Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: Compileren  (gelezen 4260 keer)

Tip: Compileren
« Gepost op: 2011/04/03, 16:50:44 »
https://sites.google.com/site/ubukuntu/werken-met-kubuntu/compileren

Een handleiding over het compileren van broncode. Het is helemaal niet zo moeilijk als het klinkt. Met dit artikel kom je er zeker weten wel uit :)
Ben benieuwd wat jullie vinden :)

Re: Tip: Compileren
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/03, 17:04:45 »
Er zijn bijv. ook nog de .bin en .run file. En wat te doen als er iets fout gaat, bij bijv het commando make.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Tip: Compileren
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/03, 17:25:56 »
.bin en .run valt niet onder het compileren van broncode, dus die heb ik hier niet behandeld.

En als er iets fout gaat bij make, dan heb ik naar het forum verwezen onderaan de pagina. Het verschilt nogal waar de fout hem in zit bij make namelijk ;)

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Tip: Compileren
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/03, 18:09:03 »
En als je nu een quadcore ipv een dualcore hebt? Kan ik dan ook een x4 commando doen erruguns?

Re: Tip: Compileren
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/03, 20:23:00 »
Ja, dan kun je het getal zo hoog maken als je zelf wilt :) make -j5, make -j100 kan zelfs maar dan wordt je computer wel onwerkbaar in de tussentijd. Maar goed, je kunt er in principe elk getal invullen :)

Re: Tip: Compileren
« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/03, 20:34:21 »
Meestal word voor "make -jx" het aantal cores+1 aangewezen. Dus voor een dual core "make -j3" of voor een quad core "make -j5". Uw harde schijf gaat sowieso de bottleneck vormen bij een te hoog getal.

Doet mij eraan denken dat ik eens moet zoeken hoe ik dit mee kan geven aan jhbuild. Aangezien ik dit regelmatig gebruik om bijvoorbeeld Gnome-shell of andere grote projecten te compileren.

Re: Tip: Compileren
« Reactie #6 Gepost op: 2011/04/03, 20:39:17 »
Uhm, ik heb hier ook wel eens met dual-core -j6 gedraaid en dat was geen enkel probleem hoor :)
Hoe hoger het getal, hoe sneller de boel compileert, maar hoe trager de werkomgeving wordt (tenzij je je kernel 2.6.38 draait).

Maar goed, ik heb deze handleiding vooral voor beginnende compileerders geschreven, dus laten we ze maar niet teveel afschrikken met welke getallen nog meer kunnen en jhbuild e.d. ;)

Re: Tip: Compileren
« Reactie #7 Gepost op: 2011/04/03, 21:00:13 »
Ik zeg ook niet dat het niet kan, maar dat die kleine formule word aangeraden. Vooral omdat (zoals ge zelf zegt) ge vertragingen kunt krijgen in de werkomgeving of dat het zelfs niks uithaalt omdat de harde schijf niet kan volgen.
Het is maar een klein geheugensteuntje, zeker ook niet slecht voor beginners. Want als ze denken dat hoger beter is en met een sloom systeem eindigen, is het natuurlijk ook niet goed.

Re: Tip: Compileren
« Reactie #8 Gepost op: 2011/04/03, 21:20:53 »
Dat klopt. Daarom heb ik ook geen hogere getallen opgenomen in mijn handleiding ;)