Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welk databaseprogramma is in Ubuntu goed en vergelijkbaar met Access?  (gelezen 5174 keer)

Offline Jenske

  • Lid
U hebt de vraag gelezen, dus ik verwacht hier wat antwoorden.

En ja, ik weet dat Access waarschijnlijk heel wat tegenstanders heeft. Maar toch zou ik graag een beetje vlot een database kunnen opzetten, gebaseerd op mijn oude database uit Access 97 en liefst met een programma waarvoor ik niet terug opnieuw 5 jaar programmeertechnieken moet volgen.

Ter info: mijn database bestaat uit 2 (twee) *.mdb-bestanden, nl.

-- gegevens.mdb: hierin zitten ENKEL de tabellen en hun relaties
-- schermen.mdb: bevat de koppeling naar de tabellen in gegevens.mdb EN de kweeries, formulierkes en rapportjes

Ik heb dit indertijd gedaan omdat ik zo gemakkelijker een backup kon nemen: ik moest immers alleen van gegevens.mdb een backup maken en zo vermeed ik ook een backup te moeten maken van al die veel plaats vergende formulieren en dergelijke.

Met MDBviewer is het probleem dat 'ie koppelingen naar tabellen in andere *.mdb-bestanden kennelijk NIET kan meenemen.

Ik ben dus bereid mijn (fantastische en zelfgemaakte) database wat te herschrijven, maar dan liefst naar een goed databaseprogramma onder Linux, dat liefst niet te exotisch is.

Ik had begrepen dat er enkele opties zijn:
Firebird
MySQL
PostgreSQL

(welke nog)

En vooral: wat is de beste? Waar vind ik vergelijkingen?

Jens
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Jerry

  • Gast
Welk databaseprogramma is in Ubuntu goed en vergelijkbaar met Access?
« Reactie #1 Gepost op: 2006/08/23, 21:20:41 »
Ik geloof dat er in Open Office ook een DB programma zit tegenwoordig die aardig compatible moet zijn met Acces, naar het schijnt :)

Offline Jenske

  • Lid
Welk databaseprogramma is in Ubuntu goed en vergelijkbaar met Access?
« Reactie #2 Gepost op: 2006/08/23, 21:30:09 »
Klopt, klopt, klopt.

Maar zoals gezegd wil ik zeker zijn dat mijn overstap naar een ander systeem de juiste keuze is. Ik ben nl. niet van plan om uitgebreid te liggen rapporten en formulieren te programmeren in Base van OpenOffice.org als nadien iedereen in de databasewereld zegt: "ah ja, maar je had beter programma xxxx gebruikt, want nu zit je wel strop".

Ik bedoel eigenlijk dat Access mijns insziens wel goed en bruikbaar is, maar dat ik heb gemerkt dat het een wel erg verdomd gesloten database oplevert, waar achteraf vanuit andere toepassingen weinig toegang toe bestaat.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

budster

  • Gast
Welk databaseprogramma is in Ubuntu goed en vergelijkbaar met Access?
« Reactie #3 Gepost op: 2006/08/23, 21:30:26 »
ik ben het met jerry eens, openoffice.org zijn database is inderdaad goed vergelijkbaar met acces... maar voor je aan het knutselen gaat, kijk eens of iemand al een programmatje heeft geschreven voor het doel waar jij het voor wilt gebruiken.

Welk databaseprogramma is in Ubuntu goed en vergelijkbaar met Access?
« Reactie #4 Gepost op: 2006/08/23, 22:09:19 »
Persoonlijk gebruik ik MySQL. Ik heb echter nooit iets anders gebruikt, maar het hangt een beetje af van waar je het voor gebruikt. MySQL wordt ook door veel webhosts aangeboden, dus kan je je database makkelijk op een remote server zetten. Ook kan je de database makkelijk aanroepen met andere programma's of scripts zoals php. Ik ken niet de precieze verschillen tussen de verschillende SQL's. Wel weet ik dat MySQL niet zoveel mogelijkheden ondersteund als bijvoorbeeld Oracle, zoals wijzigingen die automatisch andere wijzigingen veroorzaken. Maar om dezelfde reden is het wel sneller in een aantal opzichten.

Je kan met OOo een connectie opzetten met een lokale of remote MySQL database. Deze connectie vergt een beetje extra werk. Dit is wat ik heb gedaan om de connectie op te zetten met een lokale MySQL database:

Eerst een MySQL server opzetten en zorgen dat hij werkt. Hiervoor zijn wel Howto's te vinden. Zoek bijvoorbeeld naar LAMP. Daarna een connectie opzetten tussen OOo en Mysql via ODBC:

sudo apt-get install libmyodbc libodbcinstq1c2 odbcinst1debian1 unixodbc unixodbc-bin

Vervolgens deze file editen (is van oorsprong leeg): /etc/odbc.ini

[DatabaseNaamDieJeZietInOO]
Description = MySQL test database
Trace = Off
TraceFile = stderr
Driver = MySQL
Server = localhost
User = root
Password =
Port = 3306
Database = mysql_databasename

En ook deze file (ook van oorsprong leeg): /etc/odbcinst.ini

[MySQL]
Description = ODBC Driver for MySQL
Driver = /usr/lib/odbc/libmyodbc.so
Setup = /usr/lib/odbc/libodbcmyS.so
FileUsage = 1
CPTimeout =
CPReuse =

Dan OOo Database openen, "Connect to an existing database" selecteren. Kies dan "MySQL". Daarna "Connect using ODBC (Open Database Connectivity)". Vervolgens vraagt OO om "Name of the ODBC datasource on your system". Als je hier nu op Browse klikt, zie je als het goed is de "DatabaseNaamDieJeZietInOO" in het lijstje staan, omdat je die had ingesteld in "/etc/odbc.ini". Kies deze en klik "Next". Nu vraagt 'ie om de login voor je database, vink "Password required" aan als dat het geval is. Register de database? "Yes" Open the database for editing? "Yes". "Finish". Nu de database een naam geven en ergens opslaan.

Nu is, als het goed is, je MySQL database zichtbaar en bewerkbaar in OOo.

Offline Jenske

  • Lid
Welk databaseprogramma is in Ubuntu goed en vergelijkbaar met Access?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/09, 21:50:10 »
Citaat van: budster
ik ben het met jerry eens, openoffice.org zijn database is inderdaad goed vergelijkbaar met acces... maar voor je aan het knutselen gaat, kijk eens of iemand al een programmatje heeft geschreven voor het doel waar jij het voor wilt gebruiken.
Ik moet inmiddels zeggen dat ik met Base een serieuze kater heb opgelopen.

Het verhaal: een tabel uit mijn oorspronkelijk (erg goed uitgebouwde en van fijne invoerformuliertjes voorziene) databasebestand heb ik geëxporteerd naar een simpel tab-delimeted bestandje. Ocharme 4000 rijen met een 30-tal kolommen.

Peanuts, dus, dacht ik, voor OOo Base.

Vergeet het: na uren zoeken in de handleiding eindelijk gevonden hoe je  gegevens in een tabel kan hangen. Moeten constateren dat het onmogelijk is om vanuit Base een aangemaakte tabelstructuur te wijzigen--vergeten tussen Familienaam en Adres een veldje te zetten voor Voornaam? Pech man: je kan dat achteraf niet meer tussenvoegen.

Maar wat vooral ergerde. Base crash-te elke keer tijdens mijn "importeer"-sessie. Dat programma kan het verdorie nog niet eens aan om een zielige 4000 recordjes te importeren?

F.y.i. mijn PC heeft 512 Mb RAM en mij schijf heeft gigabytes vrije ruimte. Daaraan kan het dus niet liggen, zou ik zo denken.

Neen, voorlopig hou ik Base zwaar voor bekeken en raad het zelfs gewoonweg af.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline vis

  • Lid
Welk databaseprogramma is in Ubuntu goed en vergelijkbaar met Access?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/09, 22:00:39 »
Ik vind persoonlijk Kexi beter. Hier werk ik altijd mee. Is namelijk echt vele malen sneller en minder buggy dan OO base. Het enige nadeel van Kexi is, dat hij bepaalde SQL code nog niet pakt, maar dit komt er als het goed is wel aan, in de 2.0 versie.

Offline Menno_

  • Lid
Welk databaseprogramma is in Ubuntu goed en vergelijkbaar met Access?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/08/09, 22:19:23 »
Ik weet niet welke versie van openoffice jij gebruikt én ik heb eerlijk gezegd nooit iets gedaan met Base, maar.....
Ik heb versie 2.2 en heb even een databaseesje gemaakt met 1 tabel en 10 velden.... wat data ingevoerd en toen besloten (net als jij) dat ik nog een paar kolommen nodig heb.
Ik heb vervolgen met de rechtermuisknop op de tabel geklikt en gekozen voor bewerken ... ik heb nog enkel velden toegevoegd.

Je kunt volgens mij gewoon gegevens importeren uit tekstbestanden, maar de help zegt dat dat alleen in "alleen lezen" modus kan.. de oplossing lijkt mij dan dat het resultaat van die import (dat is namelijk wel een base bestand) weer in een nieuw (base)-bestand importeert, de handleiding zegt dat read-only alleen optreedt bij niet-base-bestanden. Het is wat omslachtig, maar het lijkt me de enige optie (zo even snel browsend door de helpfile). Ik heb dit laatste niet getest, maar ben benieuwd hoe jij hiermee vaart, dus post je je bevindingen hierover?

succes, Menno
6x Ubuntu 10.04 server op VM-Ware // Ubuntu 8.04 server op Dell SC1425

Offline Jenske

  • Lid
Welk databaseprogramma is in Ubuntu goed en vergelijkbaar met Access?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/08/09, 23:59:19 »
Menno X11

Het "gewoon" toevoegen van kolommen is geen probleem, dat klopt.

Maar probeer maar eens een kolom TUSSEN te voegen in een reeds gemaakte en bewaarde tabel!

Je zegt misschien: kan toch geen kwaad als ik een nieuwe kolom nodig heb; die zet ik dan wel achteraan, maar ... als je, zoals ik, een massa gegevens moet halen uit een anderssoortig bestand met een bepaalde volgorde van kolommen die je niet zomaar even kan of wil veranderen, MOET je ontvangende database dezelfde kolomvolgorde hanteren natuurlijk.
En daar wringt het schoentje serieus bij Base; heb je nl. na het nodige zwoegwerk al je ontvangende kolommen in een Base-tabel voorbereid en besef je dan plots dat je bv. de 3de kolom vergeten bent ... vergeet het dan maar. Je kan geen kolom achteraf tussen voegen.

Ik ben nu met Kexi aan het testen en dat ziet er al heel wat beter uit. Maar ook daar zal ik nog eens grondig moeten doortesten.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM