Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Symantec in Ubuntu 14.0  (gelezen 4576 keer)

Re: Symantec in Ubuntu 14.0
« Reactie #25 Gepost op: 2015/11/28, 19:30:14 »
Beste Ojotr,

Nee geen schade doen onder linux, maar wel, en dan te laat onder MS.
Zelfbouw desktop: Behuizing CoolerMaster 130, MoBo MSI B85I, CPU: G3258, Vloeistof koeler Seidon 120V, Graf. kaart: GeForce GT610, 16GB Ram, SSD 250GB, HDD 3TB. OS: Ubuntu 17.10
Laptop Ubuntu 17.10 Artful Aardvark

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Symantec in Ubuntu 14.0
« Reactie #26 Gepost op: 2015/11/28, 19:35:23 »
Nee geen schade doen onder linux, maar wel, en dan te laat onder MS.
Beter dat, dan schade in je Linux..... Windows is nu eenmaal onmogelijk goed te beveiligen, daar doe je niet veel aan.

Geef Windowsvirussen geen kans in Linux, door gewoon Wine (of andere emulatoren) niet te installeren. Dan hou je je Linux schoon. Wel zo handig als je gaat internetbankieren of zo....

Re: Symantec in Ubuntu 14.0
« Reactie #27 Gepost op: 2015/11/28, 19:56:07 »
Dus als ik het goed begrijp kan Wine wel invloed uitoefenen op linux en VM niet. Dus als ik middels VM toch rotzooi naar binnen haal dan ben ik te laat, of niet? Maar stel ik ben te laat. Tja, de file vervangen door een cleane backup. Overigens is het zo dat ik dan het gewraakte programma draai zonder communicatie met het internet. Dus veel rotzooi verwacht ik niet. Maar ja ik ben gesteld op privacy. En ik zoek het onzekere voor het zekere.
Zelfbouw desktop: Behuizing CoolerMaster 130, MoBo MSI B85I, CPU: G3258, Vloeistof koeler Seidon 120V, Graf. kaart: GeForce GT610, 16GB Ram, SSD 250GB, HDD 3TB. OS: Ubuntu 17.10
Laptop Ubuntu 17.10 Artful Aardvark

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Symantec in Ubuntu 14.0
« Reactie #28 Gepost op: 2015/11/28, 20:29:43 »
Dus als ik het goed begrijp kan (een Windowsvirus in) Wine wel invloed uitoefenen op Linux en (een Windowsvirus in een) VM niet.
Juist.

Re: Symantec in Ubuntu 14.0
« Reactie #29 Gepost op: 2015/11/28, 20:59:55 »
Pjotr,
Duidelijk en bedankt.
Overigens begon de discussie  wel met een andere vraag. En de beantwoording daarvan vond ik van een hoog niveau. Zoals geschreven. En van het een komt het ander. Ben een stuk wijzer geworden,
bedankt.
Zelfbouw desktop: Behuizing CoolerMaster 130, MoBo MSI B85I, CPU: G3258, Vloeistof koeler Seidon 120V, Graf. kaart: GeForce GT610, 16GB Ram, SSD 250GB, HDD 3TB. OS: Ubuntu 17.10
Laptop Ubuntu 17.10 Artful Aardvark

Re: Symantec in Ubuntu 14.0
« Reactie #30 Gepost op: 2015/11/29, 00:10:19 »
Frederik

Dit stond in de link die potj me gaf over Wine:

Installeer geen Wine in uw Linux
5. Het overzicht van de veiligheid van Linux zoals beschreven op deze pagina, geldt voor een "schone" Linux zonder Windows-emulatoren (nabootsers) als Wine, PlayOnLinux en CrossOver.

 Zulke emulatoren worden gebruikt om Windowsprogrammatuur te kunnen draaien in Linux. Installeer ze liever niet, want ze maken uw Linux gedeeltelijk kwetsbaar voor kwaadaardige Windowsprogrammatuur.

Lees eens na op: https://sites.google.com/site/computertip/veiligheid

Ik moet zeggen, ik heb al veel van die site nu doorgenomen. Ik denk dat ik maandag op het werk nog verder ga experimenteren met Linux!

Die informatie is bij mij wel bekend maar ik vind het niet overtuigend. Ik draai onder Wine een simpel fotobewerkingsprogramma waar ik zeer  content mee ben in tegenstelling tot de programma's die Linux in de aanbieding heeft.  Ik zie daarin geen enkel risico.

Inderdaad. Zoals ik al eerder in het topic zei ben ik ook tevreden met Wine en niet overtuigd door Pjotr's argumenten.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Symantec in Ubuntu 14.0
« Reactie #31 Gepost op: 2015/11/29, 09:04:53 »
Kun je dat toelichten en aangeven wat er mis is met Wine ?
Er is helemaal niets mis met Wine! :)
Wine is veilig maar Windows programmatuur kan onveilig zijn. Gebruik Wine voor Windows software uit betrouwbare bron.
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Wine
Klik links bovenin op Documentatie

Frederik

  • Gast
Re: Symantec in Ubuntu 14.0
« Reactie #32 Gepost op: 2015/11/29, 10:53:32 »
Dat is een geruststelling om te lezen van mensen die er meer verstand van hebben dan ik . :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Symantec in Ubuntu 14.0
« Reactie #33 Gepost op: 2015/11/29, 11:06:12 »
Tja, ik herhaal maar eens (voor de meelezers die 't misschien hebben gemist) wat de ontwikkelaars van Wine er zelf over zeggen, en dat is bepaald niet geruststellend:
http://wiki.winehq.org/FAQ#head-3cb8f054b33a63be30f98a1b6225d74e305a0459

Wine gebruiken veilig? Ik dacht het niet. Sinds wanneer is het veilig om je systeem "malware compatible" te maken?  :o

Offline ajjp

  • Lid
Re: Symantec in Ubuntu 14.0
« Reactie #34 Gepost op: 2015/11/29, 11:22:27 »
Citaat
Dat is een geruststelling om te lezen van mensen die er meer verstand van hebben dan ik.
Ik vind het niet zo geruststellend als de makers van WINE zelf adviseren dat je met het oog op de veiligheid beter een virtual machine kunt gebruiken:
Citaat
If you're running applications that you suspect to be infected, run them as their own Linux user or in a virtual machine

Frederik

  • Gast
Re: Symantec in Ubuntu 14.0
« Reactie #35 Gepost op: 2015/11/29, 11:43:37 »
tjesus waar hebben we het nu over. Ik gebruik - zo nu en dan- in wine een fotoprogramma om de afmetingen van digitale foto's te wijzigen voor web gebruik. Dat is alles.
Maar goed, ik wil geen discussie uitlokken want dit topic gaat over iets anders.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Symantec in Ubuntu 14.0
« Reactie #36 Gepost op: 2015/11/29, 12:09:19 »
Frederik, je hebt voor je eigen situatie natuurlijk gelijk.
Maar dit draadje begon over schoolcomputers. En leerlingen zijn bij uitstek experts in het verzieken van systemen.

Re: Symantec in Ubuntu 14.0
« Reactie #37 Gepost op: 2015/11/29, 12:26:27 »
Citaat
If you're running applications that you suspect to be infected, run them as their own Linux user or in a virtual machine

Er staat dat als je VERMOED dat je applicaties draait die besmet zijn, dat je beter een virtuele machine kunt gebruiken. "Vertrouw jij de applicaties die je gebruikt?", is dan een goede vraag. Het programma wat ik gebruik is al jaren een gerenommeerd programma wat totaal niet besmet is en de maker test voor uitgave van een nieuwe versie altijd of het onder Wine werkt. Oftewel: veilig onder Wine. En Frederik's programma is, neem ik aan, ook gewoon onbesmet anders had ie hier wel gerapporteerd dat zijn systeem raar zou doen ofzo :P
Daarnaast werken veel applicaties helemaal niet onder Wine, dus is de kans op malware dus al een stuk kleiner. Natuurlijk is er altijd wel een kans op, maar dat geldt net zo goed voor Linux-programma's/plug-ins: hoeveel beveiligingsfouten heeft Flash Player? En ook de kernel bevat soms fouten (die wel worden opgelost, maar voordat ze zijn opgelost is het wel (kortstondig) een probleem). En websites kunnen ook besmet zijn, dus er kan persoonlijke informatie van je worden gejat in zo'n geval. En namaak-extensies voor Chrome van bekende extensies: http://www.ghacks.net/2015/11/28/fake-chrome-apps-highlight-why-automated-scans-are-not-enough/
Oftewel: geen internet meer gebruiken want er is heel veel onveilig op internet ;)

Sidenote: ik gebruik juist Ubuntu omdat Windows me veel te technisch is (en onprettig werkt qua werkomgeving); ik snap vrijwel niks van Windows. Voor dat ene, veilige programma wil ik me dan ook niet gaan verdiepen in hoe ik Windows zou moeten installeren en opzetten, waarbij mijn accu (ik gebruik dat programma (tegenwoordig) vooral zittend op de bank) ook nog eens wordt leeggetrokken door VirtualBox/Windows. Ik ben al blij dat ik de basisdingen van Ubuntu snap enzo (al dat technische laat ik wel over aan anderen op dit forum), dat is voor mij makkelijk en meer energie kan en wil ik er niet instoppen om weer een ander (technisch) OS te gaan leren voor 1 programma.

Maar goed, afgezien van dat alles, wil ik ook meegeven: vertrouw OOK op je EIGEN gevoel. Wat Pjotr aanraadt, dat is ZIJN mening. Die mag je gerust delen, maar luister ook naar jezelf, heb vertrouwen.
"Always trust your instincts. When you know something is right, follow your knowledge."
« Laatst bewerkt op: 2015/11/29, 13:08:14 door Vistaus »

Frederik

  • Gast
Re: Symantec in Ubuntu 14.0
« Reactie #38 Gepost op: 2015/11/29, 13:34:16 »
Frederik, je hebt voor je eigen situatie natuurlijk gelijk.
Maar dit draadje begon over schoolcomputers. En leerlingen zijn bij uitstek experts in het verzieken van systemen.

Schoolcomputers en universiteitscomputers die met Windows werken kunnen heel goed beschermd worden door DeepFreeze wat er voor zorgt dat computers 'schoon' opstarten en ongewenste handelingen die door leerlingen/studenten zijn uitgevoerd weer ongedaan worden gemaakt. Iets soortgelijks is er voor Linux maar daar heb ik in tegenstelling tot DeepFreeze voor Windows geen ervaring mee. Maar misschien is het wat:
http://www.webupd8.org/2010/08/ofris-deep-freeze-like-application-for.html

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Symantec in Ubuntu 14.0
« Reactie #39 Gepost op: 2015/11/29, 13:34:46 »
En leerlingen zijn bij uitstek experts in het verzieken van systemen.
Vroeger waren daar termen voor:
fool-proof (bestand tegen domme acties)
idiot-proof (bestand tegen bewust verkeerde acties uitvoeren)
student-proof (de zwaarste vorm van bestendigheid :lol:)
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Symantec in Ubuntu 14.0
« Reactie #40 Gepost op: 2015/11/29, 13:36:52 »
Frederik, je hebt voor je eigen situatie natuurlijk gelijk.
Maar dit draadje begon over schoolcomputers. En leerlingen zijn bij uitstek experts in het verzieken van systemen.

Schoolcomputers en universiteitscomputers die met Windows werken kunnen heel goed beschermd worden door DeepFreeze wat er voor zorgt dat computers 'schoon' opstarten en ongewenste handelingen die door leerlingen/studenten zijn uitgevoerd weer ongedaan worden gemaakt. Iets soortgelijks is er voor Linux maar daar heb ik in tegenstelling tot DeepFreeze voor Windows geen ervaring mee. Maar misschien is het wat:
http://www.webupd8.org/2010/08/ofris-deep-freeze-like-application-for.html


Dat wist ik nog niet, dat maakt het dus alleen maar weer gunstiger voor Wine op schoolcomputers :)

Offline Henkp

  • Lid
Re: Symantec in Ubuntu 14.0
« Reactie #41 Gepost op: 2015/11/29, 14:28:09 »
@Vistaus,

Wat moet je met die oude PPA uit 2010
Ofris komt met een Ubuntu PPA, zodat je het kunt installeren met behulp van de volgende opdrachten (beschikbaar voor Ubuntu 9.10, 10.04 en 10.10):

En ik dan te bedenken dat er hier regelmatig voor gewaarschuwd wordt, dat je beter geen PPA kunt gebruiken.  =D

Voor die school computers lijkt mij het beste als er minimaal 4Gb Ram geheugen in zit, gewoon een VM Box installeren met Windows er in.

Re: Symantec in Ubuntu 14.0
« Reactie #42 Gepost op: 2015/11/29, 14:31:12 »
@Vistaus,

Wat moet je met die oude PPA uit 2010
Ofris komt met een Ubuntu PPA, zodat je het kunt installeren met behulp van de volgende opdrachten (beschikbaar voor Ubuntu 9.10, 10.04 en 10.10):

En ik dan te bedenken dat er hier regelmatig voor gewaarschuwd wordt, dat je beter geen PPA kunt gebruiken.  =D

Voor die school computers lijkt mij het beste als er minimaal 4Gb Ram geheugen in zit, gewoon een VM Box installeren met Windows er in.

Goed, de PPA is oud maar de applicatie is dit jaar nog bijgewerkt: http://sourceforge.net/projects/dafturnofris-id/

Geen PPA gebruiken wordt voor gewaarschuwd als het niet nodig is (bijv. als je zonder goede reden wilt upgraden naar een nieuwere versie van LibreOffice). In dit geval zou het nodig zijn, ware het niet dat de website een nieuwere versie bevat dan de PPA.
VirtualBox met Windows is wel wat omslachtig, zeker voor leerlingen die dan 2 OS'en tegelijkertijd zullen moeten (leren) gebruiken.

Maar goed, mijn mening is inmiddels wel duidelijk ;)
« Laatst bewerkt op: 2015/11/29, 15:01:37 door Vistaus »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Symantec in Ubuntu 14.0
« Reactie #43 Gepost op: 2015/11/29, 16:38:05 »
En ik dan te bedenken dat er hier regelmatig voor gewaarschuwd wordt, dat je beter geen PPA kunt gebruiken.  =D
PPA’s is juist de aanbevolen manier om software(versies) aan een Ubuntu installatie toe te voegen welke niet beschikbaar is in de standaard pakketbron.
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/PpaToevoegen
https://help.ubuntu.com/community/Repositories/Ubuntu#Adding_PPAs
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Symantec in Ubuntu 14.0
« Reactie #44 Gepost op: 2015/11/29, 16:57:25 »
Hallo iedereen,

Ik wil al eerst iedereen bedanken voor zijn(of haar) reactie. Het is geruststellend dat ik hier in dit forum blijkbaar goede support kan vinden voor eventuele toekomstige problemen.

De computers waarover ik spreek zijn bv HP 7900/7800 of of HP 6005 pro van tussen de 4 en 7 jaar oud die wij ter beschikking krijgen uit de administratie van onze inrichtende macht (de provincie Limburg). De meeste toestellen zijn wel uitgerust met 4gb ram dus een VM zou mogelijk zijn, was het niet dat me dat in problemen brengt. Door de manier waarop Microsoft zijn Volumelicentiecontracten opstelt moet je toch een Windowslicentie betalen voor een pc waar een virtuele machine Windows draait.

Wie mijn gebruikersnaam heeft opgezocht heeft ondertussen gevonden dat wij een school zijn in het studiegebied Tuin- en Landbouw (en ook biotechnologie). In dit studiegebied zijn er weinig specifieke pakketten die ik absoluut nodig heb. Er is echter één pakketje dat de leerlingen wel moeten leren, dat enkel geschikt is voor Windows en Mac. Dit pakket zal ik dus wel via Wine moeten laten draaien omdat de vm-optie weer kosten met zich meebrengt.

Ik heb alvast met pjotr zijn website al veel kunnen doen en heb ik van mijn zondagnamiddag gebruik gemaakt om een nieuwe image klaar te maken. Zijn advies over Wine zal ik dus ook moeten negeren maar dat is pas als ik computerlokalen overschakel op Ubuntu.

Wij noemen het 'student-proof' maken van dingen in onze school al grappend vaak 'hufter-proof' :)


Vriendelijke groeten!