Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Laptop toetsenbord: q,a,z toetsen doen het niet meer  (gelezen 48009 keer)

Offline Faiz

  • Lid
Laptop toetsenbord: q,a,z toetsen doen het niet meer
« Gepost op: 2008/02/14, 17:41:15 »
Hoi,

Sinds vanmorgen kamp ik met een vreemd probleempje. De q,a,z toetsen van mijn laptop doen het niet meer. Ik zit nu met een usb-toetsenbord te tikken, maar echt handig is het niet. Gisteren werkte mijn laptoptoetsenbord helemaal goed, nu niet meer. Iemand een idee hoe ik dit moet oplossen?

Thanks!
HP 6820S | 2,1Mhz | 3 GB | 500GB | Ubuntu 9.10 | Nokia E71 | Dlink DIR-635 | HP Ipaq 4150 | ~Mini Cooper 1.3i 40th Anniversary~

Laptop toetsenbord: q,a,z toetsen doen het niet meer
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/14, 17:44:44 »
Je laptoptoetsenbord kuisen? :D

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline JvH

  • Lid
Laptop toetsenbord: q,a,z toetsen doen het niet meer
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/14, 17:45:28 »
In welk opzicht 'doen ze het niet'? Krijg je soms verkeerde tekens?

Offline Faiz

  • Lid
Laptop toetsenbord: q,a,z toetsen doen het niet meer
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/14, 17:55:48 »
Als ik de q, a, of z op mijn laptoptoetsenbord in tik, dan gebeurt er helemaal niks. Op het usb-toetsenbordje werkt het prima... Ik heb al in mijn toetsenbord instellingen gekeken, maar volgens mij staat alles wel goed.

Kruisen is een allerlaatste optie, denk ik ;)
HP 6820S | 2,1Mhz | 3 GB | 500GB | Ubuntu 9.10 | Nokia E71 | Dlink DIR-635 | HP Ipaq 4150 | ~Mini Cooper 1.3i 40th Anniversary~

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Laptop toetsenbord: q,a,z toetsen doen het niet meer
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/14, 18:54:52 »
Citaat van: Faiz
Kruisen is een allerlaatste optie, denk ik ;)
Niet kruisen, maar kuisen (=schoonmaken).....   :-)

Offline Faiz

  • Lid
Laptop toetsenbord: q,a,z toetsen doen het niet meer
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/14, 19:46:43 »
hmm ja, kuisen dus :)
Ik heb de toetsen al losgetrokken maar kwam niet verder dan een metaal verend dingetje wat op een kunstof plaatje zit. Moet ik dan de achterkant van mijn laptop openschroeven om dit even te cleanen? Even een kleine update het zijn niet alleen de q,a,z toetsen, maar ook de 1 en de ~ toetsen die niet werken (dus het hele verticale rijtje).
HP 6820S | 2,1Mhz | 3 GB | 500GB | Ubuntu 9.10 | Nokia E71 | Dlink DIR-635 | HP Ipaq 4150 | ~Mini Cooper 1.3i 40th Anniversary~

Offline woteb

  • Lid
Laptop toetsenbord: q,a,z toetsen doen het niet meer
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/14, 19:53:52 »
Doen die toetsen het ook niet als je in de rescuemodus opstart?
Als die het dáár namelijk wel doen, is het een configuratie zaak. Als de toetsen het in de rescuemodus niet doen, is het een harware zaak.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Faiz

  • Lid
Laptop toetsenbord: q,a,z toetsen doen het niet meer
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/14, 19:55:20 »
ehhhh een hele erge newbie vraag.. hoe start je hem in de rescuemodus op?
Gevonden...
HP 6820S | 2,1Mhz | 3 GB | 500GB | Ubuntu 9.10 | Nokia E71 | Dlink DIR-635 | HP Ipaq 4150 | ~Mini Cooper 1.3i 40th Anniversary~

Offline Faiz

  • Lid
Laptop toetsenbord: q,a,z toetsen doen het niet meer
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/14, 20:18:48 »
Ook in de rescuemodus geen q,a,z,1 of ~ Dus de onderkant openschroeven?
HP 6820S | 2,1Mhz | 3 GB | 500GB | Ubuntu 9.10 | Nokia E71 | Dlink DIR-635 | HP Ipaq 4150 | ~Mini Cooper 1.3i 40th Anniversary~

Laptop toetsenbord: q,a,z toetsen doen het niet meer
« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/14, 20:35:14 »
Het lijkt er inderdaad op dat je je toetsenbord open moet schroeven gezien je toetsen die het niet doen bijna allemaal in een diagonale lijn liggen, behalve de ~ toets. Doet het onderliggende teken ` het wel? of ook niet?
Het kan zijn dat een van de contact baantjes is verschoven. Er ligt niet per ongeluk iets onder het toetsenbord, gebeurt hier regelmatig, als je toevallig zo'n ultra dun toetsenbord hebt kan het invloed hebben.
Of iets over gemorst?Kan altijd toch?Vooral die kinder limonade kan zo fijn plakken  Of bij een spelletje bruut gebruikt? ;)
Even zonder dollen, schroef je toetsenbord open en reinig de contact baantjes en kijk of de kunststof drukkertjes (zo noem ik ze, meestal van die rondjes)die er op zitten nog goed veren(bijna niet waarneembaar), vooral met plakkerige vloeistoffen zijn die lastig schoonmaken. Na en aantal keren de afstand bediener van de TV schoon gemaakt te hebben na geknoei met limonade heb ik daar aardig ervaring mee opgedaan.


Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

steff

  • Gast
Laptop toetsenbord: q,a,z toetsen doen het niet meer
« Reactie #10 Gepost op: 2008/02/14, 20:43:46 »
Allereerst hallo, ik ben ook nieuw met ubuntu en kamp met een soortgelijk probleem.

Het enige verschil is: Mijn hele laptoptoetsenboard doet het niet :( Ik werk nu ook met een usb toetsenboardje,

Het vreemde is: Soms werkt het (heeeel even) en vervolgens weer niet.

Citaat van: woteb
Doen die toetsen het ook niet als je in de rescuemodus opstart?
Als die het dáár namelijk wel doen, is het een configuratie zaak. Als de toetsen het in de rescuemodus niet doen, is het een harware zaak.
Resuce modus is toch het zelfde als recovery mode? In recovery mode werken mijn toetsen ook niet :( Maar in mijn bios wel?

Enig idee waar ik de config van mijn toetsenbord kan checken?

Groeten :)

Offline Faiz

  • Lid
Laptop toetsenbord: q,a,z toetsen doen het niet meer
« Reactie #11 Gepost op: 2008/02/14, 20:57:38 »
Harware problem solved thru the hard way. :)
Aangezien het losschroeven aan de onderkant van mijn laptop weinig zin had, omdat ik niet bij de betreffende toetsen kon komen en de onderkant niet helemaal los ging, heb ik de toetsen die het niet deden en de omliggende toetsen losgepeuterd. Heel hard tussen alle kiertjes geblazen en hard op de niet werkende toetsen gedrukt, et voila, de toetsen werken weer. Dus als iets het niet doet, blazen en rammen lost het probleem op :)
HP 6820S | 2,1Mhz | 3 GB | 500GB | Ubuntu 9.10 | Nokia E71 | Dlink DIR-635 | HP Ipaq 4150 | ~Mini Cooper 1.3i 40th Anniversary~

Sancho

  • Gast
Laptop toetsenbord: q,a,z toetsen doen het niet meer
« Reactie #12 Gepost op: 2008/02/14, 21:38:03 »
In mijn mening is een laptop openvijzen het SLECHTSTE wat je kunt doen :)

Al je micro-technologie is daarvoor niet gemaakt. Zeker niet als je het  juiste gereedschap niet hebt :)

Laptop toetsenbord: q,a,z toetsen doen het niet meer
« Reactie #13 Gepost op: 2008/02/14, 21:45:43 »
Faiz ik dacht dat je een PC had met een los toetsenbord. Die laptops zijn inderdaad lastig, als je daar iets aan wilt doen moet je alles eruit halen, kan wel maar niet de leukste klus. Je kan ook de volgende keer een busje perslucht halen bij een elektronica winkel, blaast goed en scheelt jou weer adem. En niet te veel rammen anders heb je straks niks meer aan je laptop.
Steff, onder Systeem-->Voorkeuren-->Toetsenbord instellingen heb je wat informatie.
Wil je echt de diepte in etc/X11/xkb , maar het lijkt me eerder een hardware probleem.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Faiz

  • Lid
Laptop toetsenbord: q,a,z toetsen doen het niet meer
« Reactie #14 Gepost op: 2008/02/14, 21:45:44 »
@Sancho: als je weet wat dit tegeltje allemaal heeft meegemaakt, maken die paar schroefjes en brute kracht ook niks meer uit ;) Het werkt weer. :)

Wat ik trouwens nog wel heb, is dat mijn mousepointer (dat gummetje midden op je toetsenbord waarmee je kan muizen) alleen van links naar rechts en vice versa werkt (onder windows deed ie het helemaal niet meer, nu dus weer een klein beetje). Moet ik daar nog een setting voor aanpassen, zo ja, waar?
HP 6820S | 2,1Mhz | 3 GB | 500GB | Ubuntu 9.10 | Nokia E71 | Dlink DIR-635 | HP Ipaq 4150 | ~Mini Cooper 1.3i 40th Anniversary~