Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Zijn wij een cultus?  (gelezen 4448 keer)

Zijn wij een cultus?
« Gepost op: 2016/10/15, 17:03:49 »
http://www.dvorak.org/blog/2016/02/25/why-linux-sucks-and-will-never-compete-with-windows-or-osx/

Volgens dit artikel is Linux drie keer niks.
Wie kent dit artikel? En wat is uw mening?
Ik ben benieuwd.......
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Zijn wij een cultus?
« Reactie #1 Gepost op: 2016/10/15, 17:38:37 »
Citaat
Definitely a Dvorak-approved article. Mostly click-bait drivel.
Citaat
Dvorak is the original troll.
Citaat
Dvorak needs to uncrustify his troll-rants.

Negeren en verder gaan met je leven.  ;)

Re: Zijn wij een cultus?
« Reactie #2 Gepost op: 2016/10/15, 17:40:00 »
Had dit bewuste artikel onlangs eens gelezen.
Wat vind ik ervan? Het reageren niet waard.
Zijn wij dan een cultus? Neen, gewoon gebruikers die graag 'sleutelen' aan het systeem tot het doet wat we willen, leergierig en geïnteresseerd in: "wat zit daar nu achter" en niet gebonden zijn door een besturingssysteem, vrij kunnen kiezen en gebruiken én toch alles kunnen wat we willen kunnen, nl.: met de computer bepaalde handelingen uitvoeren zonder problemen.
En .... vooral genietend van / werkend met een prachtig 'Linux-gestuurd besturingssysteem'.

groet,
spievensterke.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Zijn wij een cultus?
« Reactie #3 Gepost op: 2016/10/15, 17:46:17 »
Jij wel Balorigheid.  =D Wij niet. ^-^
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline RikRik

  • Lid
Re: Zijn wij een cultus?
« Reactie #4 Gepost op: 2016/10/15, 17:55:25 »
Hij was iets vergeten, Ubuntu

Re: Zijn wij een cultus?
« Reactie #5 Gepost op: 2016/10/15, 19:44:22 »

Had dit bewuste artikel onlangs eens gelezen.
Wat vind ik ervan? Het reageren niet waard.
Zijn wij dan een cultus? Neen, gewoon gebruikers die graag 'sleutelen' aan het systeem tot het doet wat we willen, leergierig en geïnteresseerd in: "wat zit daar nu achter" en niet gebonden zijn door een besturingssysteem, vrij kunnen kiezen en gebruiken én toch alles kunnen wat we willen kunnen, nl.: met de computer bepaalde handelingen uitvoeren zonder problemen.
En .... vooral genietend van / werkend met een prachtig 'Linux-gestuurd besturingssysteem'.

groet,
spievensterke.

Ik persoonlijk kan mij ontzettend kwaad maken om zulke artikelen en dit soort mensen moet wegens kortzichtigheid alleen al aan de schandpaal....................GEINTJE !!! ;)
Het is inderdaad geen artikel om wakker van te liggen maar het kan helemaal geen kwaad om zo nu en dan eens voors en tegens te overdenken. Al was het maar omdat ik dergelijke discussie interessant vind. Het zou mij echter niet verbazen als er wel degelijk mensen bestaan die fel worden van kritiek op Linux......

Spievensterke: Je verwoordt het goed en mee eens. Ik gebruik linux oa, vanwege de mijns inziens grote creatieve mogelijkheden en bv omdat ik er lol in heb om oude machines zo lang mogelijk operationeel te houden. Dat scheelt ook nog eens geld.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Zijn wij een cultus?
« Reactie #6 Gepost op: 2016/10/15, 20:08:49 »
. Ik gebruik linux oa, vanwege de mijns inziens grote creatieve mogelijkheden en bv omdat ik er lol in heb om oude machines zo lang mogelijk operationeel te houden. Dat scheelt ook nog eens geld.
De moderne Ubuntu is niet geschikt voor een hele oude pc, sterker nog, Ubuntu verdient een moderne pc en is totaal niet te vergelijken met Windows of Mac. 
De schrijver van het stukje beseft niet hoeveel tevreden gebruikers er zijn die zelfs wel willen betalen voor dit geweldige besturingssysteem Linux genaamd.
« Laatst bewerkt op: 2016/10/15, 20:11:47 door RikRik »

Re: Zijn wij een cultus?
« Reactie #7 Gepost op: 2016/10/15, 22:19:53 »
... maar het kan helemaal geen kwaad om zo nu en dan eens voors en tegens te overdenken.
De Voors zijn me goed bekend, de Tegens tot dusver niet echt. Iemand?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Zijn wij een cultus?
« Reactie #8 Gepost op: 2016/10/15, 22:42:08 »
Merkwaardig artikel.  :o

Ik ben juist bijzonder tevreden. Zowel met Xfce als met Cinnamon. Mooi spul, werkt goed. En is prima in te stellen zoals je 't zelf wil hebben.

De vooruitgang sinds 2005/2006, toen ik pas begon met Linux, is enorm....  =D

Re: Zijn wij een cultus?
« Reactie #9 Gepost op: 2016/10/15, 22:47:57 »
. Ik gebruik linux oa, vanwege de mijns inziens grote creatieve mogelijkheden en bv omdat ik er lol in heb om oude machines zo lang mogelijk operationeel te houden. Dat scheelt ook nog eens geld.
De moderne Ubuntu is niet geschikt voor een hele oude pc, sterker nog, Ubuntu verdient een moderne pc en is totaal niet te vergelijken met Windows of Mac. 
De schrijver van het stukje beseft niet hoeveel tevreden gebruikers er zijn die zelfs wel willen betalen voor dit geweldige besturingssysteem Linux genaamd.

ZijneBalorigheid noemt dan ook Linux ipv Ubuntu. Ubuntu is inderdaad een distro voor de modernere machines.. maar linux is meer dan Ubuntu ;) En er bestaan heel veel mooie distro's voor oudere hardware :) Zo niet, dan zou je in principe het zelf kunnen maken, en welke OS geeft je deze kans?
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Zijn wij een cultus?
« Reactie #10 Gepost op: 2016/10/15, 23:06:27 »
Ubuntu is inderdaad een distro voor de modernere machines.
De onderste laptop van hier onder gebruikt Lubuntu, tot grote tevredenheid :lol:
Deze is toch echt redelijk antiek..........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Zijn wij een cultus?
« Reactie #11 Gepost op: 2016/10/15, 23:46:32 »
De vooruitgang sinds 2005/2006, toen ik pas begon met Linux, is enorm....

Helemaal met je eens!

Zijn wij een cultus? Geen idee en eerlijk gezegd een vraag die me niet interesseert. Voel ik me hier thuis? Ja. Wil ik één van de twee andere smaken, eentje nogal duur of die andere erg veel gebruikte? Nee! Waarom niet? Geen idee, maar op de een of andere manier past dat niet bij me.

groet,

Just



GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Zijn wij een cultus?
« Reactie #12 Gepost op: 2016/10/16, 00:00:13 »
Wil ik één van de twee andere smaken, eentje nogal duur of die andere erg veel gebruikte? Nee! Waarom niet? Geen idee
Persoonlijk weet ik heel goed waarom ik de voorkeur geef aan Linux:
https://sites.google.com/site/computertip/waaromdaarom

 =D

Re: Zijn wij een cultus?
« Reactie #13 Gepost op: 2016/10/16, 00:09:40 »
Ja,precies Pjotr,als ik nog denk aan die toestanden om een nieuwe Windows te installeren.man man man..!En die virusscanner en die firewall...Iedere keer updates daar van en dus nog niet kunnen werken..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Zijn wij een cultus?
« Reactie #14 Gepost op: 2016/10/16, 00:10:37 »
Linux lijkt inderdaad wel een religie soms, maar in dat geval ben ik zeker een gelovige =D

Het artikel is niet zo erg als de titel doet vermoeden, het komt vooral heel zuur over. Lijkt meer op persoonlijke teleurstelling in de Linux desktop (over server is het positief) van de auteur dan haat. Het gevoel kan ik me voorstellen wanneer iets niet werkt maar ik zie zelf wel degelijk verbetering.

Re: Zijn wij een cultus?
« Reactie #15 Gepost op: 2016/10/16, 09:53:22 »

De vraag: "zijn wij een cultus?" interesseert mij tot een bepaalde hoogte wel maar dan uit objectieve belangstelling. Erik1984 stelt dat Linux soms best een religie lijkt.
Voor mij is Linux dat beslist niet al ben ik er zeer enthousiast over.  Het zit mij dan ook niet dwars dat ik een dualboot moet onderhouden voor software waarvoor ik naar windows moet uitwijken.
Dat het enthousiasme soms wel wat fanatieke vormen aan kan nemen bij sommigen, is volgens mij helemaal niet zo vreemd. (Wanneer dit ongezonde vormen gaat aannemen is een andere discussie.) Juist omdat LInux door een gemeenschap wordt onderhouden kan ik mij voorstellen dat het voor velen voelt als iets van jezelf. Dat het gratis is, geeft denk ik ook een extra dimensie: 'kijk eens, wij kunnen het ook en het is ook nog gratis!". Wellicht vergelijkbaar met een gezamenlijk onderhouden groentetuintje waar iedereen na inspanning van eet.

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Zijn wij een cultus?
« Reactie #16 Gepost op: 2016/10/16, 12:12:14 »
Het is gewoon een ander gevoel. Je voelt je thuis. Toch wel een beetje trots als je zegt een Linux gebruiker te zijn. Ben pas lid en als je een probleem hebt, dan is dat het probleem van de hele familie (Linuxforum), iedereen wil je helpen en dat is top. OS is veel stabieler. Geen knipperende beeldschermen(W10). . Hele goede beschrijving hoe je alles in moet stellen in de lijst van Pjotr. Dat is tot op heden mijn ervaring.
« Laatst bewerkt op: 2016/10/16, 12:20:18 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Zijn wij een cultus?
« Reactie #17 Gepost op: 2016/10/16, 14:44:07 »

De vraag: "zijn wij een cultus?" interesseert mij tot een bepaalde hoogte wel maar dan uit objectieve belangstelling. Erik1984 stelt dat Linux soms best een religie lijkt.

Dat zou je eerder kunnen zeggen over de massale indoctrinatie die rond sommige andere besturingssystemen hangt.
"De grote meester deugt dan wel niet en haalt rare fratsen uit, terwijl hij ons onwaarheden voor houdt en wij toch ons geld mogen blijven doneren, maar toch aanbidden en volgen we hem en masse blindelings" ... klinkt dan toch wel bekend.  :evil:
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Zijn wij een cultus?
« Reactie #18 Gepost op: 2016/10/16, 16:01:15 »
Zijn wij een cultus?
Nee, maar wij zijn geen kudde schapen en daarin onderscheiden wij ons................
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Zijn wij een cultus?
« Reactie #19 Gepost op: 2016/10/16, 16:47:43 »
cul·tus (de; m; meervoud: culten)
1 verering

ver·eren (vereerde, heeft vereerd)
1 eer bewijzen

Goedspreken over iets wat goed is. Is dat onjuist en is daar eigenlijk wel iets mis mee?
En dan komt nog de vraag welke nou meer vereerd zou mogen/moeten worden. En dan kan er nog het nodige beargumenteerd worden of dit nu wel bij elke correct toegepast wordt.
 :evil: :evil: :evil:

Ik denk dat ik ook columns ga schrijven. Het is niet eens zo moeilijk om met woordjes te spelen en daar eindeloos over door te mijmeren met prikkelende uitspraken als resultaat.  ^-^
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Zijn wij een cultus?
« Reactie #20 Gepost op: 2016/10/16, 17:04:56 »
Ubuntu is inderdaad een distro voor de modernere machines.
De onderste laptop van hier onder gebruikt Lubuntu, tot grote tevredenheid :lol:
Deze is toch echt redelijk antiek..........

Ik bedoelde dan ook de Ubuntu met Unity desktop ;) Lubuntu is een prachtig voorbeeld van een distributie die met mindere hardware genoegen neemt :)
Zolang er nog genoeg mensen zijn die zich scharen in deze 'cultus' maak ik mij geen zorgen.
Overigens een rare term, ik denk dat een gemiddelde linux-gebruiker best kritisch is.
Ik bedoel kijk maar eens verschillende distributies en werkomgevingen er bestaan.
In plaats van handjes vouwen en een OS vereren, steken wij over het algemeen de handen uit de mouwen en liggen onze handen op het toetsenbord ;)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Zijn wij een cultus?
« Reactie #21 Gepost op: 2016/10/16, 20:06:50 »
Een aardige nuance is wellicht dat Windows volgens mij echt niet vereerd wordt door de meeste gebruikers.
De meeste mensen willen denk ik een computer die doet wat ze vragen te doen en hoe die dat doet, zal ze een worst wezen.
Zolang de computer het maar doet op de manier die ze kennen en gewend zijn en dus blijft windows het meest gebruikte systeem.


In een van de reacties op het bewuste artikel staat ook iets opmerkelijks:

Ubuntu is what happens to Linux projects when too many hands are in the pot. It’s a sub-enterprise class Linux operating system that gives developers the belief that they are deploying secure, well thought out infrastructure implementations. Forgot a critical deployment piece in your 100 server development build? Don’t worry, someone made a workaround application that masks the root problem so you don’t have to deal with it correctly– and its only one aptitude command away from making you think you know what you’re doing, right out of the box.

Ubuntu, however, is perfect for the many users that you want to keep away from enterprise class projects, such as RHEL, CentOS, and the many. Be lucky that it exists, or you would be swimming with them in the city pool, instead of enjoying the private hot spring meant for the small group of users that still respect the communnity’s original goals.

Deze reactie impliceert dus eigenlijk dat Ubuntu gebruikers eigenlijk de suffe mainstream gebruikers zijn binnen de Linux gemeenschap......hmmm......
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Zijn wij een cultus?
« Reactie #22 Gepost op: 2016/10/16, 23:26:40 »

Deze reactie impliceert dus eigenlijk dat Ubuntu gebruikers eigenlijk de suffe mainstream gebruikers zijn binnen de Linux gemeenschap......hmmm......

Kortzichtigheid doe je niet veel tegen. Sommige gebruikers van een andere distributie waarbij ze zelf iets meer moeten doen denken dat ze daarom ook een soort elitevolk zijn. Tenslotte is Ubuntu gebruikersvriendelijker en levert alles in hapklare brokken aan. En ja er zullen gerust 'suffe mainstream gebruikers' zijn, al vind ik het persoonlijk prima dat er mensen zijn die een computer gebruiken voor een aantal dingen en zich niet druk hoeven te maken om zaken die ze toch niet gebruiken. En wat is suf? Een paar klikken geven in een softwarecentrum of uren lang allerlei dingen compileren en duimen dat je een programma werkende krijg? Bovendien voor de 'latest and greatest' ben ik al helemaal niet verplicht om een andere distro te gebruiken. Natuurlijk is een distro als Arch handig omdat deze een 'AUR' heeft, maar wanneer je een site als distrowatch in de gaten houdt, dan zie je ergens aan de linkerkant ook wel pakketten opgewaardeerd zijn. Een klik verder en je kunt de broncode downloaden, de readme lezen, dependencies checken en daarna de zaak compileren. Zo heb ik ongeveer 2 jaar geleden een destijds nieuwe versie van fluxbox getest. De broncode stond geloof ik nog geen dag online.

Ubuntu kun je zo makkelijk en moeilijk maken als je wilt, het is dus een absoluut fabeltje dat het alleen suffe mainstream gebruikers zijn.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Nero

  • Lid
Re: Zijn wij een cultus?
« Reactie #23 Gepost op: 2016/10/17, 08:53:47 »
De onderste laptop van hier onder gebruikt Lubuntu, tot grote tevredenheid :lol:
Deze is toch echt redelijk antiek..........
Ik heb hier een HP-Omnibook 6000 uit 1999 met 512Mb, oorspronkelijk voorzien van W98. Daarop draait ook Lubuntu.

Geen dual boot, daar is geen plaats voor. Toen enkele jaren geleden de HD ter ziele ging vond ik op dat ogenblik nergens een vervangschijf met IDE. Dan maar voorzien van een IDE-naar-SD adapter en een 16GB kaartje er in. Werkt zelfs sneller dan met de oorspronkelijke HD.

Re: Zijn wij een cultus?
« Reactie #24 Gepost op: 2016/10/17, 15:47:10 »
Als er geen Linux was geweest, dan had ik nu 2 computers naar de schroothoop kunnen brengen. Want het ene systeem kwam met windows xp en het andere met windows vista. En vista komt ook aankomend jaar aan het eind van zijn latijn. ;)
Dus ik ben heel blij met Linux voor mijn wat oudere computers.
Kubuntu 20.04