Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Opgelost) Verlies van gegevens  (gelezen 683 keer)

Offline Roger

  • Lid
(Opgelost) Verlies van gegevens
« Gepost op: 2012/10/03, 08:54:09 »
Gebruik Ubuntu 12.04 in dual boot met Windows 7 op een desktop PC. Door omstandigheden heb ik zo'n twee weken Ubuntu niet gebruikt. Nu ik wou nakijken of er updates waren heb ik opgemerkt dat al mijn bladwijzers onder Firefox verdwenen waren evenals al mijn contacten in Thunderbird.  Ik wou ook de overbodige kernels verwijderen met Synaptic. Synaptic is geïnstalleerd maar ik krijg het gewoon niet open. Ik krijg het icoontje Synaptic pakketbeheer maar als ik er op klik verdwijnt het gewoon. Heb al tweemaal Synaptic verwijderd en terug geïnstalleerd maar er verandert niets. Als ik Thunderbird open moet ik terug beginnen met het aanmaken van een account  alsof het de eerste maal is dat ik het gebruik. Alle gegevens (ook contacten) worden opgenomen maar van zodra ik afsluit is alles verdwenen en moet ik terug vanaf nul beginnen. Ook de achtergrondafbeelding kan ik veranderen maar als ik Ubuntu afsluit en terug kom is ze verdwenen. Ik heb de indruk dat het systeem geen geheugen meer heeft. Kan iemand mij helpen ? Bij voorbaat dank voor de hulp.
« Laatst bewerkt op: 2012/10/04, 09:55:26 door Roger »

Re: Verlies van gegevens
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/03, 09:05:30 »
Dit klinkt een beetje, als de home-map is verdwenen (vermoed ik) .

Heb je die Home-map op een aparte partitie gezet ofzo ? Als je erop klikt heb je dan nog mapjes in je Home map ?
Probeer eens Crtl +H in te drukken (in je home map) en kijk eens of er nog verborgen mappen en files zijn (o.a. de map .mozilla zou er moeten inzitten) .

Je kan, mocht je Home-map op een aparte partitie staan, die partitie proberen te mounten; maar kijk eerst even wat er aan de hand is met die map.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Roger

  • Lid
Re: Verlies van gegevens
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/03, 10:32:50 »
Ik denk dat ik toevallig het probleem heb opgelost. Bij het terug opstarten viel mij op dat ook mijn wachtwoord niet meer nodig was. Bij het nader bekijken zag ik dat mijn accountnaam niet was gemarkeerd maar wel Gastsessie. Ik heb toen op mijn naam getikt en onmiddellijk werd mijn paswoord gevraagd. Alles is terug normaal en op zijn plaats. Ik wou nog vragen: Hoe kan zoiets? Ik ben nergens aan geweest en heb absoluut niets veranderd. Kan ik dat vermijden (door systeeminstellingen?) of mag dit zo blijven ? Bedankt voor de reactie.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Verlies van gegevens
« Reactie #3 Gepost op: 2012/10/03, 10:45:47 »
Ik wou nog vragen: Hoe kan zoiets? Ik ben nergens aan geweest en heb absoluut niets veranderd. Kan ik dat vermijden (door systeeminstellingen?) of mag dit zo blijven ?
Vanzelf ontstaat zoiets niet, dus je hebt naar alle waarschijnlijkheid per ongeluk geklikt op de gastsessie. Dat dus niet meer doen, voortaan.  :)

Een gastsessie wordt altijd alleen aangemaakt in een tijdelijke map, en daarna direct weer volledig gewist, zodat gasten niets kunnen verpesten. Erg handig vind ik zelf: zo kun je met een gerust hart iemand anders even jouw computer laten gebruiken.

Offline Roger

  • Lid
Re Opgelost : Verlies van gegevens
« Reactie #4 Gepost op: 2012/10/03, 11:13:39 »
Gebruik Ubuntu 12.04 in dual boot met Windows 7 op een desktop PC. Door omstandigheden heb ik zo'n twee weken Ubuntu niet gebruikt. Nu ik wou nakijken of er updates waren heb ik opgemerkt dat al mijn bladwijzers onder Firefox verdwenen waren evenals al mijn contacten in Thunderbird.  Ik wou ook de overbodige kernels verwijderen met Synaptic. Synaptic is geïnstalleerd maar ik krijg het gewoon niet open. Ik krijg het icoontje Synaptic pakketbeheer maar als ik er op klik verdwijnt het gewoon. Heb al tweemaal Synaptic verwijderd en terug geïnstalleerd maar er verandert niets. Als ik Thunderbird open moet ik terug beginnen met het aanmaken van een account  alsof het de eerste maal is dat ik het gebruik. Alle gegevens (ook contacten) worden opgenomen maar van zodra ik afsluit is alles verdwenen en moet ik terug vanaf nul beginnen. Ook de achtergrondafbeelding kan ik veranderen maar als ik Ubuntu afsluit en terug kom is ze verdwenen. Ik heb de indruk dat het systeem geen geheugen meer heeft. Kan iemand mij helpen ? Bij voorbaat dank voor de hulp.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Verlies van gegevens
« Reactie #5 Gepost op: 2012/10/03, 11:33:31 »
Kan ik dat vermijden (door systeeminstellingen?) of mag dit zo blijven ?
Als je er echt vanaf wilt, kun je 'm zo verwijderen:
http://askubuntu.com/questions/130710/how-to-remove-guest-session-from-the-switch-user-list

gksudo gedit /etc/lightdm/lightdm.conf
toevoegen aan het eind:  allow-guest=false
reboot

Bij een standaard installatie van Ubuntu binnen mijn project, verwijder ik de gast-sessie altijd, juist om vergissingen zoals blijkt uit deze draad te voorkomen. Ben het wel met Pjotr eens dat het wel degelijk nuttig kán zijn, alleen niet voor de gebruikers die ik ondersteun.

Offline Roger

  • Lid
Re: Verlies van gegevens
« Reactie #6 Gepost op: 2012/10/03, 11:35:49 »
Bedankt Pjotr voor de goede raad en de uitleg. Ik heb nog wat verder gezocht en heb hey volgende vastgesteld. Mijn wachtwoord begint met een cijfer en als ik vergeet numlock aan te zetten (het programaatje Numlock werkt bij mij niet) en dus niets intik dan springt automatisch Gastsessie naar boven en wordt actief. Als ik terug op mijn accountnaam klik,  wordt deze laatste terug actief. Ik wou het gewoon melden omdat het misschien interessant om weten is voor andere gebruikers.

Offline Roger

  • Lid
Re: Verlies van gegevens
« Reactie #7 Gepost op: 2012/10/03, 12:05:08 »
Nog een domme vraag: Hoe kan ik "Opgelost" bovenaan het topic plaatsen ?

Re: Verlies van gegevens
« Reactie #8 Gepost op: 2012/10/03, 15:01:47 »
Het potlood/kladblokje rechtsboven aan je eerste bericht, voor je titel [opgelost] zetten ;)

Offline Roger

  • Lid
Re: (Opgelost) Verlies van gegevens
« Reactie #9 Gepost op: 2012/10/04, 09:56:11 »
Bedankt Luckyboy.