Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat zijn de verschillen van Libreoffice, Apache Openoffice en Microsoft office?  (gelezen 4814 keer)

Offline bart85

  • Lid
Zijn deze verschillende officepakketten allemaal even goed? Heeft het allemaal dezelfde vergelijkbare functionaliteit? Is Microsoft Office van een betere kwaliteit? Welk pakket is het praktisch, wekt het handigste?

De documentatie van de verschillende pakketten, zijn die allemaal volledig en in het Nederlands?
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Openoffice heeft zijn tijd wel gehad geloof ik. Wat dat betreft zou ik voor Libreoffice kiezen.
MS office is hier geen optie want geen windows. En toen ik nog wel win had waren Openoffice en later Libreoffice ook al in gebruik.

De verschillen? Ik merk er niet zo veel van. In het begin is het even zoeken naar functies omdat er wat andere benamingen gebruikt worden in het keuzemenu.
Er is een tijd geweest dat veel functies in MSO niet werkten omdat je dan het dure zakelijke office moest kopen. Terwijl het in Openoffice gewoon al volledig werkte. Het voordeel was (en is?) dat OO en LO gewoon volledig zijn. En dat je niet hoeft te betalen voor upgraden naar een nieuwere versie.

Er wordt nogal eens geklaagd over conversieproblemen bij onderlinge uitwisseling met derden.
Wij ondervangen dat door .docs weg te schrijven in een lager formaat (xp/win2000 geloof ik). Dat deden we bij MSO ook al omdat conversieproblemen altijd ontstaan als je in de laatste versies gaat exporteren.
En dat wat definitief de deur uit gaat gaat in pdf formaat. Denk dan aan werkstukken op school en officiele brieven per email. Pdf behoud namelijk ten alle tijden zijn opmaak zoals jij het weg schrijft.

Soms is het wat uitzoeken, maar hier komen we er eigenlijk altijd wel uit. Is dat niet ook altijd met "de nieuwere versie van wat je ik had"?
Voor ons dus amper verschillen. =D
« Laatst bewerkt op: 2016/04/13, 09:55:19 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Groot verschil is dat MS Office gesloten software is, OpenOffice en LibreOffice zijn vrije software.
MS office is hier geen optie want geen windows.
Tip: Als je MS Office al hebt (gekocht) kan je Office ook zonder Windows blijven gebruiken met behulp van wine in Ubuntu (hoewel niet alle versies/functies/onderdelen even goed).

Tegenwoordig heeft Microsoft ook "Office Online", een SAASS oplossing (“Service As A Software Substitute” ofwel een “clouddienst in plaats van software” ofwel “nog afhankelijker van Microsoft”).
Klik links bovenin op Documentatie

Tip: Als je MS Office al hebt (gekocht) kan je Office ook zonder Windows blijven gebruiken

Zelfs dan niet. In uiterste noodgevallen bestaat er ook nog online office. Maar vooralsnog gaat het prima zonder. ^-^
Toch bedankt voor de tip die misschien aan bartveurink besteed is.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline bart85

  • Lid
Verder is ook de vraag of de documentatie (in het nederlands) van de verschillende pakketten even goed zijn. Voor MS Office heb ik een boek gekocht. Ik vraag mij af of het een juiste keuze is geweest.
Als ik het boek ga doornemen en goed met MS Office overweg kan, heeft dat een voordeel? Word er op kantoor MS Office of een gratis Office gebruikt?
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Aan MSO zit nog een groot nadeel, de OpenStandaarden voor b.v. documenten (ODT) wordt niet op tijd bijgewerkt, waardoor sommige documenten die gemaakt zijn met LibreOffice niet goed te lezen zijn in MSO.
Dit terwijl overheden en gesubsidieerde instellingen als scholen, verplicht zijn om te communiceren in OpenStandaarden.
Omgekeerd komt het ook voor, dat documenten gemaakt met een moderne MSO niet goed geopend kunnen worden in LibreOffice, omdat MS niet vertelt hoe een file is opgebouwd.
Het advies is dan ook, om documenten die aangepast moeten kunnen worden te verzenden in een ODF standaard (Open Document Format) dat de default is in LibreOffice.
Hoeft een document niet aanpasbaar te zijn, dan is PDF de beste oplossing.

Voor de goede orde: Een overheid, of gesubsidieerde instelling die mij een DOC, of DOCx file toestuurt, kan rekenen op een aantal emails met uitleg hierover.
Er is in ieder geval één overheids-instelling, die deze files ook niet accepteert en bij ontvangst een reactie geeft, dat de vraag/klacht pas in behandeling kan worden genomen, wanneer de bijlage in ODF, of PDF formaat wordt aangeleverd.

Dus .......... kies voor de gratis LibreOffice !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline h2o

  • Lid
Tip: Als je MS Office al hebt (gekocht) kan je Office ook zonder Windows blijven gebruiken met behulp van wine in Ubuntu (hoewel niet alle versies/functies/onderdelen even goed).
Als je Playonlinux installeert dan gaat het een stuk makkelijker. Playonlinux is gewoon via Synaptic te installaeren.

Verder kun je WPS office gebruiken (Engelstalig) wat ook goed met MSO bestandsformaat overweg kan. Heb je er geld voor over, dan kan ik je Softmaker adviseren als je nagenoeg 100% uitwisselbaarheid nodig hebt. Gebruik ik zelf ook. Er is ook een free-version te gebruiken (Freeoffice) wat wel docx e.d. kan lezen, maar alleen in het oude bestandsformaat (doc, xls e.d.) kan wegschrijven. Freeoffice en Softmaker zijn te downloaden, alleen registreren en bij Softmaker (helaas) ook betalen. Maar het is het geld meer dan waard hoor!!
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline bart85

  • Lid
Een nadeel van LibreOffice vind ik dat een deel van de documentatie alleen in het Engels is. Documentatie is van https://nl.libreoffice.org/ondersteuning/documentatie/
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Een nadeel van LibreOffice vind ik dat een deel van de documentatie alleen in het Engels is. Documentatie is van https://nl.libreoffice.org/ondersteuning/documentatie/
Als je tijd en zin hebt, kun je mee gaan helpen met de Nederlandse vertaling....  :)
https://nl.libreoffice.org/gemeenschap/lokalisatie/

Verder is ook de vraag of de documentatie (in het nederlands) van de verschillende pakketten even goed zijn.

Niet te bang zijn. Het werkt allemaal nagenoeg hetzelfde.
En als je iets niet weet kun je het ook altijd nog hier vragen.
En je kunt het toch ook gewoon proberen? LO en OO kun je toch ook gewoon onder win uitproberen?

Word er op kantoor MS Office of een gratis Office gebruikt?
MSO op kantoor. Omdat MSO als jarenlang marktleider toch wel enigszins de standaard geworden is.
Maar zoals ik al zei lopen wij er niet zozeer tegenaan dat wij hier LO gebruiken. Ook niet met het onderwijs.

Aan MSO zit nog een groot nadeel...

[offtopic]
Prachtig hoe jij structureel het nadeel bij MSO blijft leggen, daar waar elke ander mens vanuit zijn kokervisie de open source alternatieven de schuld zou geven. Heerlijk consequent geeft het evenwicht.  ^-^
[/offtopic]
« Laatst bewerkt op: 2016/04/13, 12:41:01 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
[offtopic]
Prachtig hoe jij structureel het nadeel bij MSO blijft leggen, daar waar elke ander mens vanuit zijn kokervisie de open source alternatieven de schuld zou geven. Heerlijk consequent geeft het evenwicht.  ^-^
[/offtopic]
Binnen de EU-Overheden zijn OpenStandaarden een eis!
Ieder programma, dat daar niet goed mee kan omgaan, zou verboden moeten worden bij EU-Overheden.
Tja ....... ik ben een OpenStandaard evangelist :lol:
Voor de goede orde:
OpenStandaard is een afspraak,
OpenSourceSoftware is een programma,
OpenData gaat over hergebruik en copyrights.
Dit zijn dus 3 verschillende dingen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.