Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Microsoft bant Mozilla Firefox voor ARM: Google staat achter Mozilla  (gelezen 4279 keer)


Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Microsoft bant Mozilla Firefox voor ARM: Google staat achter Mozilla
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/10, 11:18:47 »
Ze doen maar. Dit valt in dezelfde categorie als het niet meer afslepen van DVD's in Win8. Als ze hiermee hun (toekomstige) platform zo onaantrekkelijk mogelijk willen maken, levert dat voor 'ons' alleen maar kansen op, toch?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Microsoft bant Mozilla Firefox voor ARM: Google staat achter Mozilla
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/10, 11:25:04 »
Ze leren steeds meer van Linux. "Wij" moesten ook altijd wat meer moeite doen voordat we dvd's af konden spelen  :evil:
UAC is ook al nageaapt van (gk)sudo en iedereen vindt die nieuwe Metro interface net zo geweldig als Unity.

Verder hoop ik wel dat de EU ingrijpt, want het lijkt toch wel verdacht veel op het misbruikmaken van hun monopoliepositie.

Ook nog een Nederlands artikel: http://tweakers.net/nieuws/81886/mozilla-ie-is-enige-toegelaten-browser-bij-classic-modus-windows-rt.html

Re: Microsoft bant Mozilla Firefox voor ARM: Google staat achter Mozilla
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/10, 11:44:18 »
Tuurlijk gaat de EU ingrijpen. Neelie heeft toch ook afgedwongen dat ze dat browserkeuzescherm op Windows 7 laten zien? Dit is hetzelfde geval.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Microsoft bant Mozilla Firefox voor ARM: Google staat achter Mozilla
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/10, 11:59:08 »
Zie het van de zonnige kant: ik voorzie allemaal kansen voor ontwikkelaars. Malware-ontwikkelaars, dat dan weer wel.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Microsoft bant Mozilla Firefox voor ARM: Google staat achter Mozilla
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/10, 12:14:53 »
Tuurlijk gaat de EU ingrijpen. Neelie heeft toch ook afgedwongen dat ze dat browserkeuzescherm op Windows 7 laten zien? Dit is hetzelfde geval.

Die browserkeuze in W7 is omdat Microsoft op de PC-markt praktisch het monopolie heeft. Op de ARM-apparatenmarkt is dat (nog) niet het geval dus kan het wel eens zijn dat de EC geen actie onderneemt. Liever heb ik dat ze wat doen tegen de verplichte secure boot op ARM-apparaten voor Windows 8-certificering.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Microsoft bant Mozilla Firefox voor ARM: Google staat achter Mozilla
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/10, 14:54:32 »
In principe is het niet verboden iets te verkopen waar jij alleen zeggingschap over hebt. Vroegere server systemen waren helemaal proprietair: je zat voor alles, hardware en software, bij één leverancier vast (het is een verdienste van Microsoft dat dit werd doorbroken!). Apple doet ook essentieel hetzelfde: apple besturingssysteem moet draaien op apple hardware; derden kunnen weliswaar software maken voor ipad, maar kunnen dat pas aanbieden na strikte controle door Apple. Dus ik denk dat in deze alleen de consument zeggenschap zal hebben (maar die is helaas niet altijd slim en er zich niet van bewust dat rechten en vrijheden actief moeten verworven worden en blijven).

Re: Microsoft bant Mozilla Firefox voor ARM: Google staat achter Mozilla
« Reactie #7 Gepost op: 2012/05/10, 20:12:13 »
Maar Apple laat tenminste nog andere browsers toe naast hun eigen. Moet wel op Webkit gebaseerd zijn of via externe servers gaan (zoals Opera Mini) maar het is iets.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Microsoft bant Mozilla Firefox voor ARM: Google staat achter Mozilla
« Reactie #8 Gepost op: 2012/05/10, 20:46:19 »
Het is een kwalijke zaak. Ze laten hiermee wel weer blijken dat ze bang zijn voor de concurrentie. Aan de andere kant, als het op de desktop normaal blijft...
Ik denk dat FF niet heel lekker werkt op een tablet.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Microsoft bant Mozilla Firefox voor ARM: Google staat achter Mozilla
« Reactie #9 Gepost op: 2012/05/10, 21:14:38 »
Maar Apple laat tenminste nog andere browsers toe naast hun eigen. Moet wel op Webkit gebaseerd zijn of via externe servers gaan (zoals Opera Mini) maar het is iets.
Het gaat hier over het principe. Niet over een beetje meer of minder.

Re: Microsoft bant Mozilla Firefox voor ARM: Google staat achter Mozilla
« Reactie #10 Gepost op: 2012/05/10, 21:21:18 »
Grrrr :evil:
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline emiel1976

  • Lid
Re: Microsoft bant Mozilla Firefox voor ARM: Google staat achter Mozilla
« Reactie #11 Gepost op: 2012/05/10, 21:21:30 »
http://news.cnet.com/8301-1001_3-57431236-92/microsoft-bans-firefox-on-arm-based-windows-mozilla-says/
http://news.cnet.com/8301-1001_3-57431475-92/google-agrees-with-mozillas-windows-rt-browser-concerns/

Nou Emiel, en jij zegt dat Microsoft zo netjes is tegenwoordig, nou ik zie het ???

Dit is heel iets anders dan waar ik het over had.
Dit heeft niets met het feit te maken dat ze beveiliging fouten zelf tijdig aan het licht brengen en er gelijk iets aan doen.

De browser's zijn nog steeds te gebruiken op de arm systemen met Windows 8.
Zie dus het probleem niet aangezien ze in het menu gedeelte de browser's gewoon toelaten.


Maar Apple laat tenminste nog andere browsers toe naast hun eigen. Moet wel op Webkit gebaseerd zijn of via externe servers gaan (zoals Opera Mini) maar het is iets.
Ja en dat is wat MS nu ook verschil in maakt.
Apple verplicht je om hun systeem toe te passen en MS laat je daarin nog vrij maar laat je alleen toe in het menu gedeelte.
Tevens is dat het gedeelte op een tablet waar je het meeste zult zitten, zie dus geen probleem alleen maar weer overdreven reacties van Mozilla en zo.

Wil niet lullig zijn maar binnen Linux is men op browser gebied ook leuk bezig.
Bij Windows krijg je vanwege regels een keuze menu met welke browser je wilt maar bij bijvoorbeeld Ubuntu word FF je opgedrongen.
Waar is daar het keuze menu waar je uit andere browser's kunt kiezen? Zo worden er ook audio spelers je opgedrongen met de Ubuntu muziekwinkel erin.
Waarom moet MS dat wel aanbieden en Ubuntu niet?
Bij Windows kon je als je wou al een andere browser erin zetten en waarom hoeft bijvoorbeeld Ubuntu dit niet te doen?

Re: Microsoft bant Mozilla Firefox voor ARM: Google staat achter Mozilla
« Reactie #12 Gepost op: 2012/05/10, 21:36:41 »
Maar bij Linux kun je de standaardbrowser zonder enig probleem volledig verwijderen. Bij Windows kun je hem alleen uitschakelen en bij Mac helemaal niks.

Re: Microsoft bant Mozilla Firefox voor ARM: Google staat achter Mozilla
« Reactie #13 Gepost op: 2012/05/10, 21:51:25 »
Wil niet lullig zijn maar binnen Linux is men op browser gebied ook leuk bezig.
Bij Windows krijg je vanwege regels een keuze menu met welke browser je wilt maar bij bijvoorbeeld Ubuntu word FF je opgedrongen.
Waar is daar het keuze menu waar je uit andere browser's kunt kiezen? Zo worden er ook audio spelers je opgedrongen met de Ubuntu muziekwinkel erin.

Dit is enigszins onzin... Ik wil windows niet afkraken, maar probeer ie daar eens te verwijderen. Probeer het daarna eens met FF op Ubuntu, en vergelijk dan. Daarnaast heeft Microsoft niet uit zichzelf een keuze-menu toegevoegd, en biedt Canonical zeker meerdere browsers aan via het USC (zoek daar eens op browser).
En qua audiospelers, alleen voor het aanschaffen van nummers via de ubuntu music store heb je rhythmbox of banshee nodig. Dit zijn ook niet mijn favorieten, maar deze spelers zijn gemakkelijk te verwijderen als je een andere speler wilt. Echter is de music store een extra service die ze aanbieden, die je dus makkelijk kan negeren en/of verwijderen. Zolang dat het geval is, wordt er niks opgedrongen.
« Laatst bewerkt op: 2012/05/11, 09:45:25 door kebabfish »
Op de chat te vinden als debiantux

Re: Microsoft bant Mozilla Firefox voor ARM: Google staat achter Mozilla
« Reactie #14 Gepost op: 2012/05/10, 23:47:15 »
Precies kebabfish. En om het nog mooier te maken houdt Canonical zelfs van de concurrentie want op hun website promoten ze zelfs nog even "it works with your favourite apps" en noemen daar dan Google Chrome.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Microsoft bant Mozilla Firefox voor ARM: Google staat achter Mozilla
« Reactie #15 Gepost op: 2012/05/10, 23:57:12 »
Heel simpel.
Volgens Mozilla en Google werden hun browser's niet gebruikt omdat mensen in de meeste gevallen blijven bij de browser die met het systeem komt.

Dat het in het USC staat is leuk maar volgens de beredenering van die fabrikanten zelf maakt dat niet uit.
Lijkt dus onzin maar daar zijn die fabrikanten mee gekomen en is gevolgd door de rechter.

IE kun je verwijderen en dat er wat achter blijft is geen ramp.
Vraag alle Windows gebruikers als ze IE verwijderen en er dan Chrome of FF op zetten of ze dan IE kwijt zijn en de meeste zullen dat beamen.
Je gebruikt dan Chrome of FF en geen IE meer. Op zich dus geen probleem.

O in het USC staat geen Chrome.
Daar staat dan wel Chromium maar dat is een buggy en achter lopende versie van Chrome waar je ook niet vrolijk van word.
Voor Chrome moet je net als vroeger in Windows opzoek op internet.

Re: Microsoft bant Mozilla Firefox voor ARM: Google staat achter Mozilla
« Reactie #16 Gepost op: 2012/05/11, 09:53:33 »
Dat canonical voor firefox kiest als standaard browser is in mijn ogen nogal logisch. Op windows is qua alternatieve browsers het aandeel van firefox erg hoog (ook al voor de introductie van het keuzescherm in windows), en firefox werkt met de meeste websites (mijn favo opera doet dat bijvoorbeeld niet). En daarnaast kan je ie niet van windows verwijderen, heel windows draait op ie...
Ik heb het gevoel dat je hier spijkers op laag water aan het zoeken bent ;)
Op de chat te vinden als debiantux

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Microsoft bant Mozilla Firefox voor ARM: Google staat achter Mozilla
« Reactie #17 Gepost op: 2012/05/11, 10:04:25 »
O in het USC staat geen Chrome.
Daar staat dan wel Chromium maar dat is een buggy en achter lopende versie van Chrome waar je ook niet vrolijk van word.
Tsja, dan zal ik wel weer de enige zijn, maar Chromium draait bij mij en anderen waar ik het installeer rock-solid, beter  zelfs dan FF. Bovendien is Chromium de basis voor Chrome, dus zou het heel vreemd zijn als Chrome wel stabiel is en Chromium niet. Misschien iets in de plugin-sfeer?

Voor Chrome moet je net als vroeger in Windows opzoek op internet.
Doet dat maar niet, want voor je het  weet, loop je iets op.  :)

Re: Microsoft bant Mozilla Firefox voor ARM: Google staat achter Mozilla
« Reactie #18 Gepost op: 2012/05/11, 10:45:25 »
Maar bij Linux kun je de standaardbrowser zonder enig probleem volledig verwijderen. Bij Windows kun je hem alleen uitschakelen en bij Mac helemaal niks.
Safari kan je perfect naar de trash slepen als je dat wilt, misschien dat de updater gaat klagen maar daar blijft het bij. De WebKit libraries blijven dan wel op je systeem staan, maar ja, de meeste andere Mac-browsers (met als uitzondering Firefox en Opera) gebruiken toch WebKit. Dat er een library beschikbaar is die HTML rendert is trouwens bijna op ieder systeem aanwezig (Windows: Trident, Mac: WebKit, Linux: WebKit of KHTML). Als je daar over gaat klagen... Dat is hetzelfde als zeggen "Ja, ik wil Unity gebruiken, maar ik wil niet libgtk op mijn systeem hebben staan". Tja...
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Microsoft bant Mozilla Firefox voor ARM: Google staat achter Mozilla
« Reactie #19 Gepost op: 2012/05/11, 10:54:46 »
Of Linux: Gecko indien Firefox ;)
Maar in dat geval neem ik het terug van Safari. Dacht dat het niet kon, maar kennelijk kan het toch wel (volgende keer eens uitproberen als ik weer op Mac zit :P).

Re: Microsoft bant Mozilla Firefox voor ARM: Google staat achter Mozilla
« Reactie #20 Gepost op: 2012/05/11, 11:40:35 »
Of Linux: Gecko indien Firefox ;)
Maar in dat geval neem ik het terug van Safari. Dacht dat het niet kon, maar kennelijk kan het toch wel (volgende keer eens uitproberen als ik weer op Mac zit :P).
Hmm, wordt Gecko echt gebruikt door toolkits? Voor zo ver ik weet heeft Qt WebKit, KDE kan optioneel KHTML daar bij gebruiken, GTK heeft iets dat GtkHTML heet maar in de praktijk wilt men nu met WebKit gaan werken.

Trouwens, er is een port van Gecko die dezelfde API als Trident heeft, dit wordt op Wine gebruikt voor HTML layout en als je MSIE echt zo hard haat, kan je dat waarschijnlijk zelfs op Windows gebruiken.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Microsoft bant Mozilla Firefox voor ARM: Google staat achter Mozilla
« Reactie #21 Gepost op: 2012/05/11, 12:14:26 »
Ja, Gecko wordt ook als toolkit gebruikt.

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Microsoft bant Mozilla Firefox voor ARM: Google staat achter Mozilla
« Reactie #22 Gepost op: 2012/05/11, 15:44:16 »
Apple doet ook essentieel hetzelfde: apple besturingssysteem moet draaien op apple hardware; derden kunnen weliswaar software maken voor ipad, maar kunnen dat pas aanbieden na strikte controle door Apple. Dus ik denk dat in deze alleen de consument zeggenschap zal hebben (maar die is helaas niet altijd slim en er zich niet van bewust dat rechten en vrijheden actief moeten verworven worden en blijven).

Ik kan op de iMac van mijn vrouw letterlijk alles installeren wat ik wil, via MacPorts zelfs nog alle Unix apps. Op de iPad is dat inderdaad anders, maar dan nog is het logischer dat een totaalaanbieding (hard + software) niets anders toelaat, dan wanneer de OS-ontwikkelaar haar OS op een computer van derden installeert en vervolgens andere software discrimineert.


Offline emiel1976

  • Lid
Re: Microsoft bant Mozilla Firefox voor ARM: Google staat achter Mozilla
« Reactie #23 Gepost op: 2012/05/11, 19:46:34 »
Chrome is bij mij stabiel en Chromium niet.
Plugins maken niet uit want ook zonder is het buggy.

Maar het is onzinnig want FF en Chrome kunnen gewoon geherinstalleerd worden in Windows 8 arm en desktop editie.
Dus geen ban van andere browser's op Win 8 arm.



Re: Microsoft bant Mozilla Firefox voor ARM: Google staat achter Mozilla
« Reactie #24 Gepost op: 2012/05/11, 20:10:40 »
Chrome is bij mij stabiel en Chromium niet.
Plugins maken niet uit want ook zonder is het buggy.

Maar het is onzinnig want FF en Chrome kunnen gewoon geherinstalleerd worden in Windows 8 arm en desktop editie.
Dus geen ban van andere browser's op Win 8 arm.




Chromium is bij mij stabiel, Chrome heeft soms moeite met pagina's laden. Noot wel dat het 3 maanden geleden is dat ik ze beide getest heb.

Firefox all the way here en soms Opera (blijft ook een fijne en innovatie browser).