Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: De echte stap wagen...  (gelezen 7595 keer)

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
De echte stap wagen...
« Gepost op: 2007/06/13, 11:34:58 »
na nu al een aantal maanden een leuke dualboot te hebben met Ubuntu en Windows xp (ipaq syncen en WoW spelen nog onder windows)..

Ben ik nu gestopt met WoW, en ik sync me ipaq op me werk, ik ga dus die ene stap wagen... de ene stap die alle stap... naja je snapt me wel, ik ga voledig over op Ubuntu 7.04!

Nou mijn vraag, als ik kies bij de manager voor welke HD hij moet kiezen voor de installatie, ben ik dan ook mijn recovery partitie kwijt? deze is namelijk verborgen, en zou deze toch graag willen behouden, voor als ik ooit terug MOET naar windows XP.. het gaat om mijn klaptop...

Lijkt me toch wel spannend, hoop dat ik me ipod een beetje kan beheren onder linux, ik ben het gewoon zo zat om met windows te werken en om het uberhaut op me PC te hebben...

Hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen!

Groet,
Peter

De echte stap wagen...
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/13, 12:06:40 »
Kan je met de Gparted live-cd die verborgen recovery-partitie niet zien?
Ik zou gewoon met Gparted de ruimte die je voor Windows had formatteren als ext3 en toevoegen aan de bestaande linux-partitie.

Maar ik weet niets van recovery-partities voor Windows af, dus wellicht is mijn oplossing niet meteen de goede?

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
De echte stap wagen...
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/13, 12:14:09 »
ach, ik ben wel iemand die van schoon beginnnen houd (ik heb de neiging om 1x per 3 maanden me laptop compleet te formateren (windows that is ;))...

Tja ik ben een beetje bang dat die Toshiba recovery partitie verdwijnt.. al kan ik bijvoorbeeld wel een gewone XP installeren (dus me toshiba versie compleet weg) en daarna in recovery mode de toshiba versie weer netjes terug zetten, (hij haalt alles af van de X:/ btw)

het gaat dus neit zo zeer om een windows recovery partitie, als een Toshiba recovery partitie ;)

gaat om deze laptop trouwens:
Satellite pro MX30 van Toshiba

Offline joop13

  • Lid
De echte stap wagen...
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/13, 12:19:02 »
Gebruik dan de handmatige installatie en niet de automatische dan heb je volledige controle over waar Ubuntu wordt geinstalleerd.

Zie ook: https://wiki.ubuntu.com/NlInstallatieHandleiding/Gparted?highlight=%28gparted%29
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline Typhoner

  • Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
De echte stap wagen...
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/13, 13:00:06 »
je draait toch dual-boot?
verwijder dan gewoon alle zichtbare windows-partities en voeg die ruimte toe aan ubuntu!
Dan windows verwijderen uit de boot-menu en klaar.

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
De echte stap wagen...
« Reactie #5 Gepost op: 2007/06/13, 13:08:14 »
Citaat van: arie
is het niet mogelijk om eerst een recovery cd of dvd te branden? mijn acer had deze mogelijkheid nl.

vraag anders eebn recovery cd / dvd aan bij de leverancier / fabrikant, gewoon zeggen dat win volledig gecrasht is :)
Deze heb ik er ook bij gehad, maar deze cd (mischien dvd, weet ik niet zeker) lijkt toch iets op de X: aan te roepen..
of zou in dit geval X: de cd zijn en gedraag ik me dus als een grote noob op het moment.

ik begin ineens te twijfelen of er uberhaut dan wel dingen op de HD staan haha..

@Typhoner
Ik wil graag een hele schone installatie, zodat ik daarna netjes me muziek/films die ik gedigitaliseerd heb (nee, niet illigaal ;) heb alle orginelen) toe kan voegen aan me linux.

Offline Mossie

  • Lid
De echte stap wagen...
« Reactie #6 Gepost op: 2007/06/13, 13:43:52 »
Misschien kan je de gegevens van de Recovery Patitie op een externe HD zettten.

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
De echte stap wagen...
« Reactie #7 Gepost op: 2007/06/13, 14:15:07 »
oké thnx voor alle tips! als ik over een uur naar huis (ambtenaar he!) naar huis ga zal ik wel eventjes kijken..