Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST]Draadloos internet werkt alleen als netbook aan de stroom is  (gelezen 4435 keer)

Offline Mizuti

  • Lid
Ik heb een ASUS eeePC 1215N (Specificaties) en probeer nu al enige tijd via het draadloos netwerk (router: Sitecom WL-350 met WPA2 beveiliging, maar ook zonder beveiliging doet het probleem zich voor) gebruik te maken van het internet. Ik heb Ubuntu 10.10 geïnstalleerd in dual-boot met Windows 7 Home Premium. In Windows heb ik geen enkel probleem en werkt alles perfect, dus ik denk niet dat het een hardware-matig probleem is. In Ubuntu kan ik wel verbinden met de router via de wi-fi, maar ik krijg alleen maar internet verbinding als ik mijn netbook op de netstroom heb aangesloten. Wanneer de netbook op accustroom loopt blijf ik wel verbonden met de router (en kan ik anders ook gewoon verbinding maken), maar geen enkel programma kan verbinding maken met het internet. Pingen naar de router IP en 8.8.8.8 lukt dan ook niet meer. Vreemd genoeg werkt het netwerk weer binnen een seconde als ik de stroom er weer inplug. Ik vermoed zelf dat de draadloze kaart (een Broadcom BCM4313) op de accustroom te weinig spanning krijgt, waardoor het signaal te zwak is of iets in die richting. Ik heb echter totaal geen verstand van netwerken, dus alle suggesties zijn welkom. Ik heb momenteel de Broadcom STA drivers geïnstalleerd voor de kaart en heb het geprobeerd met de Windows XP drivers van Lenovo (hier de link), door gebruik te maken van ndiswrapper. Deze veranderden helemaal niks aan de situatie.

Het zou bovendien aan de router-instellingen kunnen liggen, want ik had vanmiddag op de universiteit eerst ook geen verbinding, totdat de netwerkbeheerder daar mijn IP koppelde aan mijn gebruikersaccount daar, maar hij had verder ook nog nooit van deze problemen gehoord. Ik vind het ook nog steeds vreemd dat Windows en alle andere wi-fi apparaten (non-linux) geen enkele problemen hebben en dat het wel werkt op de netstroom.

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar hier zijn de resultaten van:
'sudo lshw -C network'
 *-network              
       description: Wireless interface
       product: BCM4313 802.11b/g LP-PHY
       vendor: Broadcom Corporation
       physical id: 0
       bus info: pci@0000:02:00.0
       logical name: eth1
       version: 01
       serial: 48:5d:60:2b:53:45
       width: 64 bits
       clock: 33MHz
       capabilities: pm msi pciexpress bus_master cap_list ethernet physical wireless
       configuration: broadcast=yes driver=wl0 driverversion=5.60.48.36 ip=192.168.0.183 latency=0 multicast=yes wireless=IEEE 802.11
       resources: irq:17 memory:f9ffc000-f9ffffff
  *-network
       description: Ethernet interface
       product: AR8152 v2.0 Fast Ethernet
       vendor: Atheros Communications
       physical id: 0
       bus info: pci@0000:01:00.0
       logical name: eth0
       version: c1
       serial: 20:cf:30:72:71:ec
       capacity: 100MB/s
       width: 64 bits
       clock: 33MHz
       capabilities: pm msi pciexpress vpd bus_master cap_list ethernet physical tp 10bt 10bt-fd 100bt 100bt-fd autonegotiation
       configuration: autonegotiation=on broadcast=yes driver=atl1c driverversion=1.0.0.2-NAPI firmware=N/A latency=0 link=no multicast=yes port=twisted pair
       resources: irq:46 memory:f5fc0000-f5ffffff ioport:dc00(size=128)

'iwconfig':
lo        no wireless extensions.

eth0      no wireless extensions.

eth1      IEEE 802.11  Access Point: Not-Associated  
          Link Quality:4  Signal level:192  Noise level:165
          Rx invalid nwid:0  invalid crypt:30  invalid misc:0

'lspci'
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation N10 Family DMI Bridge (rev 02)
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation N10 Family Integrated Graphics Controller (rev 02)
00:02.1 Display controller: Intel Corporation N10 Family Integrated Graphics Controller (rev 02)
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation N10/ICH 7 Family High Definition Audio Controller (rev 02)
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation N10/ICH 7 Family PCI Express Port 1 (rev 02)
00:1c.1 PCI bridge: Intel Corporation N10/ICH 7 Family PCI Express Port 2 (rev 02)
00:1c.2 PCI bridge: Intel Corporation N10/ICH 7 Family PCI Express Port 3 (rev 02)
00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation N10/ICH 7 Family USB UHCI Controller #1 (rev 02)
00:1d.1 USB Controller: Intel Corporation N10/ICH 7 Family USB UHCI Controller #2 (rev 02)
00:1d.2 USB Controller: Intel Corporation N10/ICH 7 Family USB UHCI Controller #3 (rev 02)
00:1d.3 USB Controller: Intel Corporation N10/ICH 7 Family USB UHCI Controller #4 (rev 02)
00:1d.7 USB Controller: Intel Corporation N10/ICH 7 Family USB2 EHCI Controller (rev 02)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 Mobile PCI Bridge (rev e2)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation NM10 Family LPC Controller (rev 02)
00:1f.2 SATA controller: Intel Corporation N10/ICH7 Family SATA AHCI Controller (rev 02)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation N10/ICH 7 Family SMBus Controller (rev 02)
01:00.0 Ethernet controller: Atheros Communications AR8152 v2.0 Fast Ethernet (rev c1)
02:00.0 Network controller: Broadcom Corporation BCM4313 802.11b/g LP-PHY (rev 01)
04:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation Device 0a76 (rev a2)

Mochten er nog meer gegevens nodig zijn, laat het me weten. Ik hoop echt dat iemand een oplossing weet, want het begint zo langzamerhand wel erg vervelend te worden om niet draadloos te kunnen internetten op dit draadloos apparaat.
Alvast bedankt in ieder geval.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/05, 19:13:40 door Mizuti »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Draadloos internet werkt alleen als netbook aan de stroom is
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/04, 17:57:40 »
Je wil beslist het Broadcom STA-stuurprogje gebruiken, en geen ander....

Probeer eens of je het probleem kunt oplossen door het energiebeheer uit te schakelen voor je draadloze kaart:
http://sites.google.com/site/computertip/geendraadloosinternet#TOC-Schakel-het-energiebeheer-uit-voor-

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Draadloos internet werkt alleen als netbook aan de stroom is
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/04, 18:00:29 »
Op accu werkt er mogelijk een bezuiniging die WiFi uitzet.
Je moet ervoor zorgen, dat de besparing op accu-stroom niet je WiFi beïnvloed !

Pjotr heeft het beter kunnen verwoorden :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Mizuti

  • Lid
Re: Draadloos internet werkt alleen als netbook aan de stroom is
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/04, 18:09:23 »
Bedankt voor de snelle reacties. Ik heb de regel 'iwconfig eth1 power off' toegevoegd aan '/etc/rc.local' en daarna opnieuw opgestart en het probleem blijft  :(

Offline MrLeeJohn

  • Lid
    • MrLeeJohn, sinds 1997
Re: Draadloos internet werkt alleen als netbook aan de stroom is
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/04, 19:31:48 »
Goeie tip... heeft bij mij geholpen voor een betere verbinding

Offline Mizuti

  • Lid
Re: Draadloos internet werkt alleen als netbook aan de stroom is
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/04, 23:24:35 »
Na een mislukte poging om op Ubuntu 10.04 over te stappen (installeerde de drivers voor ethernet niet, dus had helemaal geen internet meer) heb ik die installatie maar weer vervangen door een verse installatie van 10.10. In het begin had ik nog steeds hetzelfde probleem en wederom hielp de vorige suggestie niet. Maar ik dacht, laat ik eens wat proberen en heb in de terminal 'sudo iwconfig eth1 power off' uitgevoerd. Dit werkte nog steeds niet, totdat ik de netbook opnieuw opstarte, de regel uit /etc/rc.local weer verwijderde en het nogmaals handmatig invoerde in de terminal. Nu heb ik plotseling wel draadloos internet en kan ik alles weer pingen op de accustroom  =D
Het is alleen wel vervelend om telkens dat commando in te moeten voeren bij het opstarten van Ubuntu, dus is er een manier om dat automatisch te laten doen bij het opstarten?

Offline Mizuti

  • Lid
Re: Draadloos internet werkt alleen als netbook aan de stroom is
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/04, 23:32:11 »
Ik heb nog even verder geprutst en ik merk nu dat het niet genoeg is om dat commando alleen bij het opstarten in te voeren, de power manager wordt namelijk gelijk weer ingeschakeld als ik de stroom er weer op en af haal. Ik zoek dus naar een manier om dat power management voor de draadloze verbinding permanent uit te schakelen.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/04, 23:34:01 door Mizuti »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Draadloos internet werkt alleen als netbook aan de stroom is
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/04, 23:38:37 »
Lastig..... Toevoeging van het commando aan /etc/rc.local zou het energiebeheer blijvend uit moeten schakelen voor de draadloze kaart. Om onduidelijke redenen lukt dat blijkbaar niet.

Enfin, er is natuurlijk een noodoplossing. Je kunt gebruikmaken van het "geheugen" van de terminal: druk op "pijltje omhoog", en het laatstgebruikte commando verschijnt.

Als je het commando toevoegt aan /etc/rc.local, zoals beschreven, dan hoef je hopelijk het commando alleen dan in de terminal te herhalen, wanneer je actief wisselt van netstroom naar accustroom.


Offline Mizuti

  • Lid
Re: Draadloos internet werkt alleen als netbook aan de stroom is
« Reactie #8 Gepost op: 2011/01/05, 11:17:53 »
Ik kom langzamerhand stapjes verder. Ik heb het nu voor elkaar dat hij blijft werken na een reboot. Daarvoor heb ik deze link gevolgd. Dus $ gksudo gedit /etc/network/if-up.d/wifi_disable_power_managementvervolgens deze regels toegevoegd: #!/bin/sh
iwconfig "$IFACE" power off
En hem daarna uitvoerbaar gemaakt met: $ sudo chmod +x /etc/network/if-up.d/wifi_disable_power_managementNu blijft het power management van de wi-fi uit bij het opstarten of rebooten van linux, wat al een hele verbetering is, maar nu gaat het power management nog steeds aan als de netbook uit de slaap-modus komt en ook nog als je hem aansluit op de netstroom en dan weer teruggaat op batterijstroom. Heeft iemand een idee om op die momenten het power-management ook nog uit te schakelen?
EDIT: ik lees nu heel vaak dat je 'iwconfig' commando's permanent kan maken in '/etc/network/interfaces' maar ik kan nog nergens vinden hoe dit voor 'iwconfig eth1 power off' moet
« Laatst bewerkt op: 2011/01/05, 18:24:22 door Mizuti »

Offline Mizuti

  • Lid
Re: Draadloos internet werkt alleen als netbook aan de stroom is
« Reactie #9 Gepost op: 2011/01/05, 19:09:59 »
Het probleem is EINDELIJK opgelost! =D Het was een simpele kwestie van een nieuw scriptje maken, waarbij ik het script wat ik hiervoor had aangemaakt niet eens nodig ben.
$ sudo gedit /etc/pm/power.d/wirelessen daar het volgende in plaatsen
#!/bin/sh

/sbin/iwconfig eth1 power off
Dit schakelt het power management van de kaart uit, zoals hier wordt beschreven.
Nogmaals bedankt voor de hulp, zonder jullie suggesties had ik die link nooit gevonden

Offline MrLeeJohn

  • Lid
    • MrLeeJohn, sinds 1997
Re: [OPGELOST]Draadloos internet werkt alleen als netbook aan de stroom is
« Reactie #10 Gepost op: 2011/01/05, 19:36:44 »
Ik had ook al wat geknutseld... in /etc/sudoers voor iedereen iwconfig toegestaan. Dan de browser met een script starten met vooraf 'sudo iwconfig wlan0 power off'. Maar tussentijds op de stroom en het gaat weer fout. Jouw aanpak is  inderdaad de beste.

Mooie oplossing die van jou  8)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [OPGELOST]Draadloos internet werkt alleen als netbook aan de stroom is
« Reactie #11 Gepost op: 2011/01/05, 21:10:31 »
Lijkt inderdaad een erg fraaie oplossing. Dank voor het delen. Weer wat geleerd!  :)