Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: draadloos start niet op en sleutelringvraag ontbreekt na opstart PC  (gelezen 2831 keer)

Mijn al maanden goed werkende draadloze verbinding doet plots vreemd:
Na opstarten wordt door NM geen draadloze verbinding gemaakt en ook de vraag van de sleutelring ontbreekt. Die komt  normaal direct na opstarten als eerste.
Na handmatig invoeren van mijn verbindingsgegevens voor mijn vaste IP adres krijg ik normaal verbinding met mijn router, maar de NM applet verdwijnt dan van de werkbalk...
Ik ken inmiddels (bijna) alle trucs voor mijn configuratie, om in Ubuntu draadloos te verbinden, maar waarom doet NM nu zo vreemd? Heb ook geen ander programma (ipv NM) voor draadloos geinstalleerd want dat kan conflicteren met NM. En sinds de laatste goede verbinding zijn ook geen verbindingsinstellingen veranderd.

resumerend:
Waarom geen sleutelringvraag, waarom geen automatisch verbinden en waarom verdwijnt de NM applet bij handmatig verbinden?
Dit probleem doet zich sinds de laatste updates voor en na elke opstart, maar weet niet of het daarmee iets van doen heeft.
Ben ik (weer eens) de eerste of gewoon de enige met dit ongemak?

EDIT
Voorlopig heb ik de zaak (inclusief na opstarten; hoewel echt niet vlekkeloos) weer werkend.
Ik heb een nieuwe draadloze verbinding gemaakt, alsof er nooit eentje had bestaan.
Na opstarten duurt het dan wel 5-6 minuten voor de sleutelringvraag eindelijk komt. En pas op dat je in die periode niet met de muis op het NM applet klikt, want dan zit alles muurvast en rest alleen een harde reset.
Na invullen van de het sleutelring pasword loopt alles weer alsof het nooit ander was....merkwaardig toch.
Hoe kan ik de sleutelringvraag versnellen zonder de draadloze verbinding te verzieken?
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

draadloos start niet op en sleutelringvraag ontbreekt na opstart PC
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/28, 10:01:31 »
Aanvulling en afronding:
Na de laatste updates lijkt (voorlopig althans) alles weer in orde: de sleutelring meldt zich weer direct na opstarten van de PC en het verbinden loopt als vanouds weer als een zonnetje.
Ik kan (helaas) niet bewijzen dat het aan de updates heeft gelegen, maar aan de PC instellingen is/was verder niets veranderd dus...ik verdenk de updates. Vooral toen een dag later al meteen dezelfde updates met aanvullingen kwamen. Soms zijn updates dan toch een beetje voorbarig vrees ik.....?
Ik sluit dit topic vandaag af als er verder geen reacties op komen.
Misschien was ik dan toch de enige met dit probleempje (maar dat geloof ik niet echt).
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline lizardman

  • Lid
draadloos start niet op en sleutelringvraag ontbreekt na opstart PC
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/28, 10:42:49 »
Ik gebruik automatische aanmelding in combinatie met handmatige netwerkconfiguratie. Hoewel het ook mij is opgevallen van die elkaar snel opvolgende updates, heb ik verder geen onregelmatigheden opgemerkt. Mijn laptop heeft Intel wifi.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

draadloos start niet op en sleutelringvraag ontbreekt na opstart PC
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/28, 10:47:36 »
@ lizardman: Ik meen dat ik hier ook met automatisch aanmelden werk; al vraagt ubuntu (en dat is normaal) dan wel altijd de sleutelringcode.
Maar waarom doe je dan toch nog handmatig je netwerkconfig? Heeft de automatische aanmeding dan nog zin?
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline lizardman

  • Lid
draadloos start niet op en sleutelringvraag ontbreekt na opstart PC
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/28, 11:12:44 »
Handmatige netwerkcofig gebruik ik eigenlijk een beetje uit luiheid ;-)
Omdat ik 99,9% van de tijd op hetzelfde netwerk inlog, en ik op een eenvoudige manier het iedere keer invullen van de sleutelringcode wil omzeilen.
Om dezelfde reden heb ik ook automatische aanmelding... Ik hoef niets in te toetsen (inloggen) 's morgens zet ik mijn lap aan en ga dan een bakkie halen. Als ik terug kom staat Ubuntu klaar om te gebruiken... Ik ben de enige gebruiker op de lap dus ook daar geen probleem.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

draadloos start niet op en sleutelringvraag ontbreekt na opstart PC
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/29, 11:04:52 »
@lizardman: hopelijk blijft draadloos ook bij jou naar tevredenheid werken.
Het lijkt erop dat verder geen andere reakties of toevoegingen op dit topic komen.
En omdat mijn Ubuntu desktop inmiddels weer loopt als vanouds sluit ik dit topic.
THNXX
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

draadloos start niet op en sleutelringvraag ontbreekt na opstart PC
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/29, 21:57:50 »
Moet helaas dit draadje heropenen: bij opstarten PC is het wisselend wat Ubuntu me levert: soms pakt de NM de draad op, maar af en toe lukt het gewoon niet om draadloos te verbinden. Handmatig instellen lukt wel en betekent alle gegevens opnieuw invoeren. Dat is ook hoe ik nu op dit draadje zit. Geen reden om dit draadje te heropenen eigenlijk. Maar het vreemde is nu:
NM laat helemaal geen meer verbinding zien. Zelfs verbindingsinfo is niet beschikbaar, en het draadloze netwerk wordt niet door NM gezien en alleen handmatige configuratie is toegankelijk. En daarmee heb ik dus zojuist deze verbinding gemaakt. Maar NM ziet hem blijkbaar NIET en toch ben ik verbonden met mijn router; kan interntten en e-mailen etc. NM laat alleen twee zwarte schermpjes zien. Dat NM de laatste dagen zo vreemd doet is niet verklaarbaar door veranderde instellingen of geinstalleerde pakketten, want daarin is afgelopen week NIETS veranderd. NM is dus vreselijk instabiel geworden. Ook de vraag van de sleutelring is niet komen opdagen. Ik vermoed door de laatste updates, maar weet dat dus niet zeker.
Als dit blijft ga ik NM verwijderen en een alternatief gebruiken.
Iemand nog suggesties wat hier kan spelen??
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline Bertel

  • Lid
draadloos start niet op en sleutelringvraag ontbreekt na opstart PC
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/30, 01:27:52 »
Citaat van: Peterbeter
Maar het vreemde is nu:
NM laat helemaal geen meer verbinding zien. Zelfs verbindingsinfo is niet beschikbaar, en het draadloze netwerk wordt niet door NM gezien en alleen handmatige configuratie is toegankelijk. En daarmee heb ik dus zojuist deze verbinding gemaakt. Maar NM ziet hem blijkbaar NIET en toch ben ik verbonden met mijn router; kan interntten en e-mailen etc. NM laat alleen twee zwarte schermpjes zien.
Waarschijnlijk schiet je er niets mee op, maar bij gebrek aan reacties de volgende malle belevenis.
Alle (inderdaad alle) geciteerde verschijnselen had ik een paar weken geleden ook, na installatie van een nieuwe router. Stuk voor stuk. Dus zoeken .......  Misschien te voor de hand liggende oorzaak..

Heb uiteindelijk domweg in Systeem --> Netwerkinstellingen bij Draadloze verbinding (!!?) de zwervende modus ook geactiveerd (kwestie van vinkje aanzetten en ander vinkje gaat uit, overeenkomstig de opmerking van Siegi van eergisteren in #31167).

Visueel was daarna alles beschikbaar, de schermpjes waren vervangen en bijkomend voordeel een automatische aanmelding bij de router na opstart van pc en inloggen. Heb vervolgens alles zomaar gelaten.
Ik hoop dat op je vraag nog gericht geantwoord wordt en anders doe zoals ik.

Bert.


Wat is vrije software?

Offline lizardman

  • Lid
draadloos start niet op en sleutelringvraag ontbreekt na opstart PC
« Reactie #8 Gepost op: 2008/09/30, 04:46:13 »
Als je handmatige configuratie gebruikt dan laat NM inderdaad alleen maar "handmatige configuratie.." zien en een grijs rondje bij bekabeld netwerk. (in mijn geval..) Dit doet NM al zolang als ik handmatige configuratie gebruik. (eigenlijk vanaf NM in zijn huidige vorm). Dus dit is niet abnormaal.

Maar misschien kun je NM een sopnieuw installeren? Baat het niet dan schaadt het niet... ;-)
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

draadloos start niet op en sleutelringvraag ontbreekt na opstart PC
« Reactie #9 Gepost op: 2008/09/30, 11:16:26 »
Citaat van: bertfrohn
Heb uiteindelijk domweg in Systeem --> Netwerkinstellingen bij Draadloze verbinding (!!?) de zwervende modus ook geactiveerd (kwestie van vinkje aanzetten en ander vinkje gaat uit, overeenkomstig de opmerking van Siegi van eergisteren in #31167).
Dat vinkje ken ik heel erg goed en zo werkte mijn verbinding in het verleden ook altijd prima (kijk mijn oudere topics maar na). En in die zwervende modus zijn toch de problemen begonnen. En wel direct na opstarten en zonder enige wijziging in configuratie of instellingen.
Momenteel kan ik weer niet draadloos het internet op met Ubuntu.....(tjonge tjonge wat  een spronge).
Ik krijg nu steeds (ongeveer elke minuut) de vraag die velen hier al eerder hebben gemeld, om het netwerk wachtwoord opnieuw in te voeren. En dan werkt het toch gewoon niet. Er komt nu wel een setje balkjes die de verbinding aangeeft, maar Internetten kan ik er niet mee. Pingen lukt soms en soms ook niet. Snap je het nog?

Rare is ook dat ik elke dag andere problemen krijg met dat draadloze verbinden (zie hierboven). Maar ben voor die desktop van draadloos afhankelijk omdat die 40 m van de router af staat. Signaalsterkte: 85% dus ook geen probleem. Resetten router ben ik maar mee gestopt.


Heb inmiddels best wat ervaring met Ubuntu en met de hardwarematige zaken en heb ongeveer alles wel uitgeprobeerd en talloze instellingen geprobeerd.
Het zit met draadloos verbinden gewoon dieper in het systeem MIS.
Daar huist een of ander onzichtbaar conflict dat op ontijdige momenten draadloze verbindingen frustreert.

Ik ga misschien even bedraad op internet en dan NM vervangen door ......? Ja door wat?

Wie roept.. WICD ?
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

draadloos start niet op en sleutelringvraag ontbreekt na opstart PC
« Reactie #10 Gepost op: 2008/09/30, 16:11:39 »
Even een update: Krijg nu na veel gepruts, dat ik u wil besparen, weer verbinding met internet.
Probleem LIJKT te zijn dat de vraag van de sleutelring niet vanzelf komt. Door de koppeling met NM start deze dan niet op. Als ik handmatig draadloos instel (via rechtermuisknop op NM) kom je in een scherm en dan plotseling komt dan ook de sleutelring vraag. Als die code is ingevuld is er weer gewoon verbinding....
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline Drummies

  • Lid
draadloos start niet op en sleutelringvraag ontbreekt na opstart PC
« Reactie #11 Gepost op: 2008/09/30, 17:28:09 »
Peterbeter  vondt onderstaande misschien kan je er iets mee

http://www.akyl.net/Network+Manager+problem+in+Ubuntu+8.04
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

draadloos start niet op en sleutelringvraag ontbreekt na opstart PC
« Reactie #12 Gepost op: 2008/09/30, 22:19:12 »
Bedankt drummies voor het meedenken en zoeken.
Ga eens kijken wat men daar op die site vindt / doet / weet en kan.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

draadloos start niet op en sleutelringvraag ontbreekt na opstart PC
« Reactie #13 Gepost op: 2008/10/02, 13:45:04 »
Heb inmiddels laatste twee dagen geen problemen meer met NM. Heb niets meer veranderd en ook WICD (nog) niet geinstalleerd. Kijk het nog even aan. Zal het slechte weer wel zijn geweest zullen we maar denken....
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood