Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installatie canon printer MG2950  (gelezen 8034 keer)

Offline linuxnew

  • Lid
installatie canon printer MG2950
« Gepost op: 2015/01/22, 10:07:46 »
Ik heb net een nieuwe computer en voor het eerst Linux Mint 17 erop laten zetten.
Wij hebben altijd met Windows gewerkt, maar Linux is voor ons helemaal nieuw en daar moeten we wel even aan wennen.
Het werkt perfect, maar ik krijg de printer niet geinstalleerd.
Het gaat om een Canon Pixma  MG2950, die is draadloos en dat is nou net het probleem.
Op de Canon site heb ik het nodige gevonden om te downloaden, maar ik weet niet welke ik moet hebben.
Ik heb de printer voor alle zekerheid ook maar met een usb aangesloten en de computer met een (tijdelijke) kabel.
Ik heb dit forum via Google gevonden.


Help


Offline PKing

  • Lid
Re: installatie canon printer MG2950
« Reactie #1 Gepost op: 2015/01/22, 10:56:30 »
Voor Mint moet je dus debian files hebben.
Eerst even gdeb installer installeren, met dat stukje software kun je normaal gesproken .deb files installeren.
Soms wil er een foutmelding gegeven worden, meestal afhankelijkheden.
Als dat zo is moet je eerst via synaptic die genoemde afhankelijkheden installeren.

ik weet niet wat er al wel of niet in Mint zit qua deb installer/synaptic, maar dat weten anderen hier wel.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Frederik

  • Gast
Re: installatie canon printer MG2950
« Reactie #2 Gepost op: 2015/01/22, 10:57:25 »
Voordat je er aan begint: diep zuchten en goed ademhalen want Canon is nu niet het meest vriendelijke product om geïnstalleerd te krijgen, maar met veel doorzettingsvermogen moet het wel lukken. Om te beginnen:
http://ubuntuhandbook.org/index.php/2013/07/canon-drivers-for-ubuntu-and-linux-mint/

Offline Nero

  • Lid
Re: installatie canon printer MG2950
« Reactie #3 Gepost op: 2015/01/22, 12:06:45 »
Voor mijn Canon Pixma MP620 het volgende reeds succesvol toegepast in Debian 7.7, Debian 8, Lubuntu 14.04, Lubuntu 14.10, Xubuntu 14.04:
sudo apt-get install cups-backend-bjnpDaarna gewoon in de printerconfiguratie de netwerk printer gevonden (via WiFi). Simplescan werk out-of-the-box.

Offline Braveboy

  • Lid
Re: installatie canon printer MG2950
« Reactie #4 Gepost op: 2015/04/19, 12:53:14 »
@Linuxnew. Was de printer/scanner instalatie nog gelukt?
Ik werk zelf met Ubuntu en kan .deb bestanden gewoon installeren met de rechtermuistoets in de bestandsverkenner ( Nautilus). Ik kies dan uit het pull-down menu “Open met Ubuntu softwarecentrum” en volg daarna de aanwijzingen op het scherm. Hoe de methode in Mint werkt weet ik niet helaas.

Maar je schreef “Op de Canon site heb ik het nodige gevonden om te downloaden, maar ik weet niet welke ik moet hebben.”

Via deze link  http://www.canon-europe.com/support/consumer_products/products/fax__multifunctionals/inkjet/pixma_mg_series/pixma_mg2950.aspx naar die site  kan je de printerdrivers en scannerdrivers apart downloaden voor Linux.

In mijn geval heb ik 1 ScanGear MP Ver. 3.00 for Linux (debian Packagearchive)  gedownload en
4 IJ Printer Driver Ver. 5.00 for Linux (debian Packagearchive) .
Eenmaal in je download-map heten de bestanden cnijfilter2-5.00-1-deb.tar.gz (printerdrivers) en scangearmp2-3.00-1-deb.tar.gz (scannerdrivers).
Pak beiden bestanden uit in bijvoorbeeld je desktop-map.
Ga in de uitgepakte mappen naar de submap “packages”. Je vind daar de .deb bestanden in 32 of 64 bits variant. Installeer nu de .deb naar keuze volgens de methode in jouw Linux distro.
Je moet dit dus doen voor zowel de printerdrivers als de scandrivers. Na installatie worden ze door de Pixma MG2950 scanner en printer herkend via de systeeminstellingen. Verwijder als laatste eventueel de uitgepakte mappen in je desktop-map.

Laat eens weten of het gelukt is.

Offline Braveboy

  • Lid
Re: installatie canon printer MG2950
« Reactie #5 Gepost op: 2015/04/19, 13:05:57 »
Ik ga er trouwens wel vanuit dat de printer al eens m.b.t. WIFI is ingesteld met de Windows Canon IJ Network Setup Tool.
(Helaas alleen voor Windows  :evil: beschikbaar).
Je kan met dit tool de printer instellen op je locale WIFI netwerk via je toegangspunt of zonder toegangspunt.

Daarna kan je hem met elk device in huis gebruiken (Android/IOS/Linux/Mac/Windows etc).

Offline Ron67

  • Lid
Re: installatie canon printer MG2950
« Reactie #6 Gepost op: 2015/05/13, 11:37:27 »
pfff bij mij gelukt via usb te printen , draadloos nog maar even afwachten

Offline Tetje

  • Lid
    • opnieuwgestart (Christelijke Blog)
Re: installatie canon printer MG2950
« Reactie #7 Gepost op: 2015/05/27, 09:36:03 »
Voor mijn Canon Pixma MP620 het volgende reeds succesvol toegepast in Debian 7.7, Debian 8, Lubuntu 14.04, Lubuntu 14.10, Xubuntu 14.04:
sudo apt-get install cups-backend-bjnpDaarna gewoon in de printerconfiguratie de netwerk printer gevonden (via WiFi). Simplescan werk out-of-the-box.

Dit werkt bij mij perfect onder Xubuntu 14.04 met mijn Canon Pixma MP620
DELL Insparion 530 4GRAM 500GB + 1Tb HDD Dualboot Ubuntu 18.04 & Win7
HP 8510 : Linux Mint 18.2 xfce 64b  4GRam  128G SSD (Prive Laptop)
Packet Bell Dot_SE-750NL Dualboot Ubuntu 18.04 & Win10 2GRam test-netbook