw ISP voor dat er een MX record verwijst, dus:
     MX10      mail.rollernet.us.      3600
Zorg er ook voor dat het MX-nummer lager is dan die naar jouw ISP mailserver wijst, anders pakt-ie de verkeerde mailserver. Nu wordt mail bestemd voor jouw domein naar 'mail.rollernet.us' gestuurd.
Mijn verwarring ontstaat doordat het bij mij volgens mij niet gaat over MX records bij mijn ISP (Orange), maar mijn mail-provider NXS....

Citaat
V.w.b. de rest: ('2. De mail moet centraal worden opgeslagen op de server via procmail en courier IMAP; zowel de ontvangen als de verzonden items.')
Je haalt functionele en technische zaken door elkaar.
Bedankt dat je me hier op hebt gewezen. Ik weet nog niet precies wat je ermee bedoelt, maar ik weet in ieder geval wel dat dit iets is waarover ik nog meer informatie moet gaan zoeken....

De reden dat ik fetchmail wilde gaan proberen te gebruiken is juist dat ik dan de MX records niet hoef te gaan wijzigen. Op deze wijze blijven mijn mails ook een paar weken op de server bij NXS staan: dat geeft me dus een soort backup... Ik weet niet of deze redenatie juist is, maarja voorlopig hou ik er nog maar even aan vast..... Als het niet klopt hoor ik het graag.

Wat betreft de rest van je post: Ik zal hieronder een volledig overzicht proberen te geven van mijn redenen om een eigen server op te zetten. Ik zal dit iets breder moeten gaan dan alleen email en ik zal proberen de gewenste functionele elementen duidelijk samen te vatten:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beschrijving van de situatie:
Ik heb ongeveer een jaar geleden een klein handelsagentschapje opgezet met een Chinese compagnon. We importeren uit China, waar haar familie een fabriek heeft. De dagelijkste werkzaamheden bestaan voornamelijk uit emailen, facturen maken, e.d. We maken gebruik van een databaseprogramma om de informatie te stroomlijnen. Omdat we pas net begonnen zijn hebben we nog geen groot budget.

Het gaat vaak om langlopende projecten (3-9 maanden) en veel afspraken worden via de email gemaakt: een grote inbox is dus noodzakelijk.

Momenteel werken we altijd vanuit ons kantoor, maar ik ga in september aan een deeltijdopleiding aan de VU beginnen. Ik zal hierdoor dus veel vaker extern werken (thuis en op de VU), meestal vanaf mijn eigen laptop.

functionele aspecten
(dit heb ik al werkend)
- Documenten centraal opslaan en bereikbaar via LAN en WWW.
- Database backend centraal opslaan en bereikbaar via LAN en WWW (Access frontend en MySQL backend)

(dit lukt nog niet, maar moet eigenlijk wel)
- Emails centraal opgeslagen en bereikbaar via LAN en WWW
    - Grote inbox en verzonden items map (>1 GB)
    - Email bereikbaar via email client software
    - Extern verzonden items moeten ook centrale verzonden items map terecht komen.

(dit lijkt me niet noodzakelijk, maar wel handig en werkt ook nog niet)
- Centraal opgeslagen contactpersonen
- Centraal opgeslagen agenda-items
- Webmail
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De reden voor de eigen mailserver is dus eigenlijk voortgevloeid uit een combinatie van het feit dat ik toch al bezig was met de bestands- en database-server, de behoefte aan centraal beschikbare mail, en de noodzakelijkheid van een grote mailbox.

Ik heb wel rondgekeken naar een nieuwe ISP, maar IMAP met een dergelijk grote inbox wordt eigenlijk vrijwel nooit aangeboden.

Ik hoop dat ik duidelijk heb kunnen maken hoe het komt dat deze noob aan het opzetten van een eigen mailserver is begonnen.

Alle tips zijn welkom, maar ik hoor ook graag meningen over haalbaarheid, mogelijkheden voor alternatieven (andere ISP, mailproviders, enz), enz, enz.

Zo dit is een pittig lange post geworden.......

Alvast hartelijk bedankt voor alle opmerkingen, tips, enz!

Groeten,
Hendrik

blubber

  • Gast
mail server opzetten
« Reactie #7 Gepost op: 2007/01/03, 14:46:17 »
Zie de links in deze post:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=185913
Bij elkaar redelijk compleet.

Hendrikdegraaf

  • Gast
mail server opzetten
« Reactie #8 Gepost op: 2007/01/03, 16:24:29 »
Hoi Blubber,

Bedankt voor de URL. Lijkt me inderdaad ook redelijk compleet, in ieder geval een flinke lap tekst.

Ik zag in ieder geval al dat deze man ook zijn ISP als relay server gebruikt. Dat wilde ik eigenlijk ook doen, maar ik las in een ander draadje dat extern versturen via de eigen server dan vrijwel onmogelijk is.... Tenminste als je ISP poort 25 dicht heeft zitten, zoals bij mij.

Nou ja, ik ga het eerst eens goed doornemen voordat ik het probeer.

Groetjes,

Hendrik

blubber

  • Gast
mail server opzetten
« Reactie #9 Gepost op: 2007/01/03, 17:12:56 »
Mja, poort 25 dicht is vervelend. Misschien dat dat op te lossen is met een mail reflector:
http://www.no-ip.com/services/managed_mail/inbound_port_25_unblock.html
Heb ik echter geen ervaring mee.

Succes.

wr19026

  • Gast
mail server opzetten
« Reactie #10 Gepost op: 2007/01/03, 21:31:32 »
Citaat van: Hendrikdegraaf
Hoi Blubber,

Bedankt voor de URL. Lijkt me inderdaad ook redelijk compleet, in ieder geval een flinke lap tekst.

Ik zag in ieder geval al dat deze man ook zijn ISP als relay server gebruikt. Dat wilde ik eigenlijk ook doen, maar ik las in een ander draadje dat extern versturen via de eigen server dan vrijwel onmogelijk is.... Tenminste als je ISP poort 25 dicht heeft zitten, zoals bij mij.

Nou ja, ik ga het eerst eens goed doornemen voordat ik het probeer.

Groetjes,

Hendrik
Wat je kan doen is de SMTP server van je provider toevoegen (ik ga er van uit dat je Thunderbird gebruikt overigens). Je mailaccount(s) geef je dan de setting "Standaard" (zonder enige toevoegingen) voor SMTP. Zodra je buiten je eigen netwerk bent vhoef je dan alleen maar de "standaard" SMTP server te veranderen van je eigen mailserver naar de SMTP server van je provider.

Hopelijk werkt dit voor je.

Offline jgoor

  • Lid
mail server opzetten
« Reactie #11 Gepost op: 2007/01/04, 13:07:23 »
@Hendrikdegraaf,

Wat ik bedoelde was iets waar ook ik -als IT man- in mijn enthousiasme te vaak ben ingetrapt: ik denk meteen in oplossingen terwijl het *probleem* nog niet helemaal duidelijk is.
Ik begon bvoorbeeld meteen te typen (programmeren) als iemand iets vroeg en halverwege werd het gehele ontwerp onderuit gehaald omdat de persoon in kwestie iets vergeten was te vertellen mbt de gewenste functionaliteit.

Dit heeft een nieuwe tak van sport in het leven geroepen: 'requirement management' :-) Echt, mensen verdienen hun brood hiermee!

Ergo:
* wat wil je precies? (gebruik jip en janneke taal, geen technische oplossingen of kreten gebruiken)
* wat heb je nu?
* wat heb je nodig om van 'nu' naar 'straks' te komen?

Dit alles nog steeds in J&J taal, doe maar net of je het je moeder moet uitleggen ;-)

Tot slot ga je de vertaalslag maken naar het nivo 'schroefje moertje nippeltje'.

Als techneut ben je namelijk vaan gehinderd door je kennis en daarom denk je meteen in techiek terwijl je eigenlijk gewoon een nieuw/extra stukje functionaliteit wil.

Hendrikdegraaf

  • Gast
mail server opzetten
« Reactie #12 Gepost op: 2007/01/04, 16:16:35 »
Hoi jgoor,

Ik ben inderdaad nogal rommelig aan het werk, maar ik denk dat dat niet alleen komt doordat ik een vrij chaotisch persoon ben: Ik heb gewoon vrij weinig basiskennis. Ik ben eigenlijk in één keer in het diepe gesprongen want dit is niet allen mijn eerste ervaring met Linux, maar ook met servers in het algemeen.

Ik heb het gevoel dat ik te veel hooi op mijn vork heb genomen, maar wil graag doorzetten. Ik vind het namelijk wel erg interessant allemaal. Bovendien heb ik er ondertussen al zoveel tijd ingestoken dat het logischer is om verder te gaan tot ik het wel allemaal begrijp.

In ieder geval: hier volgt een poging tot een Jip en Janneke taal uitleg.

Wat dus voor mij het belangrijkste is, is het centraliseren van alle informatie...

Stel dat ik bijvoorbeeld op maandag vanaf mijn laptop in de pauze op de VU 1 email check, 1 email verstuur, en 1 wijziging maak in mijn Database...... Dan wil ik dat, als ik op dinsdag weer aan het werk ga (op mijn workstation op kantoor), de gelezen email inderdaad ook als gelezen in mijn inbox staat, de verzonden mail in mijn verzonden items map staat, en de wijziging in de database ook is doorgevoerd.

Verder lijkt het me handig als mijn compagnon mijn inbox kan bekijken, van mijn contacten gebruik kan maken en als we afspraken in elkaars agenda's kunnen zetten.

Wat heb ik nu:
- Een server (omgedoopte desktop)
- Twee workstation met WinXP (één van mijn compagnon en één van mij)
- Twee laptops met WinXP (ook één van ons allebei)
- MS office applicaties (Access en Outlook)
- Ubuntu 6.06 server software
    - Werkende Samba server voor file-sharing op LAN
    - Werkende SSH server i.c.m. WinSCP voor filesharing over WWW
    - Werkende MySQL server met geconverteerd Access backend.

Wat heb ik nodig om van 'nu' naar 'straks' te komen?
- Een fraaie Groupware oplossing met Outlook connectiviteit

Citaat
Als techneut ben je namelijk vaak gehinderd door je kennis en daarom denk je meteen in techiek terwijl je eigenlijk gewoon een nieuw/extra stukje functionaliteit wil.
Ik ben dus géén techneut en heb het gevoel dat ik juist precies het tegenovergestelde probleem hebt ervaren: Ik heb het idee dat ik juist wel weet wat ik wil bereiken. Ik ben minder zeker over wat voor middelen/applicaties ik moet gebruiken om hier te komen. En hoe ik deze middelen moet inzetten/aanpassen, daar weet ik juist het minst van.

Toch bedankt voor de tips, misschien kan er aan de hand van mijn J&J uitleg wel een oplossing worden aangedragen waarin ik helemaal niet aan had gedacht: Ik sluit niet uit dat ik helemaal op het verkeerde pad zit!

Groeten,
Hendrik

Offline jgoor

  • Lid
mail server opzetten
« Reactie #13 Gepost op: 2007/01/05, 08:41:38 »
Even een algemene opmerking bij het inrichten van een eigen mailserver:
Op een gegeven moment heb je een eigen maildomein aan de praat 'pietje@puk.nl'
Na enige tijd zal je zien dat jouw adres bekend is bij spammers. (posts op internet, bots die lookups doen bij domeinregistratie autoriteit, of andersoortige manieren om achter domeinen te komen)

Een spambot gaat dan op zijn gemak proberen:
'a@puk.nl'
'aa@puk.nl'
'ab@puk.nl'
etc etc (en nog vele andere trucs om achter een valide adres te komen.
Jouw mailserver snapt er geen donder van want die heeft alleen 'pietje@puk.nl' geconfigureerd. Die gaat dus als een idioot staan te rejecten, wat veel tijd kost. (eerst email accepteren, interne lookup, er achter komen dat het niet klopt en rejecten)

Ofwel: neem ATLIJD maatregelen. Spamassassin is een goede maar ook een greylist tooltje doet wonderen (liefst beiden). De HOWTO voorziet hierin heb ik gezien, maar ik wil benadrukken dat zonder dit je er helemaal niet eraan moet beginnen.

Tot slot: Zorg voor een virusscanner. Niets is mooier dan een virusscanner op de server zodat je (Windows) clients op zijn minst 1x beschermd zijn.
Ik raad ClamAV aan (heb ik uitstekende ervaringen mee). Gewoon een 'apt-get' doen en ook de ClamAV auto-updater installeren, want deze checkt ieder uur op de nieuwste antivirus libraries.
Wanneer je dat alles hebt draaien kan je tevreden achterover leunen.

En het is natuurlijk altijd leuk om bijvoorbeeld 'munin' te installeren opdat je met mooie grafiekjes jouw email systeem in de gaten kan houden!

Offline jgoor

  • Lid
mail server opzetten
« Reactie #14 Gepost op: 2007/01/05, 09:16:24 »
@Hendrikdegraaf
Heb je al eens hier http://www.hula-project.org/Hula_Project gekeken?
Is een mooi 'collaboration' tool zonder al te veel toeters en bellen maar wel met Outlook connectivity.
Heb er zelf niet mee gewerkt (ik gebruik Roundcube webmail) maar Hula ziet er wel heel erg gelikt uit. Ik ga het binnenkort eens proberen.

Mijn mening over jouw situatie:
Punt 1: NXS mail kan dus blijkbaar niet voldoen aan jouw wens van 1Gb opslag.
Deze moet je dus skippen. Je hoeft dan ook niet moeilijk gaan doen met fetchmail.
Punt 2: Imap server. V.w.b. het verzenden: je laat standaard cc'tjes naar jouw eigen account sturen wanneer je vanaf jouw pc'tje mail verstuurd. Je hebt ook een webmail interface nodig om vanaf de VU te kunnen mailen.
Punt 3: bereikbaarheid: gelet op de schijfruimte is het het beste wanner je een servertje thuis draait. Dan ben je vrij in deze (Maar daar was je al mee bezig :-) )
Punt 4: Zie punt 2
Punt 5: rollernet.us (zoeken op dit forum)

Van de imap maak je gebruik gewoon op kantoor (je mail client instellen op imap), net als op de pc van jouw partner (waar ook ter wereld).
Hiermee is het probleem afgevangen van het delen van de (gelezen) mail. Uiteraard indien beiden gebruik maken van hetzelfde account.
De webmail heb je nodig omdat je waarschijnlijk vanaf de VU niet kan imappen: deze poort zit daar dicht. (webmail maakt op diens beurt intern weer gebruik van imap)

Nu kan je dus van overal zowel direct als indirect (webmail) imappen en zal een gelezen email vanaf de VU (via webmail) thuis ook als gelezen beschikbaar zijn.

Tot slot het adresboek: Hier kunnen jullie allebei bijkomen indien gebruik makend van de webmail. Er zit altijd wel (Roundcube, squirrelmail, HULA) een adresboek functie bij en in HULA zit ook een calendar.

In geval van budget beperkingen: ikzelf heb een domein regisratie voor 1,50 euro per maand (ik mag geen reclame maken, dus ik kan alleen zeggen dat het bij een EXTREME aantrekkelijke zeelandse provider)

De keerzijde van het runnen van een eigen servertje is: zelf uitvoeren beheer, backup van je email,  aanschaffen van een UPSje (tenzij je een oude laptop gebruikt), virus controle en spamstoppers.

Suc6

P.S. Aanpassen van MySQL databases: gebruik phpmyadmin - is een webinterface en werkt overal.

wr19026

  • Gast
mail server opzetten
« Reactie #15 Gepost op: 2007/01/05, 10:22:10 »
Citaat van: jgoor
@Hendrikdegraaf
Heb je al eens hier http://www.hula-project.org/Hula_Project gekeken?
Is een mooi 'collaboration' tool zonder al te veel toeters en bellen maar wel met Outlook connectivity.
Heb er zelf niet mee gewerkt (ik gebruik Roundcube webmail) maar Hula ziet er wel heel erg gelikt uit. Ik ga het binnenkort eens proberen.
Ik heb Hula wel geprobeerd te gebruiken, met name vanwege de toeters en bellen die het beloofd.

Mijn ervaring is dat Hula niet heel makkelijk te configureren is. Ook heeft Novell de stekker uit Hula getrokken en is er (nog) geen "echte" opensource community voor op poten gezet. De plannen zijn er volgens mij wel om het door te blijven ontwikkelen maar zonder hulp van Novell.

Hendrikdegraaf

  • Gast
mail server opzetten
« Reactie #16 Gepost op: 2007/01/07, 21:31:31 »
Hallo,

Weer bedankt voor alle informatie!

Ik heb alles goed doorgenomen en zal even puntsgewijs proberen te reageren:

- Clamav: ik heb deze module al geïnstalleerd, maar had problemen met updaten van de database en de module zelf: de versie uit het repository leek verouderd. Ik zal in ieder geval eens controleren of ik de auto updater er wel bij heb geïnstalleerd...

- Spamassasin heb ik al, greylisten daar moet ik me nog in verdiepen.

- MyPHPadmin gebruik ik al, en dat is inderdaad een heel goeie oplossing!

- Hula: Ik ben het met wr19026 eens (en groupware modules is iets waar ik me echt in verdiept heb, ik heb dagenlang op internet zitten kijken en vergelijken): Ik kon weinig positieve recenties vinden en zag inderdaad dat Novell er de stekker uit had getrokken (volgens mij zelfs al één of twee jaar geleden). Over het algemeen wordt Kolab als beste aangeschreven, maar ik heb ook gelezen dat installeren op Ubuntu niet echt soepeltjes gaat. Bovendien moet er betaald worden voor de Outlook connector. eGroupware lijkt mij een goeie module, waar ik veel positieve berichten over had gevonden; de Outlook connector is ook gratis. Ik heb deze module al geïnstalleerd en op zich lijkt alles te werken, maar aangezien mijn email server zelf nog niet goed werkt weet ik dat niet zeker! OpenGroupware is een andere module waar veel positieve berichten over te vinden zijn.

Voor de rest.....
Ik heb eens goed nagedacht over wat je vijf posten geleden zei over "Wat heb ik nu" en heb naar mijn basis gekeken: Ik heb nu een aparte mailprovider en ISP. Mijn ISP abonnement heet niet voor niets Family: het is gericht op particulieren en heeft poort 25 dichtstaan. Er bestaan echter ook speciale oplossingen voor kleine bedrijven: Je kan bijvoorbeeld een adsl abonnement nemen bij een provider die poort 25 niet dicht heeft staan, in combinatie met 5 mailboxes met mijn eigen bedrijfsnaam achter het @. Dan

Zo'n oplossing kost natuurlijk wel iets meer (€50,- tot €70,-), maar ik denk dat zoiets wel binnen het budget past. Ik denk dat een dergelijke oplossing me veel hoofdpijn kan besparen die zou ontstaan door allerlei "work-arounds". Ik zou dan ook alleen nog maar zaken doen met één bedrijf, wat wel zo makkelijk is.

Verder zei je dat ik vanaf de VU ook niet kan SMTP-en omdat de poort dichtstaat en gaf je aan dat ik dan via Webmail aan de gang kan. Dit heeft me ook aan het denken gezet, want ik wil namelijk heel graag mijn vertrouwde emailclient gebruiken. Ik heb daarom zelf de volgende oplossing in bedacht:
Ik gebruik een beveiligde SMTP verbinding en configureer de server om naar een alternatieve poort te luisteren.

Volgens mij moet een dergelijke oplossing mogelijk zijn, want Gmail doet volgens mij hetzelfde.... Klopt dat???

Volgens mij kan ik m.b.v. de twee bovenstaande oplossingen overal via mijn emailclient verzenden en worden mijn mails niet geblokt door ontvangers. Bovendien hoef ik me minder zorgen te maken over mijn virus- en spamfilter, want dat wordt dan waargenomen door mijn ISP.

Ik hoor graag wat er van mijn oplossing wordt gedacht.

Groetjes,
Hendrik

Offline jgoor

  • Lid
mail server opzetten
« Reactie #17 Gepost op: 2007/01/08, 07:50:10 »
Citaat van: Hendrikdegraaf
Verder zei je dat ik vanaf de VU ook niet kan SMTP-en omdat de poort dichtstaat en gaf je aan dat ik dan via Webmail aan de gang kan. Dit heeft me ook aan het denken gezet, want ik wil namelijk heel graag mijn vertrouwde emailclient gebruiken. Ik heb daarom zelf de volgende oplossing in bedacht:
Ik gebruik een beveiligde SMTP verbinding en configureer de server om naar een alternatieve poort te luisteren.
Gaat waarschijnlijk niet werken.
Het is overigens slechts een aanname dat de VU poort 25 dicht heeft staan, maar misschien is dat niet zo. Een 'slimme' beheerder zet ook de secure SMTP poort dicht.
En je kan dan wel jouw server op een alternatieve poort laten luisteren en mogelijk trapt jouw ISP daarin, maar is dat ook zo bij de VU? Die moet die poort ook open hebben staan anders kan je met jouw client alsnog niets. maar daar kan je natuurlijk zo achter komen door een portscan te doen als je op het VU netwerk zit. (nmap)
Ikzelf heb het i.i.g. zelden meegemaakt dat ik vanaf een corporate network gewoon vrolijk kan Outlooken of Thunderbird'en. Meestal is het alleen poort 80 wat open staat.

V.w.b. clamav: De auto updater heet 'freshclam'. De genoemde clamav problemen kan je (voor de zuiverheid van deze topic) beter even een nieuwe topic voor starten (of eerst ff zoeken op het forum).

Het skippen van de mailprovider en jouw ISP ten gunste van een 'zakelijke' club is geen slecht idee. Handig mocht er iets niet werken: dnan heb je een vast aanspreekpunt. Houdt de kosten beheersbaar en het 'plaatje' is overzichtelijker.  Zeker als je die nimmer falende oplossing van mij een 'workarond' noemt ;-)
Volgens mij is de provider die 'Toegang Voor Allemaal' biedt (denk hierbij even in het engels) er eentje die vrijwel nergens een probleem van maakt qua poortgebruik en de helpdesk schijnt erg goed te zijn. (moderator - is dit nu reclame?)

Suc6 met de nieuwe overwegingen!

Hendrikdegraaf

  • Gast
mail server opzetten
« Reactie #18 Gepost op: 2007/01/08, 11:33:13 »
Nou ja, zo te horen wordt het dus echt webmailen vanaf het VU netwerk: Op zich ook niet het eind van de wereld! Ik zal het moeten afwachten, want ik begin pas in september aan m'n opleiding.

freshclam had ik er nog niet op staan: alles lijkt nu te werken!

Excuses als ik door mijn opmerking jouw oplossing heb beledigd! Ik geloof best dat het een goede methode is en dat het prima werkt, maar zoals ik al eerder zei: ik heb weinig basiskennis, dus zou het mij helpen om de situatie zo overzichtelijk mogelijk te houden. Workaround is waarschijnlijk een slecht gekozen woord,  maar uiteindelijk is het wel een feit dat de route van begin tot eind een paar extra tussenstops krijgt. Hierdoor wordt het begrip van de mailstroom voor een amateur zoals ik best lastig!

Wat betreft het reclame maken: als jij ervaringen (van jezelf of anderen) deelt over een product of dienst, waar jij zelf geen belang in hebt, dan is dat zeker geen reclame. Volgens mij zou je het beestje ook best bij z'n naampje mogen noemen, zoalang je maar objectief bent en dus geen belangen hebt bij deze dienst.

In ieder geval bedankt voor de tip!

Groetjes,
Hendrik