Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Letters met accenten in Chromium  (gelezen 2819 keer)

Offline ajjp

  • Lid
Letters met accenten in Chromium
« Gepost op: 2014/06/29, 21:42:19 »
Enige weken geleden Xubuntu 14.04 schoon geïnstalleerd. Ook Chromium opnieuw geïnstalleerd.
Onlangs viel het me op dat ik in o.a. Hotmail geen letters met accenten kon produceren; vroeger wel. En niet alleen in Hotmail, maar in alle browsertoepassingen. Andere toetsenbordinstellingen geprobeerd, maar zonder resultaat. Het probleem zit in Chromium, want in LibreOffice gaat alles foutloos en in Firefox ook. Chromium opnieuw installeren maakte geen verschil.
Kan iemand een oplossing suggereren?

Offline RikRik

  • Lid
Re: Letters met accenten in Chromium
« Reactie #1 Gepost op: 2014/06/29, 21:51:05 »
bedoel je dit? é  Ä   
Het werkt wel in Google Chrome

ps ik gebruik mint xfce vergelijkbaar  Xubuntu 14.04
« Laatst bewerkt op: 2014/06/29, 21:53:19 door RikRik »

Offline ajjp

  • Lid
Re: Letters met accenten in Chromium
« Reactie #2 Gepost op: 2014/06/29, 21:59:51 »
Ja RikRik, dat is precies wat ik bedoel, maar (ook) hier niet voor elkaar krijg. Althans niet onder Chromium.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Letters met accenten in Chromium
« Reactie #3 Gepost op: 2014/06/30, 14:24:14 »
En ik krijg het nergens voor elkander niet in Mint 17 Chromium, en niet in Ubuntu 14.04 en ook niet in Xubuntu 14.04 LTS allemaal 64 bit. Maar ook niet met Linux mint 13 Xfce LTS 32 bit.
Maar volgens mij heeft dat niets met je browser te maken, maar alleen met het OS wat je gebruikt, in Win7 werkt wel alles goed, en gewoon in het kladblokje zonder ook maar een browser te gebruiken.

Het zou wel prettig zijn als hier iemand een oplossing voor heeft, daar ik nu eigenlijk niet meer terug wil naar Win7.

Vriendelijke groet,
Henk

Re: Letters met accenten in Chromium
« Reactie #4 Gepost op: 2014/06/30, 14:26:36 »
Mijn vader heeft dit probleem op zijn Chromebook. Ik heb er op mijn Chromebook geen last van.
« Laatst bewerkt op: 2014/06/30, 21:03:20 door Vistaus »

Offline Henkp

  • Lid
Re: Letters met accenten in Chromium
« Reactie #5 Gepost op: 2014/06/30, 14:54:28 »
Tja maar een Chromebook is wel iets anders dan een gewone Desktop Pc!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Letters met accenten in Chromium
« Reactie #6 Gepost op: 2014/06/30, 15:02:01 »
En ik krijg het nergens voor elkander niet in Mint 17 Chromium, en niet in Ubuntu 14.04 en ook niet in Xubuntu 14.04 LTS allemaal 64 bit. Maar ook niet met Linux mint 13 Xfce LTS 32 bit.
Maar volgens mij heeft dat niets met je browser te maken, maar alleen met het OS wat je gebruikt, in Win7 werkt wel alles goed, en gewoon in het kladblokje zonder ook maar een browser te gebruiken.

Het zou wel prettig zijn als hier iemand een oplossing voor heeft, daar ik nu eigenlijk niet meer terug wil naar Win7.

Vriendelijke groet,
Henk
Zo doe je dat, in Ubuntu en Mint:
https://sites.google.com/site/computertip/toetsenbord

Móët lükkèn zô.  :)
« Laatst bewerkt op: 2014/06/30, 15:05:23 door Pjotr »

Offline Tom

  • Lid
Re: Letters met accenten in Chromium
« Reactie #7 Gepost op: 2014/06/30, 15:03:51 »
Ä  en é is alles een kwestie van en met je toetsen bord ,nu komt het lullige ik weet hoe ,maar kan het niet goed uitleggen ,zal wel een slimmere voorbij komen kwestie uitleg.  O0

Voila Pjotr is er al met de technische uitleg  =D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Letters met accenten in Chromium
« Reactie #8 Gepost op: 2014/06/30, 15:10:43 »
@Pjotr, Fijn van die link, maar ik had die al gelezen en uit geprobeerd maar helaas nog geen succes daar ik een Logitech K120 Keyboard heb en die weer net niet in die lijst staat. Voor dat ik hier een vraag stel heb ik eerst op je Webstek gekeken om dat daar voor 99% de goede antwoorden te vinden zijn. En googel is mijn zoek maatje  =D.

Maar ik probeer het verder, als het mij lukt laat ik het even hier weten.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Letters met accenten in Chromium
« Reactie #9 Gepost op: 2014/06/30, 15:12:46 »
@Pjotr, Fijn van die link, maar ik had die al gelezen en uit geprobeerd maar helaas nog geen succes daar ik een Logitech K120 Keyboard heb en die weer net niet in die lijst staat.
Vergeet merk en type. Niet nodig voor deze instelling. Generiek. Gewoon doen wat er op die webpagina staat....
« Laatst bewerkt op: 2014/06/30, 15:21:20 door Pjotr »

Offline Henkp

  • Lid
Re: Letters met accenten in Chromium
« Reactie #10 Gepost op: 2014/06/30, 16:33:13 »
@Pjotr Moét lúkkén zó, ja dat is het probleem niet maar ik krijg het met de alt toets niet voor elkander en dat mis ik wel heel erg, hier een link met de Alt grave accent tekens: http://mslog.nl/asskeycoats/asskeycoats1.html En dat is wat ik bedoelde te zeggen.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Letters met accenten in Chromium
« Reactie #11 Gepost op: 2014/06/30, 19:51:23 »
Als alternatief voor de ALT toets kan je in het Softwarecentrum KCharSelect in Linux Mint 17,  Ubuntu en Xubuntu installeren.

KCharSelect is a utility for finding special characters which are not available on the keyboard. It can search for characters by Unicode number, display characters in any font, and copy characters to the clipboard so they can be pasted into documents.

This package is part of the KDE utilities module.

Details
Versie: 4:4.13.0-0ubuntu1

Grootte: 68KB om binnen te halen, 184KB schijfruimte nodig

Gevolg voor pakketten: kcharselect (geïnstalleerd)

De Alt-toets methode werkt niet op Linux-systemen en er lijkt weinig interesse in het repliceren.
http://en.wikipedia.org/wiki/Alt_code#Linux

Hier onder nog wat handige links,
http://www.vreemdetekens.nl/altcodes
http://mslog.nl/asskeycoats/asskeycoats1.html
http://dalmolen.home.xs4all.nl/Short-Linux.htm

Zelf heb ik het al geïnstalleerd en het ziet er wel aardig uit, alleen is het verschil heel groot als je het in Mint 17 ziet in vergelijking met Ubuntu en Xubuntu.

Vriendelijke groet,
Henk

Re: Letters met accenten in Chromium
« Reactie #12 Gepost op: 2014/06/30, 20:17:14 »
Tja maar een Chromebook is wel iets anders dan een gewone Desktop Pc!

Tja, maar dat draait wél exact dezelfde Chrome-browser als dat je op je desktop draait... (de browser is echt exact hetzelfde)
« Laatst bewerkt op: 2014/06/30, 21:02:41 door Vistaus »

Offline Henkp

  • Lid
Re: Letters met accenten in Chromium
« Reactie #13 Gepost op: 2014/06/30, 20:36:47 »
Zit er in je Chromebook ook een os Linux versie?.

Re: Letters met accenten in Chromium
« Reactie #14 Gepost op: 2014/06/30, 20:38:46 »
Zit er in je Chromebook ook een os Linux versie?.

Ja.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Letters met accenten in Chromium
« Reactie #15 Gepost op: 2014/06/30, 20:58:18 »
Tja je weet het weer leuk te vertellen, maar die vlieger gaat deze keer niet op. Daar het op een Linuxkernel draait wil dat nog niet zeggen dat het zelfde is als Linux Mint, Linux ubuntu of xubuntu daar zit wel een wereld van verschil in. Lees deze link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Google_Chrome_OS En ik had verwacht dat je dat toch ook wel zou weten, met al de kennis die je inmiddels heb van Linux.  =D . Geen oude man meer in de maling nemen hoor  =D =D =D

Re: Letters met accenten in Chromium
« Reactie #16 Gepost op: 2014/06/30, 21:00:52 »
Wie neemt wie nu in de maling? Blijkbaar ben je er dus niet van op de hoogte dat je op een Chromebook ook gewoon Ubuntu of Bodhi Linux kunt installeren? Want dat kan dus wel degelijk en dan heb je exact dezelfde versie van Chromium als op iedere andere desktop...

Edit: jammer dat je verder niet meer reageert hierop, zeker gezien die laaste zin in je vorige post.
« Laatst bewerkt op: 2014/06/30, 21:31:56 door Vistaus »

Offline RikRik

  • Lid
Re: Letters met accenten in Chromium
« Reactie #17 Gepost op: 2014/06/30, 21:16:36 »
Ja RikRik, dat is precies wat ik bedoel, maar (ook) hier niet voor elkaar krijg. Althans niet onder Chromium.
Is het misschien een optie om Google Chrome te installeren? Ik bedoel, had je die ook al eens geprobeerd?
Wat je ook nog kan proberen: 
-ga naar instellingen, de drie balkjes in de rechterbovenhoek
- ga naar Geavanceerde instellingen weergeven...
- helemaal beneden de pagina staat: De browserinstellingen terugzetten naar de oorspronkelijke  standaardwaarden.

Nog één  ;) vraagje: welke versie gebruik je van Chromium? 34.0.1847.116?

Offline Henkp

  • Lid
Re: Letters met accenten in Chromium
« Reactie #18 Gepost op: 2014/06/30, 21:16:59 »
Dan vind ik het helemaal raar, zie het onderstaande,
De Alt-toets methode werkt niet op Linux-systemen en er lijkt weinig interesse in het repliceren.
http://en.wikipedia.org/wiki/Alt_code#Linux

Tenzij Google er extra geld in heeft gepompt om ook die ALT functie  er in te programmeren.
Maar al met al ik weten wij nog steeds niet of het bij de TS nu inmiddels wel of niet werkt. En het zou toch mooi zijn als dit probleem opgelost kan worden.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Letters met accenten in Chromium
« Reactie #19 Gepost op: 2014/06/30, 22:54:49 »
Tenzij Google er extra geld in heeft gepompt om ook die ALT functie  er in te programmeren.
Eén ding is héél zeker, de Alt functie zoals het in windows werkt, werkt niet in linux ;)

Offline ajjp

  • Lid
Re: Letters met accenten in Chromium
« Reactie #20 Gepost op: 2014/07/01, 19:54:14 »
Iedereen bedankt voor het meedenken. Alle relevante tips geprobeerd, maar het lukt me nog steeds niet om ë ê é è middels dode toetsen te produceren als ik met Chromium werk (overigens ook niet middels alt-toetsen). Ik heb de laatste versie en ook terugzetten naar standaardinstellingen werkt niet. Daarom reageer ik nu met Firefox.
Ik heb dus wel een omweg om het probleem heen -en ook LibreOffice doet het goed-, maar ik wil zo graag begrijpen hoe dit nu kan.
Aan Pjotr: is het instellen van het toetsenbord via de instellingenbeheerder in Xubuntu niet hetzelfde als via de terminal? In deze beheerder kun je eerst kiezen tussen standaardinstellingen (uit Xorg ?) of anders de keuzes maken die je ook via de terminal kunt ingeven na "sudo dpkg-reconfigure keyboard-configuration" zoals jij dat beschrijft.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Letters met accenten in Chromium
« Reactie #21 Gepost op: 2014/07/01, 21:07:20 »
Voor de ë is dat de schift+" aan klikken en dan los laten, en dan de e in typen
Voor de é is dat dat het teken onder de aanhaling tekens 1 keer aan klikken en dan loslaten en dan de e in typen
Voor de è is dat het tilde teken even 1 keer aan klikken en dan de e in typen.(Linker toets boven dus naast nummer 1)
En voor de e met dat dakje er boven is dat de shift indrukken en het teken boven nummer 6 en dan loslaten en de e in typen dan heb je hem dus zo, ê
Dus deze even uit je hoofd leren en dan is dat probleem met die dode toetsen voor je hopelijk op gelost.

En over dat willen begrijpen, dat kan ik mij wel voorstellen maar daar zou ik maar niet verder over nadenken.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Letters met accenten in Chromium
« Reactie #22 Gepost op: 2014/07/01, 21:12:57 »
@HenkP    hoe maak je het graden symbooltje?   °C (ik doe het nu altijd met kopiëren en plakken uit een website) Op m'n werk met windows ALT 0186

Offline Henkp

  • Lid
Re: Letters met accenten in Chromium
« Reactie #23 Gepost op: 2014/07/01, 21:23:02 »
@RikRik, die zou ik echt niet weten, daar ik die van nu net ook nog maar pas weet. Om dat ik ook zo verwend was met die ALT toets van Windows dat ik mij daar ook nooit in heb verdiept. Maar hopelijk kan een ander het hier vertellen, zodat wij ook weer wat leren.  =D

Offline ajjp

  • Lid
Re: Letters met accenten in Chromium
« Reactie #24 Gepost op: 2014/07/01, 21:29:02 »
@Henkp
Wat jij beschrijft is hoe het zou moeten (en hoe het bij mij voorheen ook werkte). Mijn probleem is nu juist dat het niet gaat zoals beschreven!