Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe kan ik mijn oude windows-bestanden vinden via Ubuntu?  (gelezen 2440 keer)

Offline G127

  • Lid
Hoe kan ik mijn oude windows-bestanden vinden via Ubuntu?
« Gepost op: 2013/01/19, 23:18:52 »
Hallo,

Ik heb net Ubuntu ge-installeerd (naast Vista, versie .10) en het lijkt vooralsnog allemaal wel goed te werken,
Ik kan nu alleen nergens mijn bestanden die ik via Vista heb opgeslagen vinden;
Ik begrijp dat er niet zoiets bestaat als een c-schijf of d-schijf in Linux, maar ik heb echt geen idee hoe ik dan naar de in windows-opgeslagen bestanden moet navigeren.
Als ik windows opstart vind ik ze nog gewoon wel, dus ze zouden nog wel ergens op de computer moeten staan,
Ik weet ook niet hoe ik in windows de bestanden kan vinden die ik in Ubuntu opsla (maar dat is voor mij minder belangrijk)
Als ik via ' dash home'  naar 'bestanden'  ga zie ik onderin 'het netwerk doorbladeren'. Ik krijg dan een link naar het windows-netwerk,
Daarop klikken heeft ook geen zin: ik krijg de foutmelding 'kon lijst van gedeelde mappen niet van server opvragen'.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen,

Alvast bedankt!!!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoe kan ik mijn oude windows-bestanden vinden via Ubuntu?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/01/19, 23:24:12 »
Als je in Ubuntu je bestandbeheerder (verkennertje) opent, dan zou je de Windowspartities moeten zien in de zijbalk...

Offline G127

  • Lid
Re: Hoe kan ik mijn oude windows-bestanden vinden via Ubuntu?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/01/19, 23:34:49 »
Hoi Pjotr,

Bedankt voor je reactie; maar ik begrijp eerlijk gezegd niet precies wat je bedoelt. (ik ben niet heel briljant met computers, misschien is dit besturingssysteem toch wat te hoog gegrepen:) )
De bestandbeheerder, is dat het 'dash home' of de 'persoonlijke map?' 
Via beide icoontjes kom ik wel in een map met aan de linkerkant een aantal mappen (downloads, documenten, etc.) maar die zijn allemaal leeg,
'Windows-partities'  zie ik niet...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoe kan ik mijn oude windows-bestanden vinden via Ubuntu?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/01/19, 23:36:27 »
Was het misschien een Wubi-installatie, dus Ubuntu *in* Windows i.p.v. er naast?

Offline G127

  • Lid
Re: Hoe kan ik mijn oude windows-bestanden vinden via Ubuntu?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/01/19, 23:37:28 »
Dat klopt, via een windows-installer

Offline G127

  • Lid
Re: Hoe kan ik mijn oude windows-bestanden vinden via Ubuntu?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/01/19, 23:37:53 »
Ik kan nu bij het opstarten van de computer kiezen voor ubuntu...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoe kan ik mijn oude windows-bestanden vinden via Ubuntu?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/01/19, 23:41:09 »
Dan heeft dat er waarschijnlijk mee te maken. Wubi is sowieso technisch minder goed dan Ubuntu op een eigen partitie naast de Windowspartities. Overweeg eens om daarop over te stappen? Aanpak:
https://sites.google.com/site/computertip/installeren

Wel eerst even Wubi verwijderen in Windows, gewoon via Software verwijderen/installeren, net als bij een gewoon programma.

Offline G127

  • Lid
Re: Hoe kan ik mijn oude windows-bestanden vinden via Ubuntu?
« Reactie #7 Gepost op: 2013/01/19, 23:47:25 »
Misschien is dat een beter idee voor de kwaliteit van Ubuntu,
Maar is het besturingsprogramma verder niet hetzelfde?
Ik vraag me of ik dan wel de bestanden van windows (word-documenten, filmpjes, foto's, etc' kan vinden

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoe kan ik mijn oude windows-bestanden vinden via Ubuntu?
« Reactie #8 Gepost op: 2013/01/19, 23:51:11 »
Misschien is dat een beter idee voor de kwaliteit van Ubuntu,
Maar is het besturingsprogramma verder niet hetzelfde?
Ik vraag me of ik dan wel de bestanden van windows (word-documenten, filmpjes, foto's, etc' kan vinden
Komt goed, geen zorgen.  :)

Uiteraard wel eerst voor alle zekerheid een externe reservekopie maken van je documenten e.d.. Maar die externe reservekopie hoor je sowieso al te hebben, want het is immers nooit slim om je documenten toe te vertrouwen aan slechts één draaischijfje...

Re: Hoe kan ik mijn oude windows-bestanden vinden via Ubuntu?
« Reactie #9 Gepost op: 2013/01/20, 02:37:26 »
Dan heeft dat er waarschijnlijk mee te maken. Wubi is sowieso technisch minder goed dan Ubuntu op een eigen partitie naast de Windowspartities. Overweeg eens om daarop over te stappen? Aanpak:
https://sites.google.com/site/computertip/installeren

Wel eerst even Wubi verwijderen in Windows, gewoon via Software verwijderen/installeren, net als bij een gewoon programma.
Onzin Pjotr, Wubi werkt prima als je een gezonde computer hebt. Daarnaast negeer je de vraag van TS en zadel je hem/haar (die aangeeft toch al niet zo technisch te zijn) op met een klus die, wanneer TS niet goed handelt in zijn - met alle respect - onvermogen, voor de vernietiging van zijn Windows-partitie kan zorgen.

Ik weet niet met welke motivatie jij altijd dit advies verkondigt, maar persoonlijk heb ik geen ervaring met een steunende en crashende computer door het gebruik van Wubi - een vernuftig stukje software als je het mij vraagt.


Nu, terug naar de vraag van TS. Je benadert je Windows-gegevens via:

* Persoonlijke map
* Klik in de linker kolom op "Bestandssysteem"
* Dubbelklik op de map "host"

Daar staan je Windows-bestanden. Waarschijnlijk zoek je de map "Users" of "Documents and Settings" en dan je gebruiker.


Ik geloof dat we hier zijn om mensen te helpen en niet om je persoonlijke voorkeur op te leggen die wel eens gebaseerd kan zijn op persoonlijk sentiment jegens een stuk software of een vertekenend beeld van klachten over deze software. Daar ik niet vermoed dat TS zijn computer blootstelt aan onredelijk gebruik, kan ik niet anders dan aanbevelen geen verandering in de zaak aan te brengen en deze Wubi-installatie te blijven gebruiken. De praktische nadelen van zo'n installatie zullen waarschijnlijk tegen het licht komen zodra TS meer bekwaam is in het gebruik van Ubuntu en zal dan, met de opgedane kennis, alsnog een reguliere installatie kunnen overwegen.
« Laatst bewerkt op: 2013/01/20, 02:40:44 door Cumulus007 »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Hoe kan ik mijn oude windows-bestanden vinden via Ubuntu?
« Reactie #10 Gepost op: 2013/01/20, 04:09:39 »
Nautilus starten, dit is de verkenner in ubuntu.
Dan zou je aan de linker kant je windows partities moeten zien.

(Of naar /media gaan daar zie je gemounte partities.(misschien zie je ze niet als ze niet gemount zijn.)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoe kan ik mijn oude windows-bestanden vinden via Ubuntu?
« Reactie #11 Gepost op: 2013/01/20, 10:40:30 »
Ik weet niet met welke motivatie jij altijd dit advies verkondigt
Hierom:
https://sites.google.com/site/computertip/installeren#TOC-Installeer-niet-binnen-Windows-Wubi-methode-maar-op-een-aparte-partitie
(punt 1, linkerkolom)

Het risico op verloren gaan van de Windowspartitie bij een normale installatie is m.i. niet aanwezig, tenzij je te werk gaat als een chimpansee. Schat jij de vraagsteller zo laag in? :o

Citaat
Ik geloof dat we hier zijn om mensen te helpen
Ik ook. Vandaar mijn advies.
« Laatst bewerkt op: 2013/01/20, 10:45:24 door Pjotr »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Hoe kan ik mijn oude windows-bestanden vinden via Ubuntu?
« Reactie #12 Gepost op: 2013/01/20, 11:53:47 »
Leuk dat je Ubuntu via Wubi in Windows hebt geïnstalleerd.
Meer informatie kan je ook vinden op onze wiki . De Windows bestanden kan je dan gebruiken via de map /host.

De bestanden van de windows schijfpartitie zijn in Ubuntu beschikbaar in de map /host (via Bestandsbeheer of Locaties → Computer → Bestandssysteem → host).
Klik links bovenin op Documentatie