Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu installeren en verwijderen van XP  (gelezen 1424 keer)

Ubuntu installeren en verwijderen van XP
« Gepost op: 2011/12/12, 12:19:03 »
Ik heb een OUDE computer met Windows XP, de computer is verouderd en al vervangen maar ik zou hem er wel bij willen gebruiken, hele Windows XP eraf gooien en Ubuntu 11.10 als bij computer erop te gooien en het probleem is:

Opstarten
Als ik mijn computer opstart, kan ik mijn toetsenbord en muis nog gebruiken, totdat ik op mijn inlogscherm sta, dan doet mijn toetsenbord / muis niets meer. Ik heb ook geprobeerd om bij het opstarten mijn muis en toetsenbord eruit te halen en opnieuw erin te doen, werkte niet. Betekent dus gewoon dat mijn Windows XP stuk is..

Plan
Ik wil proberen om via een USB Ubuntu installeren.. Zou dat mogelijk zijn om bij het opstarten Ubuntu te installeren.. Is dit mogelijk? Via Wubi is niet mogelijk want dan moet je in Windows zitten..

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Ubuntu installeren en verwijderen van XP
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/12, 12:35:23 »
Wat zijn de specificaties van deze computer? Bij een erg oude computer kan je waarschijnlijk beter een lichtere distributie kiezen.

Je kan Ubuntu (of een andere distributie) gewoon van een opstartbare cd/usb-stick installeren. Oude computers kunnen niet altijd vanaf een usb-stick opstarten, dus in dat geval zal je een cd moeten gebruiken.

Re: Ubuntu installeren en verwijderen van XP
« Reactie #2 Gepost op: 2011/12/12, 12:37:31 »
Hij is uit 2006. Hij heeft Windows XP, verder redelijk snel.. Verder weet ik het ook niet, hij kan niks meer op het moment..

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Ubuntu installeren en verwijderen van XP
« Reactie #3 Gepost op: 2011/12/12, 12:46:14 »
2006 is nog niet heel erg oud, dus je kan Ubuntu wel proberen. Als het met een live-cd/usb-stick van Ubuntu 11.10 niet goed lukt kan je altijd daarna nog een andere distributie proberen. Kan je in het BIOS komen om te zien of de computer vanaf een USB-stick kan opstarten?

Re: Ubuntu installeren en verwijderen van XP
« Reactie #4 Gepost op: 2011/12/12, 12:57:57 »
Dat is gewoon opstarten > F11 toch? Ja dat kan ik!

Re: Ubuntu installeren en verwijderen van XP
« Reactie #5 Gepost op: 2011/12/12, 14:42:01 »
Dat verschilt per merk/type computer. Maar als het bij jou F11 is dan moet je dat doen ;) Een Ubuntu CDtje branden of USB-stick maken kun je altijd doen natuurlijk, dan zie je vanzelf wel of Ubuntu start.

Het is inderdaad wel verstandig om eerst eens een Live-CD/USB te draaien om te kijk of Ubuntu iets voor je is. Niet zomaar Windows weggooien, je ziet toch best vaak dat mensen daar later spijt van krijgen wanneer ze ontdekken dat bepaalde programma's niet werken of hardware niet wordt herkend. Sowieso misschien toch beter om een tweevoudige opstart met Windows te maken. In jouw geval waar je zegt dat Windows XP stuk is, is het misschien beter om eerste Windows XP opnieuw te installeren en dan Ubuntu er naast te plaatsen, dat is eenvoudiger dan andersom.

Zie voor de genoemde zaken de site van medeforumlid Pjotr: http://sites.google.com/site/computertip/ (kopje A.)