Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: schermresolutie niet hoger dan 1024x768  (gelezen 1960 keer)

apollo866

  • Gast
schermresolutie niet hoger dan 1024x768
« Gepost op: 2006/04/15, 19:07:46 »
Na de installatie van Linux-ubuntu, kan ik de schermresolutie maar op max 1024x768 instellen?
Kan dit eenvoudig aangepast worden?

Offline Ramana

  • Lid
schermresolutie niet hoger dan 1024x768
« Reactie #1 Gepost op: 2006/04/16, 08:51:54 »
Om het configureren wat makkelijker te maken, heb ik configure-debian geinstalleerd.
Doe sudo configure-debian. X is dan makkelijk te configureren. Maakt voor de zekerheid wel eerst een copy van /etc/X11/ xorg.conf. De meeste vragen kun je bevestigen met Enter. Bij de resolutie-keuze kun je Medium kiezen, dan krijg je een overzicht van mogelijkheden (ga niet verder met resolutie en frequenties dan het scherm aankan)....

Azalin

  • Gast
schermresolutie niet hoger dan 1024x768
« Reactie #2 Gepost op: 2006/04/16, 09:48:45 »
Wat voor een grafische kaart heb je? Als het een nvidia kaart is dan zou je de nvidia-glx of nvidia-glx-legacy (afhankelijk van of je een nieuwe of een oude kaart hebt) kunnen installeren. Dat heb ik ook gedaan en na het enablen van de restricted modules werkte het perfect. Wel even switchen van de 386 kernels naar de k7 (in mijn geval omdat ik AMD heb) of de 686 (als je een PIV of hoger hebt) kernels. Toen kon ik ineens hogere resoluties gebruiken.

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg dien je daarna te doen en sudo nvidia-glx-config enable

apollo866

  • Gast
schermresolutie niet hoger dan 1024x768
« Reactie #3 Gepost op: 2006/04/16, 14:06:40 »
Wat bedoel je met"Doe sudo configure-debian" .
ik ben nog maar gestart met Linux, begrijp je?
THX

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
schermresolutie niet hoger dan 1024x768
« Reactie #4 Gepost op: 2006/04/16, 15:09:46 »
sudo betekent zoveel als
'doe als root'
Nodig om ingrijpende veranderingen te doen.

Offline Ramana

  • Lid
schermresolutie niet hoger dan 1024x768
« Reactie #5 Gepost op: 2006/04/16, 15:30:31 »
Heeeel lang was mandrake, nu Mandriva, mijn voorkeur distro. Mandriva is makkelijk grafisch te configureren. Nu geef ik de voorkeur aan Ubuntu (en Debian). Alleen het configureren is ietwat lastiger. Weet je eenmaal hoe het moet, dan valt het erg mee.  dbkg-reconfigure en dan pakketnaam is de truc (zoals Azalin schreef). Maar hoe weet je de juiste de naam van het pakket? Daarom is configure-debian zo handig (zit inderdaad in een van de repository's universe of multiverse).  configure-debian geeft toegang tot een flink aantal instellingen die je met dbkg-reconfigure kunt instellen.   Dus een aardig hulpmiddel. Eerst configure-debian installeren, dan een terminal starten en vervolgens type je 'sudo configure-debian'  in (sudo om root rechten te krijgen)