Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu & Brother DCP-135C  (gelezen 9907 keer)

frankgbosman

  • Gast
Ubuntu & Brother DCP-135C
« Gepost op: 2008/05/01, 17:13:16 »
Beste mensen,

Ik ben echt een Linux-kneus, en zo voel ik me ook. Ik heb Ubuntu 8.04 aan de praat gekregen (voor mij een hele prestatie), maar ik krijg geen verbinding met mijn Brother-printer, DCP-135C. In Ubuntu 8.04 zitten wel enkele Brother-modellen-drivers, maar geen voor de DCP-135C. Ik heb op de Linux-site van Brother gekeken en daar twee pakketten gedownload: brhl2070nlpr_1.1.2-3_i386.deb en cupswrapperhl2070n_1.0.0-1_i386.deb. Ik heb alleen geen enkel idee hoe ik die pakketten (van drivers?) moet installeren. In Windows (wat zeg ik nu!?) wist ik wel hoe ik drivers moet installeren.

Iemand raad?

P.S. Ik heb de tread over een andere Brother-printer gelezen, maar daar snapte ik niets van, dis vandaar een nieuwe poging.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu & Brother DCP-135C
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/01, 17:19:55 »
beide pakketten dubbelklikken. Net zoals .exe-installatiebestanden in Windows.

Offline eendje

  • Lid
Ubuntu & Brother DCP-135C
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/01, 17:41:28 »
Eerst het CUPS wrapper bestand, daarna pas het andere bestand als ik het goed heb.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

frankgbosman

  • Gast
Ubuntu & Brother DCP-135C
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/01, 23:38:50 »
Dat dubbelklikken op de deb-files lukt, maar ik krijg een foutmelding: " error: wrong architecture ' i386'."
Wat betekent dat? Wat doe ik fout?
Nogmaals bedankt

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu & Brother DCP-135C
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/01, 23:41:46 »
Citaat van: frankgbosman
Dat dubbelklikken op de deb-files lukt, maar ik krijg een foutmelding: " error: wrong architecture ' i386'."
Wat betekent dat? Wat doe ik fout?
Nogmaals bedankt
Je hebt blijkbaar 64-bits Ubuntu. Deze pakketjes zijn voor 32-bits.

Ik raad 64-bits-Ubuntu daarom ook meestal af (net zoals 64-bits-Windows). Er zijn gewoonweg nog niet genoeg drivers en programma's voor.

frankgbosman

  • Gast
Ubuntu & Brother DCP-135C
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/01, 23:43:16 »
Citaat van: pjotr123
Ik raad 64-bits-Ubuntu daarom ook meestal af (net zoals 64-bits-Windows). Er zijn gewoonweg nog niet genoeg drivers en programma's voor.
Betekent dat dat ik Ubuntu opnieuw moet installeren, maar nu in 32 bit?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu & Brother DCP-135C
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/01, 23:44:44 »
Citaat van: frankgbosman
Citaat van: pjotr123
Ik raad 64-bits-Ubuntu daarom ook meestal af (net zoals 64-bits-Windows). Er zijn gewoonweg nog niet genoeg drivers en programma's voor.
Betekent dat dat ik Ubuntu opnieuw moet installeren, maar nu in 32 bit?
Je moet niks, maar het is wel verstandig, ja.
http://computertip.googlepages.com/herinstallatie

frankgbosman

  • Gast
Ubuntu & Brother DCP-135C
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/02, 11:26:39 »
Citaat van: pjotr123
Je moet niks, maar het is wel verstandig, ja.
http://computertip.googlepages.com/herinstallatie
iIk heb ubuntu geinstalleerd via Wubi. Ik kon toen niet kiezen tussen 64 en 32 bti?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu & Brother DCP-135C
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/02, 11:50:00 »
Citaat van: frankgbosman
Citaat van: pjotr123
Je moet niks, maar het is wel verstandig, ja.
http://computertip.googlepages.com/herinstallatie
iIk heb ubuntu geinstalleerd via Wubi. Ik kon toen niet kiezen tussen 64 en 32 bti?
Nee, want je had dus blijkbaar de 64-bitsversie van het internet geplukt, hè. Wubi is alleen maar een installeerder. Die kan alleen maar installeren wat hij op de CD vindt.  :-)

Overigens is een "gewone" installatie wat beter dan Wubi. Dan kun je je PC ook tweevoudig opstartbaar maken, dus je Windows blijft.
Als volgt: http://computertip.googlepages.com/tweevoudigopstartbaarubuntu

frankgbosman

  • Gast
Ubuntu & Brother DCP-135C
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/02, 11:55:52 »
Ik heb de wubi-installer gedownload van internet en die heeft mijn pc van dualboot-opstartmodus voorzien. Ik kan dus keizen of ik Windows of Linux gebruik. Tijdens dit proces werd ik niet naar een bit-versie gevraagd

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu & Brother DCP-135C
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/02, 13:58:54 »
Citaat van: frankgbosman
Ik heb de wubi-installer gedownload van internet en die heeft mijn pc van dualboot-opstartmodus voorzien. Ik kan dus keizen of ik Windows of Linux gebruik. Tijdens dit proces werd ik niet naar een bit-versie gevraagd
Je haalt dingen door elkaar.   :-)

Je haalt geen wubi binnen van het internet. Je haalt een Ubuntu Desktop-CD binnen. Die kun je gebruiken als opstartbare LiveCD, *rechtstreeks* als opstartbare installatie-CD of voor een wubi-installatie (vanuit Windows, dus niet als opstartbare CD).

frankgbosman

  • Gast
Ubuntu & Brother DCP-135C
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/02, 16:49:05 »
Op de Brother-site, Linux, FAQ staat twee interessante en volgens mij van toepassing zijnde paragrafen: http://solutions.brother.com/linux/sol/printer/linux/linux_faq-2.html#143 zie de bovenste twee vragen.

helaas is dit een beetje abracadabra voor me, dus wie legt het me in linux-baby-taal uit....

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu & Brother DCP-135C
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/02, 16:52:49 »
Citaat van: arie
Citaat van: pjotr123
Citaat van: frankgbosman
Ik heb de wubi-installer gedownload van internet en die heeft mijn pc van dualboot-opstartmodus voorzien. Ik kan dus keizen of ik Windows of Linux gebruik. Tijdens dit proces werd ik niet naar een bit-versie gevraagd
Je haalt dingen door elkaar.   :-)

Je haalt geen wubi binnen van het internet. Je haalt een Ubuntu Desktop-CD binnen. Die kun je gebruiken als opstartbare LiveCD, *rechtstreeks* als opstartbare installatie-CD of voor een wubi-installatie (vanuit Windows, dus niet als opstartbare CD).
is er ggen wubi installer meer? van 7.04 of 7.10 was er nog wel een installer


edit : zie dat er toch nog een installer is
http://wubi-installer.org/
@arie: bedankt, weer wat bijgeleerd!  :-)

@frankgbosman:
Haal eens een iso binnen? Echt technisch gezien de beste oplossing.
http://computertip.googlepages.com/ubuntuversiekiezen

De iso brand je zo:
http://computertip.googlepages.com/ubuntucdbranden

Ubuntu & Brother DCP-135C
« Reactie #13 Gepost op: 2008/05/02, 17:57:27 »
Citaat van: frankgbosman
Beste mensen,

Ik ben echt een Linux-kneus, en zo voel ik me ook. Ik heb Ubuntu 8.04 aan de praat gekregen (voor mij een hele prestatie), maar ik krijg geen verbinding met mijn Brother-printer, DCP-135C. In Ubuntu 8.04 zitten wel enkele Brother-modellen-drivers, maar geen voor de DCP-135C. Ik heb op de Linux-site van Brother gekeken en daar twee pakketten gedownload: brhl2070nlpr_1.1.2-3_i386.deb en cupswrapperhl2070n_1.0.0-1_i386.deb. Ik heb alleen geen enkel idee hoe ik die pakketten (van drivers?) moet installeren. In Windows (wat zeg ik nu!?) wist ik wel hoe ik drivers moet installeren.

Iemand raad?

P.S. Ik heb de tread over een andere Brother-printer gelezen, maar daar snapte ik niets van, dis vandaar een nieuwe poging.
Ik ben ook een beginner met Ubuntu en Linux meer algemeen en ik heb toevallig ook dezelfde printer besteld, maar hij is nog niet geleverd. Ik vraag mij echter af of je toevallig niet de verkeerde drivers hebt gedownload op de Brother-site? Ik vind compleet andere voor de DCP-135 C. Als beginneling sta ik ook nog voor de uitdaging om deze all-in-one-printer aan de praat te krijgen.
Ik beschik momenteel over de volgende drivers:
* voor de printfunctie: dcp135clpr 1.0.1-1.i386.deb
* voor de scanfunctie: brscan2 0.2.4-0.i386.deb
Dan vind ik ook nog dat je de lpr-functie moet installeren alvorens de cupswrapper-driver te installeren. Eigenlijk is het allemaal niet zo eenvoudig om dit allemaal gedaan te krijgen ...

Misschien kunnen de andere mensen op het forum alsnog de helpende hand reiken? Want zoals gezegd ben ik nog een even grote beginneling en wil ook graag zo snel mogelijk bijleren!

Alvast bedankt.

Offline kriekske

  • Lid
Ubuntu & Brother DCP-135C
« Reactie #14 Gepost op: 2008/05/04, 14:25:21 »
Misschien ben je hier iets mee.
Ik heb dit gevolgd voor de Brother DCP-130c
Bij Ubuntu 7.10 werkte dit perfect. In Ubuntu 8.04 ben ik nog aan het zoeken. Ik doe denk ik iets fout. :)
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=105703

Offline kriekske

  • Lid
Ubuntu & Brother DCP-135C
« Reactie #15 Gepost op: 2008/05/04, 15:20:02 »
Dit heb ik gedaan om het in orde te krijgen.
Niet vergeten dat je alles moet aanpassen aan de drivers die jij hebt staan (bij mij voor Brother DCP-130C).
De drivers staan op het bureaublad in een map genaamd DCP-130C.
Veel geluk ermee. Alles is gebaseerd op de link hieboven.

sudo aptitude install csh
sudo mkdir /var/spool/lpd
sudo mkdir /var/spool/lpd/DCP-130C
sudo dpkg -i ~/Bureaublad/DCP-130C/dcp130clpr-1.0.1-1.i386.deb
de map model aangemaakt in /usr/share/cups/model. Dit kan enkel als je root ben dus gksudo nautilus in de terminal typen en de map aanmaken.
sudo ln -s /etc/init.d/cupsys /etc/init.d/cups
sudo dpkg -i ~/Bureaublad/DCP-130C/dcp130ccupswrapper-1.0.1-1.i386.deb

Als het dan nog niet werkt, moet je iets maken zoals hieronder.
Meer info hieronder staat op de site die ik heb doorgestuurd. Indien het niet lukt, laat dan maar iets weten. Dan help ik wel.

sudo lpadmin -p DCP130C -E -v usb://Brother/DCP-130C -P /usr/share/cups/model/brdcp130c.ppd

Bij mij werkt het door dit alles in de terminal uit te voeren.
Veel geluk ermee.

Ubuntu & Brother DCP-135C
« Reactie #16 Gepost op: 2008/05/04, 16:40:35 »
Bedankt kriekske, ik zal het zeker proberen.
De site van Brother zelf leek met niet zo heel duidelijk en logisch.
Woensdag wordt de Brother DCP-135C geleverd en ik ben benieuwd of het zal lukken.
In elk geval zal ik via deze draad feedback geven.


Vriendelijke groeten!

Ubuntu & Brother DCP-135C
« Reactie #17 Gepost op: 2008/05/10, 18:15:46 »
Wel, de printer krijg ik inderdaad aan de praat met de richtlijnen van kriekske. Waarvoor dank natuurlijk.

De scanner doet het niet. Ik heb geprobeerd de aanwijzingen op de site van Brother zelf te volgen: http://solutions.brother.com/linux/sol/printer/linux/sane_install.html onder de titel "For dpkg Users".

Altijd dezelfde foutboodschap als ik Sane de scanner probeer te vinden: Kon apparaat niet vinden 'brother: bus1;dev1': Fout tijdens apparaat communicatie.

Iemand die raad weet? Misschien doe ik iets verkeerd, maar de instructies op de site van Brother zijn nu ook niet direct geschreven voor beginnelingen, me dunkt. Ik wil gerust van een schone lei beginnen, maar weet niet wat ik moet deïnstalleren en daarna stap voor stap installeren opnieuw.

Alvast bedankt.

Offline kriekske

  • Lid
Ubuntu & Brother DCP-135C
« Reactie #18 Gepost op: 2008/05/10, 18:20:56 »
Het installeren van de scanner staat op dezelfde site uitgelegd.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=105703
Ik heb de driver gedownload van de site van Brother en geplaatst in een map genaamd DCP-130C op mijn bureaublad. De printer mag niet aanstaan tijdens het installeren.
De code die ik dan heb gebruikt is:

sudo dpkg -i ~/Bureaublad/DCP-130C/brscan2-0.2.4-0.i386.deb
gksudo gedit /etc/udev/rules.d/45-libsane.rules

De volgende lijnen toevoegen aan het bestand (bij mij Ubuntu 8.04 stond er niks in dit bestand en ik heb de lijnen hier gewoon in gekopieerd):

#brother
SYSFS{idVendor}=="04f9",MODE="666",GROUP="scanner"

LABEL="libsane_rules_end"

Ubuntu opnieuw opstarten.
Typ daarna in een terminal:

sudo aptitude install sane xsane libsane sane-utils

De scanner zou moeten werken onder het programma Xsane dat normaal reeds geïnstalleerd is in Ubuntu.
Hopelijk is hiermee uw probleem opgelost.

Ubuntu & Brother DCP-135C
« Reactie #19 Gepost op: 2008/05/10, 19:36:32 »
Zeer zeer zeer bedankt, kriekske.
Alles werkt momenteel zoals het hoort!

Probleem opgelost en veel bijgeleerd!

Groeten

Luc

Offline kriekske

  • Lid
Ubuntu & Brother DCP-135C
« Reactie #20 Gepost op: 2008/05/10, 19:39:15 »
Graag gedaan.

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Ubuntu & Brother DCP-135C
« Reactie #21 Gepost op: 2009/01/22, 22:18:57 »
Ik heb dezelfde printer en heb eveneens de 3 bestanden gedownload en geïnstalleerd, echter tijdens de herstart werd de printer niet herkend.

Ik begrijp niet helemaal wat er bedoeld wordt met die regels die er aan toegevoegd moeten worden.
Waar moeten die aan toegevoegd worden?
Aan de gedownloade driverbestanden?
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline Anco

  • Lid
Re: Ubuntu & Brother DCP-135C
« Reactie #22 Gepost op: 2009/01/23, 05:17:55 »
ik heb zelf een brother dcp-357. Het instaleren via die bestanden is mij nooit gelukt (waarschijnlijk te weinig ervaring nog). Maar als je synaptic pakketbeheer start en zoekt op brother, krijg je een aantal pakketjes met drivers. Toen deze installeerde kon via systeem -> beheer -> afdrukken gewoon de printer toevoegen.
Linux user #485563

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Ubuntu & Brother DCP-135C
« Reactie #23 Gepost op: 2009/01/23, 10:08:32 »
Ik zie inderdaad wel een stuk of 15 brother gerelateerde onderwerpen onder synaptic, maar dan moet je wel weten welke je nodig hebt..
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline yafuhenk

  • Lid
Re: Ubuntu & Brother DCP-135C
« Reactie #24 Gepost op: 2009/01/23, 12:33:20 »
Anco,

Ik heb zelf ook de Brother DCP-357C en deze werkt probleemloos. Alle informatie die je nodig hebt staat op de site van Brother

http://solutions.brother.com/linux/en_us/index.html

Lukt het je niet, laat me dan weten waar je vast loopt.

Groeten

Henk