Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: welk moederboard voor zelf-bouw NAS?  (gelezen 7053 keer)

welk moederboard voor zelf-bouw NAS?
« Gepost op: 2012/05/25, 22:35:33 »
vooraf de melding: ik wil NIKS horen over kant-en-klare NAS oplossingen, als iemand daar wel over begint zal ik die posts geheel negeren.

ik gebruik al een tijdje FreeNAS en een zelf-gebouwde machine als NAS, dat werkte altijd goed, maar het moederboard daarvan is nu overleden.
ik ben dan ook aan het zoeken naar een ander moederboard, hoewel ik velen vind die aan de eisen voldoen, kan ik nergens vinden of die ook werken met FreeBSD, waar FreeNAS op is gebouwd.

de eisen zijn
Citaat
1. 4x DDR3 DIMM sloten geschikt voor 1600Mhz geheugen.
2. ondersteuning voor 16GB RAM of meer (voor eventuele latere uitbreiding, komt 8GB in, maar wil wel de optie houden te kunnen upgraden later)
3. in totaal minimaal 6 SATA poorten (mag 2x SATA3 + 4x SATA2, mag ook 3 van elk, liefst 4x SATA3 + 4x SATA2 echter).
4. Socket 1155 voor Intel Core i3/i5 (weer, voor eventuele latere upgrade, komt waarschijnlijk een i3 op).
5. van een van deze merken: ASRock, Asus, GIGABYTE of MSI.

op zich kan ik wel veel boardjes vinden met deze gewenste opties, b.v.b. de ASRock H61DE/S3, of met inderdaad 4x SATA3 + 4x SATA2 de ASRock Z77 Extreme4
(ok, eigenlijk een gaming board, maar ik ben over het algemeen niet zo'n fan van die goedkope boardjes).
probleem is echter,d at ik niet weet of ze met FreeBSD (en dus FreeNAS) werken.

ik heb ook wel gekeken naar OpenMediaVault, welke gebaseerd is op Debian en dus waarschijnlijk wat meer hardware zal ondersteunen, maar ik heb daar verder geen ervaring mee.
ook lijkt die nog veel recenter gemaakt te zijn, en heeft dus kans op meer "kinderziektes".


de vraag is dus, weet iemand mogelijk wel welke moederborden werken met FreeNAS, en voldoen aan mijn verdere eisen.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: welk moederboard voor zelf-bouw NAS?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/25, 22:56:04 »
Als je er nou Ubuntu op zou zetten kon je die vraag hier nog stellen, maar volgens mij kun je dit beter vragen op een FreeBSD forum.

In ieder geval vraag ik mij af waarom je al gekozen heb voor een socket 1155 processor? Die zijn meer voor de desktops gemaakt.
Er zijn ook hele mooie AMD processoren en eventueel een mobo met onboard processor, die verbruiken weinig watt en voor een NAS heb je niet zoveel kracht nodig.

 http://azerty.nl/8-3140/onboard-cpu.html
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: welk moederboard voor zelf-bouw NAS?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/26, 06:45:55 »
Ikzelf heb een simpele Dell OEM pc met een C2D als nas, met 2 HDD's in RAID1. Werkt perfect met freenas. Inmiddels kun je hem alweer ruim een maand of twee viden op het netwerk zijnde 'AnaNAS'. Volgens mij is het verschil niet zo groot en maakt het niet erg uit welk mobo je neemt :)

Heb je btw niks meer liggen in de troep van je :P

Offline aartje

  • Lid
Re: welk moederboard voor zelf-bouw NAS?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/26, 10:27:52 »
Als je er nou Ubuntu op zou zetten kon je die vraag hier nog stellen, maar volgens mij kun je dit beter vragen op een FreeBSD forum.

In ieder geval vraag ik mij af waarom je al gekozen heb voor een socket 1155 processor? Die zijn meer voor de desktops gemaakt.
Er zijn ook hele mooie AMD processoren en eventueel een mobo met onboard processor, die verbruiken weinig watt en voor een NAS heb je niet zoveel kracht nodig.

 http://azerty.nl/8-3140/onboard-cpu.html
Precies, wat je hierboven als NAS voorstelt is voor een NAS in een professionele omgeving en absolute overkill
voor thuisgebruik,. Thuis heb je aan een goedkope NAS-disk (jawel, kant en klaar) in 99 van de 100 gevallen
genoeg en dat is in stroomgebruik en betrouwbaarheid nog veeeeeeel beter ook.

In een professionele omgeving is natuurlijk een ander verhaal. Maar als je een antwoord hierop verwacht, vooral
als je een op FreeBSD gebaseerde topserver wilt, dan denk ik dat je je in het forum vergist ^-^
en lijkt het me dat je daar professionele ondersteuning voor zou moeten vragen.
« Laatst bewerkt op: 2012/05/26, 10:30:07 door aartje »

Re: welk moederboard voor zelf-bouw NAS?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/27, 00:23:59 »
Ik gebruik een mini itx bordje van Jetway, 3 Sata schijfen, 4Gb mem, soort laptop power supply, geen fans, stil en zuinig. Doet wat het doen moet, en dat doet ie perfect.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Re: welk moederboard voor zelf-bouw NAS?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/27, 12:27:29 »
had je laatst (tijdje terug) niet van Gandyman al goede tips gehad? Zoek die topic eens terug, want ik weet (als ik mij niet vergis) dat daar ook links in stonden naar een bordje.

zou kunnen, enige wat ik zo kan vinden is over een mITX behuizing voor een Jeyway NC92-330-LF die ik al heb.


wat betreft de "dat heb je niet nodig" opmerkingen:
deze NAS word gebruik voor data opslag voor 3D rendering, Internet Radio Broadcasting, Backup server, en moet ondertussen voor tot 6 personen tegelijk toegankelijk zijn via SMB en FTP.
daarbij wens ik gebruik te maken van het Zetta File System, en dan vooral RAIDZ2, waarvoor officieel minimaal 6GB RAM word aanbevolen als minimum.
hoewel Intel Atom processoren leuk zijn, zijn ze vrij zwak, en die gaan dit zeer zeker niet halen.

daarbij hou ik er absoluut niet van de opmerkingen dat anderen beter zouden weten wat ik nodig heb zonder dat deze weten wat het precieze doel is.
ik heb al geprobeerd met een 3,2Ghz Dual-Core met 4GB RAM en dat is niet voldoende.


daarbij wil ik de optie voor 16GB RAM omdat 8GB waarschijnlijk met RAIDZ2 met een totaal opslag van 9TB niet genoeg zal zijn.
Citaat van: FreeNAS Forums
but you need at least 16gb ram. zfs uses alot of ram and you would benefit from prefetch if you used 16gb.
dit komt uit een topic over 2x 3TB, ik ga gebruik maken van 3x 2TB maar het probleem met het geheugen gebruik van ZFS blijft gelijk.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: welk moederboard voor zelf-bouw NAS?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/27, 19:25:40 »
Gandyman heeft echt goed verstand van deze zaken, misschien kan je hem een pb geven?

Deze bedoel je:
http://forum.ubuntu-nl.org/algemeen-42/welke-mini-itx-behuizing/msg803152/#msg803152
Hij geeft hier toch ook echt wat moederbord opties aan. Wellicht dat die wat zijn. http://www.picco.nl/catalog/index.php/cPath/22_79/sort/2a/page/2
(maar nu ik het even terug lees hou je niet van die bordjes)
dat zijn PicoPSU's, dus voedingen, geen moederboardjes ;)


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: welk moederboard voor zelf-bouw NAS?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/05/27, 19:59:22 »
Als je je toch bezig gaat houden met ZFS, kijk dan eens dit topic door op Tweakers.net: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1452380/0
In dit topic veel tips voor zuinige serverbordjes enz: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1207455
Edit: en nog een topic over zelfbouw NAS'en: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1345847/0

Als je de eis van 4 geheugenbankjes loslaat is de MSI H61MA-E35 wel een aardige keuze die niet heel duur is.
52 euro, micro-ATX, 6x SATA

Heb je meer budget en is het niet erg als het een wat groter moederbord is, dan moet je even verder kijken :)
« Laatst bewerkt op: 2012/05/28, 17:32:27 door Johan van Dijk »

Re: welk moederboard voor zelf-bouw NAS?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/05/29, 09:03:52 »
Na het lezen van het pakket van eisen heb ik al geen moeite meer genomen om te reageren.
Hij gaat echt een ware zoektocht hel tegemoed, en ik vraag me nog steeds af waarom zoveel geheugen ?

 :|
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: welk moederboard voor zelf-bouw NAS?
« Reactie #9 Gepost op: 2012/05/29, 16:08:18 »
Na het lezen van het pakket van eisen heb ik al geen moeite meer genomen om te reageren.
Hij gaat echt een ware zoektocht hel tegemoed, en ik vraag me nog steeds af waarom zoveel geheugen ?

 :|

Waarschijnlijk draait hij met 150 harde schijven in een zware ZFS pool met enorme websites die hele grote MySQL databases bevatten.

Maarja het kan altijd handig zijn vooral in een server :P
« Laatst bewerkt op: 2012/05/29, 17:16:30 door lord4163 »
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: welk moederboard voor zelf-bouw NAS?
« Reactie #10 Gepost op: 2012/05/29, 19:06:05 »
Na het lezen van het pakket van eisen heb ik al geen moeite meer genomen om te reageren.
Hij gaat echt een ware zoektocht hel tegemoed, en ik vraag me nog steeds af waarom zoveel geheugen ?

 :|

Voor ZFS heb je nou eenmaal veel geheugen nodig, dat is gewoon niet anders. Reken op 1 GB geheugen per 1 TB aan data, en dan hebben je OS en applicaties ook nog geheugen nodig...
Met 6 TB aan data kom je nog wel uit met 8 GB geheugen, maar veel ruimte om later uit te breiden heb je dan niet.

Re: welk moederboard voor zelf-bouw NAS?
« Reactie #11 Gepost op: 2012/05/30, 17:34:08 »
Inderdaad zal het dan fijn zijn met wat geheugen, maar de load zal vast een beetje onder de 2GB blijven met een niet al te grote pool.
Ook is de server efficiƫnter.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: welk moederboard voor zelf-bouw NAS?
« Reactie #12 Gepost op: 2012/05/31, 09:43:50 »
Heb zelf webservers met VirtualminPro+Webmin met een heel aantal websites die relatief grote databases hebben, de server zelf is een Mini ITX met 2 Gb geheugen waarvan regelmatig slechts tussen de 500 en 700MB gebruikt word.
Ik heb dus eigenlijk al geld verspilt aan die ene extra 1 Gb die ik erin gestopt heb.

Heb ook Freenas draaien zoals de TS wil en heb daar al helemaal nooit gezien dat het veel geheugen vreet.
Dus leuk om 8Gb of 16 Gb erin te stoppen, maar of het serieus nodig is of ooit gebruikt word ??
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: welk moederboard voor zelf-bouw NAS?
« Reactie #13 Gepost op: 2012/05/31, 22:03:12 »
@Gandyman

Nee, hij zal ook niet de hele tijd 16GB gebruiken, maar dat zou hij wel kunnen gebruiken. En het is handig in een server ;)
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: welk moederboard voor zelf-bouw NAS?
« Reactie #14 Gepost op: 2012/06/01, 08:59:29 »
Dat zou eventueel misschien handig zijn... ?

Echter hij wil Freenas gaan draaien en dat is een op zichzelf werkend OS, je kan niet Freenas en iets anders tegelijkertijd draaien...
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D