Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Installatie Xubuntu 14.04  (gelezen 6505 keer)

Offline ERVORU

  • Lid
[Opgelost] Installatie Xubuntu 14.04
« Gepost op: 2014/04/11, 07:38:01 »
Ik heb 10 gedumpte schoolcomputers gekregen welke ik kosteloos beschikbaar wil stellen aan armlastige gezinnen. Goed schoonmaken en een Linux distributie erop zetten dacht ik zodat ze verder kunnen. Helaas, na het lezen en uitvoeren van allerlei tips en trucs, lukt het installeren van Xubuntu nog steeds niet.
Het betreft DELL Optiplex GX280 systemen met  A08 BIOS (3-3-06), Intel Pentium 4HT processor en 1,5 Gb DDR2 SDRAM geheugen. Geïnstalleerd met Windows 7 Enterprise, om als werkstations te worden gebruikt binnen het netwerk van SKOOLNET. Binnen (als lokale gebruiker) en buiten dit netwerk is de CDRom niet beschikbaar. Ook net na, met F12 de Boot volgorde aangepast te hebben.  Dus dan maar met een schone HD proberen.
De harde schijf helemaal leeg gemaakt met oa ZEROFILL en opnieuw geformateerd etc. brengt de machine uiteindelijk in een DOS mode waarbij van de C: schijf kan worden opgestart en de cdrom bruikbaar  is. Nu start een multitask recovery CD wel op maar XUBUNTU nog steeds niet....  (No boot device available).
Ik weet nu niet meer wat te doen. Heeft iemand het verlossende antwoord? Of zijn de machines, mogelijk "onbruikbaar gemaakt" voor ander gebruik dan oorspronkelijk bedoeld?
« Laatst bewerkt op: 2014/04/12, 12:44:58 door Ron »

Re: Installatie Xubuntu 14.04
« Reactie #1 Gepost op: 2014/04/11, 07:45:59 »
Dat de computers beveiligd zijn tegen ander gebruik zou kunnen. Dat zou met een reset van de BIOS verholpen moeten zijn.

Gezien de "(No boot device avalable)"
Is de cd/dvd wel goed gebrand?

Offline Ramana

  • Lid
Re: Installatie Xubuntu 14.04
« Reactie #2 Gepost op: 2014/04/11, 07:48:07 »
Is de Xubuntu-cd wel goed gebrand?

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: Installatie Xubuntu 14.04
« Reactie #3 Gepost op: 2014/04/11, 08:51:13 »

De harde schijf helemaal leeg gemaakt met oa ZEROFILL en opnieuw geformateerd etc. brengt de machine uiteindelijk in een DOS mode waarbij van de C: schijf kan worden opgestart

Even een vraagje: Als de schijf helemaal is leeggemaakt hoe kun je dan van de C schijf opstarten?
Of lees en begrijp ik iets verkeerd?

Groet Ben
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Installatie Xubuntu 14.04
« Reactie #4 Gepost op: 2014/04/11, 10:35:19 »
Op de goede manier branden van de Xubuntu-DVD doe je zo:
https://sites.google.com/site/computertip/dvdbranden

Je moet het even weten....  :)

Goed project trouwens.

Re: Installatie Xubuntu 14.04
« Reactie #5 Gepost op: 2014/04/11, 10:35:35 »
Heb je in het BIOS de optie back to factory defaults (terug naar fabrieksinstellingen) geprobeerd?

Hiermee wordt het BIOS in de standaard instellingen gezet, waardoor er in ieder geval als het ondersteund wordt, de CD/ DVD speler als opstart apparaat kan worden aangewezen.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline ERVORU

  • Lid
Re: Installatie Xubuntu 14.04
« Reactie #6 Gepost op: 2014/04/11, 11:08:38 »
Dank voor al jullie recaties! DVD is gebrand èn met "windows iso brander" èn met onder windows werkende branderprgramma Power2Go. Ik zal het aangereikte alternatief van Pjotr nu ook proberen.

Via een recovery schijf kon ik de C:schijf uiteindelijk bootable laten maken en branderdrivers erop laten zetten. cdrom werkt dus wel.

Vraag BIOS resetten? BIOS is al terug gezet naar fabrieksinstellingen. Is er nog een andere reset voor de bios? Batterij moederbord enige tijd eruit laten?

Offline ERVORU

  • Lid
Re: Installatie Xubuntu 14.04
« Reactie #7 Gepost op: 2014/04/11, 11:27:56 »
aanvullend op mijn vorige bericht:
het iso bestand is gebruikt om een schijfkopie te maken. Power2Go heeft die optie. Tevens had ik de brandersnelheid naar laagste stand gebracht (had ik ergens al gelezen)
Op de schijf staan dan meerdere mappen en bestanden ipv één iso. Overigens hoe ziet een executable extensie binnen Linux eruit?

Offline PKing

  • Lid
Re: Installatie Xubuntu 14.04
« Reactie #8 Gepost op: 2014/04/11, 11:33:22 »
Schijfkopie lijkt me niet goed, er zit volgens mij verschil tussen een image naar schijf branden of een schijfkopie maken.

Aan te raden software volgens mij Windows Imageburn Linux K3B?

Je kunt natuurlijk je cd/dvd gewoon in een wel werkende computer stoppen en zien of die wel opstart....

In de link van van Pjotr wordt o.a. Brasero voor Linux aangegeven als brandprogramma, ikzelf heb er nooit goed een ISO mee kunnen branden.
« Laatst bewerkt op: 2014/04/11, 11:36:10 door PKing »
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Installatie Xubuntu 14.04
« Reactie #9 Gepost op: 2014/04/11, 11:47:13 »
Ik zou imgburn eens gebruiken.

Offline ERVORU

  • Lid
Re: Installatie Xubuntu 14.04
« Reactie #10 Gepost op: 2014/04/11, 14:13:03 »
Pjotr: de link van Computertip/dvd branden verwijst kennelijk naar een verouderde versie. Installer geeft dan aan: .....  it is possible that this product has expired .....
Ik heb nu de nieuwste versie via IMGBURN opgezocht en geinstalleerd dus ik ga het nu even proberen.

Offline ERVORU

  • Lid
Re: Installatie Xubuntu 14.04
« Reactie #11 Gepost op: 2014/04/11, 14:33:40 »
met IMGburn een nieuwe installatie schijf gemaakt maar helaas hetzelfde probleem blijft bestaan. ( de nieuwe schijf heeft overigens exact dezelfde gegevens als die ik eerder heb gemaakt met een ander programma). Beide installatie schijven starten niet op als ik ze in de dvd van deze computer stop (windows 7, 64 bit); er wordt alleen een map geopend. Wat nu?

Offline PKing

  • Lid
Re: Installatie Xubuntu 14.04
« Reactie #12 Gepost op: 2014/04/11, 14:52:44 »
Even voor de duidelijkheid, je hebt een ISO van Xubuntu naar dvd gebrand met IMGburn op de laagst mogelijke snelheid.

Jouw computer start als eerste op van je DVD drive. (anders dit eerst in de bios aangeven)
Wanneer je zeker weet dat het goed staat in de BIOS, stop je de dvd in de computer en je herstart de computer, dan zou hij met Linux live moeten beginnen.

Wanneer hij nu een map opent start hij niet als eerste op van je DVD drive.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline ERVORU

  • Lid
Re: Installatie Xubuntu 14.04
« Reactie #13 Gepost op: 2014/04/11, 15:27:37 »
Ik heb de computer opnieuw opgestart met de xubuntu schijf in de dvd combi. Xubunta start op! Dus het ligt niet aan de schijf maar aan de werkstations. Batterij uit het moederbord halen misschien? (laagst mogelijke ondersteunde snelheid van de dvd was 4x)

Re: Installatie Xubuntu 14.04
« Reactie #14 Gepost op: 2014/04/11, 17:33:05 »
Staat in die werkstations de dvd wel voor de hdd als opstart medium?
Hebben die werkstation wel een dvd speler of zijn het toevallig alleen cd spelers?
Kan het aan het de oude dvd+ en dvd- issues liggen?

Je kan ook eens kijken wat er gebeurd als je alle harde schijven los koppeld en dan opstart.

En oja, laat ik het niet vergeten te zeggen.
Leuk en goed project.

Offline ERVORU

  • Lid
Re: Installatie Xubuntu 14.04
« Reactie #15 Gepost op: 2014/04/11, 20:47:27 »
Whoaaaa!! Hoe blind kun je zijn! Het zijn CDrom spelers! Daarom start de utility disk (op Cdrom) wel op en kun je een dir opdracht geven. Linux distributies staan onveranderd op een DVD ( vanwege de omvang van het bestand) deze start niet op en je kunt ook géén Dir opdracht doen. Geeft een foutmelding dat verwijst naar CD rom.
Nieuwe ronde, nieuwe kansen dus en vermoedelijk zal het via een bootable usb stick moeten.... Dit is nog nieuw voor me maar ik ga het uitzoeken. Als er nog een andere optie is voor deze grote bestanden dan hoor ik het graag. Ik sluit de topic zodra de oplossing echt gevonden is.

Offline PKing

  • Lid
Re: Installatie Xubuntu 14.04
« Reactie #16 Gepost op: 2014/04/11, 21:35:26 »
kijk eerst even of er in de bios een instelling is voor usb, bij oudere computers heet dat vaak " removable device" dat moet je dan als eerste zetten, er is ook hier wel genoeg te vinden over het maken van bootable usb sticks, er is ook een goed windows tooltje voor, maar kan het zo gauw niet vinden.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Installatie Xubuntu 14.04
« Reactie #17 Gepost op: 2014/04/11, 21:39:06 »
Download de Lubuntu Alternate en zet die op een CD.
Starten van CD en dan met F4 kiezen voor een opdracht-regel-systeem.
Na installatie heb je geen grafische interface, dan type:
sudo apt-get update && sudo apt-get -y upgrade && sudo apt-get -y install xubuntu-desktop
Je PC is dan een tijdje bezig, op deze manier heb ik het gedaan, op een PC met alleen een CD mogelijkheid.
Wanneer je kunt opstarten van USB, dan is dat beter, dan kan je wel in één keer Xubuntu installeren.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Installatie Xubuntu 14.04
« Reactie #18 Gepost op: 2014/04/11, 21:44:14 »
Of de harde schijf uit die Windows-pc's halen, aan een Linux-machine koppelen, Xubuntu op *die* schijf installeren en weer in de oude pc terugplaatsen. Zou het moeten doen.

Offline ERVORU

  • Lid
Re: Installatie Xubuntu 14.04
« Reactie #19 Gepost op: 2014/04/11, 23:13:00 »
Met Linux Live USB creator een bootable usb stick met Xubuntu 12.04.4 DT i386 gemaakt en deze op een werkstation geïnstalleerd!  Ik kom er achter dat nog heel wat extra handelingen gedaan moeten worden om alles rond te krijgen (zie direct-doen-lijstje). Ik ga ervan uit dat de nieuwe versie 14.04  via een upgrade kan of moet er een nieuwe installatie worden gedaan? Kun je binnen Linux ook een schijf image van de harde schijf maken zodat ik deze kan kopiëren naar een andere harddisk? Suggesties zijn welkom omdat ik er nog zeker 10 andere werkstations moet doen..... Afhankelijk van de mogelijkheden zal ik de beste en handigste manier proberen te kiezen.

Vooralsnog ben ik heel blij met jullie reacties en bijdragen zodat jullie me het mogelijk hebben gemaakt om dit project verder af te ronden. Namens mij en alle toekomstige (nog onbekende) gebruikers: Hartelijk dank!

Re: Installatie Xubuntu 14.04
« Reactie #20 Gepost op: 2014/04/12, 08:44:59 »
Met programma's Clonezilla kan je een image maken. Ik heb er echter zelf geen ervaaring mee.
Betreft 14.04 lijkt mij het makkelijkst om nu even een week te wachten en dan direct 14.04 te installeren i.p.v. naderhand te alles upgraden.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Installatie Xubuntu 14.04
« Reactie #21 Gepost op: 2014/04/12, 09:23:52 »
Een opstartbare USB maken is met de standaard hybride iso's van Ubuntu een eitje ;)

sudo dd if=NaamVanDeIso.iso of=/dev/sdx bs=4k

x staat voor de letter van je USB, dus  vanaf c (meestal) EERST even controleren.
Heb je problemen met USB start, gebruik dan een plop bootmanager CD.
Deze start op, en geeft dan de optie om door te starten van USB.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline ERVORU

  • Lid
Re: Installatie Xubuntu 14.04
« Reactie #22 Gepost op: 2014/04/12, 09:57:44 »
Ik heb (met YUMI)  inmiddels een multiboot usb stick gemaakt met Xubuntu 14.4 (beta2) zowel voor i386 als AMD. Met de eerstvolgende upgrade zal de beta2 versie wel definitief worden denk ik. Inmiddels loopt er een herinstallatie over de upgrade13.10. Zo uitgebreid mogelijk voorbereiden en dan een HD image maken. Clonezilla ga ik opzoeken en uitproberen!
Na alle struggles van afgelopen week waarin niets leek te lukken bij de installatie, verkeer ik nu in een juig-stemming: Het project gaat slagen! Mede dankzij jullie hulp!
NOGMAALS HARTELIJK DANK EN EEN GOED WEEKEND!
« Laatst bewerkt op: 2014/04/12, 10:41:51 door ERVORU »

Offline ERVORU

  • Lid
Re: Installatie Xubuntu 14.04
« Reactie #23 Gepost op: 2014/04/12, 10:45:35 »
Helaas zie ik nergens een linkje om mijn vraag als opgelost te markeren....

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: Installatie Xubuntu 14.04
« Reactie #24 Gepost op: 2014/04/12, 14:43:56 »
Helaas zie ik nergens een linkje om mijn vraag als opgelost te markeren....

Scroll naar beneden en dan kun je links in de hoek ergens een vinkje zetten.
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's