Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (OPGELOST) directory veranderen  (gelezen 998 keer)

Offline Panpan

  • Lid
(OPGELOST) directory veranderen
« Gepost op: 2012/06/04, 17:24:30 »
Hi,
Ik heb een tar.gz ge-dl en nu heb ik gelezen dat ik mbv
$ tar zxf file.tgz
de handel kan installeren.

Echter wil ik het proggie in mijn hoofdmap 'Pan' > 'program files'>' Mnemosyne project'  gaan installeren.
Wat is de code voor deze directory?

Daarna zou ik stap 3 moeten volgen:
Generally you need to type 3 commands as follows for building and compiling software:
# ./configure
# make
# make install

Where,

./configure will configure the software to ensure your system has the necessary functionality and libraries to successfully compile the package
make will compile all the source files into executable binaries.
Finally, make install will install the binaries and any supporting files into the appropriate locations.

Dat klinkt nog al als een lange en ongewilde avontuurlijke weg, is er geen shortcut?

Gr,
Pan
« Laatst bewerkt op: 2012/07/01, 04:57:57 door Panpan »
Ik kan niet bij sites.google.com computertips wegens mijn locatie in China zonder VPN. Compaq Presario M2000 standaard met 1 uitzondering: 750 Mb
Xubuntu 12.04 LTS i386 32 bits

Offline axelv

  • Lid
Re: directory veranderen
« Reactie #1 Gepost op: 2012/06/04, 18:53:16 »
Instructies:  :)
  • maak map aan: mkdir -p ~/program\ files/Mnemosyne\ Project/
  • kopieer gedownload bestand naar aangemaakte map: cp  ~/Downloads/filename.tgz ~/program\ files/Mnemosyne\ Project/
  • Ga naar map:  cd ~/program\ files/Mnemosyne\ Project/
  • Pak inhoud uit: tar -xzf filename.tgz
  • Kopieer inhoud uit gecompresseerde map juist onder Mnemosyne Project: cp  -R ~/program\ files/Mnemosyne\ Project/filename/ .. (puntje horen erbij !!)
  • Switch naar root: sudo -i
  • Pre-configureer: ./configure
  • make
  • make install
  • exit

Ongeveer zo iets? Ik denk niet dat er een short cut is, ... tenzij het programma bestaat in het software center of er een .deb bestand bestaat op de site van de ontwikkelaar.
« Laatst bewerkt op: 2012/06/04, 19:06:34 door axelv »

Offline Panpan

  • Lid
Re: directory veranderen
« Reactie #2 Gepost op: 2012/06/09, 03:09:52 »
Hi Axel V,

Doe ik dit alles in de file manager of de terminal?

Gr.
Pan
Ik kan niet bij sites.google.com computertips wegens mijn locatie in China zonder VPN. Compaq Presario M2000 standaard met 1 uitzondering: 750 Mb
Xubuntu 12.04 LTS i386 32 bits

Re: directory veranderen
« Reactie #3 Gepost op: 2012/06/09, 10:32:22 »
In de terminal.

Offline Panpan

  • Lid
Re: directory veranderen
« Reactie #4 Gepost op: 2012/06/10, 12:47:28 »
Hi,
is er ook een mogelijkheid om het zonder behulp van de terminal te doen?
Want de handleiding van Alex V begrijp ik niet.
Bovendien doet zich een ander probleem voor: de terminal vraagt om mijn wachtwoord maar als ik dat ingeef dan  gebeurt er niets; zelfs de 'cursor' in de terminal verplaatst zich niet en das volgens mij indruk niet goed?

Klopt het dat er indien de cursor zich niet verplaatst er inderdaad iets mis is? Zou het kunnen te maken hebben dat de Lock key ring niet geactiveerd is?
Gr.
Pan.
 :evil:


Ik kan niet bij sites.google.com computertips wegens mijn locatie in China zonder VPN. Compaq Presario M2000 standaard met 1 uitzondering: 750 Mb
Xubuntu 12.04 LTS i386 32 bits

Offline axelv

  • Lid
Re: directory veranderen
« Reactie #5 Gepost op: 2012/06/10, 12:51:22 »
Als je je wachtwoord ingeeft zie je dit inderdaad niet. Dit is ter beveiliging. Gewoon je wachwoord blind intypen en op [Enter] drukken.

Als je meer informatie geeft over welk programma het gaat (site, naam), kunnen we misschien eens kijken of er geen makkelijkere manier is (software center of .deb) om te installeren... of eventueel een alternatief aanraden :)
« Laatst bewerkt op: 2012/06/10, 12:53:01 door axelv »

Re: directory veranderen
« Reactie #6 Gepost op: 2012/06/10, 14:00:29 »
Standaard installeer make install in /usr/local/....
Wil je een ander map installeren dat doe je dat bij ./configure met de optie --prefix
Dus de opdracht wordt dan:
./configure --prefix=<De map waar het naar toe moet>

Met ./configurer --help krijg je al de optie's te zien.

Als advies: Gebruik de standaard instelling of --prefix=/usr. Dus een niveau hoger
Andere paden zal ik je het niet aanraden, omdat /usr/... en /usr/local/... al standaard in de zoek-paden van Linux zit.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline Mikkel

  • Lid
Re: directory veranderen
« Reactie #7 Gepost op: 2012/06/10, 20:02:53 »
is er ook een mogelijkheid om het zonder behulp van de terminal te doen?
Want de handleiding van Alex V begrijp ik niet.

Panpan, in elk punt in het bericht van Axelv staat een commando dat je in de terminal moet typen, met daarvóór wat dat commando doet. Om fouten bij het overtypen te voorkomen, kun je die commando's het beste kopiëren en plakken.
Kopieer het eerste commando uit zijn bericht, plak het in de terminal en druk op de Enter-toets.
Daarna het tweede commando kopiëren, in de terminal plakken en op de Enter-toets drukken.
Enzovoort......... 

1. Maak map aan: mkdir -p ~/program\ files/Mnemosyne\ Project/
2. Kopieer gedownload bestand naar aangemaakte map: cp  ~/Downloads/filename.tgz ~/program\ files/Mnemosyne\ Project/
3. Ga naar map: cd ~/program\ files/Mnemosyne\ Project/
4. Pak inhoud uit: tar -xzf filename.tgz
5. Kopieer inhoud uit gecompresseerde map juist onder Mnemosyne Project:
cp  -R ~/program\ files/Mnemosyne\ Project/filename/ .. (puntje horen erbij !!)

6. Switch naar root: sudo -i
7. Pre-configureer: ./configure
8. make
9. make install
10. exit



Edit: typfout verbeterd.
« Laatst bewerkt op: 2012/06/10, 20:06:10 door Mikkel »

Offline Panpan

  • Lid
Re: directory veranderen
« Reactie #8 Gepost op: 2012/06/17, 03:26:14 »
Hi,
Het lukt niet.
Ik begin er langzaam aan te twijfelen of mijn Xubuntu versie vervuild is omdat ik vanaf het begin problemen heb gehad die van allerlei aard zijn.
Enfin
Het ge-dl bestand:
Mnemosyne-2.0-RC2.tar.gz
staat in de map panpan>program files>Mnemosyne Project.
Ik heb Mikkel's terminal opdrachten getracht uit te voeren maar loop vast nadat ik in de terminal het uitpak commando ingeef: no such file or directory.

Wat nu?
Gr.
Pan





Ik kan niet bij sites.google.com computertips wegens mijn locatie in China zonder VPN. Compaq Presario M2000 standaard met 1 uitzondering: 750 Mb
Xubuntu 12.04 LTS i386 32 bits

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: directory veranderen
« Reactie #9 Gepost op: 2012/06/17, 11:13:50 »
Hey, waarom installeer je het programma handmatig? In principe hoef je in ubuntu nooit programma's zelf van het internet te downloaden en te installeren, dat is meer iets voor windows ;)

Ubuntu heeft standaard het softwarecentrum, met daarin duizenden programma's die je automatisch kunt installeren. Mnemosyne is een van de programma's die standaard beschikbaar zijn, dus je hoeft helemaal niet moeilijk met de terminal te doen. Ga gewoon naar het softwarecentrum (menu -> "Ubuntu softwarecentrum") en zoek op Mnemosyne.

Re: directory veranderen
« Reactie #10 Gepost op: 2012/06/17, 15:22:01 »
Pan,

Vergeet aub de boom-structuur van Windows.
Dat werkt niet onder Linux.
Linux heeft twee folders waar alles in komt te staan mbt applicatie's en programmas:
- /usr/...
- /usr/local/...

Een programma dat je installeer via een deb-pakketje komt 99/100 in /usr/.... te staan.
Een programma da je zelf compileer vanuit een tar-ball komt in /usr/local/.... te staan.

Als je tar-ball download komt deze standaard in je download-map te staan: ~/Downloads
Als je niet hierin wil werken (begrijpelijk om een structuur in te brengen) kan je de tar-ball verplaatsen naar bv ~/Program_Sources
Dus in een terminal:
Om de map aan te maken in je home-map
mkdir Program_Sources
Om de tar-ball te verplaatsen:
mv Downloads/<tar-ball> Program_Sources

De <tar-ball> zal in dit geval Mnemosyne-2.0-RC2.tar.gz zijn.

Nu in het geval van deze tar-ball:
Er is al een final versie 2.0 (Mnemosyne-2.0.tar.gz): http://users.ugent.be/~pbienst/pub/

Nu in dit geval van Mnemosyne-2.0.tar.gz:
Eens gedownload, wordt dan de opdracht om te verplaatsen:
mv ~/Downloads/Mnemosyne-2.0.tar.gz ~/Program_Sources

Dan om naar de map Program_Source te gaan:
cd ~/Program_Sources
Uitpakken:
tar xvfz Mnemosyne-2.0.tar.gz
Alles wordt netjes uit in de map ~/Program_Sources/Mnemosyne-2.0
In de map 'duiken':
cd Mnemosyne-2.0
Als je nu ls uitvoer zie je geen configure, Makefile etc, etc
Dit is een uitzondering die de regel bevestig dat je tar-ball installeer met:
./configure
make
sudo make install


Wel een README bestandje....
Als je die open en lees, lees dat een een python script is. En installeer:  "-Type 'python setup.py install' as root."
Lees je in *buntu als: sudo python setup.py install vanin de map: ~/Program_Sources/Mnemosyne-2.0
Dat het afhankelijk is van bepaalde bibliotheken waaronder PyQt4.
Als je Qt4 zie, kan je donders op zeggen dat 99/100 een halve KDE4 nodig heb om deze te laten werken.

Als ik het goed heb, heb jij Xubuntu, dat wordt dus hoop pakketten aan afhankelijkheden.

Om een bewijs te leveren:
Versie 1.1.2-2 zit tussen de bronnen van Ubuntu.
Als je deze via Synaptic wilt installeren, komt er inderdaad een pak deb-pakketjes die met KDE/QT te maken hebben.
Heb ze niet geteld maar ik schat een 100 tal.









MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline Mikkel

  • Lid
Re: directory veranderen
« Reactie #11 Gepost op: 2012/06/17, 19:13:43 »
Ik heb Mikkel's terminal opdrachten.........

Zijn niet mijn terminalcommando's, hoor. ;)  Ze staan allemaal in het bericht van axelv, ik heb ze alleen ietsje duidelijker voor je gepost.


Edit:
.......... loop vast nadat ik in de terminal het uitpak commando ingeef: no such file or directory.

Panpan, heb je het 'uitpakcommando' tar -xzf filename.tgz letterlijk overgenomen? Dat moest dus niet. In plaats van filename.tgz moet jij daar de naam van jouw .tgz-bestand typen.


Edit 2: zie net dat MauRice2 dat al uitgelegd heeft.
« Laatst bewerkt op: 2012/06/17, 19:22:56 door Mikkel »