Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: FLV naar MPEG4 converter voor meerdere files tegelijk  (gelezen 2249 keer)

Offline Punto

  • Lid
FLV naar MPEG4 converter voor meerdere files tegelijk
« Gepost op: 2014/06/30, 16:26:06 »
Hallo ,

ik hoop dat iemand mij kan helpen ,of een goede tip kan geven.

Ik ben nieuw in de Linux ( Ubuntu ) wereld ,en ben zeer enthousiast over de mogelijkheden en de gebruiksvriendelijkheid van mijn OS ( Ubuntu 12.04 ). Evenwel vind ik niet direct een oplossing voor mijn probleem.

Ik converteer zo nu en dan meerdere files van FLV naar MPEG4 ,zodat ik deze op een USB Stick kan zetten ,en kan afspelen op mijn TV.
In het verleden ,met Windows ,gebruikte ik WINFF ,en dat ging goed.
Maar als ik WINFF installeer op mijn computer ,via het Ubuntu softwarecenter ,staat MPEG4 niet in de lijst van de mogelijke formaten  :(

Ik probeerde als eens Avidemux ,maar kreeg een foutmelding ,zou te maken hebben met B-frames ,en dan crasht Avidemux.

Via VLC kon ik ook de files ( films ) converteren naar MPEG4 ,maar 't lukte mij alleen één per één  :|

Transmageddon sprak mij wel aan.
Goede beeldkwaliteit ,heel simpel te gebruiken. redelijk traag ,maar het grote probleem alweer ,dat men telkens één per één moet converteren ,en dat duurt lang . . .

Wie kan mij helpen ? Hoe converteer ik het gemakkelijkst in een goede kwaliteit meerdere FLV files naar MPEG4 files ?

Bij voorbaat dank  ^-^

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: FLV naar MPEG4 converter voor meerdere files tegelijk
« Reactie #1 Gepost op: 2014/06/30, 18:50:09 »
Handbrake (te vinden in het softwarecentrum) kan dit. Je kan een aantal bestanden in een queue zetten zodat ze achter elkaar omgezet worden.

https://trac.handbrake.fr/wiki/Queue

Offline Punto

  • Lid
Re: FLV naar MPEG4 converter voor meerdere files tegelijk
« Reactie #2 Gepost op: 2014/07/01, 18:56:30 »
Bedankt voor de tip   ;)
Zal eens kijken of ik overstap naar Handbrake.

In het Ubuntu Softwarecentrum ( Ubuntu 12.04 ) ,komt Handbrake evenwel niet voor . . .

Offline vanadium

  • Lid
Re: FLV naar MPEG4 converter voor meerdere files tegelijk
« Reactie #3 Gepost op: 2014/07/01, 19:50:34 »
Ik wist niet dat Handbrake nu in het softwarecenter zat. Dat is inderdaad nog maar pas. Voor Ubuntu 12.04 kan je Handbrake installeren via de PPA.

Blijkt evenwel dat Ubuntu 14.04 gebruikers dat mogelijk ook moeten doen:  de versie werd "aangepast" voor debian, en dat betekent dat de AAC codec en het mp4 bestandsformaat niet worden ondersteund.

Re: FLV naar MPEG4 converter voor meerdere files tegelijk
« Reactie #4 Gepost op: 2014/07/02, 15:11:24 »
Hallo, uit mijn aantekeningenboekje, ooit eens ergens van internet geplukt:

flac -> mp3:
find -name "*.flac" -exec ffmpeg -i {} -acodec libmp3lame -ab 64k {}.mp3 \;
If you don't like the .flac.mp3 thing, you can rename easily:
rename 's/\.flac//' *.mp3
wie weet werkt dat ook met flv... en die 64k is te wijzigen natuurlijk.

Offline Punto

  • Lid
Re: FLV naar MPEG4 converter voor meerdere files tegelijk
« Reactie #5 Gepost op: 2014/07/05, 08:31:54 »
Waarschijnlijk stel ik een domme vraag ,maar wat bedoelt men precies met installeren via PPA  ?

Zoals ik reeds vermelde ,zit Handbrake niet bij mijn Ubuntu Softwarecenter 12.04.
Ik vind dat trouwens wel heel interessant ,dat men via het softwarecenter ,software dewelke gekeurd werd door de ontwikkelaars van Ubuntu ,veilig kan downloaden en installeren.
Tenminste daarvan ga ik uit . . .
Ook vind ik het praktisch ,dat men de software ,via hetzelfde softwarecenter ,als deze niet aan de verwachtingen voldeed ,weer kan verwijderen.

Weet niet precies of werkelijk alles verwijdert wordt ,want bij Windows was dat wel eens een probleem ,dat het deïnstalleren van software ,niet altijd volledig & betrouwbaar was . . .

Hoe dan ook ,als beginnende Linux ( Ubuntu ) gebruiker ,ben ik niet vertrouwd met PPA  :-[

Wel heb ik al iets kunnen installeren met de Terminal ,via sudo apt-get  install. Wat goed ging.
Maar 'k weet nog niet hoe men software ,dewelke men via de Terminal ( sudo apt-get install ) installeerde ,weer het beste kan verwijderen . . .

Sorry als ik met nogal vragen zit die typisch zijn voor een echte Linux beginneling  ???

Offline vanadium

  • Lid
Re: FLV naar MPEG4 converter voor meerdere files tegelijk
« Reactie #6 Gepost op: 2014/07/05, 10:21:41 »
Een PPA is een softwarebron van een ontwikkelaar. Het Ubuntu Softwarecentrum bied allerlei software aan uit allerlei officiële softwarebronnen. Als gebruiker kan je daar altijd sofwarebronnen aan toevoegen of verwijderen. Zo een PPA is ook een softwarebron. PPA staat voor "Personal Package Archive".

Als je zelf softwarebronnen toevoegt, moet je wat voorzichtig zijn. De "officiële" softwarebronnen zijn onderhouden of tenminste geverifieerd door de Ubuntuontwikkelaars. Andere PPA's zijn dat niet, en het is dan je eigen verantwoordelijkheid te oordelen of het PPA dat je wil toevoegen betrouwbaar is. (Niet betrouwbare PPA's kunnen als er fouten in zitten je systeem breken, of zelf kwaadaardige software bevatten).

Ik raad je aan handbrake uit het softwarecentrum te installeren. Het zou kunnen dat Ubuntu 14.04 in de PPA van handbrake nog niet wordt ondersteund (althans, ik heb het geprobeerd en het ging niet).

De versie in het softwarecentrum heeft geen ondersteuning voor mp4 en aac, wegens redenen van licenties. Nu is de kans zeer groot dat je TV ook het Matroska formaat (MKV, open-source en beter/veelzijdiger dan mp4) ondersteunt. Probeer dus eens, en als het lukt, ben je zowieso uit de brand.

Offline Punto

  • Lid
Re: FLV naar MPEG4 converter voor meerdere files tegelijk
« Reactie #7 Gepost op: 2014/07/06, 07:21:33 »
Bedankt voor de uitleg  ;)

Matroska kende ik niet ,heb het eens uitgeprobeerd ,maar helaas ,mijn TV ( Sony ) kan een MKV bestand niet lezen.

Zal nog een beetje blijven zoeken ,wat ik het beste doe ,t.t.z. welk programma ik op mijn Ubuntu computer gebruik om FLV bestanden ( meerdere tegelijk ) naar MPEG4 om te zetten.
Begrijp wel niet goed waarom WINFF voor Linux de optie MPEG4 niet heeft ,en de Windows versie wel ?
Zal wel met licenties te maken hebben ?

Misschien zet ik de bestanden ook op een USB stick ,laat ze dan met de Windows PC omzetten naar MPEG4 ,en zet ze dan weer op mijn Linux ( Ubuntu ) computer.

WINFF voor Linux ( deze uit het Ubuntu 12.04 Softwarecenter ) kan FLV bestanden wel omzetten naar MPEG1 ( VCD - PAL VCD ( HQ ) ).
En deze zijn dan wel af te spelen op mijn TV.
Maar de kwaliteit van MPEG1 is naar mijn mening slechter dan MPEG4

Offline vanadium

  • Lid
Re: FLV naar MPEG4 converter voor meerdere files tegelijk
« Reactie #8 Gepost op: 2014/07/06, 11:05:15 »
Matroska kende ik niet ,heb het eens uitgeprobeerd ,maar helaas ,mijn TV ( Sony ) kan een MKV bestand niet lezen.
Jammer. Tegenwoordig wordt mkv nochtans breed ondersteund in mediaspelers en TV's (zoals mijn Samsung)
Citaat
Begrijp wel niet goed waarom WINFF voor Linux de optie MPEG4 niet heeft ,en de Windows versie wel ?
Zal wel met licenties te maken hebben ?
Als je de volledige multimediaondersteuning geïnstalleerd hebt, dan ondersteunt winff dat wel. winff gebruikt de systeembrede bibliotheken voor multimediaondersteuning. Ook hier komen bepaalde codecs om licentieredenen niet mee met standaard Ubuntu (Mint doet dat wel, maar ze nemen risico's. Als ze voldoende in het oog springen, zullen ze wel hun "cease-or-desist" brief krijgen). Maak je dus de multimediaondersteuning in Ubuntu compleet maakt, dan kunnen alle multimediaprogramma's die die systeembibliotheken gebruiken, de codec gebruiken. Handbrake gebruikt zijn eigen bibliotheken, niet de systeembrede bibliotheken.


Citaat
Misschien zet ik de bestanden ook op een USB stick ,laat ze dan met de Windows PC omzetten naar MPEG4 ,en zet ze dan weer op mijn Linux ( Ubuntu ) computer.
Misschien lukt het met winff na vervolledigen van de multimediaondersteuning.

Met de terminal zou het ook zo moeten kunnen gaan:
avconv -i film.flv -acodec copy -vcodec copy film.mp4
Dan worden noch audio en video omgezet: het enige wat gebeurt, is dat alles in een ander containerformaat (mp4 in plaats van flv) gezet wordt. Dit gaat zeer snel en zonder kwaliteitsverlies: audio en video worden immers niet omgezet. Dit kan niet met winff.

Lukt dat niet, dan is dat omdat de mp4 container het formaat niet ondersteunt. probeer dan eens beurtlings -acodec copy of -vcodec copy weg te laten. Dan kiest avconv automatisch een meest geschikte codec (als expert kan je dat zelf sturen via extra opties).

Automatiseren voor een ganse folder kan als volgt:
for f in *.flv ;  do avconv -i "$f" -acodec copy -vcodec copy $(basename "$f" flv)mkv ;  done

Citaat
WINFF voor Linux ( deze uit het Ubuntu 12.04 Softwarecenter ) kan FLV bestanden wel omzetten naar MPEG1 ( VCD - PAL VCD ( HQ ) ).
En deze zijn dan wel af te spelen op mijn TV.
Maar de kwaliteit van MPEG1 is naar mijn mening slechter dan MPEG4
Winff voor ubuntu moet dat standaard ook kunnen, maar mpeg 1 is een zeer slecht idee: zeer grote bestanden voor weinig kwaliteit in een resolutie lager dan die van de videocassette. Behoorlijk op een klassieke TV, maar niet aan te zien op een flatscreen.

Offline Punto

  • Lid
Re: FLV naar MPEG4 converter voor meerdere files tegelijk
« Reactie #9 Gepost op: 2014/07/08, 10:23:57 »
Heb via de uitleg ( t.t.z. de website "multimediaondersteuning in Ubuntu compleet maakt" ) mijn multimediaondersteuning compleet gemaakt.
Maar helaas ,aan WINFF verandert er niets. Ook het verwijderen en herinstalleren van WINFF ,gaf geen verschil.
WINFF ( op mijn Ubuntu computer ) geeft hardnekkig de optie MPEG4 nog steeds niet weer.

Heb toen eens geprobeerd of het ging gaan via de Terminal.
avconv -i film.flv -acodec copy -vcodec copy film.mp4
Waarbij ik "film.flv" vervang door het .flv bestand dewelke ik converteren wil.

Maar wat ik ook doe ,ook bij het weglaten van -acodec copy of -vcodec copy ,krijg ik in de terminal de foutmelding :
No such file or directory

Offline vanadium

  • Lid
Re: FLV naar MPEG4 converter voor meerdere files tegelijk
« Reactie #10 Gepost op: 2014/07/08, 19:24:40 »
"De optie mpeg4", wordt dat wel zo weergegeven? xvid of divx is ook mpeg 4.

Offline Punto

  • Lid
Re: FLV naar MPEG4 converter voor meerdere files tegelijk
« Reactie #11 Gepost op: 2014/07/09, 09:55:36 »
Bij gebruik van Windows & WINFF ,werd de mogelijkheid gegeven om te kiezen voor MPEG4.

Dit was dus bij mijn Ubuntu WINFF versie niet het geval ,maar gezien U vermelde dat het ook kon zijn dat men het XVID of DIVX noemt ,heb ik even gekeken.
En inderdaad ,nadat ik gisteren de multimediaondersteuning voor Ubuntu compleet gemaakt heb ,worden er 3 XVID varianten weergegeven.
Namelijk XVID Fullscreen ,XVID Widescreen en XVID Widescreen Anamorp.
Heb een test video ( FLV ) van 1'40" geconverteerd via de 3 mogelijkheden ,en als vergelijking ,ook nog eens via Transmageddon in MPEG 4.

Het goede nieuws !
Mijn TV kon de 4 videos afspelen.
Wel vreemd vond ik ,dat de videos geconverteerd met WINFF ,als extensie niet .mpeg4 maar .avi hebben.
Maar als ik op eigenschappen klik ,staat er XVID MPEG4.

Details van de resultaten :

FLV > XVID FULLSCREEN = 16,3 MB ( 640 x 480 )
FLV > XVID WIDESCREEN = 15,5 MB ( 704 x 384 )
FLV > XVID WIDESCREEN ANAMORP = 10,4 MB ( 640 x 272 )

FLV > TRANSMAGEDDON MPEG4 = 25,8 MB ( 646 x 364 )

Bij het weergeven ,van de geconverteerde bestanden ( XVID ) zie ik bij de eerste 2 geen tot nauwelijks verschil op mijn TV.
De TV past het beeld aan ,t.t.z. aan het formaat van het scherm. Gezien het een 16:9 TV is ,zal ik kiezen voor XVID WIDESCREEN.

Bedankt voor de hulp ! ! !

Bij deze is mijn probleem opgelost  ^-^

Ben blij dat ik zonder de hulp van mijn Windows PC ,nu meerdere FLV files tegelijk kan converteren ,zodat deze kunnen weergegeven worden op mijn TV.