Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grafisch su account.  (gelezen 879 keer)

Offline meknoy

  • Lid
Grafisch su account.
« Gepost op: 2015/11/28, 06:56:19 »
Hoi,

Is het mogelijk om mijn account permanent of tijdelijk grafisch su te maken?
En hoe doe je dat?
Buiten de voor de hand liggende gevaren, moet je ergens op letten?

Gelieve rekening te houden dat ik een noob ben met terminals  :)
Natuurlijk moet ik me er eens in verdiepen.  :DD

Alvast bedankt.



Offline jan11000

  • Lid
Re: Grafisch su account.
« Reactie #1 Gepost op: 2015/11/28, 08:15:25 »
Je bent een noob, dus advies is om dit niet te doen.
(en met google had je dit al kunnen vinden).

En nog belangrijker, wat wil je gaan doen dat je su permanent moet hebben.

Re: Grafisch su account.
« Reactie #2 Gepost op: 2015/11/28, 13:12:45 »
Je bent een noob, dus advies is om dit niet te doen.

Hij zegt dat ie een noob is met terminals, dat zegt niks over de rest van zijn Linux-kennis ;)

Maar verder ben ik het wel met je eens: advies is om su uitgeschakeld te laten, want het is een beveiligingsrisico en je kunt er ook nog flink je systeem mee om zeep helpen. Gewoon sudo gebruiken indien je iets als root moet doen :)

Offline meknoy

  • Lid
Re: Grafisch su account.
« Reactie #3 Gepost op: 2015/11/28, 13:17:17 »
Heel erg bedankt voor de bezorgdheid.

T'is natuurlijk geen antwoord op m'n vraag.
Ik zou graag met 1 command line mijn account root maken en liefst nadien met 1 line opnieuw unrooten .
Zover ik begrepen had een zo lui mogelijke line is ideaal.

Alvast bedankt.

Re: Grafisch su account.
« Reactie #4 Gepost op: 2015/11/28, 13:24:49 »
T'is natuurlijk geen antwoord op m'n vraag.

Het is in die zin een antwoord op je vraag dat we op dit forum doorgaans geen concrete adviezen geven in het geval van ernstige gevaarszetting.

Met een simpele zoekopdracht in je favoriete zoekmachine kom je op internationale sites wel e.e.a. tegen over dit onderwerp, incl. de manier waarop je su kunt activeren.
« Laatst bewerkt op: 2015/11/28, 13:26:32 door Vistaus »

Offline Nero

  • Lid
Re: Grafisch su account.
« Reactie #5 Gepost op: 2015/11/28, 14:06:58 »
Tijdelijk sudo voor een enkele toepassing?

Alt-F2 (of in het menu Uitvoeren). In het tekst vakgksu <programma>

Offline vanadium

  • Lid
Re: Grafisch su account.
« Reactie #6 Gepost op: 2015/11/28, 14:49:51 »
Root account activeren en als root gebruiker inloggen. Zoals hiervoor al herhaald: niet zinvol, terwijl het wel onveilig en gevaarlijk is (voor je computerysteem dan). Als root opereren aan de commandolijn: "sudo -i". Hiervoor moet je root account niet geactiveerd worden, maar je werkt wel als de root gebruiker in de omgeving van de rootgebruiker.

Offline meknoy

  • Lid
Re: Grafisch su account.
« Reactie #7 Gepost op: 2015/11/28, 15:47:47 »
Citaat
Het is in die zin een antwoord op je vraag dat we op dit forum doorgaans geen concrete adviezen geven in het geval van ernstige gevaarszetting.

Citaat
Root account activeren en als root gebruiker inloggen. Zoals hiervoor al herhaald: niet zinvol, terwijl het wel onveilig en gevaarlijk is (voor je computerysteem dan). Als root opereren aan de commandolijn: "sudo -i". Hiervoor moet je root account niet geactiveerd worden, maar je werkt wel als de root gebruiker in de omgeving van de rootgebruiker.

Opnieuw bedankt voor de bezorgdheid.
Het gaat hier om een test machiene zonder cruciale data op met usb 3 en ubuntu is op 20 min opnieuw geinstalleerd. waarvan hoop en al 3 min van mijn tijd.

Dus opnieuw de vraag.

Kan ik op eenvoudige manier een account/mijn account root/su maken zodat ik grafisch alles kan verplaatsen, veranderen, en naar de knoppen helpen.
Door een command line in te schakelen en uit te schakelen of automatisch te stoppen na het afmelden, afsluiten van de user of PC.
Ik begrijp dat dit niet de normale gang van zaken is en misschien dat ik daar "op mijn favoriete zoekmachiene" niet direct een antwoord vind.

Daarom kom ik ook hier de vraag stellen, toch ondertussen een gerenommeerde site.
 

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Grafisch su account.
« Reactie #8 Gepost op: 2015/11/28, 16:03:37 »
toch ondertussen een gerenommeerde site.
Vandaar dat je de antwoorden kreeg die je al hebt gehad. Bij ernstige gevaarzetting, zoals in dit geval, zal men terecht zeer terughoudend zijn om je vraag rechtstreeks te beantwoorden.

@allen: aangezien wat de vraagsteller wil, hoogst onverstandig is en zeer gevaarlijk, wil ik iedereen oproepen om zo'n rechtstreeks antwoord niet in het openbaar te posten

 Als je je geroepen voelt om een rechtstreeks antwoord te geven (wat zeer beslist niet voor mij geldt!), stuur de vraagsteller dan een persoonlijk bericht via de PB-functie van dit forum. Daarmee blijft de schade beperkt tot de vraagsteller, en kunnen er geen andere slachtoffers vallen.

Offline meknoy

  • Lid
Re: Grafisch su account.
« Reactie #9 Gepost op: 2015/11/29, 18:33:10 »
Citaat
Vandaar dat je de antwoorden kreeg die je al hebt gehad. Bij ernstige gevaarzetting, zoals in dit geval, zal men terecht zeer terughoudend zijn om je vraag rechtstreeks te beantwoorden.

@allen: aangezien wat de vraagsteller wil, hoogst onverstandig is en zeer gevaarlijk, wil ik iedereen oproepen om zo'n rechtstreeks antwoord niet in het openbaar te posten

 Als je je geroepen voelt om een rechtstreeks antwoord te geven (wat zeer beslist niet voor mij geldt!), stuur de vraagsteller dan een persoonlijk bericht via de PB-functie van dit forum. Daarmee blijft de schade beperkt tot de vraagsteller, en kunnen er geen andere slachtoffers vallen.


+1


Als er iemand zo vriendelijk zou willen zijn...

Net om dezelfde rede dat jullie mij niet publiek willen helpen, vind ik het niet op internet.
Opnieuw, ik begrijp de gevaren.
Toch stel ik opnieuw de vraag en vraag ik hier om hulp.
 

Re: Grafisch su account.
« Reactie #10 Gepost op: 2015/11/29, 19:35:01 »
.......

Als er iemand zo vriendelijk zou willen zijn...

Net om dezelfde rede dat jullie mij niet publiek willen helpen, vind ik het niet op internet.
Opnieuw, ik begrijp de gevaren.
Toch stel ik opnieuw de vraag en vraag ik hier om hulp.
Meknoy,

Niet goed gezocht...
Er staan legio aan voorbeelden hoe en wat je moet doen.
En allemaal dezelfde advies: Niet doen!

En tipje van de sluier .....
Je redt het niet met EEN terminal opdracht aan/uit te zetten.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline MKe

  • Lid
Re: Grafisch su account.
« Reactie #11 Gepost op: 2015/11/29, 19:56:51 »
Het beste wat je in jou geval kan doen is de debian manier. Je maakt een root account aan en switcht naar dat account. Onder dat account ben je superuser, dus kun je op de windows manier alles verzieken wat je wilt. Ik vind het zelf niet zo gevaarlijk als de anderen hier. Het is namelijk een vrij normale manier van doen op vrijwel alle andere distros. Hieronder behoren dus Debian en Red Hat, de grote spelers ondr de linx distros. Overigens vind ik wel dat je dit eigelijk met de commandline zou moeten doen. Met de muis maak je zo gemakkelijk fouten en het is verleidelijk om gewoon altijd als root te werken. Kijk maar eens naar al die windows gebruikers die onder XP altijd volledige root rechten hadden en nu altijd de user accountmanager uit zetten.
Je kunt vast gemakkelijk vinden hoe je het root account kunt activeren, aangezien ik dat hier blijkbaar niet mag zeggen. Een andere mogelijkheid is domweg Debian te installeren in plaats van Ubuntu. Zelfde motor, andere filosofie.

Offline meknoy

  • Lid
Re: Grafisch su account.
« Reactie #12 Gepost op: 2015/11/29, 20:15:51 »
Bedankt,

Duidelijk.

Niet te doen met een simpele aan en uit line.
Root account installeren.

Kan ik dan ook gewoon grafisch aan mijn normaal accounts home map?
Het probleem leek me, is dat ik dan uit mijn home map ben en een root home map krijg met niet dezelfde bestanden natuurlijk.
Als dat het geval is, is het inderdaad heel verleidelijk om gewoon steeds te werken vanuit het root account. Dit is niet de bedoeling.

In ieder geval bedankt ik zoek het op.





Re: Grafisch su account.
« Reactie #13 Gepost op: 2015/11/29, 20:36:51 »
Meknoy,

De home folder van root is simpelweg /root/ in plaats van bij gebruikers: /home/<gebruiker>/
Als gebruiker kom je daar NIET in. -> cd /root

Als je daar en tegen als root inlog, dan ben je de baas en kan je overal....

Het welles/nietes van een aparte root account laat ik in het midden.
Alle opdrachten die root priveleges nodig heeft kan simpel weg met sudo/gksu ervoor.
Grafische programma's als synaptic, gparted  etc etc vragen al bij het opstarten erom.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556