Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gedoe met computer  (gelezen 3726 keer)

Offline Allard

  • Lid
Gedoe met computer
« Gepost op: 2014/05/30, 20:51:07 »
Beste leden,

Ik heb een heel apart probleem, ik heb hier een Ubuntu computer die redelijk nieuw is. Deze computer werkt op zich naar behoren maar er iets waar ik absoluut geen hoogte van krijg. Wanneer ik de computer uitschakel en de stroom eraf haal (schakelaar op voeding) dan blijft het ledje op het moederbord gewoon branden, voor hoe lang weet ik niet precies, nooit bijgehouden. Als ik dan op de aan knop klik dan gaat het lampje natuurlijk gewoon uit.

Maar nou komt er vreemde, wanneer ik de stroom er weer op zet dan kan het zo zijn dat de computer niet aan gaat, ik kan 10 tot 20 keer op de knop drukken maar er gebeurt niks, soms gebeurt er niks maar het kan ook zo zijn dat het wel in een keer werkt. Nou ben ik ermee naar de computer winkel gegaan waar die vandaan komt en daar gaat het gewoon goed. We hebben de voeding getest en deze is gewoon in orde. Voor de zekerheid hebben we ook een andere voeding gebruikt om het testen en ook daarmee gaat het gewoon goed.

Wat is hier nou het probleem? Ik kan de computer natuurlijk ook gewoon uit doen en aan de stroom laten want dan gaat het wel goed, maar hij zou dit gedrag toch niet mogen vertonen? Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben. Hieronder de onderdelen.

Behuizing: Aerocool Qs-200
Voeding: Antec VP550F PC-Netzteil(550 Watt, ATX 2.32)
Moederbord: Asus A88XM-A
Processor: AMD A8-5600K FM2
Geheugen: 2x Kingston KHX1600C9D3/4G
SSD: Crucial M500 120GB
Harde Schijf: Western Digital Blue WD5000AAKX, 500GB
Videokaart: ASUS GT640-2GD3
WiFi: Asus PCE-N10

Groeten,
Allard
« Laatst bewerkt op: 2014/05/30, 20:55:08 door Allard »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Gedoe met computer
« Reactie #1 Gepost op: 2014/05/30, 21:00:01 »
Mogelijk komt er een (lek) spanning van een externe bron, als een netwerk-kaart.
Controleer het eens zonder netwerk aansluiting.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Allard

  • Lid
Re: Gedoe met computer
« Reactie #2 Gepost op: 2014/05/30, 21:04:21 »
Er zit een Wifi kaart in de computer, ik kan deze er uit halen en het weer opnieuw testen. Ik doe dat morgen wel even nu kan ik dat namelijk niet. Je hoort nog van mij, mocht er in de tussentijd nog andere tips of suggesties zijn dan hoor ik dat graag.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Gedoe met computer
« Reactie #3 Gepost op: 2014/05/30, 21:07:42 »
Volgens mij, een rood lampje: moederbord is kapot.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Gedoe met computer
« Reactie #4 Gepost op: 2014/05/30, 21:20:21 »
Er zit een Wifi kaart in de computer, ik kan deze er uit halen en het weer opnieuw testen.
Een WiFi kaart zal niet het probleem zijn,
een "gewone" netwerk aansluiting kan echter wel, zo een met een RJ-45 connector.
Zelfs een lekspanning via de luidspreker boxen, of van een USB schijf met eigen voeding .......
Ergens moet toch spanning vandaan komen?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Allard

  • Lid
Re: Gedoe met computer
« Reactie #5 Gepost op: 2014/05/30, 21:20:45 »
Volgens mij, een rood lampje: moederbord is kapot.
Het is geen rood lampje, het is gewoon een ledje op het moederbord die geel/groen brandt. Naast de sata aansluitingen zit die.

Re: Gedoe met computer
« Reactie #6 Gepost op: 2014/05/31, 08:06:12 »
Blijf eens naar dat ledje kijken ?
Het verbruikt heel weinig stroom dus kan blijven branden op de condensatoren die in de voeding en op het moederbord zitten, dit kan zomaar een paar minuten zijn.
Dat de pc haast niet wil opstarten nadat je deze actie hebt uitgevoerd wil al zeggen dat de pc niet blij is met deze behandeling en ik kan me zo voorstellen dat het dus niet goed is.

Ik begrijp trouwens niet het probleem, als je de pc uitzet langs de normale weg hoef je niet per se ook nog eens de stekker eruit te trekken.
De computers van tegenwoordig verbruiken in rust zo weinig stroom dat 5 minuten zitten poepen op de wc met het licht aan meer stroom verbruikt dan de pc in standby verbruikt in 1 jaar.
2e nadeel is dat de batterij van het moederbord sneller leeg raakt.


« Laatst bewerkt op: 2014/05/31, 08:18:26 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline jan11000

  • Lid
Re: Gedoe met computer
« Reactie #7 Gepost op: 2014/06/01, 05:54:06 »
De pc heb je getest in de pc zaak, wat voor hardware is verschillend.
monitor
muis
toetsenbord
geen internet
geen printer
geaarde stroom aansluiting
etc
probeer dit ook thuis na te doen. Misschien vind je de oorzaak.

Dan zoveel mogelijk hardware 1 voor 1 gaan losmaken, en testen.
Dus voeding uitzetten, dan 7 seconde de startknop indrukken, dan loopt de stroom weg, dan zou dit hetzelfde moeten zijn als de hele nacht laten staan.
printer los
hd los en starten vanaf een bootable linux cd
dvd los
wifi kaartje
etc

Geaarde stopcontact proberen.

Zelf vermoed ik of kortsluiting naar je moederbord of je voeding.
Leen eens een voeding.

Lampje op je moederbord is normaal, ook bij uitzetten van je voeding, want op je condensatoren blijft stroom zitten, dit duurt even voordat dit weg is.

Voordat je in je pc aan het werkt gaat, iets los gaat maken, dus stroom losmaken, dan pc start knop 7 seconde vasthouden, dan loopt de stroom weg, en dan kun je ook iets uitwisselen in je pc.
Niet op blote voeten of sokken onderdelen wisselen, dus schoenen aan.
Geen trui net aan doen, zodat je statisch geladen bent, pak aarde van het stopcontact vast.
Beste is ook een polsbandje die je aan de last vastmaakt.
Je kunt ook eerst de kast vastpakken, dan wordt jouw lichaam gelijk gemaakt met de kast, dan pas onderdelen wisselen.

Je kunt ook nog hier vragen, http://gathering.tweakers.net/ als je er nog niet uit komt.
« Laatst bewerkt op: 2014/06/01, 06:05:49 door jan11000 »

Offline sjarel

  • Lid
Re: Gedoe met computer
« Reactie #8 Gepost op: 2014/06/03, 23:36:57 »
Denkelijk zet je de pc toch eerst af via de startknop op de monitor ?
Xubuntu 12.04 Lts

Re: Gedoe met computer
« Reactie #9 Gepost op: 2014/06/04, 10:56:46 »
Dat ledje wordt ook wel gebruikt om een spanning te stabiliseren,heeft dus verder helemaal niks te melden of zo..Volgens mij kan je dat gewoon negeren..Vreemd  trouwens dat je naar een moederbord gaat zitten turen...Een ledje stabiliseert de spanning over zichzelf door dat bij een te hoge spanning hij meer stroom gaat trekken.Hij wil altijd de spanning over zichzelf hetzelfde houden.
« Laatst bewerkt op: 2014/06/04, 10:59:00 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Allard

  • Lid
Re: Gedoe met computer
« Reactie #10 Gepost op: 2014/06/12, 16:01:28 »
Hallo, even weer een update van mijn kant. De computer is een tijd bij de winkel geweest waar deze vandaan komt en komt er op neer dat het aan knopje niet helemaal lekker was. Deze is vervangen en de computer start nu gewoon voor de eerste keer op wanneer er op de knop wordt gedrukt. We zijn hier achter gekomen door de reset en power knop even met elkaar te laten verwisselen.  =D

Dus bij deze is het opgelost.  =D

Groeten,
Allard
« Laatst bewerkt op: 2014/06/12, 16:45:01 door Allard »

Re: Gedoe met computer
« Reactie #11 Gepost op: 2014/06/12, 16:17:01 »
Dan moet je het even aangeven dat het opgelost is,door bij het antwoord venster links onder op opgelost te klikken..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Allard

  • Lid
Re: Gedoe met computer
« Reactie #12 Gepost op: 2014/06/12, 16:44:48 »
Dan moet je het even aangeven dat het opgelost is,door bij het antwoord venster links onder op opgelost te klikken..
Dat had ik al gedaan, dus bij deze.  ;)