Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installeren; hoe verander ik het fysieke hardeschijf nummer?  (gelezen 1349 keer)

Offline whity

  • Lid
Installeren; hoe verander ik het fysieke hardeschijf nummer?
« Gepost op: 2008/04/29, 20:11:27 »
Ik ben van plan om Kubuntu 8.04 van de live-cd op mijn computer naast Windows XP(mce) te installeren als een dual-boot systeem.
Eerst heb ik mij wat ingelezen, handleidingen en items op forum doorgenomen. Hierbij ben ik tegen gekomen dat Kubuntu op de  Eerste fysieke schijf moet worden geïnstalleerd, naast de Windows-besturingssysteem partitie (bij mij C).
Bij controle bleek dat de C-partitie met Windows op de Tweede fysieke schijf staat. (ik heb in mijn computer in totaal 3 harde schijven, 2x 200Gb en 1x 500 Gb, e.e.a. ten behoeve van video editing en opslag).
Om aan de voorwaarde te voldoen, dat Kubuntu op de Eerste fysieke harde schijf geïnstalleerd moet worden, zal ik dus de schijfnummers moeten veranderen.
Mijn probleem is nu, hoe doe ik dit en met welk programma. Graag een oplossing hiervoor

Installeren; hoe verander ik het fysieke hardeschijf nummer?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/29, 20:30:23 »
Kun je de disken niet op een ander IDE/SATA kanaal zetten? Eventueel ook de Master/Slave jumpers op de disken omzetten.

Offline ivo

  • Lid
Installeren; hoe verander ik het fysieke hardeschijf nummer?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/29, 21:27:59 »
Dir is een hardware aangelegenheid. Dat zal je fysiek moeten aanpassen hetzij met jumpers op je disks, hetzij ze in een andere volgorde aansluiten.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline vanadium

  • Lid
Installeren; hoe verander ik het fysieke hardeschijf nummer?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/29, 21:58:25 »
Het is mogelijk Kubuntu eender waar te installeren. Het installatieprogramma brengt dan automatisch in orde dat bij opstart je grub menu geladen wordt, vanwaaruit je dan kunt doorbooten naar het besturingssysteem van je keuze.

Offline whity

  • Lid
Installeren; hoe verander ik het fysieke hardeschijf nummer?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/30, 16:10:49 »
Hartelijk dank voor de suggesties.
Ik heb niet erg veel ervaring met de hardware, ik vraag me af, of ik zonder consequenties kan experimenteren met de Master/slave jumpers en de aansluitingen op de sata-kanalen? Is het handig voordat ik er aan ga beginnen om bepaalde voorzorgsmaatregelen te nemen? (ik heb reeds een image-backup van de C-partie en mijn data gemaakt, schijfcontrole met goed gevolg uitgevoerd en de partities van de harde schijf, waar Kubuntu op moet komen, ook gedefragmenteerd

Offline vanadium

  • Lid
Installeren; hoe verander ik het fysieke hardeschijf nummer?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/30, 21:22:13 »
Waarom zou je daarmee nog willen experimenteren als wat ik gezegd heb zou kloppen?

Installeren; hoe verander ik het fysieke hardeschijf nummer?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/01, 01:20:51 »
Voor Ubuntu boeit het niet waar je hem neerkwakt...

Er word bedoeld de bootmanager , in dit geval Grub.
Die moet op de 1e HD staan waar je normaal van boot.

Normaal gesproken zal Ubuntu zelf uitdokteren waar hij neergezet moet worden en zal dan de MBR van die HD overschrijven.

Indien je dit later ooit nog wilt herstellen, volstaat het te booten van een windo cd en dan met fixmbr deze weer uitsluitend voor windo te gebruiken.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline whity

  • Lid
Installeren; hoe verander ik het fysieke hardeschijf nummer?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/03, 18:53:59 »
Experimenteren met de hardware doe ik, als het niet nodig is, liever niet(weinig of geen ervaring).
Door hetgeen "Vanadium" en "Gandyman" hebben uitgelegd, ben ik nu zover gerustgesteld dat ik het volste vertrouwen heb, dat mijn komende installatie zal gaan lukken en dat deze post wat mij betreft kan worden afgesloten.
Nogmaals bedankt voor de uitleg.