Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: LibreOffice Calc: hoe mediaan berekenen over meer dan 30 waarden?  (gelezen 1440 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Ik probeer in een calc-sheet met meerdere duizenden waarden de mediaan te berekenen, maar ... LibreOffice Calc geeft aan dat hij dat slechts kan over 30 waarden.

Bestaat er een alternatief om de mediaan te bepalen van enkele duizenden getallen?
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: LibreOffice Calc: hoe mediaan berekenen over meer dan 30 waarden?
« Reactie #1 Gepost op: 2016/10/04, 22:42:12 »
Hallo Jenske,

De Wikipedia zegt daarover:

Citaat
Evenals dat het geval is bij het gemiddelde is het in de praktijk vaak een ondoenlijke zaak de populatiemediaan te bepalen omdat de populatie te groot (of zelfs oneindig groot) is. Ook hier nemen we onze toevlucht tot een steekproef en bepalen de steekproefmediaan als benadering (schatting) van de populatiemediaan. Voor een oneven steekproefomvang is de mediaan het middelste element in de geordende steekproef. Bij even omvang neemt men het gemiddelde van de middelste twee.

Dat lijkt me een prima en doenbare aanpak. Heb je hier wat aan?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: LibreOffice Calc: hoe mediaan berekenen over meer dan 30 waarden?
« Reactie #2 Gepost op: 2016/10/04, 22:44:48 »
Hier blijkt dat toch te werken, heb met een 200-tal getallen geprobeerd.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline Jenske

  • Lid
Re: LibreOffice Calc: hoe mediaan berekenen over meer dan 30 waarden?
« Reactie #3 Gepost op: 2016/10/04, 23:10:24 »
Asilnevs, ik twijfel er ten zeerste aan of het werkt met 200 waarden, want zelfs in de handleiding én de functiewizard wordt duidelijk gestipuleerd dat de mediaan wordt berekend over de waarden V1, V2, ... , V30. Het getal 30 komt meermaals voor.

Het vervelende is--en zo heb ik het pas laat ontdekt--dat je perfect kan vragen "=mediaan(A1:A350)". Het lijkt dan wel alsof 'ie een goede waarde berekent over de 350 waarden, maar in praktijk wordt enkel de mediaan gegeven van de eerste 30 waarden.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Jenske

  • Lid
Re: LibreOffice Calc: hoe mediaan berekenen over meer dan 30 waarden?
« Reactie #4 Gepost op: 2016/10/04, 23:16:24 »
Just,

Dat lijkt me inderdaad zinvol, maar dan moet ik in eerste instantie een betekenisvolle (significante) steekproef nemen en da's nu ook weer geen sinecure.

Concreet wilde ik van alle uitgaven die ik de laatste 10 jaar deed (en waarvan ik dus een lijst heb) eens nagaan wat de mediane maandelijkse uitgave bedraagt. Dat zijn meerdere honderden uitgaven--ik leef blijkbaar op grote voet ;-)--waarvan ik dus een mediaan wil berekenen.

Ik vermoed dat ik wél een soort macro kan schrijven, zodat volgend systeem wordt uitgevoerd: http://www.dr-aart.nl/Statistiek-modus-mediaan-gemiddelde.html#mediaan

Het is geen halszaak, maar toch vind ik het nogal pijnlijk dat LO Calc blijkbaar wel erg snel stopt met het maximaal aantal waarden voor een mediaan-berekening. Want ik kan me bijna niet voorstellen dat je medianen nodig hebt van reeksen van ocharme 30 getallen.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline peer

  • Lid
Re: LibreOffice Calc: hoe mediaan berekenen over meer dan 30 waarden?
« Reactie #5 Gepost op: 2016/10/05, 08:54:43 »
werkt ook met meer dan 30 velden

De volgende opdracht berekent de mediaan van het blok velden A1 t/m J100 (1000 velden):

=Medan(A1:J100)

Als ik er de getallen 1 t/m 1000 inzet krijg ik als antwoord 500,5 en dat is correct.

Offline peer

  • Lid
Re: LibreOffice Calc: hoe mediaan berekenen over meer dan 30 waarden?
« Reactie #6 Gepost op: 2016/10/05, 08:56:13 »
sorry typefou:
=median(A1:J1000)
ik gebruik de engelse versie van libreoffice
in het nederlands is het waarschijnlijk
=mediaan(A1:J1000)

Offline Kees3

  • Lid
Re: LibreOffice Calc: hoe mediaan berekenen over meer dan 30 waarden?
« Reactie #7 Gepost op: 2016/10/05, 09:21:21 »
Zoals peer al zegt lijkt de mediaan functie wel degelijk te werken met meer dan 30 invoergetallen. Als ik de functiebeschrijving lees, dan kan je volgens mij maximaal 30 getallen of bereiken als argument aan de functie meegeven. Anders handmatig berekenen, zoals in de bijlage.

Offline vanadium

  • Lid
Re: LibreOffice Calc: hoe mediaan berekenen over meer dan 30 waarden?
« Reactie #8 Gepost op: 2016/10/05, 12:45:31 »
Het is zeker niet zo dat de mediaanfunctie slechts 30 waarden meeneemt. Ik heb net een test met 3000 waarden uitgevoerd. Iets moet fout gaan in je aanpak.

Offline peer

  • Lid
Re: LibreOffice Calc: hoe mediaan berekenen over meer dan 30 waarden?
« Reactie #9 Gepost op: 2016/10/06, 07:38:15 »
ik denk dat je de volgende keuze hebt:
of je vult (maximaal 30) getallen in:  =median(1;2;3;4)
of je selecteert een gebied: =median {A1:K1000)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: LibreOffice Calc: hoe mediaan berekenen over meer dan 30 waarden?
« Reactie #10 Gepost op: 2016/10/06, 10:19:37 »
Hoi Peer,

Dat klinkt wel heel aannemelijk, maar hoe weten we dat nou zeker?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: LibreOffice Calc: hoe mediaan berekenen over meer dan 30 waarden?
« Reactie #11 Gepost op: 2016/10/06, 10:31:18 »
Als je het maar 1 keer moet doen, dan kan je het ook handmatig doen.
Kopieer de kolom met getallen naar een tijdelijke sheet en sorteer hem. Daarna pak je de cel in het midden en heb je je mediaan. Zo kan je ook controleren of de ingebouwde functie doet wat het moet doen.

Offline Kees3

  • Lid
Re: LibreOffice Calc: hoe mediaan berekenen over meer dan 30 waarden?
« Reactie #12 Gepost op: 2016/10/06, 18:35:06 »
Als je het maar 1 keer moet doen, dan kan je het ook handmatig doen.
Kopieer de kolom met getallen naar een tijdelijke sheet en sorteer hem. Daarna pak je de cel in het midden en heb je je mediaan. Zo kan je ook controleren of de ingebouwde functie doet wat het moet doen.

Dat doet mijn bijlage automatisch. Die laat ook zien dat de ingebouwde functie goed werkt voor meer dan 30 regels.

Offline peer

  • Lid
Re: LibreOffice Calc: hoe mediaan berekenen over meer dan 30 waarden?
« Reactie #13 Gepost op: 2016/10/07, 08:30:40 »
ik heb de handleiding van Calc bekeken en daaruit haal ik het volgende:

1. Een aantal functies, zoals de median, kan maximaal 30 argumenten bevatten.
2. Een argument kan een getal zijn, een cel maar ook een reeks cellen.

voorbeelden
=median(1,2,3,4,5) is een functie met 5 argumenten (5 getallen)

=median(A1,A2,A3,A4,A5)is een functie met 5 argumenten (5 cellen)

=median(A1:A5) is een functie met één argument (1 reeks met 1x5=5 cellen)

=median(A1:A5;B1:B5;C1:C5;D1:D5;E1:E5) is een functie met 5 argumenten (5 reeksen met 5x5=25 cellen)

=median(A1:E5) is een functie met één argument (1 reeks met 5x5=25 cellen)

=median(A1;B1;C1;D1;E1:E5) is een functie met 5 argumenten (4 cellen en 1 reeks met 4+1x5=9cellen)

Dus door reeksen te gebruiken als argument kun je de mediaan berekenen van meer dan 30 cellen.

Offline Jenske

  • Lid
Re: LibreOffice Calc: hoe mediaan berekenen over meer dan 30 waarden?
« Reactie #14 Gepost op: 2016/10/07, 09:51:33 »
Allen, ik heb "het" inmiddels ontdekt, waar 'em de fout zit.

Ik had namelijk enkele duizenden waarden, waarvan ik de mediaan wilde berekenen. Het ging over een reeks van uitgaven op mijn bankrekening.

De mediaan, zoals ik die in eerste instantie berekende, kwam op een uitzonderlijk laag getal, nl. 24 euro per maand uitgaven.

Daarom dacht ik dat de mediaan-functie niet werkte.

Maar ... in die vele duizenden uitgave-getallen zaten ook heel wat nullen, namelijk voor elke bankverrichting waar ik geen uitgave deed, maar wél een inkomst had.

Oplossing: alle nulwaarden eruit gehaald en dan opnieuw de mediaan berekend. En toen ging het wél. (Mijn mediane maandelijkse uitgave bespaar ik u :-))
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM