Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hulp nodig xubuntu installatie  (gelezen 11956 keer)

Rahiel

  • Gast
Hulp nodig xubuntu installatie
« Gepost op: 2006/04/23, 19:05:20 »
Ik wou xubuntu installeren dus ik deed de cd erin, opnieuw opstarten. Ik typte: server. Koos taal, land , computer naam en toen laadde hij: schijven indelen. Toen hij klaar was met laden kwam er een bericht. Het bericht was zoiets:

Als titel : [!!] schijven indelen
De teks was (ik bedoel niet dat ik de tekst niet weet): ??? ???
Verder kon ik volgende en terug kiezen. Als ik volgende kies krijg ik hetzelfde bericht. Als ik terug kies krijg ik ook hetzelfde bericht.

HELP!

Offline mcgyver

  • Lid
Hulp nodig xubuntu installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2006/04/23, 19:08:26 »
Beetje vage probleemomschrijving, kan je iets duidelijker zijn?

Rahiel

  • Gast
Hulp nodig xubuntu installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2006/04/23, 19:35:44 »
Het probleem is dat als hij schijven indelen wilt starten. het bericht hierboven komt. En dan kan ik alleen volgende en terug kiezen en dan krijg ik hetzelfde bericht

Hulp nodig xubuntu installatie
« Reactie #3 Gepost op: 2006/04/23, 19:39:01 »
Zonder de tekst van dat bericht kunnen we natuurlijk niets....

budster

  • Gast
Hulp nodig xubuntu installatie
« Reactie #4 Gepost op: 2006/04/23, 19:39:04 »
Duidelijk is er iets dat niet goed maakt van het installeren van je schijven. heb je een partitie aanwezen waar hij geinstalleerd mag worden (ext3) + mount point aangegeven? daarbij heeft linux ook een swap partitie nodig.

Als je die dingen hebt zou de installatie gewoon verder moeten gaan.

Azalin

  • Gast
Hulp nodig xubuntu installatie
« Reactie #5 Gepost op: 2006/04/23, 22:17:26 »
Als ik het goed begrijp dan zou hij die tekst wel willen geven Dennis, maar hij krijgt alleen maar vraagtekens te zien. Het enige wat hij kan lezen is Volgende en Terug. Als ik me niet vergis zit hij bij het deel dat de schijven gaat indelen, of je dus de schijf wil wissen, LVM wil gebruiken, etc etc.
Het lijkt wel of het een a) slecht gebrande CD is b) een CD is die de lezer in de computer niet helemaal lekker kan uitlezen (heb ik in mijn laptop gehad) c) de download van de ISO niet helemaal lekker is verlopen.
In het geval van een slechte CD kan je die MD5 check doen, in geval b kan je dat ook doen maar zal je dezelfde conclusie krijgen als in situatie a). IN een andere PC de schijf testen kan dan aantonen of het aan de CD of de CD-Rom Speler ligt. In geval c) zou je de file opnieuw moeten downloaden of de installatie CD bij shipit of bij de mannen van deze site kunnen bestellen.

Als het daar helemaal niets mee te maken heeft, dan geef ik het stokje weer door... :)

Rahiel

  • Gast
Hulp nodig xubuntu installatie
« Reactie #6 Gepost op: 2006/04/25, 15:52:17 »
Ik heb gewoon een shipit cd... Dus het ligt niet aan mijn cd. Het zal denk ik mijn lezer zijn.

Rahiel

  • Gast
Hulp nodig xubuntu installatie
« Reactie #7 Gepost op: 2006/04/28, 16:09:44 »
Het lukt mij nog steeds niet om xubunru te installeren :( Ik heb nog een keer geprobeerd en bij de melding die ik zei komt ook tegelijkertijd beneden te staan: E: inumplement function of zoiets.

helpppppppppppppppppp

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Hulp nodig xubuntu installatie
« Reactie #8 Gepost op: 2006/04/28, 16:48:17 »
probeer eens een live-cd te downloaden.
Misschien ubuntu dapper beta of zo
http://www.ubuntu.com/testing
Als de live-cd niet opstart zal er waarschijnlijk hardware zijn die niet ondersteund is voor Ubuntu-linux
En dan zal 't nooit lukken vrees ik.
Doet ie 't wel dan kunt ge de installatie uitvoeren door op 't icoontje te klikken op uw scherm.
Als de schijfindeling nog steeds de fout geeft zou ik proberen eens een automatische installatie uit te voeren.
Dan wordt wel de hele schijf geformateerd en hebt ge maar 1 partitie.
Lukt dat dan zult ge wel ergens een fout gemaakt hebben bij uw schijfindeling en moet ge eens goed de gebruikershandleiding lezen van Gparted:
http://www.gnu.org/software/parted/manual/

Veel suc6
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

liouba

  • Gast
Hulp nodig xubuntu installatie
« Reactie #9 Gepost op: 2006/04/28, 20:58:26 »
hallo

ik heb de live cd van ubuntu gebruikt, alles gaat behalve het muziek.
ik denk dat de geluidskaart (realtek 880) linux niet ondersteunt.
bestaat er niet een programmatje om te zien of mijn hardware ubuntu steunt?
als het aan de geluidskaart ligt, zal dat dan zo zijn voor alle linux versies?

liouba

Saamelainen

  • Gast
Hulp nodig xubuntu installatie
« Reactie #10 Gepost op: 2006/04/28, 21:48:58 »
Zoek even met Google op realtek 880+ubuntu. Ik zie dat er meer problemen met die geluidskaart zijn. Dat wil dan nog niet zeggen dat het zo ook met andere Linuxdistributies is, want ze ondersteunen niet allemaal dezelfde hardware.

liouba

  • Gast
Hulp nodig xubuntu installatie
« Reactie #11 Gepost op: 2006/04/28, 23:34:54 »
dat heb ik gedaan; ik vind wel een uitleg maar snap er helemaal niets van.

klopt het dat als ik ubuntu zau installeren in plaats van de live-cd te gebruiken ik dit probleem niet zau hebben?

Saamelainen

  • Gast
Hulp nodig xubuntu installatie
« Reactie #12 Gepost op: 2006/04/29, 00:00:31 »
Dat zou kunnen, maar een garantie is er niet.

Saamelainen

  • Gast
Hulp nodig xubuntu installatie
« Reactie #13 Gepost op: 2006/04/29, 00:13:47 »
Ik weet niet welke versie van Ubuntu je nu hebt. Breezy Badger is de laatste stabiele versie. Je zou ook Dapper Drake Beta kunnen proberen die weer meer hardware ondersteunt. Maar de naam zegt het al, het is beta en nog niet 100% stabiel. Begin juni zal Dapper Drake klaar zijn.

http://releases.ubuntu.com/6.06/

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Hulp nodig xubuntu installatie
« Reactie #14 Gepost op: 2006/04/29, 10:53:37 »
Citaat van: liouba
hallo

ik heb de live cd van ubuntu gebruikt, alles gaat behalve het muziek.
ik denk dat de geluidskaart (realtek 880) linux niet ondersteunt.
bestaat er niet een programmatje om te zien of mijn hardware ubuntu steunt?
als het aan de geluidskaart ligt, zal dat dan zo zijn voor alle linux versies?
liouba
Hi,

Heb even zitten zoeken. Blijkbaar is Realtek een leuk bedrijf dat drivers schrijft voor Linux ook. Er is een algemeen driverpakket te downloaden op hun site:
http://www.realtek.com.tw/downloads/dlhd-2.aspx?lineid=2004052&famid=2004052&series=2004061&Software=True
Daarmee zou het zeker moeten lukken. Er zullen ook wel installatie-instructies bijzitten, of zoek op hun site. Maar dit kan je pas volledig uittesten bij een installatie inderdaad vrees ik.

liouba

  • Gast
Hulp nodig xubuntu installatie
« Reactie #15 Gepost op: 2006/04/29, 19:11:20 »
Dankuwel , ik zau dan eventueel Ubuntu installeren op een andere harde schijf.
Om Ubuntu te installeren moet ik dan een andere bestand downloaden of kan dat gaan via de live-cd ook?
liouba

Rahiel

  • Gast
Hulp nodig xubuntu installatie
« Reactie #16 Gepost op: 2006/04/29, 19:54:46 »
Citaat van: bartek
probeer eens een live-cd te downloaden.
Misschien ubuntu dapper beta of zo
http://www.ubuntu.com/testing
Als de live-cd niet opstart zal er waarschijnlijk hardware zijn die niet ondersteund is voor Ubuntu-linux
En dan zal 't nooit lukken vrees ik.
Doet ie 't wel dan kunt ge de installatie uitvoeren door op 't icoontje te klikken op uw scherm.
Als de schijfindeling nog steeds de fout geeft zou ik proberen eens een automatische installatie uit te voeren.
Dan wordt wel de hele schijf geformateerd en hebt ge maar 1 partitie.
Lukt dat dan zult ge wel ergens een fout gemaakt hebben bij uw schijfindeling en moet ge eens goed de gebruikershandleiding lezen van Gparted:
http://www.gnu.org/software/parted/manual/

Veel suc6
Ik heb de live cd geprobeerd, maar hij deed het niet :(. Is er echt geen andere manier om xubuntu te installeren???

Saamelainen

  • Gast
Hulp nodig xubuntu installatie
« Reactie #17 Gepost op: 2006/04/29, 20:29:48 »
@liouba

Dat ligt eraan welke versie van Ubuntu je hebt. Van de nieuwste Dapper Drake Beta live-CD kun je ook installeren. Er komt dan een icoontje op je bureaublad te staan om te installeren. Voor Breezy Badger heb je een aparte installatie-CD nodig.

@Rahiel

Een andere manier die ik binnenkort zelf ga proberen is gewoon Ubuntu installeren en dan met Synaptic xubuntu-desktop installeren. Je kunt dan bij het inloggen kiezen welke grafische omgeving je wilt gebruiken, Gnome of XFCE.

veraberg

  • Gast
Hulp nodig xubuntu installatie
« Reactie #18 Gepost op: 2006/04/29, 22:17:12 »
ff een vraag wat is het verscil met Ubuntu en Xubuntu?

Saamelainen

  • Gast
Hulp nodig xubuntu installatie
« Reactie #19 Gepost op: 2006/04/29, 22:37:31 »
Xubuntu is een desktop met alleen XFCE (wat lichter en sneller). Ubuntu gebruikt standaard Gnome. En dan is er nog Kubuntu. Dat is met KDE.

Hier staan enkele screenshots: http://shots.osdir.com/slideshows/slideshow.php?release=517&slide=25&title=xubuntu+5.10+screenshots

veraberg

  • Gast
Hulp nodig xubuntu installatie
« Reactie #20 Gepost op: 2006/04/29, 22:45:09 »
ja ik heb via google al gekeken, volgens een nederlandse site start Xubuntu op met lichtsnelheid,is lekker snel, maar ik vraagme af kun je daar ook mp3 en je audio cd beluisteren?
Want op screenshots wat heb gezien ziet het er wel erg basic uit

Saamelainen

  • Gast
Hulp nodig xubuntu installatie
« Reactie #21 Gepost op: 2006/04/29, 23:05:24 »
Het ziet er inderdaad wat basic uit, maar er valt meer te configureren dan in Gnome. Ik weet niet hoe XFCE er in Dapper uit gaat zien, maar zoals ik het heb bekeken met de live-CD van DreamLinux was de nieuwe XFCE erg mooi vormgegeven. Daarom wil ik het binnenkort ook gaan proberen als Dapper geen beta meer is. Ik hou wel van

budster

  • Gast
Hulp nodig xubuntu installatie
« Reactie #22 Gepost op: 2006/04/29, 23:12:21 »
wel jammer dat dit er niet is voor ubuntu:

onebigcodecpackwitheverycodecforaudioandvideo.deb

Dat ze uit principiele gronden de codecs niet in de standaard installatie willen berijp ik wel. maar maak het dan heel makkelijk om ze achteraf te installeren.

veraberg

  • Gast
Hulp nodig xubuntu installatie
« Reactie #23 Gepost op: 2006/04/29, 23:25:15 »
@Saamelainen

Ik heb gekeken naar de screenshots van Dreamlinux ziet er goed,lijkt verdacht veel op OSX van de mac.
Ook met die talkbalk aan de onderkant typisch OSX.
Maar moet zeggen het ziet er goed uit,
Wat KDE betreft heb je wel gelijk erg veel menu's meer als in xp.
Zou mij benieuwen af xfce in dapper straks net zo mooi eruit komt te zien als bij dreamlinux.
Ik heb wel op site gezien dat het wel met multimedia overweg kan.

liouba

  • Gast
Hulp nodig xubuntu installatie
« Reactie #24 Gepost op: 2006/04/30, 13:02:04 »
Saamenlainen:
dankuwel , heb Dapper Drake gedownload en kan nu mp3 luisteren.
ben heel tevreden, ga eindelijk aan de slag kunnen met Ubuntu.

Liouba