Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: opnieuw problemen canon pixma mp 270  (gelezen 13485 keer)

Offline carla

  • Lid
opnieuw problemen canon pixma mp 270
« Gepost op: 2010/06/26, 15:21:36 »
hallo,
een tijd terug was ik hier omdat ik een canon pixma had gekocht en die niet aan het werk kreeg. toen heb ik een en ander uiteindelijk goed aan het werk gekregen gelukkig.
helaas, nu al een tijdje kan ik gewoon niet printen, of heel af en toe een keer.
vreselijk irritant dus.
ik werk onder ubuntu 9.10, twijfel of upgraden naar 10.04 de oplossing zal bieden omdat dan de instellingen toch gewoon overgenomen worden denk ik?
(ter herinnering misschien, ben nog steeds een beginnenling, snap nog heel veel dingen niet hoe die werken....)
wat er gebeurd is het volgende: vanuit open office of bijvoorbeeld een pdf file, geef ik een opdracht om te printen, zet de printer aan en wacht geduldig. het apparaat begint te ratelen en laadt het papier. en vervolgens niets....
vanuit het mailprogramma kan ik soms 1 opdracht uitvoeren en daarna ook niets.
wat ik gedaan heb is de stuurprogramma's herinstalleren, maar dat haalt niets uit.
iemand enig idee wat te doen?
vast grote dank
Carla

Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: opnieuw problemen canon pixma mp 270
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/26, 22:42:45 »
hallo,
een tijd terug was ik hier omdat ik een canon pixma had gekocht en die niet aan het werk kreeg. toen heb ik een en ander uiteindelijk goed aan het werk gekregen gelukkig.
helaas, nu al een tijdje kan ik gewoon niet printen, of heel af en toe een keer.
vreselijk irritant dus.
ik werk onder ubuntu 9.10, twijfel of upgraden naar 10.04 de oplossing zal bieden omdat dan de instellingen toch gewoon overgenomen worden denk ik?
(ter herinnering misschien, ben nog steeds een beginnenling, snap nog heel veel dingen niet hoe die werken....)
wat er gebeurd is het volgende: vanuit open office of bijvoorbeeld een pdf file, geef ik een opdracht om te printen, zet de printer aan en wacht geduldig. het apparaat begint te ratelen en laadt het papier. en vervolgens niets....
vanuit het mailprogramma kan ik soms 1 opdracht uitvoeren en daarna ook niets.
wat ik gedaan heb is de stuurprogramma's herinstalleren, maar dat haalt niets uit.
iemand enig idee wat te doen?
vast grote dank
Carla

Upgraden naar 1.04 kan je het beste doen over een paar maanden zodra versie 10.04.1 (verbeterde uitgave van versie 10.04). Je hebt dan een Long Term Support versie wat inhoudt dat je 3 jaar lang ondersteuning (lees: updates) krijgt tov. de 1 jaar ondersteuning die je hebt voor versie 9.10 (9=2009/10=oktober). Dus jouw versie wordt tot oktober 2010 ondersteund en daarna niet meer. Je kan 9.10 nog wel gebruiken, maar na oktober moet je het doen met je wat dan hebt. Upgraden naar 10.04 biedt wat updates betreft een betere alternatief en zeker aan te raden. Ook wordt er meer hardware ondersteund.

Nu terug naar jouw Canon printertje. Het is een bekend fenomeen onder Linux gebruikers dat Canon bar slecht ondersteund wordt. Als je hier gaat zoeken op Canon, dan kom je een hele berg topics tegen alleen met dezelfde problemen als wat jij hebt: slechte ondersteuning. Ik heb op mijn site hier iets op gezet: https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker/canon-drivers. Ik neem aan dat je hier je drivers ook hebt weggehaald aangezien je meld dat je drivers voor je printer hebt geïnstalleerd.

Wat je kan proberen is je printer verwijderen. Dit doe je zo:
Ga naar Systeem > Beheer > Afdrukken
Selecteer je printer en druk op delete
Je krijgt een waarschuwing of je je printer echt wilt verwijderen. klik op verwijderen.
Start je pc opnieuw op
Zet je printer aan en kijk wat er dan gebeurd.
Ziet Ubuntu je printer dan wel goed?
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: opnieuw problemen canon pixma mp 270
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/26, 22:52:45 »
Upgraden naar 1.04 kan je het beste doen over een paar maanden zodra versie 10.04.1 (verbeterde uitgave van versie 10.04). Je hebt dan een Long Term Support versie wat inhoudt dat je 3 jaar lang ondersteuning (lees: updates) krijgt

Niet over een paar maanden, maar over 1 maand en enkele dagen (29-7 om precies te zijn). Vanaf dat moment geen drie jaar ondersteuning, maar 2 jaar en 9 maanden.

Citaat
tov. de 1 jaar ondersteuning die je hebt voor versie 9.10 (9=2009/10=oktober). Dus jouw versie wordt tot oktober 2010 ondersteund en daarna niet meer. Je kan 9.10 nog wel gebruiken, maar na oktober moet je het doen met je wat dan hebt.

9.10 heeft anderhalf jaar ondersteuning. Tot april 2011 dus.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: opnieuw problemen canon pixma mp 270
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/26, 22:54:04 »
............Long Term Support versie wat inhoudt dat je 3 jaar lang ondersteuning (lees: updates) krijgt tov. de 1 jaar ondersteuning die je hebt voor versie 9.10 (9=2009/10=oktober). Dus jouw versie wordt tot oktober 2010 ondersteund en daarna niet meer.

Versie 9.10 (en alle andere desktop-versies tussen de LTS-versies in) worden anderhalf jaar ondersteund. Dus carla krijgt voor 9.10 nog updates tot april 2011.

Edit: Pjotr was me voor. ;)

Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: opnieuw problemen canon pixma mp 270
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/26, 22:57:19 »
............Long Term Support versie wat inhoudt dat je 3 jaar lang ondersteuning (lees: updates) krijgt tov. de 1 jaar ondersteuning die je hebt voor versie 9.10 (9=2009/10=oktober). Dus jouw versie wordt tot oktober 2010 ondersteund en daarna niet meer.

Versie 9.10 (en alle andere desktop-versies tussen de LTS-versies in) worden anderhalf jaar ondersteund. Dus carla krijgt voor 9.10 nog updates tot april 2011.

Edit: Pjotr was me voor. ;)

Naja, die ene half jaar...maakt niet zoveel uit.
Een mens kan zich vergissen.
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Offline carla

  • Lid
Re: opnieuw problemen canon pixma mp 270
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/27, 10:52:44 »

nomko schreef:

Nu terug naar jouw Canon printertje. Het is een bekend fenomeen onder Linux gebruikers dat Canon bar slecht ondersteund wordt. Als je hier gaat zoeken op Canon, dan kom je een hele berg topics tegen alleen met dezelfde problemen als wat jij hebt: slechte ondersteuning. Ik heb op mijn site hier iets op gezet: https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker/canon-drivers. Ik neem aan dat je hier je drivers ook hebt weggehaald aangezien je meld dat je drivers voor je printer hebt geïnstalleerd.

Wat je kan proberen is je printer verwijderen. Dit doe je zo:
Ga naar Systeem > Beheer > Afdrukken
Selecteer je printer en druk op delete
Je krijgt een waarschuwing of je je printer echt wilt verwijderen. klik op verwijderen.
Start je pc opnieuw op
Zet je printer aan en kijk wat er dan gebeurd.
Ziet Ubuntu je printer dan wel goed?

[/quote]

ja dat is het probleem niet, ubuntu ziet mijn printer wel. heb gedaan wat je voorsteld, maar geeft geen veranderingen, printer ratelt, laadt papier en vervolgens .....nothing at all.
nog meer ideeen misschien? zou erg welkom zijn.
Carla

Offline mrGee

  • Lid
Re: opnieuw problemen canon pixma mp 270
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/27, 11:13:29 »
Hallo

Als je je browser opent en daar;
localhost:631
in tikt en return geeft,

Dan krijg je een printerbeheer programma, waarbij je evt. wat makkelijker meer
dingen/instellingen kunt nakijken of veranderen

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline carla

  • Lid
Re: opnieuw problemen canon pixma mp 270
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/27, 12:35:53 »
hallo Gerrit
ik heb gedaan wat je zei en kom dan in het cups 1.4.1 programma.
ik zie dat er van alles ingesteld kan worden en bekeken.
maar echt veel wijzer wordt ik er niet van. het is én engels  én computertaal én dan ook nog ubuntu taal die ik niet gewend ben....
ik heb vanuit dat programma geprobeerd een testpagina af te drukken maar ook dan geen resultaat....
en ik weet gewoon niet waar ik naar moet kijken dan...
dus dank voor je antwoord, maar voroalsnog kom ik nog niet verder....
groeten
Carla

Offline mrGee

  • Lid
Re: opnieuw problemen canon pixma mp 270
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/27, 12:55:16 »
Hallo

En als je het tabblad 'Jobs' even bekijkt, staan daar een riedel jobs of
staat daar 'no jobs'
En wat is de 'Printer State:'  in het tabblad Printers?

Ik heb trouwens wel het idee dat daar niet de fout zit, omdat er ogenschijnlijk
wel een deel van de opdracht bij de printer aankomt. Die printer werkt op
zich nog wel? Je hoort dus niet dat hij daadwerkelijk iets afdrukt maar dat
bijvoorbeeld er geen inkt op het papier komt? Ik zag dat je als volgorde had,
om vanuit openoffice eerst iets af te drukken en dan pas de printer aan zet?
Beter is om die printer eerst aan te zetten en dan pas af te drukken.
Die geluiden die je hoort dan zijn niet de normale initiële geluiden die
de printer maakt als hij opstart? (Dus altijd bij de opstart ook zonder printopdracht)

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline carla

  • Lid
Re: opnieuw problemen canon pixma mp 270
« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/27, 13:09:58 »
hallo Gerrit,
vast dank al voor je tijd!!ik ga even antwoorden in jouw bericht

Hallo

En als je het tabblad 'Jobs' even bekijkt, staan daar een riedel jobs of
staat daar 'no jobs'
er staan nu 2 actieve jobs: een testpagina die ik eerder probeerde af te drukken en die ik gecanceld heb.
en een opdracht van vanmorgen waarbij de volgende melding staat: Unable to write print data: Input/output error"

En wat is de 'Printer State:'  in het tabblad Printers?
daar staat nu idle (en de printer staat aan)

Ik heb trouwens wel het idee dat daar niet de fout zit, omdat er ogenschijnlijk
wel een deel van de opdracht bij de printer aankomt. Die printer werkt op
zich nog wel?
Ja
Je hoort dus niet dat hij daadwerkelijk iets afdrukt maar dat
bijvoorbeeld er geen inkt op het papier komt?
nee, het papier gaat er ook niet doorheen. net nieuwe cartridges hebben het probleem ook niet opgelost
 Ik zag dat je als volgorde had,
om vanuit openoffice eerst iets af te drukken en dan pas de printer aan zet?
soms, de ene keer die volgorde, de andere keer staat de printer al aan
Beter is om die printer eerst aan te zetten en dan pas af te drukken.
ok
Die geluiden die je hoort dan zijn niet de normale initiële geluiden die
de printer maakt als hij opstart? (Dus altijd bij de opstart ook zonder printopdracht)
inderdaad de gewone opstartgeluiden, dan wordt het papier geladen en dan dus niets..

Groeten Gerrit
Carla

Offline mrGee

  • Lid
Re: opnieuw problemen canon pixma mp 270
« Reactie #10 Gepost op: 2010/06/27, 13:16:40 »
Kun je dan bij het tabblad Printers even
'cancel all jobs'
doen?
Je moet dan als het goed is even je naam en wachtwoord ingeven
Daarna proberen of je alsnog iets eenvoudigs bijv. met de tekst editor
gedit of een testpagina oid. af kunt drukken.
Eventueel om zeker te gaan kun je na de cancel all jobs actie de
computer even herstarten (zou eigenlijk niet hoeven) zodat er misschien wat
achterstallige "lijkjes" worden geflushed en dan pas weer testen

edit; controleer ook even of de print afdrukapplet zelf (staat tijdens een afdruk of
na een mislukte afdruk, op het paneel rechtsboven) of daar ook niet nog een
afdrukje staat. Ik zag na een testje dat weliswaar all jobs gecanceled waren, maar dat de
applet een andere mening daarover had.

Groeten Gerrit
« Laatst bewerkt op: 2010/06/27, 13:20:26 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline jolo

  • Lid
Re: opnieuw problemen canon pixma mp 270
« Reactie #11 Gepost op: 2010/06/27, 13:40:45 »
een tijd terug was ik hier omdat ik een canon pixma had gekocht en die niet aan het werk kreeg. toen heb ik een en ander uiteindelijk goed aan het werk gekregen gelukkig. helaas, nu al een tijdje kan ik gewoon niet printen, of heel af en toe een keer.
Had je overigens wel voordat je die Canon printer aanschafte, deze wel eerst gecontroleerd op Linux compatibiliteit in deze hyperlink http://www.openprinting.org/printers/manufacturer/Canon Want jouw canon pixma mp 270 zie ik er niet bij staan. Check ook nog op de site van Canon http://www.canon-europe.com/Support/Software/Linux/PIXMA/index.asp (Deze site is bij mij erg traag.)

Als je een printer (all-in-one) hebt die ondersteund wordt door Linux, dan zou het installeren in Ubuntu via Systeem > Beheer > Afdrukken > Toevoegen en het selecteren van je printer voldoende moeten, om te kunnen printen. Althans dat is het geval met mijn HP (all-in-one) printers. Bij andere merk printers zou het kunnen dat je drivers van de fabrikant moet downloaden en installeren.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline carla

  • Lid
Re: opnieuw problemen canon pixma mp 270
« Reactie #12 Gepost op: 2010/06/27, 13:43:56 »
kom straks terug, heb even visite, daarna ga ik weer proberen
Carla

Offline mrGee

  • Lid
Re: opnieuw problemen canon pixma mp 270
« Reactie #13 Gepost op: 2010/06/27, 13:48:46 »
@ jolo
inderdaad staat deze printer te boek als moeilijk/slecht/niet ondersteund, maar aangezien het
kennelijk toch een keer fatsoenlijk gewerkt heeft en vaak een printer er al is als men
overgeschakelt naar linux, toch maar iets proberen.

Vroeger bij een moeilijke epson dit;

http://turboprint.de/

moeten toepassen (closed source) Toendertijd was die nog gratis met een beperkte
resolutie (wou je meer, dan moest je betalen) Nu heb je alleen een 30 dagen probeer
tijd, in ieder geval kun je dan iets testen en kun je kijken of die 30 euro je dat waard is.

Maar zit je tegen een nieuwe printer aanschaf dan zeker kijken welke printers netjes ondersteund
worden.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline jolo

  • Lid
Re: opnieuw problemen canon pixma mp 270
« Reactie #14 Gepost op: 2010/06/27, 14:29:44 »
inderdaad staat deze printer te boek als moeilijk/slecht/niet ondersteund, maar aangezien het kennelijk toch een keer fatsoenlijk gewerkt heeft en vaak een printer er al is als men overgeschakelt naar linux, toch maar iets proberen.
Dat was bij mij alleen het geval bij mijn eerste printer, een HP Deskjet 550C die (toevallig) correct werd ondersteund door Linux. Toen deze printer een jaar of zeven later de geest gaf, heb ik het type HP printer van te voren gecheckt op Linux compatibiliteit. Dat werd in december 2002 een HP all-in-one PSC 750xi. En in januari 2009 kocht ik een HP Photosmart C6380 all-in-one. Deze gebruiken de open source hplip/hpijs drivers.

Want zelf prefereer ik in Linux de open source drivers boven de close source drivers. In Synaptic staat daarover dan ook
Citaat
Canonical levert kritieke updates voor hplip tot april 2015.
Terwijl je bij de  close source drivers afhankelijk bent van de (printer)fabrikant. En zodra een printer (all-in-one) uit de handel is genomen, maakt de fabrikant geen nieuwe drivers meer.
Maar zit je tegen een nieuwe printer aanschaf
Overigens zitten de hoogste kosten per vel papier altijd nog in de inkt, die wel eens veel hoger kan uitvallen dan de aanschafprijs van de printer.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline carla

  • Lid
Re: opnieuw problemen canon pixma mp 270
« Reactie #15 Gepost op: 2010/06/27, 19:55:03 »
Kun je dan bij het tabblad Printers even
'cancel all jobs'
doen?
Je moet dan als het goed is even je naam en wachtwoord ingeven
Daarna proberen of je alsnog iets eenvoudigs bijv. met de tekst editor
gedit of een testpagina oid. af kunt drukken.
Eventueel om zeker te gaan kun je na de cancel all jobs actie de
computer even herstarten (zou eigenlijk niet hoeven) zodat er misschien wat
achterstallige "lijkjes" worden geflushed en dan pas weer testen

edit; controleer ook even of de print afdrukapplet zelf (staat tijdens een afdruk of
na een mislukte afdruk, op het paneel rechtsboven) of daar ook niet nog een
afdrukje staat. Ik zag na een testje dat weliswaar all jobs gecanceled waren, maar dat de
applet een andere mening daarover had.

Groeten Gerrit

zo, ben ik weer.
alles gecanceld. pictogram van de printer aangeklikt (staat bij mij rechtsonderin, denk dat je die bedoeld?) geen taken.
computer herstart. printer aan. printopdracht gegeven, en voila, niets....nu al 11 minuten aan het verwerken of zo.
in het cups venster gekeken, vond een error log, daarbij staat overd eze opdracht:
E [27/Jun/2010:19:39:49 +0200] Unable to remove temporary file "/var/spool/cups/tmp/.hplip" - Is a directory

nog niet veel verder dus lijkt het...
Carla

Offline carla

  • Lid
Re: opnieuw problemen canon pixma mp 270
« Reactie #16 Gepost op: 2010/06/27, 20:01:19 »
een tijd terug was ik hier omdat ik een canon pixma had gekocht en die niet aan het werk kreeg. toen heb ik een en ander uiteindelijk goed aan het werk gekregen gelukkig. helaas, nu al een tijdje kan ik gewoon niet printen, of heel af en toe een keer.
Had je overigens wel voordat je die Canon printer aanschafte, deze wel eerst gecontroleerd op Linux compatibiliteit in deze hyperlink http://www.openprinting.org/printers/manufacturer/Canon Want jouw canon pixma mp 270 zie ik er niet bij staan. Check ook nog op de site van Canon http://www.canon-europe.com/Support/Software/Linux/PIXMA/index.asp (Deze site is bij mij erg traag.)

Als je een printer (all-in-one) hebt die ondersteund wordt door Linux, dan zou het installeren in Ubuntu via Systeem > Beheer > Afdrukken > Toevoegen en het selecteren van je printer voldoende moeten, om te kunnen printen. Althans dat is het geval met mijn HP (all-in-one) printers. Bij andere merk printers zou het kunnen dat je drivers van de fabrikant moet downloaden en installeren.
ja, ik weet het, ik had het in mijn eerste vraag al genoemd destijds. eerst overgestapt op linux, gelezen dat vrijwel alle printers ondersteund werden, nieuwe printer gekocht en ja hoor net deze dus niet....het is nu eenmaal zo.
het heeft goed gewerkt.en ik heb geen idee waarom nu niet meer....en ik snap er echt te weinig van om van alles uit te proberen op eigen houtje, was voorheen wel wat beter bekend met windows, maar ubuntu werkt gewoon anders, alles heet anders. en als het werkt ben ik helemaal blij, want op zich vind ik het werken met ubuntu prima
Carla

Offline jolo

  • Lid
Re: opnieuw problemen canon pixma mp 270
« Reactie #17 Gepost op: 2010/06/27, 20:28:36 »
(...) eerst overgestapt op Linux, gelezen dat vrijwel alle printers ondersteund werden, nieuwe printer gekocht en ja hoor net deze dus niet....het is nu eenmaal zo. het heeft goed gewerkt. en ik heb geen idee waarom nu niet meer (…)
Er zullen ongetwijfeld veel printer verkrijgbaar zijn, die werkend te krijgen zijn in Linux. Sommige printers (all-in-one) werken "out of the box" op de dag van aankoop, of later als er weer een nieuwe Linux distributie versie uitkomt. Maar je hebt ook printers die alleen werkend zijn te krijgen in Linux, na vlieg- en kunstwerk. Waarschijnlijk is dat bij jouw canon pixma mp 270 het geval. Weet je nog hoe je 'm werkend had gekregen in Linux? Welke howto had je gebruikt? 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline carla

  • Lid
Re: opnieuw problemen canon pixma mp 270
« Reactie #18 Gepost op: 2010/06/27, 20:37:47 »
(...) eerst overgestapt op Linux, gelezen dat vrijwel alle printers ondersteund werden, nieuwe printer gekocht en ja hoor net deze dus niet....het is nu eenmaal zo. het heeft goed gewerkt. en ik heb geen idee waarom nu niet meer (…)
Er zullen ongetwijfeld veel printer verkrijgbaar zijn, die werkend te krijgen zijn in Linux. Sommige printers (all-in-one) werken "out of the box" op de dag van aankoop, of later als er weer een nieuwe Linux distributie versie uitkomt. Maar je hebt ook printers die alleen werkend zijn te krijgen in Linux, na vlieg- en kunstwerk. Waarschijnlijk is dat bij jouw canon pixma mp 270 het geval. Weet je nog hoe je 'm werkend had gekregen in Linux? Welke howto had je gebruikt? 
hoi,
ik heb de drivers gedownload van de australische canonsite
dit was mijn eerste vraag hier:  http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/absoluut-beginner-wil-canon-pixma-installeren-help/
dus het werkte wel een tijdje.
een tijdje was het dat het ene document wel en het volgende niet ging.
heb ook al meegemaakt dat een document van 1 pagina over 4 vellen verspreid uitgeprint werd.
en nu eigenlijk helemaal niets meer ;-(
en ik weet niet precies wanneer het een probleem werd, het staat me bij dat het rond het uitbrengen van 10.4 was en dat ik toen dacht ik wacht wel even want nu werkt alles in ieder geval en dan moet ik  misschien weer allerlei instellingen gaan veranderen. en nu moet het helaas toch blijkbaar.....
misschien dat het iets met updates van pakketten te maken heeft, maar wat het ook  is, ik baal er wel van...
Carla

Offline mrGee

  • Lid
Re: opnieuw problemen canon pixma mp 270
« Reactie #19 Gepost op: 2010/06/27, 21:16:02 »
Hallo

Misschien kun je dat .hplip bestandje even met de hand verwijderen als root
doe;
alt+f2
tik in :
gksudo nautilus
enter wachtwoord invullen
naar /var/spool/cups/tmp 'reizen'
ctrl+h    
doen, de hidden spullen duiken nu ook op
verwijder de .hplip directory of evt. alles wat in tmp staat
bij mij staat daar nu ook niets, ook geen .hplip spul ondanks dat aan deze
linuxbak een hp deskjet hangt.

en hplip?? Dit is toch een canon?
doe eens in een terminal
dpkg -l |grep -i hplip  (-l is kleine letter L)
om te zien of dat daadwerkelijk is geïnstalleerd

Groeten Gerrit

-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline jolo

  • Lid
Re: opnieuw problemen canon pixma mp 270
« Reactie #20 Gepost op: 2010/06/27, 21:39:20 »
en ik weet niet precies wanneer het een probleem werd, het staat me bij dat het rond het uitbrengen van 10.4 was (..)misschien dat het iets met updates van pakketten te maken heeft (..)
Als het om een update gaat van ongeveer 2 maanden oud, zal het wellicht niet meer te achterhalen zijn om welke het ging. Ging het overigens om de 32- of 64 bit Ubuntu? Check eventueel op het Engelstalige Ubuntu forum deze thread [SOLVED] Canon Pixma MP 270 Ubuntu 64 bit won't install. En zo zijn er meerdere hypernlnks te vinden via google met de zoekwoorden mp270 ubuntu.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline carla

  • Lid
Re: opnieuw problemen canon pixma mp 270
« Reactie #21 Gepost op: 2010/06/27, 23:11:34 »
hallo, ben ik weer,
Hallo

Misschien kun je dat .hplip bestandje even met de hand verwijderen als root
doe;
alt+f2
tik in :
gksudo nautilus
enter wachtwoord invullen
naar /var/spool/cups/tmp 'reizen'
ctrl+h    
doen, de hidden spullen duiken nu ook op
verwijder de .hplip directory of evt. alles wat in tmp staat
bij mij staat daar nu ook niets, ook geen .hplip spul ondanks dat aan deze
linuxbak een hp deskjet hangt.

gedaan

en hplip?? Dit is toch een canon?
doe eens in een terminal
dpkg -l |grep -i hplip  (-l is kleine letter L)
om te zien of dat daadwerkelijk is geïnstalleerd
ook gedaan
in de terminal verschijnt dan: root@carla-desktop:/home/carla# dpkg -l |grep -i hplip
ii  hplip                                      3.9.8-1ubuntu2                             HP Linux Printing and Imaging System (HPLIP)
ii  hplip-data                                 3.9.8-1ubuntu2                             HP Linux Printing and Imaging - data files
root@carla-desktop:/home/carla#

dat betekent dan dus dat het geinstalleerd is denk ik ...moet ik dat verwijderen? en hoe? via pakketbeheer of zo?


Groeten Gerrit


na deze actie opnieuw een printopdracht gegeven....niets...
groet
Carla

Offline mrGee

  • Lid
Re: opnieuw problemen canon pixma mp 270
« Reactie #22 Gepost op: 2010/06/28, 09:17:10 »
Hallo

Je zou dat kunnen proberen, hplip wordt trouwens standaard geïnstalleerd, dus ook
op mijn linuxbak waar een Brother laserprinter aanhangt, staat ie er standaard bij.
Gooi ik nu alles van hplip en hpijs weg, dan blijft ie gewoon netjes zijn werk doen.
Maar ook al omdat bijv. hier;
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1474824&highlight=pixma+mp270
niets genoemd wordt mbt. verwijderen zou het normaal gesproken niet in de weg
hoeven zitten. 't Is meer dat ik die .hplip plots zie opduiken in die /tmp file
vandaar. Een kleine kans dat daar iets misloopt icm. met cups en je printer
dus maar even verwijderen. Daarbij is hplip/hpijs zo weer terug te installeren.

Groeten Gerrit

-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: opnieuw problemen canon pixma mp 270
« Reactie #23 Gepost op: 2010/08/25, 11:41:20 »
Hoi

Ik ben nu ook bezig met hetzelfde probleem! Nadat ik ubuntu een week geleden voor het eerst ben gaan gebruiken kwam ik er dus achter dat de mp270-driver heel moeilijk te krijgen is. Ook op deze(http://ubuntu-ky.ubuntuforums.org/showthread.php?p=9302872) manier is het niet gelukt. Ik moet echt de amd64-versie hebben denk ik en niet de i386 want daar geeft hij iedere keer een foutmelding over dat de 'architectuur i386' niet goed is(op zich logisch, is 32-bit).
Op dit moment heb ik dus dit pakket (MP270 series IJ Printer Driver Ver. 3.20 for Linux (debian Packagearchive)) gedownload, maar helaas... De opdracht komt aan bij de printer maar die doet er NIETS maar dan ook helemaal NIETS mee!

Heb je ondertussen een oplossing gevonden Carla? Of iemand anders want ik raak zwaar gefrustreerd!!!!

Groetjes, Jasper

Offline carla

  • Lid
Re: opnieuw problemen canon pixma mp 270
« Reactie #24 Gepost op: 2010/08/26, 12:55:43 »
nee, ik heb ook nog geen oplossing. ik heb de printer maar weer aan een stokoude windows pc gehangen zodat ik in ieder geval kan printen.
scannen en kopieeren lukte wel. maar printen is inderdaad wat je zegt....opdracht komt aan en vervolgens gebeurt er niets, uren, dagen...
ik heb het even opgegeven in ieder geval. als ik weer een beetje extra tijd heb ga ik weer zoeken.
ik hou me ondertussen aanbevolen mocht jij of iemand anders DE oplossing vinden.
groet
Carla