Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: DBUS : Jack server kon niet worden gestart  (gelezen 1383 keer)

Offline billietn

  • Lid
DBUS : Jack server kon niet worden gestart
« Gepost op: 2019/06/19, 19:02:25 »
Telkens als ik Jack wil starten krijg ik de volgende melding;

Kon niet verbinden als client met de JACK server
-gehele toepassing gefaald
-kan niet met de server verbinden
Gelieve het berichten venster te lezen voor meer info.

18:54:09.993 Initialisatie van statistieken.
18:54:10.016 ALSA verbindingen aangepast.
18:54:10.040 DBUS : Service is beschikbaar (org.jackaudio.service ook gekend als jackdbus).
Cannot connect to server socket err = Bestand of map bestaat niet
Cannot connect to server request channel
jack server is not running or cannot be started
JackShmReadWritePtr::~JackShmReadWritePtr - Init not done for -1, skipping unlock
JackShmReadWritePtr::~JackShmReadWritePtr - Init not done for -1, skipping unlock
18:54:10.147 ALSA verbindingen aangepast.
18:54:12.593 DBUS : JACK server kon niet worden gestart. Sorry
Cannot connect to server socket err = Bestand of map bestaat niet
Cannot connect to server request channel
jack server is not running or cannot be started
JackShmReadWritePtr::~JackShmReadWritePtr - Init not done for -1, skipping unlock
JackShmReadWritePtr::~JackShmReadWritePtr - Init not done for -1, skipping unlock
Wed Jun 19 18:54:12 2019: Starting jack server...
Wed Jun 19 18:54:12 2019: JACK server starting in realtime mode with priority 10
Wed Jun 19 18:54:12 2019: self-connect-mode is "Don't restrict self connect requests"
Wed Jun 19 18:54:12 2019: Acquired audio card Audio1
Wed Jun 19 18:54:12 2019: creating alsa driver ... hw:US122L|hw:US122L|512|2|96000|0|0|nomon|swmeter|-|32bit
Wed Jun 19 18:54:12 2019: ERROR: ALSA: Cannot open PCM device alsa_pcm for playback. Falling back to capture-only mode
Wed Jun 19 18:54:12 2019: Released audio card Audio1
Wed Jun 19 18:54:12 2019: ERROR: Cannot initialize driver
Wed Jun 19 18:54:12 2019: ERROR: JackServer::Open failed with -1
Wed Jun 19 18:54:12 2019: ERROR: Failed to open server
Wed Jun 19 18:54:13 2019: Saving settings to "/home/billietn/.config/jack/conf.xml" ...
18:54:43.336 Kon niet verbinden als client met de JACK server. - Gehele toepassing gefaald. - Kan niet met de server verbinden. Gelieve het berichten venster te lezen voor meer info.
Cannot connect to server socket err = Bestand of map bestaat niet
Cannot connect to server request channel
jack server is not running or cannot be started
JackShmReadWritePtr::~JackShmReadWritePtr - Init not done for -1, skipping unlock
JackShmReadWritePtr::~JackShmReadWritePtr - Init not done for -1, skipping unlock


Kan me er iemand helpen?

Offline EvC

  • Lid
Re: DBUS : Jack server kon niet worden gestart
« Reactie #1 Gepost op: 2019/06/19, 19:28:40 »
Summiere informatie.
Het betreft dus QJackRcd: op welke Ubuntu-versie?

Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Re: DBUS : Jack server kon niet worden gestart
« Reactie #2 Gepost op: 2019/06/19, 20:22:46 »
18:54:43.336 Kon niet verbinden als client met de JACK serverProbeer je over het netwerk te verbinden?
Ik heb zoon vermoeden dat qjackrcd alleen werkt over QjackCTL. Heb je die ook geinstalleerd? Want anders kan hij de Jack-Server ook niet vinden.

Echter, als je een simpele (doch héle goede) recorder zoekt, pak dan gewoon Audacity. Er is bijna geen simpelere alleskunner dan die, en werkt met alles (dus ook met jack en alsa).

https://www.audacityteam.org/
sudo apt-get install audacity
Wel mogelijk even zorgen dat je de LAME codec hebt. Dan kun je nóg meer. ;) (maar misschien niet nodig)
« Laatst bewerkt op: 2019/06/19, 20:28:09 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline billietn

  • Lid
Re: DBUS : Jack server kon niet worden gestart
« Reactie #3 Gepost op: 2019/06/20, 14:19:49 »
Bedankt voor jullie reactie!
Ik gebruik momenteel Ubuntu 18.04.2 LTS.
Qjackctl heb ik  geinstalleerd, audacity ook. Ik probeer audacity te laten werken met een externe geluidskaart, nl de tascam us122L.
Als ik in het Qjackctl scherm bij instellingen de audio interface op default laat staan loopt jack perfect, maar als ik mijn geluidskaart selecteer (us122L) krijg ik de foutmelding...

Heb al wat forums afgeschuimd op zoek naar een oplossing, maar heb nog niets gevonden. Ik denk dat de geluidskaart gewoon te oud is. Ubuntu detecteert ze wel, dat vind ik beetje eigenaardig...

De geluidskaart werkte wel toen ik op dezelfde laptop Windows Vista draaide met Cubase, dus ik denk dat het wel mogelijk moet zijn.

Re: DBUS : Jack server kon niet worden gestart
« Reactie #4 Gepost op: 2019/06/20, 15:20:39 »
Qjackctl heb ik  geinstalleerd, audacity ook. Ik probeer audacity te laten werken met een externe geluidskaart, nl de tascam us122L.
Als ik in het Qjackctl scherm bij instellingen de audio interface op default laat staan loopt jack perfect, maar als ik mijn geluidskaart selecteer (us122L) krijg ik de foutmelding...

Moet dat over Qjack met een bepaalde reden? Je kunt ook gewoon in audacity opnemen over je tascam over ALSA.
Ik doe niet anders met mijn verschillende interfaces. Al werk ik standaard in een DAW, audacity is nog steeds een favo van me voor simpele/snelle opnames en bewerkingen (waaronder ook soms tricks die in de DAW niet mogelijk of ingewikkeld zijn).

Gewoon in audacity even de juiste kaart selecteren voor zowel input als output, en klaar.
« Laatst bewerkt op: 2019/06/20, 15:23:40 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline billietn

  • Lid
Re: DBUS : Jack server kon niet worden gestart
« Reactie #5 Gepost op: 2019/06/20, 20:29:00 »
Nee, hoeft niet over Qjack, dacht dat er geen andere optie was. Ik kan mijn kaart gewoonweg niet selecteren in audacity...
Ik kan enkel kiezen tussen; default, sysdefault, pulse en HDA Intel: ALC269 Analog...
Of mis ik iets?
Bij uitgang kan ik enkel kiezen tussen default en pulse.

Tascam is aangesloten met USB 2.0 en wordt wel herkend in Jack, maar heeft foutmelding bij starten van Jack...

Re: DBUS : Jack server kon niet worden gestart
« Reactie #6 Gepost op: 2019/06/20, 23:37:23 »
Nog steeds? Daar zou hij gewoon tussen moeten verschijnen volgens mij (mijn usb interface in elk geval wel).
Heb je de pc ondertussen al eens een keer herstart? Na een eerste keer aansluiten werkt het weleens niet meteen en kan herstarten wel eens helpen.

En soms moet je niet voor de interface kiezen maar voor een ingang ervan die net anders heet.Bij mij heet dat "USB audio CODEC".

Zie je je tascam ook in terminal met het commando lsusb?

Ik weet niet of het er mee te maken heeft. Ik heb hier een laptop die geen 18 kan hebben omdat hij dan problemen heeft met geluid. Met 16 niet.
Die laptop draait om die reden nu op 16, en mijn studio draait ook nog op 16.
Misschien herkent 18 jouw tascam niet?
« Laatst bewerkt op: 2019/06/20, 23:40:50 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore